BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: R v/d Hoven op 31 May 2012, 20:41:46
-
Kijkers,
In diverse bladen zijn al foto's verschenen van de NS 162 in het zwart (!) die nu bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik door de Stichting 162 zal worden afgebouwd tot een bedrijfsvaardige museumlok. De lok is niet vaak "in het openbaar" te zien geweest. We 'toevallig' eens op een zaterdag de SHM gaat bezoeken, zal meestal nu de lok voor de werkplaats aantreffen alwaar we druk bezig zijn met de lok.
Maar nu komt ook het volgende evenement eraan op 16/17 juni as:
http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/Bezoek/Themas/documents/Flyerstoomtram4045.pdf
Hét evenement waar de 162 natuurlijk prima in zou passen. De restauratie is echter nog niet ver genoeg gevorderd dat de lok ook inzetbaar is. Maar de werkzaamheden aan de lok zijn in dit weekend juist extra goed te bekijken. We gaan een klein stukje "Engeland" naar Hoorn halen: rondom de lok wordt zo veel mogelijk de setting nagebootst alsof de lok nog in 1939 in aanbouw is. Compleet met militaire zaken rondom de lok, personeel in Engelse militaire kleding etc. Mocht je geinteresseerd zijn in de restauratie, en nog nooit of zelden de lok 'live' hebben gezien, dan is dit je kans! Kom langs en op de meeste vragen hebben we (hopelijk) een antwoord!
Plaatje van de laatste stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012x05_26_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012x05_26_2.jpg)
Zwart met rode bufferbalken, zoals op de foto's "in de media" was de lok bij de NTM toen hij nog met het WD-nummer reed. Maar die rode bufferbalken kwamen pas in Nederland op de lok. En bij de WD waren ze zwart. Tijdens het weekend heeft de lok tevens de originele War Department opschriften incluis nummer 70033 weer terug gekregen. In deze toestand blijft de lok voorlopig ook.
Groeten, en tot ziens?
Raymond v/d Hoven
penningmeester Stichting 162
www.stichting162.nl
-
Bij deze enkele opnames van het weekend van 16/17 juni bij de SHM. Dank aan allen die meewerkten en de SHM voor de prettige samenwerking!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Friday_15th_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Friday_15th_2.jpg)
Voorbereidingen. Het personeel van de lok gaf zichzelf (en gasten!) een "full English Breakfast" and "Fish & Chips" cadeau aan het begin en einde van het evenement
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th.jpg)
De 1e stoomlok passeert zaterdagochtend onze opstelling van de WD 70033
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th_1.jpg)
De opstelling. Bedacht was dat de lok nog in opbouw is aan de Engelse kant van de Noordzee, zo ergens rond 1940. Enkele zaken die we uitgestald hadden staan ook zo op een foto uit die tijd!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saturday_16th_10.jpg)
Behalve informatie geven aan de bezoekers werd er ook nog gewerkt aan de lok!
Meer foto's zijn binnenkort te vinden op onze website www.stichting162.nl
Heb ik nog toevallig gesproken met "Beneluxspoorders" ? Zo makkelijk was die groene buik niet te passeren ;D
Greetings,
Raymond v/d Hoven
-
Bijzonder fraai museumstuk
-
Mooi bericht!
http://www.rtvnh.nl/nieuws/91627/Nieuw%20pronkstuk%20voor%20Museumstoomtram
-
Leuk nieuws!
-
Hi Raymond,
Gefeliciteerd met het resultaat Ik heb hem zelf in 1:43,5 gebouwd :-)
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_ns162_2_7.jpg) (http://www.floodland.nl/aim/info_ns162_1.htm)
Het is een hele leuke loc met een unieke historisch. Fijn om hem weer terug te zien op de Nederlandse rails.
Groete,
Huib Maaskant
-
Dit is wel een heel oud topic, maar iets nieuwers vond ik helaas niet.
Nu het NTM definitief gesloten is, moet veel materieel verhuizen. De Stichting 162 is op zoek naar plek voor de 162 en het andere materieel, zie:
https://www.facebook.com/stichting162/?locale=nl_NL (https://www.facebook.com/stichting162/?locale=nl_NL)
Ik hoop dat deze fraaie loc toch nog ergens bij 1 van de museumclub's kan komen. Dat is toch mooier dan statisch op een andere plek? Volgens mij lezen hier ook vrijwilligers van diverse club's mee, is er echt nergens plek voor dit materieel (en of deze club?).
Groeten,
Rogier
-
Volgens mij lezen hier ook vrijwilligers van diverse club's mee,
Ze kunnen beter die andere clubs actief benaderen.
-
Is hij er ook in H0?
Albert
-
Ze kunnen beter die andere clubs actief benaderen.
Dat zullen ze vast gedaan hebben. De loc is inmiddels bij de SHM, MBS en de STAR geweest. Om welke redenen dan ook heeft dat geen langdurige locatie opgeleverd, naar mijn idee toch erg jammer......
Groeten,
Rogier
-
Is hij er ook in H0?
Jazeker, maar helaas uitverkocht (http://www.dutzrail.nl). (Even naar beneden scrollen.)
Alleen op de tweedehandsmarkt dus.
Grtz, Ton
-
Er was ook een kit van Mercian Models in Engeland. Iets meer werk, zoals bij Engelse kits gebruikelijk, maar een mooi machientje van te maken.
-
Hi,
naar mijn weten is de eigenaar van Mercian models helaas een jaar of 2 geleden overleden.
MVG,
Adriaan
-
Die is inderdaad helaas niet meer onder ons.
Ik heb het kitje van hem ook in bezit, met decals van Richard, maar helaas zonder aandrijving, t.z.t. maar eens contact met Sven opnemen voor een oplossing.
Wat de 1:1 162 betreft, die moet toch een plek kunnen vinden in Hoorn, Haaksbergen, Goes of Beekbergen?
-
Ik hoop het ook, maar in Haaksbergen moest de stichting (en bijbehorend materieel) weg. In Hoorn is de loc een tijdje geweest. Via Facebook (was een oproep vanuit de Stichting) begreep ik dat Goes ook geen optie was. Dan blijft Beekbergen over?
Groeten,
Rogier
-
Hoorn zou wel het meest voor de hand liggend zijn. Het apparaat reed immers uitsluitend over (voormalige) NTM lijnen. Alleen dan wel in NS-uitvoering.
-
Ik hoop het ook, maar in Haaksbergen moest de stichting (en bijbehorend materieel) weg. In Hoorn is de loc een tijdje geweest. Via Facebook (was een oproep vanuit de Stichting) begreep ik dat Goes ook geen optie was. Dan blijft Beekbergen over?
Sinds wanneer zijn er maar 4 opties? Met Beekbergen slaat men de plank nog het meeste mis... En nee, de oplossing komt binnenkort en zet ik hier dus nu nog niet neer.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Er zullen meer opties zijn, maar ik reageerde op de 4 opties die Eric noemde.
Persoonlijk hoop ik op een plek bij een (museum)spoorlijn, omdat de loc dan ook werkend te zien kan zijn. Daar zijn er niet heel veel van in Nederland. Volgens de NMLD zijn dat er 7, waarvan 6 normaalspoor.
Groeten,
Rogier
-
Zeven? NMLD meldt slechts 1 exemplaar. Oh, je bedoelt de zogeheten "oersik". Maar die heeft weinig van doen met deze serie Engelsmannen...
-
Ik denk dat Rogier 7 operationele museumlijnen bedoelt ...
-
Ik had het inderdaad over 7 museumlijnen volgens de NMLD, waarvan 6 met normaalspoor:
http://nmld.nl/nl/home (http://nmld.nl/nl/home)
Dus:
De loc is al (bij mijn weten) bij de helft van deze museumlijnen geweest (STAR, SHM, MBS).
Ik las (denk op Facebook) over een mogelijke samenwerking met het oorlogsmuseum in Medemblik, dat ligt wel vlakbij de SHM spoorlijn, maar heeft geen aansluiting.
Er is van dit type loc nog 1 in Nederland, die nu onder het nummer 164 in Noordwolde staat. Overigens is dat nummer niet juist, maar het betreft wel een ex WD loc uit dezelfde serie als de NS 162.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88706.15 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88706.15)
Groeten,
Rogier
-
Wij zijn ook in het NSM en bij de ZLSM en de SGB geweest als gast en bij de Belgische collega's in Maldegem. De loc stond zelfs een weekend op een vliegveld... In deze tijd moet je echter blij zijn met een dak boven je hoofd. Als het doorgaat kan hij straks weer even rijden. Daarna volgt waarschijnlijk voorlopig weer stilstand. Het is niet anders. Het lot van een loc met een zeer beperkte herkenbaarheid. Een bak van de TEE leeg halen (er is er toch 1 teveel) en inrichten als "Tiny Home" of vergaderruimte of minirestaurant of... en je kunt inkomen genereren. "Wij" kosten alleen maar geld. Wie betaald bijvoorbeeld wéér de verhuiskosten? Hoop betaald geen rekeningen. "Maar hij moet wel bewaard blijven want het is wel een historische loc" ook niet.
Groet, Raymond van den Hoven
-
We zijn benieuwd Raymond, we hopen mee (y) (y).
Het is wel een beetje waar iedereen tegen aan loopt, hoe zorg je voor voldoende fondsen om historisch materieel te onderhouden en ten toon te stellen.
Is de 162 eigenlijk aangemeld bij het National Register Railmonumenten? Soms geeft dat mogelijkheden tot fondsen....
Groeten,
Rogier
-
De locomotief is daar inderdaad zelf eenvoudig terug te vinden:
https://www.mobielecollectienederland.nl/railmonumenten/object.php?tabel=nrme_rail&id=87&pt=NS_162_(WD_70033)
De website van de stichting kan ik helaas niet openen, lijkt mij juist nu relevant om meer informatie te geven over de zoektocht en hoe die te steunen?
Er stond sowieso veel interessante informatie over hoe het railvervoer een belangrijke rol speelde in de bevrijding van Europa en ons land.
-
https://railmusea.nl/nl/stichting-162
Probeer deze eens
Nader: doorklikken lukt ook hier niet...
-
Die ken ik ook, daar staat dezelfde link op. Wanneer ik er op klik krijg ik de melding dat er zich een kritieke fout heeft voorgedaan op de site, met een verwijzing naar WordPress.
Hier zie ik nu wel een mailadres, dus heb er even een mailtje over gestuurd.
-
De tekst klopt. Er zitten trouwens wel meer dan 1 fout in het script van Wordpress achter de website. Voorlopig even geen prioriteit. Een gevolg van alles wat er rondom "Nieuw Vennep" gebeurt. Ook voor andere mensen geldt: elke seconde kan maar 1 keer worden gebruikt. Volg ons op Facebook https://www.facebook.com/stichting162. Daar staat het meest recente nieuws. Maar ook daar geldt de 'seconden-regel'.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Ik las op facebook dat de stichting de komende maanden onderdak heeft gevonden bij de STAR, daarna gaat het materieel naar een andere locatie.
Groeten,
Rogier
-
Zag het bericht ook op FB voorbij komen vanmorgen.
Mooie dat de 162 (tijdelijk) onderdak heeft bij de STAR (y) en mogelijk de benen weer kan strekken zo nu en dan, als hij daar goed gekeurd wordt voor de rijdende dienst.
Hopelijk komt er snel een locatie met de mogelijkheid om nu en dan te kunnen blijven rijden.
De 162 is niet rijdend opgeknapt om stil te staan :-\
Groet Jan