BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ivo tB op 29 May 2012, 18:17:13
-
Recent zat ik een paar keer in een verbouwde dubbeldekker, die nu wordt ingezet als intercity materieel. Het ziet er perfect uit en ook het interieur is verrassend.
Een ding valt me wel heel erg op aan deze trein en ook aan het inmiddels massaal aanwezige SLT materieel dat de plan V / T in de stoptreindienst vervangt:
Ik heb het gevoel dat de reiziger die comfortabel wil zitten gewoon wordt genegeerd en dan gaat het me met name over de plaatsing van de stoelen ten opzichte van de ramen. Vroeger betekende een raam dat aan weerszijden een bank werd geplaatst. Oorspronkelijk waren dat allemaal afgesloten coupe's en later werd dezelfde indeling gekozen voor de grotere compartimenten. In de 2e helft van de jaren '60 werd dat doorbroken door ineens treinen met stoelen in coach opstelling te plaatsen in mat '54. Ik vind en vond dat een veel geslotener opstelling, maar vooral de stoel met het halve raam en daarna een balk stoort mij in die zin dat als ik naar buiten kijk er hoofdpijn van krijg (mijn afwijking ;) ). Bij de DB kwamen toen ook de IC rijtuigen met de vele ramen, die als bijzonder aardige feature hadden dat je een bank met twee zittingen kom omdraaien in de rijrichting.
Nu met de SLT en de omgebouwde dubbeldekkers krijg ik het idee dat de plaatsing van stoelen en de positie van de ramen inmiddels volkomen onafhankelijke zaken zijn. Het lukt me in elk geval in beide treintypes nauwelijks om een normale positie te vinden, nog afgezien van het feit dat ik in een SLT altijd struikel over de verschillende hoogtes in de vloer. Fijn een lage instap, maar het positieve affect wordt in de rest van de trein teniet gedaan door al die niveauverschillen.
Het kan nog erger. Ik zit nog wel eens in regionale treinen in Duitsland en daar hebben ze inmiddels ramen met diagonale balken erin, waardoor je ook niet meer naar buiten kunt kijken en in sommige belgische dubbeldekkers zitten horizontale balken in de ramen precies op ooghoogte.
Kortom: een reiziger die naar buiten wil kijken is hopeloos ouderwets ;D De spoorwegen vinden dat in elk geval totaal onbelangrijk.
Ik mis de plan V..... Dan maar wachten op die van Roco ;D ;D
mvg,
Ivo
P.S.
-
Erg onderschat materieeltype, plan V. Wat betreft instapsnelheid en capaciteit onovertroffen, bij SLT zijn de deuren gewoon slecht over de treinlengte verdeeld.
De instaphoogte is bij SLT ook lang niet altijd goed. In Barendrecht moet je soms 15 cm vanuit de trein omhóóg stappen..
-
De SLT is sowieso niet geweldig, In de winter heeft hij een grote nederlaag geleden tegenover de Plan V en de oude sprinter (de naam weet ik niet) :P. Ik zit op school naast het spoor en ik heb de hele winter geen SLT gezien. Alleen Plan V's en oude sprinters in dubbeltractie :D. Ze hebben voor de rest goede eigenschappen behalve dat ze niet goed tegen winterse temperaturen kunnen en inderdaad de rare indeling van de ramen tegenover de stoelen. >:(
Groeten Ferdinand.
-
...en de oude sprinter (de naam weet ik niet).
SGM(m) (Stadsgewestelijk Materieel) of Plan Y.
Gr. Rick
-
Dankje. ;D
Groeten Ferdinand.
-
Graag gedaan. :)
Gr. Rick
-
Nu met de SLT en de omgebouwde dubbeldekkers krijg ik het idee dat de plaatsing van stoelen en de positie van de ramen inmiddels volkomen onafhankelijke zaken zijn.
Volgens mij is dat al zo sinds de renovatie van het ICR. Op deze manier kon er een extra rij stoelen in een rijtuig.
De SLT is sowieso niet geweldig, In de winter heeft hij een grote nederlaag geleden tegenover de Plan V en de oude sprinter (de naam weet ik niet)
. Of zoals je zegt, Sprinter. In de eerste winter van plan V zal het trouwens niet anders zijn gegaan dan nu met SLT.
-
Ja maar dit was al de 2e winter en ze deden het nog steeds niet geweldig. :-X
Groeten Ferdinand.
-
Nou.. ze deden het beter dan vorig jaar volgens mij :P
(Nou was er ook echt veel sneeuw deze keer... ::) )
-
Ramen zijn zowiezo niet meer nodig in het OV, iedereen kijkt alleen nog naar zijn eigen elektronisch raampje.
-
@Viktor,
Daar heb je gelijk in.
@ Prutser,
Je vergeet de koptelefoon.
Groeten Ferdinand.
-
Je vergeet de koptelefoon.
Maar daar zie je zo weinig aan...
-
Tja, onze generatie vindt dat schijnbaar interessant. Ik kijk altijd graag naar buiten, maar mijn gedachten zitten vaak altijd die bovenleidingsportalen te tellen..
Verder is Plan V echt aan zijn einde.
-
Vind het ook erg storend dat je in al het verbouwde en nieuwe materieel regelmatig tegen een blinde muur of spleetje raam zit aan te kijken. Het geprop met banken begon al in de jaren 90 al met de renovatie van wadlopers (waar Noordned vervolgens nog een schepje bovenop deed door nog een paar extra banken in een coupe te knallen). En vervolgens hetzelfde liedje bij de renovatie van ICM, overigens het laatste materieel dat nog fatsoenlijke banken had. Kennelijk wordt de trend doorgezet bij DDZ/NID (of hoe het tegenwoordig ook heten mag). Jammer.
-
@Jes,
Dat is het zeker.
@Erikvd14,
Ik zit ook altijd bovenleidingsportalen te tellen in ik probeer iedere trein te "identificeren" die ik zie.
Ja jammer dat de Plan V aan zijn einde is, worden er ook een paar bewaard?
Groeten Ferdinand.
-
Ik doe het niet bewust, mijn gedachten tellen ze als ze het in de gaten hebben.. Echter na een tijdje let ik er niet meer op en gaat het even verder weer opnieuw.. Kan me herrineren dat het op 07-07-2007 begon ergens tussen Wezep en 't Harde.
Het is soms zeer irritant.. Ben dan ook wel blij als ik met de trein reis over een diesellijn..
-
Ja jammer dat de Plan V aan zijn einde is, worden er ook een paar bewaard?
Ja, spoorwegmuseum 876 en stichting mat'64 de 904.
-
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
-
ik vind dier SLeTjes ook nietv erg fijn. de banken zijn keihard (zelfs in de eerste klas!) en alles kraakt
gr
-
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
Dat klopt niet helemaal. De sta-afdeling in de Buffel is een gewone reizigersfadeling geweest.
Groetjes,
Emiel
-
Weet je dat zeker? In mijn herinnering zat er gelijk bij de indienststelling al een 'staplein' in.
-
Ik heb een folder uit die tijd en daar staat de sta-afdeling niet op. Alleen maar "gewone" banken.
Groetjes,
Emiel
-
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:
Naar aanleiding van specifieke wensen bij de klant slaagde NS Materieel Engineering erin de ruimte in de trein slim te benutten. Zo is in een open ruimte met behulp van stoelen met opklapbare zittingen en sta-tafels extra flexibiliteit geïntroduceerd om in spitsperioden extra reizigers comfortabel te kunnen vervoeren.
Zie hier (http://buffel.diesel-trein.nl/teksten/buffel96.html). Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
-
ik vind dier SLeTjes ook nietv erg fijn
En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.
Dirk
-
Het is geen scheld woord, officieel is het een *** stel. NS vond dit niet toepasselijk en maakte er SLT van.
Sprinter-Light-Electric-Train.... *** klopt dus wel degelijk :-)
-
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:
Zie hier (http://buffel.diesel-trein.nl/teksten/buffel96.html). Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
Ik heb de folder er even bijgepakt. De sta-afdeling wordt niet specifiek genoemd en staat ook niet op de tekening. Wat me wel opvalt, is dat de tekening de situatie toont van de 2+3 opstelling. Als ik gelegenheid heb, zal ik de hele folder even inscannen online zetten.
Groetjes,
Emiel
-
En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.
Dirk
dat is slechts zijn bijnaam... kan ik ook niets aan doen
gr
-
en in de echte grote mensenwereld, het NS-personeel dus, wordt meer gesproken over SLT, want zo staat het op het dienstkaartje.
mvg,
Robin
-
Bij DM'90 is inderdaad sprake geweest om de opstelling 2 + 3 stoelen in de treinstellen te plaatsen. Bij haar elektrische zusje, SM'90 was dit in het begin ook zo. Daarom hebben deze stellen ook zo'n knik in de zijwand, zodat je een bredere bak krijgt. Toch is 2 + 3 in SM'90 niet bevallen en werden deze stellen na enkele jaren voorzien van een 2 + 2 interieur, met lekkere ruime gangpaden als gevolg.
Een foldertje is nog geen echte trein. DM'90 is bij aflevering direct voorzien van 2 + 2 opstelling en ook de afdeling met klapstoelen en statafels zit er vanaf de aflevering in. DM'90 heeft inderdaad nog het originele interieur.
Even terug naar waar Ivo het topic over begon:
Ja, het klopt dat de positie van de ramen en de stoelopstelling tegenwoordig (vanaf de verbouwing van Mat'54 naar coach opstelling) geheel los van elkaar wordt gezien. Ik heb me als stagiair mogen bemoeien met de voorbereidingen van de R7 revisie van Plan T. Dat was de revisie waarbij het vertrouwde interieur vernaggeld werd door die idiote stoelen aan het begin van deze eeuw. Overigens waren die stoelen op zichzelf niet idioot, maar gewoon overgenomen van DM'90. Alleen werd de zithoek 8 graden rechterop gezet, zodat er weer meer stoelen in een compartiment pasten. Ook de beenruimte werd zo klein mogelijk gemaakt. Dat was allemaal het gevolg van de krappe materieelpositie. Elke meter baklengte moest zo optimaal mogelijk benut worden, om maar zoveel mogelijk reizigers in een bak te kunnen proppen. Dit is ook de reden dat bij diverse Plan V stellen de postruimte omgebouwd werd tot compartiment.
Jeroen
-
Jeroen,
Interessant. Maar bij plan T gerenoveerd stonden de stoelen toch gewoon bij de ramen of vergis ik me nu? Ook mat '54 coach stond nog minstens de helft goed. Bij IRM gerenoveerd staat er vrijwel niets meer in relatie tot de ramen. Volgens mij kan dat met evenveel zitplaatsen juist wel. Daarom begrijp ik het niet zo.
Mvg,
Ivo
-
bij plan T stond het redelijk behalve daar waar de keuken en bagage afdeling had gezeten.
En bij DDZ noemen de design figuren dat speels, maar daar heb juist meer beenruimte gekregen.
Allen wat bedoel je bij IRM gerenoveerd???
-
Ik druk me vast niet correct uit. Er is een serie gerenoveerd dubbeldeksmaterieel in gebruik gekomen dat voorheen als stoptrein (motorwagen met 3 draaistellen en 3 bakken IRM2??) reed en nu in de Intercity beschildering rondrijdt. Dat materieel en de SLT waren voor mij de aanleiding dit topic te starten en naar de ervaringen van anderen te vragen.
mvg,
Ivo
-
Dat dubbeldeksmaterieel waar jij op doelt is dus een oude DD-AR met mDDM(motorwagen). Dat is verbouwd naar intercitymaterieel en heet DDZ of NID.
-
Bij DM'90 is inderdaad sprake geweest om de opstelling 2 + 3 stoelen in de treinstellen te plaatsen. Bij haar elektrische zusje, SM'90 was dit in het begin ook zo. Daarom hebben deze stellen ook zo'n knik in de zijwand, zodat je een bredere bak krijgt. Toch is 2 + 3 in SM'90 niet bevallen en werden deze stellen na enkele jaren voorzien van een 2 + 2 interieur, met lekkere ruime gangpaden als gevolg.
Was het niet zo dat een deel van de 9 stellen 3+2 had en het andere deel 2+2? Ik heb er op het laatst nog wel ingezeten, en toen waren beide varianten er nog.
-
Dat klopt inderdaad, was 4 om 5 stuks meen ik.
-
De stellen 2105-2109 hadden aanvankelijk een 2+3 opstelling (2 stoelen, gangpad, 3 stoelen) voor de tweede klasse. Dit viel bij de reizigers niet in de smaak en de treinstellen werden in 1996 verbouwd naar de gangbare 2+2 opstelling.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Railhopper (http://nl.wikipedia.org/wiki/Railhopper)
-
en in de echte grote mensenwereld, het NS-personeel dus, wordt meer gesproken over SLT, want zo staat het op het dienstkaartje.
mvg,
Robin
staan er verder wel bijnamen op??
gr
-
die vraag mag je zelf beantwoorden!
-
hoe moet ik dat nou weten???
gr
-
Logisch nadenken misschien?
-
staan er verder wel bijnamen op??
Nee, daar staat MAT, IRM, ICM, DDAR, mDDM en niet Koploper o.i.d.
-
staan er verder wel bijnamen op??
gr
hahahahaaaaa zie het al helemaal voor mij,
eerst een AAP,
daarna een buffel,
om te eindigen met een SL_eT.
Laat de PVdD het maar niet horen.
-
;D
-
Nee, daar staat MAT, IRM, ICM, DDAR, mDDM en niet Koploper o.i.d.
nou dan........... ik mag best SeLTje zeggen
gr
-
Ik heb geen idee hoe je daar bij komt en je typt het ook nog eens verkeerd. ::)
-
beste remedie: Niet (meer) op reageren. ;)
-
Goed plan. De vraag van Ivo is duidelijk genoeg, over stoelindeling. Er staat me niets bij over bijnamen voor materieel. :)
- Peter
-
Ik heb geen idee hoe je daar bij komt en je typt het ook nog eens verkeerd. ::)
leuk hoor, beetje een 14 jarige op z'n typefouten afkraken. welke bijnaam had je dan in gedachten kuttrein* ofzo...
gr
*yes i know dat ik dat niet mag schrijven, dus heren moderatoren doe er wat aan. enja jullie vinden vast dat ik kinderachtig reageer. maar dat doen jullie ook.
-
This nog veel te vroeg voor bier en chips ;D
-
Inderdaad, net mijn AVG'tje gehad, chips moeten even wachten... ;D
-
leuk hoor, beetje een 14 jarige op z'n typefouten afkraken....
En hoe zouden we dan je leeftijd moeten weten? In je profiel staat het niet. Dus voor hetzelfde geld ben je 80 :P
En denk je nou echt serieus dan NSR op de dienstkaartjes van het treinpersoneel bijnamen (al dan niet oficiele) zet. Lijkt me niet echt professioneel toch.
Gr.
Eric
-
En nou graag terug naar het onderwerp. Een beetje dollen is leuk, maar nou gaat het al een hele tijd niet meer over het onderwerp.
- Peter
-
Aangezien de vraag wel beantwoord is en we kennelijk aspirant-moderatoren hebben, gaat dit draadje dicht. Mocht je iets toe willen voegen, laat het even weten aan mij of een andere moderator en we zetten het weer open.
- Peter