BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BDS2006 op 29 June 2006, 02:56:32

Titel: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 29 June 2006, 02:56:32
heb plannen om van een irm een v-irm te verbouwen, nu is mijn vraag hoe kan ik het beste doen, heb wel eens gelezen dat je de dakdelen van de koprijtuig eraf kan zagen en op een tussenwagon kan plaatsen, hoe kan je het beste zoiets eraf zagen en wat voor zag kan je het beste gebruiken, heb wel eens een tussenwagon met panograven gezien en zit een groote raam in maar dat neem ik maar voor lief, wil de makelijkste manier die verbouw afronden maar hoe dat het beste? en zijn er mensen die dit al hebben gedaan of gaan doen?
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Peter Korsten op 29 June 2006, 10:05:12
Wel, je kunt verschillende 'niveau's' van ombouwen in overweging nemen. De echte V-IRM heeft één of twee bakken die iets langer zijn, vanwege de ruimte die gereserveerd is voor de 25kV~ apparatuur. In 1:87 heb je het dan over een centimeter en om de zaken niet al te ingewikkeld te maken, kun je overwegen om het maar zo te laten. Vooral ook omdat de kap doorzichtig is en daarna gespoten, zodat de ramen één geheel vormen met de kap.

Je kunt inderdaad een stuk van van dak afzagen; ik zou niet meteen de hele kap doormidden zagen. Zelf zou ik een kleine handzaag gebruiken, maar wacht vooral even andere reacties af voor je de zaag in je dure model zet.

Er hebben inderdaad foto's on-line gestaan van iemand, die een V-IRM6 aan het bouwen was en die ook de bakken verlengd had. Het zag er erg mooi uit.

Reken er trouwens niet op dat het gemakkelijk zal zijn, zeker niet als je dit nooit eerder gedaan hebt.  Als je de stukken dak verwijderd hebt, moet je nog een stuk styreen plaatsen waarop dan de stroomafnemers komen te staan. Ook moet je de stukken dak van de kopbakken, waar die stroomafnemers eerst stonden, aanpassen. Gaten en krassen moet je opvullen met plamuur en daarna zou je het dak moeten spuiten, omdat verven met een kwast er nooit echt netjes uit komt te zien.

Zou je trouwens iets meer punten in plaats van komma's kunnen gebruiken? Nou is je vraag een beetje moeilijk te lezen.

- Peter
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 30 June 2006, 03:57:08
kan iemand hieronder de foto's plaatsen van de v-irm verbouwing?

welke soort zaagje kan je het beste gebruiken? een gewone figuurzaag?

was vanplan om de dakgedeelte van de kopwagons af te zagen en op de tussenwagon te plaatsen.

gebruik kopwagons die verder defect zijn.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: henk op 30 June 2006, 08:22:14
Als je het goed wil doen, dan moet je het hele balkon van het koprijtuig gebruiken. Dat is niet lastiger dan een stuk dak eruit zagen. Bekijk eerst eens wat foto's of tekeningen.

Je zet een lijntje op het rijtuig en dan geleidelijk zagen met een Rocozaagje of een Exactozaagje. Vooral geen haast hebben.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: manuelspot op 17 July 2006, 00:14:13
Op dit moment heb ik mijn eerste V-irm vier afgerond en afgedragen aan de eigenaar.

Wat ik heb gedaan is de daken met een plastic mes voorzichtig wegsnijden.
Kijk voor een afbeelding van het mes en het gebruik op.
http://http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page4373.htm
Hier ben ik met een mat 46 bezig waar ik dit mes gebruik om de wanden eruit te halen.

En dan is het een kwestie van de bak verlengen en vervraaien.
En nog even mooi spuiten.

Manuel  ;)
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 17 July 2006, 18:22:52
En hier spreekt de eigenaar!

Nogmaals erg bedankt Manuel!

Het is een topper geworden.

Voor de liefhebbers, een paar fotos:

(http://img318.imageshack.us/img318/7082/virm1ob5.th.jpg) (http://img318.imageshack.us/my.php?image=virm1ob5.jpg)

(http://img394.imageshack.us/img394/1408/virm2td3.th.jpg) (http://img394.imageshack.us/my.php?image=virm2td3.jpg)

(http://img66.imageshack.us/img66/4272/virm3bs7.th.jpg) (http://img66.imageshack.us/my.php?image=virm3bs7.jpg)

(http://img306.imageshack.us/img306/4108/virm4dj8.th.jpg) (http://img306.imageshack.us/my.php?image=virm4dj8.jpg)

(http://img66.imageshack.us/img66/4199/virm5cx6.th.jpg) (http://img66.imageshack.us/my.php?image=virm5cx6.jpg)

Mooi he!:D:D

Greetz J.

ps. Bij de VIRM is niet gebruik gemaakt van 2 extra kopbakken voor de tussenbak met de pantograven. De tussenbakd ie verlengd moest worden is met styreen verlengd, en er is een groot raam ingemaakt zoals te zien is.

Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Chris op 17 July 2006, 18:27:02
En 3 keer raden waar de volgende V-IRM komt.  :)
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: manuelspot op 17 July 2006, 22:15:00
Ja Jumbpy,

Ik had nog geen foto's online gezet geen tijd voor gehad maar goed zo.

Ik heb nu op mijn site ook een verslag gemaakt van de verbouwing.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page3646.htm (http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page3646.htm)


Mvg.

Manuel

Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Chris op 18 July 2006, 01:27:36
Klasse.

Je bent een van de (weinige) meesters die prachtige modellen kunnen (ver)bouwen.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: JaJo op 18 July 2006, 07:48:54
Citaat
Ik heb nu op mijn site ook een verslag gemaakt van de verbouwing.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page3646.htm


Dat is even genieten hoor als ik de foto's op je site bekijk. 8)
Groet Jaap
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Rene_H op 18 July 2006, 08:16:37
Kan niks anders zeggen dan schitterend.
Wat een geduld om al die raampjes precies af te plakken.

Trouwens wat een durf met zo'n schaars model.

Ik heb wel 1 klein negatief puntje, oei...ja maar op de foto's komt de bak erg verf(erig) en glimmerig over, is dat de flitser of hoort dat zo.

Maar dit doet niks af aan het schitterende model, welke ik hoop dat deze weer heeeeeeel snel in de handel mag komen, in welke uitvoering dan ook.

:) Respect :)


Groetjes,


René
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: arjen op 18 July 2006, 09:34:18
Ziet er inderdaad zeldzaam strak uit!
Ik word intussen wel heel benieuwd hoe je dat afplakken van al die ramen precies hebt aangepakt? En hoe heb je de zwarte omlijstingen weer zo netjes weten te krijgen?

Arjen.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: manuelspot op 18 July 2006, 12:49:08
Bij het afplakken heb ik het volgende gedaan.

Ik heb eerst een grote strook afplaktape over de ramen geplakt.
Daarna heb ik met een scalpeermes voorzichtig om het raam heen gesneden.
naar het spuiten ben ik met een zwarte stift langs de randen gegaan om de rubbers weer tot zijn recht te laten komen.

Manuel
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: mmhajvth op 18 July 2006, 13:21:51
Verbluffend resultaat!
Wellicht lukt het Mannuel ook wel goed door de onderzoeken die hij doet.
Ik zie namelijk heel wat detail foto's op zijn site staan. Sommige mensen die beginnen aan een ombouw, vergeten eerst de werkelijheid goed onder de loep te nemen.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: michel fatels op 18 July 2006, 13:23:12


goude , handjes zullen we maar zeggen .

dat ziet er zeer strak uit .
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 18 July 2006, 14:58:36
vind de tussenrijtuig geweldig, alleen een aantal vraagjes

a) met wat voor matriaal heb je de tussenwagon verlengt? en hoelang heb je heb verlengt?

b) met wat voor matriaal heb je het dak dicht gemaakt en heb je het dan boven op het gat of erin?

c) heb je kleinspoor verf gebruikt of ander soort?
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 18 July 2006, 15:16:53
vind de tussenrijtuig geweldig, alleen een aantal vraagjes

a) met wat voor matriaal heb je de tussenwagon verlengt? en hoelang heb je heb verlengt?

b) met wat voor matriaal heb je het dak dicht gemaakt en heb je het dan boven op het gat of erin?

c) heb je kleinspoor verf gebruikt of ander soort?


A) die heeft Manuel verlengt met Styreen

B) plamuur :P

C) Kleinspoor voor zover ik weet..

Greetz de eigenaar van de virm  ;D
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 18 July 2006, 16:46:34
wat voor spul is plamuur en waar is die te krijgen en wat voor dingetje zit achter de panograaf en dus het plaatje waar de panograaf op zit is plamuur??
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: manuelspot op 18 July 2006, 17:33:35
Voor de plamuur gebruik ik puttie een fijn plamuur middel dat bij een beetje modelbouw winkel te koop is.

En de verf die ik gebruikt heb is van Reffel die ik zelf heb gemengt.
alleen het dak is voorzien van Philotrain verf.

Manuel
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: JaJo op 18 July 2006, 17:39:38
Ze willen allemaal wel héél erg veel van je weten Manuel! ;D
Maar daar vraag je dan ook om met dat soort bouwfoto's. ;D
Gr.Jaap
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 18 July 2006, 18:51:13
Gewoon puik werk van Manuel!

Ben hem er erg dankbaar voor!

En dit was de 9406... na de zomer krijg ik de 9512 van hem  ;D

Dan kunnen ze mooi gekoppeld rijden  ;D
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 18 July 2006, 21:58:38
word dat plamuur net zo hard als plastic? en doe je daar dan een plaatje onder op strijk je het meteen in het lege gat? en die verlenging hoeveel cm heb je verlengt en hoe heb je die aan het model gezet? en dus heb je aan eenkant wel de achterkant afgesneden? en de mes heb je daar ook een merk van en typenummer?

ik vind het het geweldig mooi model geworden.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: manuelspot op 18 July 2006, 22:09:59
Het plamuur die Putty wordt net zo hard. het is een zoort vloeibaar plastic zeg maar. Dit is er onderhanderen van Tamiya. deze is wel vrij duur maar zeer goed.

Het mes komt als het goed is ook van Tamiya die ik gebruik.

Ik heb de banm zo'n 1/2 cm verlengt aan bijde zijden. met styreen en dan netjes afgewerkt met putty. wat ook mooi is voor gaten te vullen is GreenStuf van Gemsworkshop.

Manuel
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 18 July 2006, 22:17:19
is het ook noodzakelijk om te verlengen? je hebt er ook een grote raam in gedaan, heb je die dicht gemaakt met plexiglas? en als het noodzakelijk is hoe heb je die bochel zo mooi gekregen? dus je hebt de styreen met putty vast gemaakt aan de rijtuig?
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 18 July 2006, 22:35:27
is het ook noodzakelijk om te verlengen? je hebt er ook een grote raam in gedaan, heb je die dicht gemaakt met plexiglas? en als het noodzakelijk is hoe heb je die bochel zo mooi gekregen? dus je hebt de styreen met putty vast gemaakt aan de rijtuig?

Het is niet noodzakelijk om te verlengen.

Maar als je naar de realiteit kijkt, dan is het noodzakelijk!

Net hoeveel jij erin wilt snijden...
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 19 July 2006, 15:39:16
heb je aan de bijde kanten de achterkant afgezaagt en dan een nieuw gedeelte erop gezet of heb je de verlenging meteen erop gezet en de hoekige zijkanten met styreen gedaan of meteen met plamuur of kan je ook een half cm van een ander irm af zagen wat is het makelijkste, heb een irm tussenwagon voor me staan en geconstateerd dat verlengen noodzaakelijk is om de panograven er goed op te plaatsen, je hebt er ook een grote raam in gemaakt hoe heb je die dicht gemaakt en zit er bijde kanten een grote raam? dus niet aan zelf kant maar tegenover elkaar.
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 19 July 2006, 15:45:15
heb je aan de bijde kanten de achterkant afgezaagt en dan een nieuw gedeelte erop gezet of heb je de verlenging meteen erop gezet en de hoekige zijkanten met styreen gedaan of meteen met plamuur of kan je ook een half cm van een ander irm af zagen wat is het makelijkste, heb een irm tussenwagon voor me staan en geconstateerd dat verlengen noodzaakelijk is om de panograven er goed op te plaatsen, je hebt er ook een grote raam in gemaakt hoe heb je die dicht gemaakt en zit er bijde kanten een grote raam? dus niet aan zelf kant maar tegenover elkaar.

BDS2006... zie de link van Manuel.. daar zie je zat fotos hoe het is gemaakt..

Dan zie je hoe hij het heeft verlengd.

En neem anders zelf ook fotos van de VIRM.. dan zie jezelf ook alle verschillen en ramen die erin zitten..

Greetz J.

ps. Er al uit wat je 1e project wordt ;)
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Chris op 19 July 2006, 15:47:32
@BDS2006

En een tip : Gebruik eens wat hoofdletters en al dat andere mooie spul wat op je toetsenbord zit.

Dit leest bijzonder lastig...
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 15:50:34
@ jumboy

Ik heb even een verbluffend simpele vraag!
Je wilde graag als ik het goed gelezen heb met 2 V-IRM 4tjes aan elkaar gaan rijden. En de schaal is H0
Even snel gerekend zijn dat 8 bakken  ;D  en dus een lengte van 2meter 50. (ik rijd N dus corrigeer me maar wanneer nodig)

De vraag...
Heb je een plaatje van jouw perron?!  ;D

Ik neem overigens aan dat je ze dan in digitaal multitractie laat rijden..  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 19 July 2006, 16:18:49
@ jumboy

Ik heb even een verbluffend simpele vraag!
Je wilde graag als ik het goed gelezen heb met 2 V-IRM 4tjes aan elkaar gaan rijden. En de schaal is H0
Even snel gerekend zijn dat 8 bakken  ;D  en dus een lengte van 2meter 50. (ik rijd N dus corrigeer me maar wanneer nodig)

De vraag...
Heb je een plaatje van jouw perron?!  ;D

Ik neem overigens aan dat je ze dan in digitaal multitractie laat rijden..  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark


Hey Mark,

Misschien is het verkeerd overgekomen, maar ik leg uit:

Ik heb dus rond september de 9500 serie ook binnen, dan heb ik de 9406 en een 9500 serie VIRM.

Er bestaat dan de mogelijkheid om dubbeltractie te rijden.

Is in eerste instantie niet de bedoeling..

Ik ben bezig met een baan, het schaduwstation ligt inmiddels, spoorlengte waar de trein op kan staan is: ong. 3 meter...

Dus theoretisch zou het kunnen, heb het nog niet geprobeerd.. lengte station, moet ik nog zien, zal er net aan liggen hoe het spoor loopt!

Voldoende info mark :)?

greetz Jumboy
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 16:35:16
Ja bedankt.

Ik vroeg het omdat ik het moeilijk acht om een realistisch perron te bouwen in schaal H0

Mede daarom rijd ik ook N schaal.

Dus mocht je zo ver zijn dan hoop ik dat je er hier wat van wilt laten zien  ;)

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 19 July 2006, 16:39:43
Is goed hoor, eerst maar eens een baan verder maken haha!

Dat is mijn 1e prioriteit haha!

Maar zodra, ik de 9500 serie heb, zal ik ff foto gekoppeld ervan laten zien hier ;)

greetz Jumboy
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Julius op 19 July 2006, 18:44:45
Wellicht aardig om te weten dat er door bakwisselingen inmiddels ook VIRM'en zijn met een andere mix oud/nieuw dan de 'standaard-8600/8700/9400/9500'. Ook zijn er nieuwe mBvk-bakken met oude displays en hebben we de 8656, die als enige een treinstelnummer in het zwart en het oude lettertype heeft (woei, spannend :P). Dan ook nog de OAD stellen (verkorte VI), stellen met foute belijning, een of twee VI'n met te weinig 1e klasse, enz enz.

Stel 9512 bestaat overigens wel gewoon uit allemaal VIRM-bakken en heeft voor zover mij bekend ook gewoon de nieuwe displays.

groet,
Julius
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 18:48:19
@ Julius,
Wil je daarmee zeggen dat als je begint aan een ombouw en je maakt een paar foutjes, dat het dan niet erg is want er rijd toch altijd wel iets in het echt rond dat het zelfde is?  ;)
Dat zou schelen dan hoef je op het einde van je "mislukte" verbouwing alleen nog even te kijken welk bedrijfsnummer je er op moet zetten  ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 19 July 2006, 19:09:46
Wellicht aardig om te weten dat er door bakwisselingen inmiddels ook VIRM'en zijn met een andere mix oud/nieuw dan de 'standaard-8600/8700/9400/9500'. Ook zijn er nieuwe mBvk-bakken met oude displays en hebben we de 8656, die als enige een treinstelnummer in het zwart en het oude lettertype heeft (woei, spannend :P). Dan ook nog de OAD stellen (verkorte VI), stellen met foute belijning, een of twee VI'n met te weinig 1e klasse, enz enz.

Stel 9512 bestaat overigens wel gewoon uit allemaal VIRM-bakken en heeft voor zover mij bekend ook gewoon de nieuwe displays.

groet,
Julius

Beste Julius.

Zoals via de link van Manuel te zien is, neemt hij veel fotos en informeert hij zich erg goed!

Dus er komt altijd bij hem een bestaan stel uit, zo zal het waarschijnlijk de 9512 worden in die richting.

Manuel en ik zijn ons bewust van de verschillen, maar evengoed bedankt voor de toelichting :)!

Mvg Jumboy
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: Julius op 19 July 2006, 19:15:57
Dat heb ik inderdaad gezien Jumboy, op de details zoals je bij de stroomafnemers ziet heeft hij zeker gelet, dat betwijfel ik ook in het geheel niet ;) maar vond het gewoon aardig om in deze context even te plaatsen dat er bij een dergelijke ombouw naast de gebruikelijke stellen ook de nodige aparte exemplaren gevormd kunnen worden :)

groet, Julius
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 19 July 2006, 19:53:18
Wordt ook zeker gewaardeerd Julius  :)
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BDS2006 op 20 July 2006, 12:50:32
de foto's van de verlenging zijn een beetje onduidelijk hoe de rijtuig precies verlengt is en hoe het precies bevestigd is op de rijtuig zelf. En wat voor soort styreen kan je er beste voor gebruiken.

op de foto's is bv te zien dat je stuk uit het dak weg snijd, maar snijd je voor de verlenging ook de achterkant weg of plak je de verlenging gewoon op de achterkant?
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 20 July 2006, 12:54:18
de foto's van de verlenging zijn een beetje onduidelijk hoe de rijtuig precies verlengt is en hoe het precies bevestigd is op de rijtuig zelf. En wat voor soort styreen kan je er beste voor gebruiken.

op de foto's is bv te zien dat je stuk uit het dak weg snijd, maar snijd je voor de verlenging ook de achterkant weg of plak je de verlenging gewoon op de achterkant?

Het is toch vrij duidelijk te zien op de fotos al zeg ik het zelf  ???

Maar zoals je ziet op de fotos is er eerst een stuk weg gesneden en daarna wordt er aan de achterkant met een stuk wit styreen en plamuur stuk aangemaakt..

en dan bijschuren etc.

succes!

ps. er al uit welk project het wordt?
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: BVZfan op 20 July 2006, 14:26:52
Petje af voor de verbouwing! Moet je toch wel lef voor hebben om in je (vaak dure) locs te gaan snijden. (laat staan die van een ander  :) )

'k Zou het zelluf niet zo snel doen (en kunnen.....).


- Paul
Titel: Re: IRM ombouwen naar V-IRM
Bericht door: jumboy op 20 July 2006, 14:31:19
Petje af voor de verbouwing! Moet je toch wel lef voor hebben om in je (vaak dure) locs te gaan snijden. (laat staan die van een ander  :) )

'k Zou het zelluf niet zo snel doen (en kunnen.....).


- Paul

Andere modelbouwprojecten van hem zien en vertrouwen hebben!

Dan is de keus gauw gemaakt  ;D!