BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 09 May 2012, 18:19:38
-
Vervoerder Syntus in geldnood
AMSTERDAM - Syntus zit in de financiële problemen. Het bus- en spoorbedrijf leed in 2011 een verlies van ongeveer 5 miljoen euro. „De situatie is niet rooskleurig, maar we staan niet aan de rand van een faillissement. We zetten in op een verbeterprogramma, zodat we de organisatie weer kunnen stabiliseren”, aldus een woordvoerster. „We hebben het vertrouwen van de aandeelhouders.”
Belangrijke oorzaak voor de tegenvallende cijfers is volgens Syntus de te snelle groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakte. „We verwierven in korte tijd veel nieuwe gebieden. Eén probleem was dat we meer personeel moesten inzetten om te voldoen aan de dienstverlening die we hadden beloofd”, zo zegt de woordvoerster. „De kosten vielen daardoor hoger uit.”
Syntus is actief in het oosten van het land (Gelderland en Overijssel). De provincie Gelderland wees de buslijnen in 2010 aan Syntus toe en sloot een contract of voor de duur van 6 jaar met een optie tot een verlenging van nog eens 4 jaar. Syntus raakte onlangs het spoorvervoer in de Achterhoek kwijt aan Arriva.
„Wij gaan er vanuit dat Syntus de problemen tijdig oplost”, aldus een woordvoerster van de provincie Gelderland. „Op dit moment is er geen directe aanleiding iets aan de contracten te veranderen. We zien er als provincie op toe dat reizigers geen negatieve effecten ondervinden van de huidige problemen.
www.telegraaf.nl
-
De radio meldde in het nieuws van 17.00 uur toch iets minder rooskleurig... Syntus had verkeerd ingezet bij de aanbesteding en te lage bedragen gerekend waardoor nu het tekort is ontstaan. Ook werd terstond medegedeeld dat de aandeelhouders bij zouden moeten springen om een faillissement te voorkomen. Bron: Radio 3 nieuws.
-
fijn zeg :(
Nu word het zeker duurder in Apeldoorn om met de bus te gaan
-
Het zou mij niet verbazen als het er op uitdraait dat Syntus verkocht wordt aan een van de andere private vervoerders.
En dat zou toch erg jammer zijn, want Syntus was toch heel lang de trots van Oost-Nederland!
mvg,
Gert
-
Jeetje, wat een verrassing met aanbestedingen... ::) Zijn ze er dan nòg niet achter dat iets dat feitelijk non-profit was nu profit-based is toch niet goedkoper kan dan voorheen? Zal me benieuwen wat er verder gebeurt in geprivatiseerd OV land... :-\
-
Syntus........uitvinder van lijnen laten lopen als visgraatmodel.
Wie moet er nog een visje..... ;D
Ik hoop dat ze het hoofd boven water houden....LINT,jes mogen niet verdwijnen... :-\
-
Op het NOS Journaal de woordvoerder secondenlang met de mond vol tanden nadat haar was gevraagd of voorgenomen besparingen op het hoofdkantoor voldoende zouden zijn. Best gek om te zien.
http://nos.nl/video/371447-syntus-in-financiele-nood.html (http://nos.nl/video/371447-syntus-in-financiele-nood.html)
Overigens schijnen alle regionale vervoerders verlies te lijden met het personeel en buitenlandse aandeelhouders als afvoerputjes.
-
Op het NOS Journaal de woordvoerder secondenlang met de mond vol tanden nadat haar was gevraagd of voorgenomen besparingen op het hoofdkantoor voldoende zouden zijn. Best gek om te zien.
Pijnlijk......... moet zo iemand niet overkomen.
Jammer dat ook hier weer het personeel de dupe wordt. 9% ziekteverzuim is echt hoog :(.
-
Eigenlijk vind ik het wel heel verfrissend. Deze mevrouw komt niet met een standaard antwoord of een of ander gelikt verhaal waarvan we toch al weten dat het nooit waar wordt.
Verder is de teloorgang van de private vervoerders het zoveelste bewijs dat het Openbaar Vervoer in Nederland een commidiy is, zoals water, stroom, gas en eigenlijk wat mij betreft ook internet. Distributie daarvan zou m.i. niet in handen van particuliere bedrijven moeten zijn. Als dadelijk de buitenlandse investeerders er achter komen dat er geld bij moet, dan stoten ze deze bedrijven waarschijnlijk net zo snel weer af. Ik zou niet raar staan te kijken als vrijwel alles over vijf of zes jaar onder de noemer 'NSR-Regio' weer min of meer in staatshanden is.
Vooralsnog lijkt privatisering voor het goederenvervoer wat beter te werken.
mvg,
Gert
-
Ik heb mij ook verbaasd over de vanzelfsprekendheid waarmee de verslaggeving meldt dat de moeders zullen moeten bijspringen. De ervaring bij onze westerburen is dat de moeders passen en de tent gewoon failliet gaat (zoals dat hoort volgens de markttheorie). Waarna de concessieverlener (= de provincie) de boel voor veel geld mag gaan redden...
Ik begrijp best dat de mevrouw dát niet tegen de NOS wilde vertellen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
-
Belangrijke oorzaak voor de tegenvallende cijfers is volgens Syntus de te snelle groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakte. „We verwierven in korte tijd veel nieuwe gebieden. Eén probleem was dat we meer personeel moesten inzetten om te voldoen aan de dienstverlening die we hadden beloofd”, zo zegt de woordvoerster. „De kosten vielen daardoor hoger uit.
En dat hadden ze niet verwacht?
-
en buitenlandse aandeelhouders als afvoerputjes.
een of andere mexicaan zit op KPN te azen geloof ik.
gr
-
Ik heb mij ook verbaasd over de vanzelfsprekendheid waarmee de verslaggeving meldt dat de moeders zullen moeten bijspringen. De ervaring bij onze westerburen is dat de moeders passen en de tent gewoon failliet gaat (zoals dat hoort volgens de markttheorie). Waarna de concessieverlener (= de provincie) de boel voor veel geld mag gaan redden...
Ik begrijp best dat de mevrouw dát niet tegen de NOS wilde vertellen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Slimme concessieverleners hebben in de concessie opgenomen dat de moeder garant moet staan voor naleving van de concessie.
-
Daar zit meestal een maximum op. En dat is meestal niet meer dan enkele miljoenen. En die zijn er inmiddels wel doorheen.
Daarnaast kun je je afvragen of het slim is alle risico's ongelimiteerd aan de vervoerder door te geven.
Als de vervoerders verstandig zijn, dan accepteren ze die niet en mislukt de aanbesteding. Daar hebben we recent een aantal voorbeelden van gezien. Gevolg is tenminste een half jaar vertraging en soms zelfs einde van het ov-project (denk aan Gouda-Leiden).
Als een of meer vervoerders wanhopig is, zullen die voorwaarden wel geaccepteerd worden en dan kun je situaties krijgen zoals in Limburg of nu bij Syntus. Als een vervoerder kapot gaat, dan kost dat de concessieverlener ook geld om het vervoer toch door te laten gaan en opnieuw aan te besteden.
De kunst is om een evenwicht te vinden. En juist dat valt bij aanbesteding in een politieke omgeving niet mee.
-
Hallo ,
dat krijg je als je haantje de voorste wil zijn in europa alles gaat gewwon naar de *** , ze hadden het ov beter kunnen laten voor wat het was , dat liep nog redelijk goed . maar het is zo het moet het liefst voor niks gebeuren , maar dat krijg met mensen die alleen maar gestudeerd hebben en van de praktijk geen ballen verstand hebben.
-
Hallo ,
dat krijg je als je haantje de voorste wil zijn in europa alles gaat gewwon naar de *** , ze hadden het ov beter kunnen laten voor wat het was , dat liep nog redelijk goed . maar het is zo het moet het liefst voor niks gebeuren , maar dat krijg met mensen die alleen maar gestudeerd hebben en van de praktijk geen ballen verstand hebben.
Pffff, borrelpraat....
Nee, dat krijg je als je de privatisering van het spoor zo halfslachtig uitvoert. Ik zie er op zich de voordelen wel van in. Ook wel nadelen.
-
ik heb ook niets tegen de privatisering, als de kwaliteit maar goed blijft.
gr
-
Hoe was dat gezegde nou ook alweer over alles van te voren weten en een dubbeltje ;D ;)