BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: frank1979 op 25 May 2012, 21:15:44
-
Graag zou ik willen weten wanneer er eigenlijk noodhamers in de treinstellen van de NS zijn geplaatst.
En of dat dit ook telkens dezelfde modellen zijn geweest.
-
Hondekop materieel, had een soort gegoten vol metalen hamer, Plan V had hamers van kunststof, met een metalen pen met punten in de kop.
-
Zijn er foto's te vinden als voorbeeld? En zijn deze noodhamers vanaf een bepaald moment verplicht gesteld in de treinen van NS?
-
Moet ik gaan graven in m'n archief, waar ik ze heb liggen.
-
Ik ben even aan het zoeken geslagen en er zijn inderdaad verschillende hamertjes in omloop (geweest) Een standaard model en een UIC-model. In eerste instantie (DE-I en II, december 1975) zijn de UIC-hamertjes geplaatst. rond 1984 wordt er gesproken over aanbrengen bij de rest van het materieel en het indien aanwezig vervangen van de UIC-hamertjes.
Tot op de dag van vanaag zijn de noodhamertjes van beide typen nog in gebruik. De UIC-hamertjes in de Fyra-rijtuigen en de standaard hamertjes in de cabine van ICM.
mvg,
Robin
-
Robin, heb jij ook foto's van beide modellen? Ik begrijp dat de DE1/DE2 als eerste materieelsoort zijn uitgerust met noodhamers?
-
Sorry, kan ze ff niet vinden.
-
Dit kan ik niet geheel bevestigen, ik heb alleen cw's van DE-I en plan U en bij de 1e cw kom ik alleen genoemde materieelsoorten tegen, de latere cw spreekt over al het materieel.
Helaas heb ik geen foto's.
mvg,
Robin
-
Wat zijn CW's....als ik vragen mag? Iets met werkplaats?
-
CW = constructiewijziging