BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Harold Content op 21 May 2012, 12:28:19
-
Ik ben gisteren tijdens het mooie omweer en de regen eens begonnen met het uitmeten van de perrons.
Via GM&S van die lode perrondelen ooit gekocht. Keurig naar nederlands voorbeeld.
Alleen als ik alles uit meet komt het inderdaad erg mooi uit. Een midden perron met aan eenkant de verlaging voor de oversteek. Aan de stations kant het perron met station. Alleen je voelt hem al aankomen. Nu komt dus eigenlijk het station verhoogt te liggen. En dus niet mooi gelijk met de wegen.
Dus ik was eens benieuwd hoe mensen dit opgelost hebben en dat het toch mooi is.
-
Lode perrondelen ? heb je een foto/plaatje hiervan?
Je kunt aan de voorzijde van het station een soort van trapjes/helling maken, dat is op de meeste plaatsen waar het station hoger ligt dan maaiveld.
-
Is volgens mij witmetaal....heb er ook een paar liggen.
Dat zelfde 'probleem' heb ik ook Harold en ik heb besloten de rest van de baan op perronhoogte te maken, dat gaat nog omdat er nu nog niets is ;D
Anders kan je een een brede trap maken van het station naar straatniveau.
Groet,
Jakop
-
Lode perrondelen ? heb je een foto/plaatje hiervan?
Ik moet ook even nadenken wat dat zou zijn, maar toen Jakop aangaf dat het om witmetaal zou gaan, begreep ik ineens dat er loden (als in: 'van lood gemaakt') was bedoeld. Grappig hoe het ontbreken van één lettertje je op het verkeerde been kan zetten.
Inderdaad kun je de rest van je baan op perronhoogte maken. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
In werkelijkheid is ook niet alles vlak. Zelfs niet hier in Nederland. Kijk maar eens om je heen, dan tref je zelfs in West-Nederland in plaatsen waarvan je zou denken dat alles vlak is beslist wel niveau-verschillen aan.
mvg,
Gert
-
Ja die foto heb ik.. En ik dacht aan lood omdat het relatief zwaar is en het makkelijk buigt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Perrondeel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Perrondeel.jpg)
Is volgens mij witmetaal....heb er ook een paar liggen.
Dat zelfde 'probleem' heb ik ook Harold en ik heb besloten de rest van de baan op perronhoogte te maken, dat gaat nog omdat er nu nog niets is ;D
Anders kan je een een brede trap maken van het station naar straatniveau.
Groet,
Jakop
Ja daar ben ik net al iets te ver voor gevorderd omdat te gaan, of te wel niet doordacht gaan bouwen misschien ???
Daar zat ik ook aan de te denken, alleen verhogen dan kom je direct met de naaste gebouwen in de klooi.
En vooral de fabriek die verder op staat.
Moeilijk moeilijk ;D ;D ;D
-
Aha, Dat je loden bedoelde dat dacht ik al ipv lode. Maar niet bij stil gestaan dat het eventueel witmetaal kon zijn.
-
Hoi Harold,
De perron randen komen mij bekend voor. Ik ben nog bezig met de bouw van het perron, het moet geplakt worden op twee modulebakken, en vervolgens in tweeën gezaagd worden. Daarvoor wacht ik tot ik even tijd heb om de twee bakken op te stellen. Dus ligt het perron te verstoffen op een kast in de woonkamer.
Het probleem van verschil in hoogten heb ik in Wagensheim 'opgelost' door het spoorgedeelte en het weggedeelte van elkaar te scheiden, het zijn twee verschillende delen. Daardoor kon ik ze op verschillende hoogtes neerzetten. Op een oudere baan had ik karton van dozen gebruikt om het dorpgedeelte op te hogen, zodat de perrons er niet zo erg bovenuitstaken.
Misschien kan je met het bekende blauwe isolatiemateriaal van de G**** ook het verschil opheffen? Dat is trouwens ook geschikt als bouwmateriaal voor je perrons. :)
Mijn perronnetje (spoor 1 alleen, vandaar geen achterkant):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3740.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3740.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3741_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3741_1.jpg)
idd, het perron is wat hoger dan de platen die ervoor staan. Maar het spoor ligt ook hoger dan de eerste laag waarop het perron bevestigt wordt. Dus dat heft elkaar weer op.
succes met de bouw!
Groet,
Michel
-
Goed voorbeeld, ga dit weekend eens dat schuim kopen en dan eens aan de slag met het bouwen van de 2 perrons.
Dan heb ik nog wel een andere vraag. Wat is de afstand van het perron tot de rails of tot de hartafstand.
Is daar een standaard voor in H0 in de Encyclopedie kon ik het niet vinden.
-
Klopt, dat zal ik te gelegener tijd toevoegen. Bedankt voor de tip.
Voor dat soort zaken geldt de norm voor het profiel van vrije ruimte (NEM 102). Daaruit kan je leren dat de bovenkant van het perron maximaal 10 mm boven BS (bovenkant spoorstaaf) mag zijn, en dat bij een recht perron een breedte van 48 mm gewenst is, dus 24 mm uit het hart van het spoor. Bij een breedte van een biels van gewoonlijk 30 mm, betekent dat dus dat er tussen perronwand en uiteinde bielsmat 9 mm "open" ruimte dient te zijn.
Let op: treeplanken van personenrijtuigen kunnen nog weleens roet in het eten gooien, waardoor het voertuig effectief breder is dan 48 mm. Zorgvuldig nameten voorkomt teleurstelling (onverwacht ontsporen, afgebroken treeplanken e.d.).
Overigens, in hoofdstuk E04.01 vind je links naar de bestaande modelspoornormen.
-
Bedank voor de informatie... Maar als ik alles een goed op meet kom ik met de breedste trein op 35mm en als je dan 9mm vrije ruimte neemt moet de mens bijna springen...
Vraag mij af of dat wel mooi is...
-
Geniale tip Michel van die ondervloer, ben al een tijdje aan het klooien met hout, dat gaat nu de vuilnisbak in! (y)
@Dick: dank voor deze info. Zijn er ook rekenregels bij gebogen perrons?
Groet,
Niels
-
@Niels: Ja en nee. In dezelfde normen die Dick aanhaalt kan je ook het vrije profiel in de bogen aflezen. Maar eigenlijk is het een kwestie van uitproberen. Een perron in een krappe boog van bijvoorbeeld met een radius van 360mm of 420mm moet verder van het spoor af liggen dan een perron in een boog met een radius 600mm of 1000mm. Daarnaast ligt het natuurlijk met welk materieel je rijdt, enzovoort.
Groeten Ronald.
-
@ Ronald: helder, dank voor je reactie. De bochten in Arnhem zijn niet zo spannend, ik ga wat uitproberen! (y)
Grtz,
Niels
-
Na lang zoeken oefenen en proberen ben ik toch verder gegaan met MDF. Het blauwe spul is mooi alleen de verpakkingseenheden nou net weer niet. Dus nu keurig alles op maat laten zagen! En dan is het afbouwen. Met een proxxon kan ik keurig de uitsparingen maken.
Wel nieuwsgierig of de perron delen nog te bestellen zijn, kom er dus toch een aantal te kort.
Een foto van het eerste deel volgt later.
-
Zo nu het bijna af is en klaar is voor het schilderen toch even een fotootje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perrondeel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perrondeel_1.jpg)
-
Nu de perrons toch bijna klaar zijn vandaag even en proefje gedaan met de poeders van artitec! En dat geeft na het spuiten van de zwarte accent rand wel het mooiste effect bij de riggeltjes!
Maar nu is het wel irritant dat het niet definiteif blijft zitten. Mijn vraag was spuit je dit dan gewoon met een soort van blanke lak over om het definitief te maken en te beschermen? En zo ja welke is daar het beste voor zonder dat het mega gaat glimmen?
-
2 Opmerkingen:
- Blanke lak is er in glanzende, satijn en matte uitvoering. De laaste is geschikt voor het fixeren van de poeders. Wel met de spuit (airbrush of spuitbus) aanbrengen anders gaat het effect verloren.
- De hellingen naar het verlaagde deel van je perron zijn wel héél steil.
-
2 Opmerkingen:
- Blanke lak is er in glanzende, satijn en matte uitvoering. De laaste is geschikt voor het fixeren van de poeders. Wel met de spuit (airbrush of spuitbus) aanbrengen anders gaat het effect verloren.
- De hellingen naar het verlaagde deel van je perron zijn wel héél steil.
In deze foto lijkt hij ook wat steiler alleen als je hem ziet liggen valt dat wel mee.. want hij loopt namelijk niet door tot beneden. maar hij houdt 4 mm boven de grond op. Daar zit nu het plateautje! Maar dat was ook mijn bedoeling om hem te gaan airbrushen aangezien het resultaat wel erg mooi is en dus zonde om te verliezen!
Zit er nog verschil in blanke lak die je moet nemen of juist niet?