BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FRET op 29 April 2007, 19:12:00
-
Mijne heren en dames,
Een aantal jaren geleden stond er een artikel in de RH of RM over het maken van een koppelingswagen tussen de zelflossers voor kolen en/of erts en de NS locomotief. De koppelingswagen wordt bij de Nederlands / Duitse grens aan- of afgekoppeld voor het traject in Nederland. De koppelingswagen is gemaakt van een verbouwde zelflosser. Dit kan in model ook.
Ik zoek het artikel voor het maken van een koppelingswagen en ik hoop dat iemand mij eraan kan helpen (PDF ofzo).
Alvast bedankt.
-
Ja, dat is leuk en natuurgetrouw. Ik ben ook geïnteresseerd in die informatie. Vooral ook, behalve het namaken, omdat ik me afvraag waarom deze wagen wordt gebruikt.
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
.....omdat ik me afvraag waarom deze wagen wordt gebruikt.
De ertswagens zijn voorzien van automatische koppelingen, en de Duitse locomotieven die deze treinen trekken ook.
Maar de Nederlandse locomotieven niet. Daarom wordt er bij de grensovergang aan beide zijden een koppelwagen tegen gezet. De koppelwagens hebben aan 1 kant een automatische koppleing en aan de andere kant een schroefkoppeling.
-
Die koppelwagens zijn gestripte zelflossers, uit oude serie's.
-
Ze zijn zowel 6 als 4 assig, de 4assers waren volgensmij allemaal onthoofd, de 6assers zijn er in meerdere uitvoeringen, zowel onthoofd als met alleen de luiken verwijderd. Er zijn in het verleden ook 2 assres in gebruik geweest die verzwaard waren. Dit was geen succes want ze waren binne de kortste keren krom. In duitsland zijn ook van die 2 assige koppelwagens ingebruik (geweest?), want er zijn maar weinig locs met automatische koppeling, zover ik weet alleen een deel van de Br151.
Groetjes Michiel
-
Een voorbeeld van een van de vele vormen van een koppelwagen
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/100_3052-1.jpg)
en hier de automatische koppeling
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/100_3047.jpg)
mvrgr
Remco
-
Aha oke die 4assers zijn er dus ook in de niet onthoofde uitvoering :D, weer wat geleerd ;)
Groetjes Michiel
-
Dit is trouwens geen automatische koppeling, maar een klauwkoppeling.
Maar deze treinen zijn van de zwaarste catogorie: 4000-6000 ton zwaar. Als ik me het goed herinner rijden ze over de mosselstrecke.
-
Voor zover ik weet worden deze koppelingen "automatisch" genoemd, al gaat het ontkoppelen met "de hand".
Maar goed dit zijn dus de automatische koppelingen waarover eerder in dit draadje gesproken werd.
5000-5500 ton, in ieder geval de zwaarste soort treinen in Nederland.
mvrgr
Remco
-
Dit is trouwens geen automatische koppeling, maar een klauwkoppeling.
Als dit geen automatische koppeling is, dan is een Scharffenberg ook geen automatische koppeling. Wat wou je er verder nog aan automatiseren?
-
als het goed is kun je die S* koppeling vanuit de kabine loskoppelen. Autokoppeling is automatisch.
-
automatische koppeling, koppelt dus automatisch, precies wat deze koppelingen doen. ;)
-
...Als ik me het goed herinner rijden ze over de mosselstrecke.
Ja, das tun sie. ich kann diese "Monster" jeden Tag bewundern, wie sie in Koblenz (Zusammenfluss von Rhein und Mosel) durchfahren. Immer mit zwei speziellen BR151.
Aber wieder zurück zum Thema...
ich habe selbst auch den Wunsch nach einem Kuppelwagen gehabt, daher habe ich mir selbst einen Mehano-Wagen umgebaut (Vielleicht nicht 100% realistisch).
(http://www.gouda-h0.de/forum/koppel.JPG)
http://www.gouda-h0.de/forum/koppel.JPG (http://www.gouda-h0.de/forum/koppel.JPG)
Damit es interessanter wird ist der Ganzzug Kohlenwagen mit Fleischmann Kurzkupplung ausgestattet, die Loks aber wie meine restlichen Fahrzeuge mit Märklin Kurzkupplung. Der Kupplewagen hat natürlich beides, dann ist es beim Umsetzten etwas mehr arbeit ;-)
Leider habe ich kein aktuelles Bild vom Kuppelwagen im Einsatz, doch wer es sich vorstellen möchte. 3x 6400 + Kuppelwagen + 43 Kohlewagen ...
Gruß
Bernd
-
@Bernd in Nederland rijden we met 2 koppelwagens, eentje voor en eentje achter want er geen mogelijkheid tot driehoeken of draaien op eindpunten( van de koppelwagens)(in iedergeval niet in Venlo).
De samenstelling word dan 3x 6400+koppelwagen+ X(hoeveel bakken is normaal tegen woordig?) x Erstwagens+koppelwagen.
Groetjes Michiel
-
als het goed is kun je die S* koppeling vanuit de kabine loskoppelen.
Ja, maar een goederenwagen heeft geen cabine, dus de automatische koppeling wordt losgemaakt doordat de rangeerder buiten aan een hendel trekt. En dat is dan ook het enige verschil. Het belangrijkste voordeel is dat de rangeerder niet meer tussen de buffers hoeft te kruipen, hij kan naast de trein blijven. Er zijn trouwens helemaal geen buffers.
Maar bij het koppelen werken de Scharffenberg en de AK precies hetzelfde: je rijdt de wagens/rijtuigen tegen elkaar en alles wordt direct automatisch doorverbonden
Autokoppeling is automatisch.
Toch maar weer de vraag: wat bedoel je hier precies mee? Wat zou je verder nog automatisch willen doen?
-
Beetje laat Klaas, maar erg bedankt voor de uitleg. het was mij nooit opgevallen dat er andere koppelingen tussen de ertswagens worden gebruikt. Ik meene trouwens wel gewoon buffers te zien tussen deze wagens, zodat ik de opmerking een stukje terug vreemd vind.
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)
mvrgr
Remco
-
Ik heb veel foto's van ertstreinen als jullie willen kan ik die hier wel plaatsen. De volgende keer zal ik wel een foto maken van alleen de koppelingswagen.
-
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.
Groet, Julius
-
Is hier wellicht iets van te maken..??
http://www.modellmix.com/_images/photos/e-shop/lima/302703.jpg
kon helaas geen beter plaatje vinden.
mvg.
Sander.
-
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.
Één set materieel voor die erst pendel bestaat als het goed is volledig uit vierassers. Dit komt omdat er niet genoeg 6assig materieel is om de 4 uursdienst Maasvlakte-Dillingen(Saar) v.v./u.z. mee te rijden.
Groetjes Michiel
-
De tegenwoordig gebruikte zelflossers hebben officieel 12 assen.....
Een paar jaar geleden zijn deze in gebruik genomen, omdat het type Faals150 door het intensieve gebruik snel versleten raakte.
Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.
Wagens zijn afgeleverd in knalrood (erg handig bij ertsvervoer) zonder logo van DB of Railion.
Heeft destijds een heel artikel in de Rail Magazine gestaan, is ook ter sprake geweest op het oude BNL-forum.
De 1:1 foto van de koppelwagen op pagina 1 is niet van een oude NS-wagen overigens, maar van een DB-wagen waar er 2 van zijn (geweest)
Heeft ook een stuk van in de RM gestaan, paar pin me niet vast op een nummer, verder weet ik nu ook ff niet de juiste wagencodes.
(zit op het werk aanwezig te zijn en gisteren Koninginnedag gevierd)
MfG, Arjan
-
Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.
Een snelle zoekactie levert op dat het dan zou moeten gaan om Faals 151, in gekoppelde uitvoering Falrrs 153 genoemd. :)
Groet, Julius