BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lex op 28 May 2012, 23:17:56

Titel: voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 28 May 2012, 23:17:56
Hallo, ik ben Lex, 56 jaar oud, en getogen in Zeist. Op dit moment ben ik voormalig station Zeist in H0 aan het nabouwen. Klein, overzichtelijk en leuk rangeren. Als kind begonnen met een opwind trein van de HEMA, daarna een locje op 2 platte 4,5 Volts batterijen, die ik, toen ik 6 jaar was, op 220 Volt heb laten rijden, omdat die batterijen zo snel leeg waren, en uit het stopcontakt altijd wel stroom komt. Toen kreeg ik van Sinterklaas een Fleishmann transformator! Maar ik had geen locje meer. Dat kwam op mijn verjaardag, een kleine BR 69. Dat was het begin van een modelbaan, die uiteindelijk 1,22 bij 2,44 m. zou bedragen, de bekende plaat spaanplaat, met strooisel verf en Faller huisjes, zelfgemaakte seinen en bovenleiding. Toen werd ik 16, brommers, meisjes, dus alle spullen verkocht. Tot ik in 1997, op een rommelmarkt een doos zag staan waar rails uitstaken. Met wat wagons, 2 piko loks, en 4 wissels, rails en een trafo. Voor 50 euro. Tsja, wat doe je dan. Het nieuwe begin van een geweldige hobby. Nu kon ik alles kopen waar ik als kind een maand voor moest sparen. Ik kocht weer Rail magazine, en de Model-Railroader. Het plannen van een nieuwe modelbaan begon. Veel, groot en onhaalbaar, want de ruimte is altijd te klein. Uiteindelijk ingezien dat je je moet beperken, in alles. Zoek een kleinschalig onderwerp, een bepaalde periode, en probeer dat zo goed mogelijk te realiseren. En zo kwam ik op voormalig station Zeist, waar ik, toen ik 15 was, foto 's heb gemaakt, en zelfs het sporenplan heb opgetekend. Hoe het verder ging hoor je later.
Titel: voormalig station Zeist sporenplan 1921 archief gemeente Zeist
Bericht door: Lex op 28 May 2012, 23:34:10
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/div_lex0005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/div_lex0005.jpg)
Titel: eigen foto voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 29 May 2012, 00:09:00
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scans_31_010005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scans_31_010005.jpg)
Titel: Sporenplan NVBS voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 29 May 2012, 00:15:01
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scans_nvbs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scans_nvbs.jpg)
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Gert Arkema op 29 May 2012, 08:21:38
Leuk thema! Ik zie dat het inderdaad om het verdwenen station Zeist gaat, de plaats van het station is tegenwoordig binnen de bebouwde kom nauwelijks terug te vinden; die plaats is helemaal bebouwd. Wel erg leuk dat ik op die ene foto zelfs de NBM tramremise kan ontwaren. Top, ik houd dit in de gaten.
Benieuwd welk jaartal je kiest (voor? naoorlogs) en wat je gaat doen mbt materieel.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: henk op 29 May 2012, 09:26:55
Erg leuk.
Alleen, om dit nou een beperkt thema te noemen.  ;D
Benieuwd hoe je het gaat uitwerken.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Ivo tB op 29 May 2012, 09:47:20
Leuk thema! Ik zie dat het inderdaad om het verdwenen station Zeist gaat, de plaats van het station is tegenwoordig binnen de bebouwde kom nauwelijks terug te vinden; die plaats is helemaal bebouwd. Wel erg leuk dat ik op die ene foto zelfs de NBM tramremise kan ontwaren. Top, ik houd dit in de gaten.
Benieuwd welk jaartal je kiest (voor? naoorlogs) en wat je gaat doen mbt materieel.
In de jaren '70 heb ik in Zeist gewoond. Toen stond een deel van het station er volgens mij nog. Langzaam werd toen wel het spoor opgebroken dat via Bosch en Duin naar Den Dolder liep voor de aansluiting op de lijn Utrecht-Amersfoort. Ook was de gasfabriek erachter net verdwenen en daar is toen een overdekt zwembad (de Geiser) gebouwd. Toen ik een paar jaar terug weer eens in Zeist was, was dat zwembad ook alweer verdwenen. En van het station en andere industrie was helemaal niets meer terug te vinden.

Wel een heel leuk project  (y) Ik heb nog een Werps OSM Backer liggen, die hier ooit gereden moet hebben.

mvg,
Ivo
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Huib op 29 May 2012, 09:48:14
Beste Lex,

Absolute aanrader als je Zeist in model wilt bouwen is het boekje "‘Tram en trein tussen Eem en Rijn, deel 2" van G.A.Russer. (dit deel heeft een groene kaft). Via Marktplaats is er nog wel aan te komen. In het boekje vind je de geschiedenis van de spoorlijn en de tramlijnen, tekeningen en heel wat foto's.

Succes!

Huib
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Gert Arkema op 29 May 2012, 13:05:27
Citaat van: Ivo tB
Wel een heel leuk project  (y) Ik heb nog een Werps OSM Backer liggen, die hier ooit gereden moet hebben.
Nee Ivo, dit was het normaalspoor-deel van het NBM-netwerk, het smalspoorspul kon hier niet komen. De normaalspoortrams kwamen niet verder dan centrum Utrecht via De Bilt naar Zeist. Het smalspoormaterieel kwam van Amersfoort via Zeist, Driebergen en dan over de route grofweg langs de Rijn tot in Arnhem.

EDIT: fout, stom het smalspoor kwam hier weldegelijk, het is zelfs op de spoorkaart te zien! Ook om bv smalspoorwagens op normaalspoorloriies te zetten, waarna die combinaties piepend en krijsend dwars door Utrecht werden gesleept.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: zuylen op 29 May 2012, 14:45:59
Ik heb we weleens afgevraagd hoe het traject precies liep. Ik zie op de foto dat het spoor met een draai wegliep naar achter. Waar takte het spoor precies aan op de lijn naar Utrecht?
Andre
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: AB 7216 op 29 May 2012, 15:14:53
Het oude spoor naar Zeist takte net voorbij het station Bilthoven af van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. (in de richting amersfoort aan de rechterkant)
Net voorbij het station is een nieuw onderstation op het oude spoortrace gebouwd.
Aan de julianalaan staat nog een huis met de tekst de overweg.
Verderop is het oude spoortrace nu een wandelpad geworden, met nog enkele oude rijtuigen als woning langs de oude spoorlijn.

Groeten Arjen
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Huib op 29 May 2012, 15:19:21
Je kunt het nu fietsen: http://www.nicospilt.com/index_fietstocht.htm

Grtz,

Huib
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Ivo tB op 29 May 2012, 18:01:29
Via Google Maps kun je het trace ook nog wel terugvinden. Kijk naar de volgende herkenningspunten: de spoorlaan in Bosch en Duin, daar liep het spoor parallel aan. Richting Bilthoven kun je keurig het trace volgen en ook richting Zeist vind je het terug. Dan weet ik niet meer 100% zeker of dat klopt, maar daarna ging het parallel aan de Boulevard in Zeist richting de Stationslaan in Zeist. Die laan kwam uit op het station, want het Station zelf lag aan de andere kant van de Slotlaan (gezien vanaf de Stationslaan). Vroeger stond er in de tuin van een groot pand aan de Boulevard ook nog een kleine stoomlok.

@Gert, dus toch smalspoor bij station Zeist? Leek me ook wel logisch als dat liep van Amersfoort via Zeist naar Driebergen.

mvg,
Ivo

P.S., het leuke van dit station is dat je er heerlijk een 5500 of 5800 met een stel NCS rijtuigen kunt inzetten.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Peter Kleton op 29 May 2012, 18:48:10
 Ik heb in mijn militaire diensttijd in de winter van 1959-'60 een oefening gehad, waarbij we díe spoorlijn moesten ''verdedigen'' .
 We moesten schuttersputjes graven in de  met sneeuw bedekte bevroren grond .
 Ik hoopte toen nog, dat er een diesellok met kolenwagens  langs zou komen.
 Dat is mijn herinnering aan die spoorlijn. :D
 Vr Gr,Peter ,lichting 59-5  ;)
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Slipband op 29 May 2012, 20:29:21
Mooi verhaaltje.  ;D

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: richardvandijk op 29 May 2012, 21:05:21
Bij het pand van Glaxo smit klein ligt een brugje over de snelweg A28. dit was het punt waarde trein de snelweg overstak. (weet niet of het toen al een snelweg was) heb zelf het spoor nog zien liggen in bosch en duin. wat nu het fiets/voetpad is. ben opgegroeit in Den Dolder.

Richard
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: henk op 29 May 2012, 21:17:21
Ja, die weg is in de jaren tachtig als snelweg aangelegd. Daarvoor was de Amersfoortse weg (nabij Amersfoort Utrechtse weg geheten) de hoofdverbinding tussen Utrecht en Amersfoort. Die brug is nog speciaal gebouwd, hoewel het spoor toen al niet meer werd gebruikt. Daarover bestaat het verhaal dat het viaduct eigenlijk werd gebouwd voor een kerosineleiding naar Soesterberg. Het type verhaal dat ervan uitgaat dat de Russen op hun achterhoofd waren gevallen.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: richardvandijk op 29 May 2012, 21:41:38
okee dat verhaal ken ik dan weer niet.

bedankt.

Richard
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 29 May 2012, 23:32:30
Leuk dat jullie reageren. En nu al zo veel lezers. Inderdaad is er nu niets meer te vinden wat met het station Zeist te maken heeft.  In 1972 reed de laatste trein. En in 1979 is het spoor opgebroken. In het begin van de 20 ste eeuw was het echter een bloeiend knooppunt van spoor en tram. Vanuuit Zeist kon je met de tram naar Utrecht, Arnhem en zelfs Wijk bij Duurstede. Ook was er een tramverbinding met Amersfoort, via Soesterberg. Met de trein was er een snelle uursverbinding door de NCS met Amsterdam via het Buurtstation in Utrecht. Na de oorlog nam de bus het regionale verkeer over, en bleef alleen goederenvervoer over. Eigenlijk is het zoeken in de verschillende archieven en internet net zo leuk als het bouwen aan mijn baan! Gemeente archieven, NS archieven (Utrechts archief) en de van de Poll stichting zijn een bron van inspiratie geweest, evenals het boek "De Stichtse Lichtwarande" over de Zeister Gas fabriek GZO. Een lucht foto van de situatie in 1968 is het uitgangspunt geweest voor mijn sporenplan. Waarom is dit nou zo leuk? Je modelbaan is de enige wereld waar je volledig de baas bent!
Titel: voormalig station Zeist luchtfoto 1968
Bericht door: Lex op 29 May 2012, 23:36:54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_zeist.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_zeist.jpg)
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: v140 op 30 May 2012, 11:05:04
Ach ja, station Zeist
Als kind met vriendjes nog wel eens de spoorbaan afgelopen tot ver in Bosch en Duijn.
Met pudding in de benen over het viaduct, Echt hoog  :o.
De snelweg was toen nog niet af.
En dan nog even kijken of je bij de Amersfoortse weg de overwegbomen aan de gang kon krijgen ;D 8).
Natuurlijk hadden ze alles onklaar gemaakt, maar je kon nooit weten.
En de andere kant op richting centrum.
Bij de slotlaan lag eind jaren 70 nog een behoorlijk emplacement.
Na gebruik als treinstation is het nog een hele tijd busdepot van Centraal Nederland geweest.
Ook nu is het nog een redelijke halte voor de busdienst van Connexion.
Eigenlijk best jammer dat de lijn helemaal is opgebroken.

Gr. Ron (die nog steeds in Zeist woont)



Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Gert Arkema op 30 May 2012, 11:06:38
......... Een lucht foto van de situatie in 1968 is het uitgangspunt geweest voor mijn sporenplan. ..

Lex, is dat nog steeds je uitgangspunt? Dat jaartal ook?
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Besselspoor op 30 May 2012, 11:08:05
Mooi stukje historie hoor! Ben benieuwd naar de voortgang, het sluit mooi aan bij vergelijkbare stukjes van de provincie die hier en daar op modules verrijzen.. (y)
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: zuylen op 30 May 2012, 14:10:59
Soms zou je de tijd terug willen draaien. Ook al is er tegenwoordig minder behoefte aan deze spoorlijn door het autoverkeer.
Andre
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 12 June 2012, 23:56:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_2.jpg)
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 13 June 2012, 00:07:57
Dit is het sporenplan in 1968, ik heb het in Autocad uitgewerkt. Linksonder is de lijn richting Bilthoven. Uiteraard is dit plan te groot om 1op1 in model na te bouwen, ik heb dus in de lengte wat gesmokkeld. Met het programme 3DPLANIT ben ik het sporenplan gaan uitwerken, en heb, toen ik tevreden was, het 1 op 1 uitgeprint. De wisselhoek is volgens de NS tekening 10 graden. Na lang zoeken heb ik gekozen om Roco wissels te gebruiken, met een puntstuk van 10 graden. De hele wissel is 12 graden, omdat na het puntstuk het afbuigende spoor nog 2 graden verder afbuigt.  Door de wissels direct na het puntstuk af te zagen, kun je inderdaad werken met 10 graden wissels. Ik wilde met RP25 wielen gaan werken , dus de puntstukken moesten worden opgevuld met de door Roco geleverde opvul stukjes.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: ATB op 13 June 2012, 07:54:02
Lex,

heb jij dit sporenplan verder uitgewerkt in 3DPLANT of in het programma 3rd PlanIt?

Ted
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Gert Arkema op 13 June 2012, 10:41:24
Lex, wordt dit moment (1968) ook de situatie die je gaat bouwen?

Dit is het sporenplan in 1968, ...

lees; NBM-trams zijn al 20 jaar weg.
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 13 June 2012, 19:56:36
Lezers,

ik heb het sporenplan uitgewerkt in 3rd planLt. Ik heb gekozen voor het sporenplan van 1968, omdat ik toen, als klein jongetje met de oude 6x6 balgcamera van mijn moerder daar foto's heb gemaakt, en zelfs een stukje mocht meerijden met een NS 2400!
Titel: Re:voormalig station Zeist
Bericht door: Lex op 13 June 2012, 22:42:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan0001.jpg)
En zo ziet de baan er uit, ongeveer 10 jaar geleden. De totale lengte is 4,10 m en max. 90 cm breed.Ik heb er 3 delen van gemaakt om het geheel evt. naar een beurs of evenement te verplaatsen. In de lengte heb ik het geheel wat ingekort. Door mijn ervaringen met Amerikaanse modelbouw heb ik gekozen voor Kadee koppelingen, en RP 25 wielen. Onder de rails zijn ontkoppelmagneten geplaatst, dit werkt werkelijk supper! Rails leggen is het leukste wat er is, maar moet wel heel secuur gebeuren, je hebt maar 1 kans. De rails licht op zachtboard, vastgezet met latex lijm. Kurk was achteraf toch beter geweest.
De wissels worden mechanisch bediend, met een schakelaar om het puntstuk te polariseren.