BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: kuyp11 op 29 April 2007, 10:41:15
-
Hallo
Wie heeft ervaring met de intelibox van uhlenbrock voor het marklin
wisselstroom systeem ?
Kun je er goed en eenvoudig mee progameren?
Kun je er ook piko hondekop decoder die van de fabriek op adres 3 staan
progameren?
Ik wil een intellibox aanschaffen voor het marklin systeem
Graag hoor ik van iemand een reactie
Bijvoiorbaad dank
Hartelijke groeten Ed
-
Met de intellibox op marklin rijden is net zo eenvoudig als voor dcc.
Aansluiten aan de rails is natuurlijk anders(3 draden inplaats van 2 zal ik maar zeggen).
Je kunt allerlei soorten decoders uitlezen/programmeren.
Ik vind het programmeren eenvoudig. Maar is ook een beetje afhankelijk hoe ver je wilt gaan met programmeren. Een locadres uitlezen en veranderen dat stelt echt niets voor.
Als je bits gaat programmeren is het wat meer opletten. De nieuwere decoders krijgen steeds meer mogelijkheden.
Een decoder vanuit de fabriek is programmeerbaar na jouw smaak.
Hoe ver je de decoder kunt omprogrameren is welafhamkelijk van wat voor mogelijkheden de decoder heeft.
Maar het adres veranderen dat is mogelijk.
Uiteraard zullen er wel wat verschillen zijn met dcc, maar daar zul je de gebruiksaanweizig goed voor moeten doorlezen.
Uhlenbrock heeft een uitgebreide gebruiksaanweizing, waar eigenlijk veel tekst wordt gebruikt om een kleinigheidje uit te leggen.
Dus lees hem goed.
Dion
-
En als je dan toch 3-rail gaat rijden, kun je je ook aanmelden op dit forum: www.marklinforum.nl (http://www.marklinforum.nl)
Groetjes,
Robbert
-
Met de intellibox op marklin rijden is net zo eenvoudig als voor dcc.
Aansluiten aan de rails is natuurlijk anders(3 draden inplaats van 2 zal ik maar zeggen).
Je kunt allerlei soorten decoders uitlezen/programmeren.
Ik vind het programmeren eenvoudig. Maar is ook een beetje afhankelijk hoe ver je wilt gaan met programmeren. Een locadres uitlezen en veranderen dat stelt echt niets voor.
Als je bits gaat programmeren is het wat meer opletten. De nieuwere decoders krijgen steeds meer mogelijkheden.
Een decoder vanuit de fabriek is programmeerbaar na jouw smaak.
Hoe ver je de decoder kunt omprogrameren is welafhamkelijk van wat voor mogelijkheden de decoder heeft.
Maar het adres veranderen dat is mogelijk.
Uiteraard zullen er wel wat verschillen zijn met dcc, maar daar zul je de gebruiksaanweizig goed voor moeten doorlezen.
Uhlenbrock heeft een uitgebreide gebruiksaanweizing, waar eigenlijk veel tekst wordt gebruikt om een kleinigheidje uit te leggen.
Dus lees hem goed.
Dion
Hallo
Domme vraag hoor ,maar tochstel ik hem
wat is het verschil tussen dcc en mm decoders
groeten Ed
-
@Dion, het aansluiten van de rails is en blijft natuurlijk hetzelfde, het zijn en het blijven 2 draden.
@Ed, het verschil tussen DCC en MM ( Marklin Motorola)
MM snelheidsregeling in 14 stappen max. 5 functies. Die aan of uitgezet kunnen worden.
DCC Snelheidsregeling in 14, 27, 28 of 128 stappen. 9 functies.
Verder is het verschil het digitale signaal wat er op de rails staat, dus de enen en nullen waar de decoders naar luisteren. Over het algemeen hebben DCC een betere rijeigenschappen, en zijn vele malen goedkoper in aanschaf.
Het is een uitstekende keus om voor de Intellibox te kiezen, dit is een zeer compleet systeem, met ongekende mogelijkheden. Het aller grootste voordeel is de aansluiting op het LocoNet.
Mvg
Wim.
-
@Dion, het aansluiten van de rails is en blijft natuurlijk hetzelfde, het zijn en het blijven 2 draden.
@Ed, het verschil tussen DCC en MM ( Marklin Motorola)
MM snelheidsregeling in 14 stappen max. 5 functies. Die aan of uitgezet kunnen worden.
DCC Snelheidsregeling in 14, 27, 28 of 128 stappen. 9 functies.
Verder is het verschil het digitale signaal wat er op de rails staat, dus de enen en nullen waar de decoders naar luisteren. Over het algemeen hebben DCC een betere rijeigenschappen, en zijn vele malen goedkoper in aanschaf.
Het is een uitstekende keus om voor de Intellibox te kiezen, dit is een zeer compleet systeem, met ongekende mogelijkheden. Het aller grootste voordeel is de aansluiting op het LocoNet.
Mvg
Wim.
Hallo Wim
Bedankt voor je bericht
Ik ben een leek op dit gebied
Wat is het loconet?
Ik wil een intellibox kopen voor mijn marklin baan wisselstroom
Welke decoders kan ik het beste aanschaffen dcc of mm
De tams mm decoders zijn niet zo duur
Alvast bedankt
hartelijke groeten Ed
-
Ed, Tams decoders zijn niet duur, maar mijn advies is loop met een grote boog om deze decoders heen, want het blijft zonde van je geld.
Welke decoders, dat is wel te beantwoorden, maar dat zal alleen maar meer vragen bij je oproepen. Je moet namelijk eerst begrijpen welk type decoder bij een bepaald motor type past. Dus eerst weten en begrijpen wat het verschil is tussen de universeel motor van Marklin en de Hoogvermogensmotor (gelijkstroommotor) van Marklin.
Wil je een decoder, die de snelheid gelijk houdt, dus een Cruise Control. Of zoals Marklin het noemt een Hoogvermogens motor, dan zal eerst de motor aangepast moeten worden van universeel, naar gelijkstroom.
Goede decoders Kuehn 125 of 145, Zimo MX64, Tran DCX51, Lokpilot versie 3 Lenz Siver of Gold. Met prijzen van rond de 28,-- per stuk.
Wat is LocoNet, LocoNet is een Netwerk aansluiting waarbij je op alle plaatsen op de baan, een element kunt inpluggen op een 6 draads verbinding. Al deze elementen praten en luisteren naar de centrale in dit geval de Intellibox.
Mvg
Wim.
-
Ed, Tams decoders zijn niet duur, maar mijn advies is loop met een grote boog om deze decoders heen, want het blijft zonde van je geld.
Welke decoders, dat is wel te beantwoorden, maar dat zal alleen maar meer vragen bij je oproepen. Je moet namelijk eerst begrijpen welk type decoder bij een bepaald motor type past. Dus eerst weten en begrijpen wat het verschil is tussen de universeel motor van Marklin en de Hoogvermogensmotor (gelijkstroommotor) van Marklin.
Wil je een decoder, die de snelheid gelijk houdt, dus een Cruise Control. Of zoals Marklin het noemt een Hoogvermogens motor, dan zal eerst de motor aangepast moeten worden van universeel, naar gelijkstroom.
Goede decoders Kuehn 125 of 145, Zimo MX64, Tran DCX51, Lokpilot versie 3 Lenz Siver of Gold. Met prijzen van rond de 28,-- per stuk.
Wat is LocoNet, LocoNet is een Netwerk aansluiting waarbij je op alle plaatsen op de baan, een element kunt inpluggen op een 6 draads verbinding. Al deze elementen praten en luisteren naar de centrale in dit geval de Intellibox.
Mvg
Wim.
Hallo Wim
Ik ga eerst een intellibox kopen en zie dan verder
Beadnkt voor je info
Groeten Ed
-
Misschien toch een paar dingen die je ook moet weten Ed.
Märklin is overgestapt van Motorola naar MFX. De IB ondersteunt dat niet. Gelukkig luisteren de MFX-decoders die Märklin tegenwoordig inbouwt ook naar Motorola, maar dan mis je de vernieuwingen die in MFX zitten.
De IB kent een relatief hoge defectenstand. Daar is hij redelijk tegen te beschermen. Daarvoor via de zoekfunctie even zoeken naar andere draadjes over de Intellibox.
Sommige IB's lijden aan het fenomeen spontane reset. Tot nu toe is volstrekt induidelijk waar dat door wordt veroorzaakt.
Het is een boeiend apparaat met veel mogelijkheden, maar het heeft ook een paar vervelende zwakke punten.
-
Maar ja, ondanks deze zwakke punten is er eigenlijk geen ander apparaat dat zo veelzijdig is als de Intellibox.
-
Heb je ook al eens gekeken naar andere systemen?
ESU ECOS
Marklin CS
Raptor
Tams Easy Control
Marklin 6021
Viesmann Comander.
Om er zo maar even een paar te noemen.
Zelf lijkt mij de ECOS een mooi apparaat.
Een IB kan uiteraard ook, mischien is iets van de bovenstaande wel mooier? Typ ze maar eens in op Google.
-
Tja, maar de vraag is of de meeste gebruikers al die veelzijdigheid wel nodig hebben Klaas. Loconet is leuk, maar de meeste eigenaren van een IB gebruiken die aansluiting nooit.
Hoe ben je op het idee gekomen om een IB te kopen Ed? Wat verwacht je er precies van?
Toen de IB een jaar of 8 geleden op de markt kwam, was het ronduit een revolutionair apparaat. Maar de laatste tijd wordt hij links en rechts ingehaald door de centrales van Märklin zelf, de Ecos van ESU en de komende Commander van Viessmann ziet er ook veelbelovend uit.
-
De nieuwere Marklin decoders (60901- 60905, 60760 enz.) ondersteunen MM27 (rijstappen). De Marklin mfx decoder ondersteunt naast mfx ook MM27 en de ESU mfx MM28. Ook vele andere merken zoals Kuehn, ESU enz. ondersteunen MM27/28.
De Intellibox ondersteund geen MM27/28.
Centrales die MM27/28 wel ondersteunen zijn o.a. ESU ECoS en TAMS EasyControl. De TAMS is gelijk aan de Intellibox maar wel goedkoper. Ook de nog op de markt te brengen Commander van Viessmann ondersteund MM27/28. De ECoS en Commander zijn veelzijdiger dan de IB.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Heb je ook al eens gekeken naar andere systemen?
ESU ECOS
Marklin CS
Raptor
Tams Easy Control
Marklin 6021
Viesmann Comander.
Jazeker. Maar van de 6021 weet ik zeker dat die geen ingebouwde computerinterface heeft, die moet je er los bij kopen.
En van die andere hebben de meeste wel een computerinterface, maar daar is of nog geen besturingsprogramma voor of het interfaceprotocol is nog niet vrijgegeven. Dat bedoel ik als ik zeg dat de IB het meest veelzijdige apparaat is. Het is compleet en alle opties zijn ook bruikbaar.
-
Henk, ik zou eigenlijk niet weten wat de zwakke punten zijn van een Intellibox, mijn Intellibox werkt al vanaf 1999 en hij staat iedere dag aan, vakanties uitgezonderd. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. En reken er maar op dat hij regelmatig mis(ge)bruikt wordt.
Het LocoNet is iets wat onbekend is bij de meeste Intellibox gebruikers, maar als je het eenmaal ont dekt hebt, en je gebruikt besturingssoftware welke die ook volledig ondersteund, dan zul je snel overtuigd zijn van de ongekende prestaties van Loconet en de Intellibox.
Mvg
Wim.
PS Snelheidsstappen DCC decoders 14, 27, 28, 128 standaard aanwezig en volledig te benutten. En tegen een lagere decoder stuksprijs.
-
H schreef o.a.: Centrales die MM27/28 wel ondersteunen zijn o.a. ESU ECoS en TAMS EasyControl. De TAMS is gelijk aan de Intellibox maar wel goedkoper. Ook de nog op de markt te brengen Commander van Viessmann ondersteund MM27/28. De ECoS en Commander zijn veelzijdiger dan de IB.
De Tams is absoluut niet gelijk aan een Intellibox, de Tams heeft geen LocoNet aansluiting en ondersteund dit protocol dan ook niet.
De ECoS en de Viessmann Commander zijn peperduur vooral de laatste, en beide ondersteunen het LocoNet niet, verder ondersteund de ECoS nog steeds geen computersturing, en daardoor alleen al zijn ze zeker niet veelzijdiger dan een Intellibox.
Mvg
Wim.
-
Henk, ik zou eigenlijk niet weten wat de zwakke punten zijn van een Intellibox, mijn Intellibox werkt al vanaf 1999 en hij staat iedere dag aan, vakanties uitgezonderd. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. En reken er maar op dat hij regelmatig mis(ge)bruikt wordt.
Het is mooi dat jouw IB het al 8 jaar goed doet Wim, maar de ervaringen van veel andere gebruikers zijn nu eenmaal anders. Ik ken zo langzamerhand geen IB-gebruikers meer die hun apparaat niet minstens één keer ter reparatie naar Uhlenbrock hebben gestuurd.
Maar we hebben het hier over veelzijdigheid en van alles en nog wat. Uiteindelijk gaat het erom wat Ed nu eigenlijk met zijn centrale wil. In de eerste post heeft hij het alleen maar over het programmeren van decoders. Dat kan met een IB ja, maar of je daar nou per se een IB voor nodig hebt?
-
Henk, maak je geen zorgen, mijn IB is ook al eens terug geweest naar Bottrop. Maar dat kwam niet omdat er iets mis was met de kwaliteit van de Intellibox, maar om dezelfde rede waarom de meeste Intelliboxen een reisje maken. Door eigen schuld, de eindtrap opgeblazen. Werd netjes hersteld onder garantie, en hij was binnen 5 weken weer retour.
Het is hetzelfde als met de Roco Maus en zijn boosters en versterkers. als je het verkeerd aansluit, gaat het stuk.
Mvg
Wim.
-
Zeker Wim, maar het gaat in de regel om nogal gebruikelijke foutjes, en de ene centrale kan daar beter tegen dan de andere centrale. Hoe het met de nieuwe centrales zit weet ik niet, maar de 6021 en de Lenz centrales waren heel wat vergevingsgezinder dan de IB (en de Lokmaus 2, maar dan praten we over een andere prijscategorie ;)).
-
Henk,
De meest gemaakte fout is het aansluiten van een wisselspanning op de uitgang van de Intellibox, of het overschrijden van de programmeerrails grens als de Intellbox in programmeer mode staat. Of op de een of andere manier een verkeerde spanning ergens op de eindtrap terecht laten komen. Dat is niet de schuld van de Intellibox. dat is de schuld van de gebruiker. Ook mijn 6021 en mijn 6020 van Marklin zijn al eens kapot geweest, ook gewoon door een eigen stommiteit. De 6020 is voorgoed overleden, de 6021 is weer tot leven gebracht ook hier was de eindversterker de oorzaak. Ook mijn Marklin interface is al eens stuk geweest, ook eigen schuld, maar daar was ik iets minder te spreken over de manier en de daarbij komende kosten van reparatie. Zeer recent heeft mijn Lenz interface LI100 het begeven, zonder aanwijsbare oorzaak.
Over de uitval van de Mobile Stations van Marklin zullen we het maar even voor het gemak niet over hebben. Ook zijn er al problemen gemeld met de draaiknoppen op het Central Station. Dus ieder product heeft zijn zwakheden.
Alleen ga ik niet mee in de stelling dat de Intellibox een grote uitval heeft, want dit product heeft zich allang bewezen. Niet alleen hier, maar ook op diverse plaatsen in mijn directe omgeving.
Mvg
Wim.
-
.... maar de 6021 .......heel wat vergevingsgezinder dan de IB
Toch wel frappant, aangezien ik dit jaar twee 6021'ers in de reparatie heb gehad.
Beide waarschijnlijk defect doordat de trafo op de baanklemmen was aangesloten.
Van de eerste waren beide processors zo dood als een pier. Niet meer te redden, aangezien dat voor mij net een stap te diep gaat.
Van de tweede waren beide eindtransistors opgeblazen. Die kon ik repareren met de eindtorren uit het eerste exemplaar.
-
hallo Wim,
Wat ik bedoelde met de drie draden is 2 nul draden en de plus draad.
Meer om erop tewijzen van 3 rails in plaats van 2 rail.
Uiteraard kun je de 2 nuldraden doorverbinden dat je daar een draad van hebt. Hoeft niet maar kan wel.
Ed,
De verder rest van je vragen zijn beantwoord door een ander.
Groeten,
Dion
-
Van de eerste waren beide processors zo dood als een pier. Niet meer te redden, aangezien dat voor mij net een stap te diep gaat.
off topic
Märklin 502780 PROZESSOR DIL 40 prijs : 13,10 €
Märklin 502590 MKL 50259 V24 prijs : 17,54 €
Niet voor particulieren.
on topic
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Toch wel frappant, aangezien ik dit jaar twee 6021'ers in de reparatie heb gehad.
Beide waarschijnlijk defect doordat de trafo op de baanklemmen was aangesloten.
Van de eerste waren beide processors zo dood als een pier. Niet meer te redden, aangezien dat voor mij net een stap te diep gaat.
Van de tweede waren beide eindtransistors opgeblazen. Die kon ik repareren met de eindtorren uit het eerste exemplaar.
Op het Beneluxrailforum waren voortdurend vragen over defecte IB'tjes en soms over een 6021 of een andere centrale. De vraag was toen of dat kwam door zwakheden van de IB of doordat er zoveel in omloop waren. Er is toen een interessante poll geweest, waarbij mensen zelf konden aangeven welke centrale ze hadden en of die al eens defect was geweest. Daar hebben honderden mensen aan meegedaan. Van de IB-bezitters bleek bijna de helft het apparaat al eens ter reparatie te hebben opgestuurd. De enige zinvolle vergelijking was met de 6021 (gezien de verkochte aantallen) en daarvan had minder dan 20 procent het apparaat al eens laten repareren. Daarbij moet nog worden bedacht dat de 6021 destijds twee keer zo lang op de markt was als de IB en dat het niet raar was dat na een jaar of 12 eens een elcootje defect raakte.
Ook die poll geeft uiteindelijk geen uitsluitsel, maar veel betere gegevens heb ik nog nooit gezien.
Het per ongeluk aansluiten van de trafospanning op de uitgangen komt vrij veel voor. Kennelijk wordt die fout gemakkelijk gemaakt, vooral door een verkeerde aansluiting ergens onder de baan. Eigenlijk zouden de fabrikanten de apparaten daartegen moeten beveiligen en bij mijn weten is dat bij de Lenz centrales ook zo. Ik ken in ieder geval ten minste één Lenz centrale die zo'n aanslag heeft overleefd. ;D
-
Märklin 502780 PROZESSOR DIL 40 prijs : 13,10 €
Märklin 502590 MKL 50259 V24 prijs : 17,54 €
Niet voor particulieren.
Je kunt ze als particulier wel kopen. Ik ben er naar op zoek geweest, maar dan blijkt dat je er minstens 100 tegelijk moet bestellen. En dan ben je er nog niet, want ze zijn "kaal". Je moet er nog een stukje software in prakken, en waar haal je dat vandaan? Dat bedoel ik allemaal met: voor mij net een stap te diep.
-
Je kunt ze als particulier wel kopen. Ik ben er naar op zoek geweest, maar dan blijkt dat je er minstens 100 tegelijk moet bestellen. En dan ben je er nog niet, want ze zijn "kaal". Je moet er nog een stukje software in prakken, en waar haal je dat vandaan? Dat bedoel ik allemaal met: voor mij net een stap te diep.
Heb je behoorlijk verkeerd gezocht. Dit zijn de bestelnummers van beide processoren inclusief software en je hoeft er geen 100 te bestellen.
Ze hebben niet alleen onderdelen van Marklin, maar ook van Fleischmann, Piko, Roco, Trix enz, alleen levert men niet aan pariculieren.
Alle mechanische en elektronische onderdelen voor de modelspoor leveren zij.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Even trerugkomend op het aansluiten van de draad van de intellibox naar de rails.
Het aansluiten van de draad aan de rails is wel degelijk anders. Dcc Heeft 2 punten waaraan men de draden moet vastmaken.
Bij 3 rails rijders zijn er 3 aansluitpunten waar aan een draad moet zitten.
Het verschil hoeft niet te zitten in het aantal draden, maar wel in de aantal aansluitpunten aan de rails.
Groeten,
Dion
-
Dion, hoeveel aansluitpunten zie jij aan deze Marklin Rails
(http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Aansluitrail+recht.&nr=2290&picname=2290.jpg)
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Aansluitrail+recht.&nr=2290&picname=2290.jpg
Mvg
Wim.
-
Heb je behoorlijk verkeerd gezocht. .......
......, alleen levert men niet aan pariculieren.
Tja Hub, wat moet ik daar verder nog aan uitleggen? Je geeft zelf al het antwoord waarom ik terecht kwam bij een leverancier waar je ze per 100 moet bestellen, en dan nog ongeprogrammeerd.
Is geen kwestie van verkeerd zoeken, is gewoon een kwestie van niet aan de voorwaarden voldoen.
-
dag Wim,
De aansluitingen aan de rails zijn er 2. Er zijn 3 punten op de rails waar een verbinding naar is. Een is door verbonden.
De middengeleiding en 2 twee railstaven.
blz 9 intellibox handleiding.
Hoeveel zie jij er dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/punten.jpg)
Onderaan de blz. de twee tekeningen. bovenste 2 rail en onderste 3 rail.
3 rails staan toch duidelijk 3 punten met een aansluiting aan rails en op midden rails. Waarvan een doorverbonden mag worden of is. Dat dit in een rail van marklin onzichtbaar wordt doorverbonden is mogelijk. Maar verandert niets aan de aansluiting aan de rail zelf.
Dion
-
Ik zie er 2 de O en de B. De rails wordt met TWEE draden aangesloten. Er is nergens een derde verbinding die jij als gebruiker moet aanbrengen. Het zijn en het blijven TWEE draden die van de Centrale naar de Rails lopen.
Getuige de reclame slogan bij de introductie van het Marklin Digital Systeem.
Eenvoudig digital, alles over twee draden.
Ook de Marklin rails bestaat uit slechts twee geleiders, de beide spoorstaven en de puko's.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Het gaat niet om de draden die naar de centrale lopen en het gaat niet om de aantal aansluitpunten langs jouw stukje rails dat je hebt laten zien.
Het gaat niet om dat een gebruiker 3 draden moet aansluiten inplaats van 2. Het gaat er niet om dat er maar 2 draden aan de rails zitten.
Ben ook niet achtelijk heb zelf ook een werkende intellibox. Anders had deze al 5 jaar niet gewerkt.
Het gaat om wat er gebeurt onder de rails. Dat wordt in de tekeningen van de intellibox Uhlenbrock duidelijk weer gegeven.
Dus niet zeggen dat je daar twee aansluitingen ziet want het zijn 3 punten die op 3 verschillende railstaven staan bij 3 rail en 2 punten die op twee verschillende railstaven staan bij dcc.
Dcc = 1 punt staat bij de rechter railstaaf. 1 draad
1 punt staat bij de linker railstaaf. 1 draad
Hier bedoel ik mee 2 aansluitpunten onder de rails, deze leiden naar twee aansluitpunten langst de rails(jouw foto) en gaan dan naar de centrale met twee draden. Of rechtstreeks met twee draden naar de centrale.
Marklin = 1 punt staat bij de rechter railstaaf.
1 punt staat bij de linker railstaaf.
1 punt staat bij de midden rails( pukos)
de rechter en linkerstaaf zijn met elkaar verbonden om een draad te vormen. Zodat je er uiteindelijk 2 hebt als bij dcc.
Hier bedoel ik mee 3 aansluiten onder de rails, die leiden naar twee aansluitpunten langst de rails(jou foto) en zo naar de centrale met twee draden.
Het gaat er dus niet om dat ik drie draden zie/heb. Ik zie 3 punten waar 2 draden naar toe lopen. Waarvan een draad word doorverbonden.
Als dat nog geen verschil is in de aansluiting onder de rails, dan weet ik het ook niet.
Jij ziet die 2 spoorstaven als 2 dezelfde ik niet. Ik kijk er er naar als 3 rails met elk een afzonderlijke aansluiting onder de rails. Ook al hebben de twee railsstaven de zelfde funktie, ik zie die als 2 verschillende. Die uiteindelijk met 2 draden naar de centrale lopen.
Verder zijn we beide aan het praten over een verschillende stukje van de aansluiting.
Wat betreft de 2 draden naar de centrale klopt het als een bus. Ook de slogon alles via twee draden.
Maar dat bedoel ik niet met het verschil.
Verders weet ik het ook niet meer om het te proberen uit te leggen zoals ik het zie.
Als dit niet meer helpt dan zoeken we het biede maar uit.
Maar niet doen of dat ik achtelijk ben. Zeker niet als we beide langs elkaar aan het praten zijn. Dan vraag je het gewoon. Heb je enkele keren geprobeert uit te leggen hoe ik het zie. Maar dat zie jij blijkbaar anders.
Wie nu wat en hoe, vind ik niet interessant.
Dion
-
::) :-X
(http://www.eurospoor.nl/nl/bezoek/sales/M-rails/5106.jpg)
-
Verders weet ik het ook niet meer om het te proberen uit te leggen zoals ik het zie.
Als dit niet meer helpt dan zoeken we het biede maar uit.
Dion, je hoeft het ook niet meer verder uit te leggen, want je uitleg klopt gewoon niet. In ieder geval zie je het veel ingewikkelder dan het is.
Je hebt bij het Märklin systeem weliswaar 3 rails, maar de beide buitenste rails, dus die waar de wielen op rijden, vormen samen 1 elektrische geleider. En daarom zitten ze ook direct aan elkaar vast. Dus gewoon 2 aansluitingen, 1 naar de middenrail, en 1 naar de looprails. Moeilijker hoef je het niet te maken.
-
Klaas,
Mijn uitleg klopt dan misschien niet geheel volgens jullie/jou, maar heb ook duidelijk vermeld hoe ik het zie. Al lees ik mijn uitleg komen dingen toch overeen, alleen zie ik ze anders. Dan bedoel ik de verdeling van de buitenste rails.
Zal het dus waarschijnlijk ingewikkelder zien dan dat het is.
Wim kan dan wel van de bovenkant van een Marklinrails neerzetten als aktie. Maar ik spreek wel over de onderkant.
Dus een foto van de onderkant was op zijn plaats geweest. Dat had misschien meer nut voor mij gehad.
Had trouwens een betere reactie van heb verwacht, waar hij evt. net als klaas een andere soort uitleg had gegeven.
Maar dat zat er waarschijnlijk niet aan om een mede forumlid iets duidelijker uit teleggen.
Mijn excusses voor het geheel. Maar ben nu eenmaal iemand die zich niet met een kluitje het riet in laat sturen. En mijn mening of gedachten gang niet onder stoelen of banken steekt.
Dion
-
Dion, jij mag het zien zoals je wilt. Er is alleen geen enkele elektrotechneut die met jouw manier van uitleggen meegaat. Je kunt dus vasthouden aan je eigen gelijk, of een poging ondernemen iets te leren van een ander. Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat een expert als jij iets van een paar domme techneuten als wij iets zou kunnen leren, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
-
Maar waarom zo moeilijk doen???
Bij Marklin heb je ook maar 2 draden nodig, je hoeft voor de rest niks te doen aan de rails (alleen wel als je nog bezetmelding wilt).
En ik ben het met Klaas en Wim eens, je maakt het veel moeilijk dan het in werkelijkheid is. Koop op een beurs een stukje marklin rails en haal het uit elkaar dan zie je gelijk hoe het in elkaar zit.
mvg,
Matthijs
-
::) :-X
(http://www.eurospoor.nl/nl/bezoek/sales/M-rails/5106.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mrails.jpg)
-
Hallo,
Jongens het is absolut niet de bedoeling om een techneut de das om te doen.
Ben geen techneut kan niet in hun taal praten. Lijkt mij dat ik dat duidelijk heb aangegeven. In de bewoording "zoals ik het zie".
Ik wil geen gelijk, dat is gewoon onzin. Iets geleerd heb ik wel degelijk.
Al geef ik aan dat sommige dingen naar mijn menig overeenkomen met de
uitleg van een ander is dat naar mijn gedachten gang.
Maak het waarschijnlijk moeilijker dan dat het is, door mijn visie op dit geheel. Sommige puzzelstukken vallen nu ineen.
Maar krijg wel comentaar, maar geen ander dan Klaas en Wim hebben een poging gewaagd om mij iets te leren of sommig dingen anders te laten zien.
Daarvoor toch mijn dank.
Dion
-
Er zijn 3 punten op de rails waar een verbinding naar is. Een is door verbonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/punten.jpg)
Onderaan de blz. de twee tekeningen. bovenste 2 rail en onderste 3 rail.
3 rails staan toch duidelijk 3 punten met een aansluiting aan rails en op midden rails. Waarvan een doorverbonden mag worden of is. Dat dit in een rail van marklin onzichtbaar wordt doorverbonden is mogelijk. Maar verandert niets aan de aansluiting aan de rail zelf.
Dion
Hoi Dion,
de tekening laat inderdaad zien dat één van de twee draden aan beide spoorstaven is verbonden. Bij de oude M-rails al standaard door de bedding, bij de K- en C-rails middels een ingebouwde dwarsverbinding.
Maar hoe je het wendt of keert, uiteindelijk heb je maar twee aansluitdraden en daar zat de discussie tussen jou, Klaas en Wim. Beide laatsten kijken naar de aansluitdraden, jij kijkt naar de tekening waarop je drie geleiders (2 spoorstaven aan de ene draad en 1 puko-railtje aan de andere draad) ziet die een elektrische verbinding hebben.
Lastig hè, al die individuele karakters? ;D
-
dag DHG500,
We nemen maar iedereen zoals hij of zij is. Gelukkig hebben we allemaal een individuel karakter. Anders zou het een saai bedoeling worden.
Ik keek er op een andere manier na. Niet als techneut.
Maar heb natuurlijk verdere info gevragen aan een techneut(vriend van mij).
Daar kreeg ik het een en ander duidelijke uitlegd. Waardoor het mij duidelijk is.
Dion
-
Toch denk ik dat het handig ware geweest als je een vraag had gesteld, in plaats van zo stellig te zeggen dat het niet zo zou zijn. Dus zoiets van "maar ik zie drie aansluitpunten, hoe zit dat dan?" Dan was de discussie ook niet (pun intended) ontspoord.
- Peter
-
hallo Klaas,
Jammer dat de discussie ontspoort is. Maar daar lig ik niet wakker van.
Er waren verschillende meningen en dat kan.
Ik neem niemand iets kwalijk, dit kan gebeuren bij een discussie.
Dion