BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Deka op 22 May 2012, 22:28:17
-
Voor een artikel in de Encyclopedie wil ik graag iets weten over de oorzaken van ontsporingen op modelspoorgebied. Een aantal oorzaken geef ik al:
- Knikken in de rails, waar twee stukken met railschoentjes aan elkaar zitten.
- Knikken bij overgangen van vlakke baan naar helling.
- Onjuiste afstand van de wielen
- "Wegzakken" van wielen bij wissels
- Te licht materiaal
Dus wie nog andere oorzaken weet: laat maar horen.
Dick
-
buffers die elkaar raken in bochten.
koppelingen die niet vergenoeg schuiven in bochten en hierdoor de wagon uit de rails wippen.
-
Verouderde electrische draden tussen rijtuigen.
Kombinatie kinematic en te grote koppeling in bochten.
(Dronken vaders)
JP
-
-Draaistellen/schuifassen die stroef lopen
-Te krappe bochten
-Slap afgeveerde draaistellen op locs
-Verzakte rails, vooral op de buitenste rail in een boog gaat het makkelijk mis
Vooral bij clubbanen op shows:
-Te veel treinen voor het beveiligingssysteem
-"Machinis" die even niet goed oplet
mvg,
Rick
-
Wissels in verkeerde stand.
Te zware wagons achter in een lange trein.
Te hard rijden door bogen.
Geen rekening houden met profiel van ruimte, waardoor treinen opjecten langs het spoor raken.
Tinus.
-
De railtongen van een wissel sluiten niet goed aan.
Gerrit
-
Een bocht direct gevolgd door een tegenbocht waardoor lange wagons elkaar van de rails drukken, met name bij de wat krappere bogen.
Bij oudere type Roco wielstellen willen de wielbanden wel eens los en scheef op de kern gaan zitten waardoor de spoorbreedte niet meer klopt.
Gerrit
-
Poes op de rails, gaat geheid fout ! >:(
-
De meegebogen wissels van Fleischmann profirails. Ik weet niet waarom, maar veel van mijn treinen ontsporen daarop. Ik heb ze daarom verbannen.
-
twee gemotoriseerde treinstellen aan elkaar waarbij de ene harder trekt/duwt als de andere. Als er dan maar aan 1 kant abs zit trekt/duwt motordraaistel zich in bochten uit de rail (lima koploper, fl.. sprinter plan V)
ronald
-
Ikzelf heb wel ervaringen gehad met twee beruchte oorzaken;
Wissels zonder aandrijving of veertje (Roco Line zonder bedding en Tillig)
waarbij de tongen niet goed staan.
En te lichte goederenwagens die in een bocht uit de rails stapten...
Meestal zaten die wagens dan midden of achteraan in de trein
Ik heb wat Amerikaanse HO-lokomotieven en sommigen zijn echte spoortesters,
als die zonder ontsporen over de baan gaan, dan rijdt alles er probleemloos over :)
Mvg,
Tis
-
Een bocht direct gevolgd door een tegenbocht waardoor lange wagons elkaar van de rails drukken, met name bij de wat krappere bogen.
Dat is over het algemeen op te lossen door er een stukje recht spoor tussen te zetten. Waar ik ruimte had één rechte rail (180mm) maar op een plek waar het wat krapper is werkt een stukje van ca. 70 mm ook.
Groet,
Jakop
-
Vrij logisch: achtergelaten rommel, zoals railspijkertjes, groenvoorziening.
Gr, Bert
-
Maar ook door te hard te rijden met de trein ontspoort de boel ook.
Bruce
-
een stukje uitstekend ballast dat treinen/wagons met grote flens alleen maar ervaren
-
2 verschillende hoogtes rail aan elkaar verbinden met een klemverbinder, bijvoorbeeld code 100 met code 83.
Van 100 naar 83 gaat nog wel maar andersom kan het een flinke drempel worden gelang de snelheid hoger wordt.
;D
-
-Versleten wiellagers waardoor de wagens gewoon door hun wielen zakken.
-onregelmatige rijdende loc waardoor er steeds kleine rukjes aan de trein doorgegeven worden
waardoor deze op het verste punt van de baan op een lastg te bereiken punt uiteindelijk ontspoort.
-Uitgesleten wisselpuntstukken.
Gr. Ron
-
Een verbogen flens. (is mij serieus een keer overkomen, geen idee hoe het is gebeurd)
-
verkanting, of verzakking in boog in combinatie met wielstellen die niet flexible genoeg zijn.
wielen niet op juiste spoor breedte
-
Bovenleiding draad niet goed boven de rails, waardoor de pantograaf er naast gaat en dan heb je een steigerende lok bij de eerste bovenleiding mast, die die tegenkomt.
Die lok is dan direct ontspoord en de wagons er achter ook door de snelheid.
Groetjes
Wil
-
*Met de mouw aan de panto van de loc blijven hangen :o (bij mij aan de rand van de baan dus dat liep meerderemalen niet goed af) :-[ Als je pech hebt gaan de waggons erachteraan.
*Een trein waarvan je niet merkt dat deze stiekem het spoor op gaat terwijl er een andere trein aankomt (liep bij mij ook meerderemalen niet goed af) :'(
Groeten Ferdinand
-
Tijdens het plaatsen van kartonnen strookjes onder de rail ivm verkanting in de bocht de spijkertjes/schroeven te ver erin geslagen/gedraaid zodat de bielsen knikken en de railsen onderling naar elkaar toe komen en de afstand te klein word. (voor H0 <16,5mm) Hierdoor lopen treinen , waarvan de wielen breed zijn afgesteld, in de verkante bocht omhoog en uiteindelijk eruit.
Ontsporing tot gevolg.
-
Wissels die schakelen als daar een trein overheen rijdt.
Geeft hele bijzondere effecten >:(
-
Te krappe bochten (industriespoor waar je met je grote stoomloc's gewoon doorheen ragt :P) Of met star gemonteerde wielen door te krappe bogen willen (dus geen speling op de assen)...
-
Te lichte wagons zoals 2 assers vooraan in de trein die omver getrokken worden door de wagens die er achter hangen.
mvrgr. hans
-
Je spoorbrug op de werktafel laten liggen.
-
Piko bochtwissel waarbij er wat teveel tolerantie zit tussen het beweegbare deel van de tong en het vaste deel.
Het beweegbare deel kon wat te ver naar buiten staan waardoor de wielflense het vaste deel als een drempel opreed en vrolijk rechtuit kon.
Heb uiteindelijk het vast deel iets afgeslepen zodat dit opstapje weg is.
-
De reacties in dit draadje zijn verwerkt in onze Encyclopedie, hoofdstukje E05.05 (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E05.05_-_Ontsporingen). Aanvullingen graag hier, of per P.B.
-
Knikmechanisme in een gelede loc waar een braampje op zit.
De loc knikt dan niet lekker.
Is mij overkomen met een Roco E91, rond 1982.
Dat ding kon geen wissel over, de voorste as liep meteen uit de rails. Uiteindelijk de loc geopend en weer proberen, en weer, en weer...
Het braampje in kwestie bleek het aanspuitkanaaltje van een kunststof onderdeel te zijn, wat wel erg slording was afgebroken van de gietboom, en zo door Roco gemonteerd.
Let wel: toen werd het nog gewoon in Oostenrijk gemaakt, toch bepaald geen achterlijk land...
En mijn E91 is nog wel in Landeck gekocht ook.
-
uitfikken van een printplaat .... gevolg dat het bloksysteem flipte en er 3 treinen achter elkaar op mekaar inreden.
Gisteren gebeurt op de clubbaan....
Gelukkig bleef de schade beperkt en kon de printplaat snel hersteld worden.
-
-Bij 4-assige wagens: koppeling komt niet terug in middenpositie, waarbij de ene goederenwagen een andere uit de rails trekt... (Euvel heb ik met name bij een enkele 4-assige ketelwagen van Roco, vaak blijkt een klein braampje de oorzaak, even glad of ruimer maken en het probleem is verholpen.)
Groeten, Gert
-
Een proefbaantje zonder stootblokken aan de einden.
Mijn dochter wil nogal eens vol gas geven, en een ouder Lima model is dan zo van de tafel af.
Gelukkig was het voordat ik het model ging verbouwen...
Zo ook een nog ontbrekende brug in mijn modelbaan. Proefrijden is dan leuk, maar mijn 2200 lag toch een keer in de gracht...
-
Bruggen niet goed gesloten of geopend trein heeft dan vliegles in plaats van rijles.helaas moest de winkelstraat het dan ontgelden en kreeg trein op bezoek.
Spontane loskoppelen wagons die op volgende trein botst.
groet dennie