BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: RemcoB op 08 May 2012, 23:12:11
-
In dit topic wil ik jullie meenemen in de bouw van mijn eerste modelspoorbaan genaamd 'Broekpolder'. Waarom deze naam?
1. Een verwijzing naar mijn achternaam Broek.
2. Een verwijzing naar mijn geboorteplaats Vlaardingen, waar de Broekpolder te vinden is (waar je overigens geen trein zult tegenkomen)
3. Ik een baan wilde maken met een Hollands polder tintje.
Met mijn twee linker handen (waar een wil is is een weg) begonnen met de bouw van de tafel met een totaal afmeting van 4,80 x 1,22 m. De bouw ging zo lekker dat ik er uiteindelijk ook nog haaks een werkbankje 'aangeplakt' heb van 1,5 x 0,60 m compleet met programmeerrails, stopcontacten en minibankschroefje en analoge en digitale trafo. Onder de tafel heb ik een klein patchpannel gemaakt zodat ik het spoor gemakkelijk kan ompluggen van analoog naar digitaal.
De schaal van de baan wordt HO. Gereden wordt er digitaal (handmatig met multimous) in tijdperk V/VI met in hoofdzaak goederen treinen. De wissels worden analoog geschakeld (maar misschien wijzigt dit nog, omdat ik inmiddels een tweede multimous heb). Hier heb ik bewust voor gekozen zodat ik samen met mijn zoontje kan treinen. Hij schakelt de wissels en ik rij.
Inmiddels is de muur achter de baan voorzien van een Hollandse wolkenlucht en licht er tijdelijk wat. Rails op de tafel, omdat zoonlief vindt dat er treinen moeten rijden op een treintafel.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-8ade-8ec7.jpg)
Nu is het baanplan aan de beurt. Hier heb ik al de nodig uurtjes over nagedacht en gepuzzeld. Uiteindelijk begint er nu langzaam wat te groeien in mijn hoofd en in Anyrail waarbij ik mij heb laten inspireren door Driedam.
Binnenkort laat ik jullie meer foto's van de bouw zien en mijn eerste hersenspinsels voor wat betreft het baanplan.
Groet,
Remco
-
Ik ga je volgen.
Leuk man dat je je vorderingen hier gaat plaatsen!
we moeten nog even wat afspreken over die br103.
groetjes
Daniël
-
Hey Daniel!
Leuk om zo snel een reactie te krijgen. Ga mijn best doen jouw bouwtempo bij te houden, maar ben bang dat dat niet gaat lukken.
Mail je binnenkort even voor een afspraak.
Twitter @BroekPolderBaan
Sent from my iPad using Tapatalk
-
In de beginne was er.............een leeggeruimde zolder die na wat 'onderhandelingen' met vrouwlief omgebouwd kon worden tot 'treintjeskamer' op voorwaarde dat in de rest van het huis geen treintje meer te vinden is. Zoals zo veel treingekken onder ons ben ook ik met mijn begonnen op de keukenvloer, eetkamertafel, salontafel, etc.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-33a4-5a33.jpg)
Zoonlief houdt de bouw scherp in de gaten.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-33d3-8305.jpg)
Om de tafel te laten werken is hij links en recht niet aan de muur vast gezet.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-341d-9640.jpg)
Ik hou van opgeruimd klussen, dus na iedere fase stofzuigen en opruimen.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-345b-c48c.jpg)
De tafel is klaar. Even een ovaaltje er op en even tuffen.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-348d-1484.jpg)
Een eerste idee, maar inmiddels al weer afgebroken.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-34ab-6658.jpg)
Mijn werkbank nog zonder de inmiddels gemonteerde testrail en bankschroefje.
De tafel is opgebouwd uit modules van 60 x 120 cm die aan de achterzijde aan de muur bevestigd zijn een aan de voorzijde rusten op een brede lat met stalen poten uit Zweden. Het geheel wordt verbonden met stalen hoekverbinders en heeft nu een dusdanig stevige constructie dat ik er gewoon met mijn volle gewicht op kan zitten.
De volgende keer mijn eerste serieuze baanplan.
Twitter @BroekPolderBaan
Sent from my iPad using Tapatalk
-
je vrouw is wel streng zeg ;D
zeker als je steeds alles weer zo netjes opruimt
daar schort het bij mij nog wel eens aan
-
Ben eerder streng voor mijzelf dan dat mijn vrouw dar is. Heb er anders ook een handje van om er een flinke bende van te maken.
-
valt me nu pas op, maar ik denk dat je later last gaat krijgen van doorhangende sporen.
De lat waar alles op rust heb je liggend uitgevoerd.
nu ben ik niet zo'n heel technisch wonder, maar volgens mij gaat die lat doorhangen, met alle gevolgen van dien.
De dwarsliggers heb je wel staand gemaakt.
En komt er nog iets op de platen te liggen of komt het spoor er zo op, en zo ja, hoe ga je dan de sloten en andere verdiepingen maken ??
-
Hallo Marty,
Bij mij ligt de Broekpolder om de hoek, dus ik kan steeds weer even kijken hoe jullie bouwen!
Hartelijke groet,
Niek
-
??
-
Foutje bedankt!!
Ik bedoelde Remco ;D
Niek
-
@Marty
Ik kan je verzekeren dar die lat echt niet gaat doorhangen. Er staan over de lengte van 4,80 m 6 poten onder. De overspanning tussen die poten is niet groter dan 90 cm. Dan moet er wel heel veel gewicht opkomen wil dat gaan doorhangen.
-
@burgemeester
Ik zal mijn best doen er iets moois van te maken en sta open voor ieder commentaar van jouw kant if het een beetje overeenkomt met de werkelijkheid. Al zal ik die niet al te strikt aanhouden.
-
@Marty
Zodra mijn baanplan klaar is zal ik de verdere bouw van de baan toelichten.
-
je hoeft mij niet te verzekeren, je moet jezelf verzekeren :)
Ik blijf mijn bedenkingen houden en hoop dat jij gelijk hebt, maar soit, tis jou baan, ;)
-
Vanmiddag weer even aan het knutselen geweest. Was niet tevreden over de hoogte van mijn achtergrond. Er even een strookje van 12 cm hoogte bijgeverfd. Morgen de wolkjes aanbrengen.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-c9c2-0471.jpg)
Mijn zoon wilde ook even 'meehelpen'.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-ca0c-6494.jpg)
Een tijdje geleden al weer ook nagedacht over een nette oplossing voor de stroomvoorziening van de baan. Uiteindelijk onder de tafel op plintniveau een kabelgoot aangebracht en voorzien van 4 blokken van elk twee stopcontacten. Al deze stopcontacten worden geschakeld door een aparte schakelaar bij de ingang van de zolder. Zo kan ik de hele baan in één keer in zijn geheel spanningsloos zetten.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-cb0f-b24e.jpg)
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-cb1c-3a3a.jpg)
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Verstandig besluit, die strook erbij verven. Misschien nog iets hoger? Mijn ervaring is dat je gauw te laag zit met je achtergrond.
Groet,
Ruud
-
@Ruud
Dank voor de tip. Ben weer eens gaan meten, maar achtergrond is inderdaad nóg te laag. Mijn hoogste bouwwerk (een moderne 'hollandse' windmolen), dat op het tweede niveau van de baan gaat komen, komt net tot aan de rand.
We gaan dus weer ff aan de slag met texen.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Baanplan Nivo 1
Het eerste idee voor mijn baanplan is klaar! Het betreft het gedeelte voor niveau 1. Op dit niveau is alleen het grijze gedeelte van het plan zichtbaar. Dit tracé ligt in een soort verdiepte met aan de linker en rechterzijde een tunnelingang. Links klimt de trein naar het tweede niveau. De rechter tunnelingang gaat naar het schaduwstation.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-7b1d-72f3.jpg)
De radius van de klimbochten is R3 en R4. Naar het schaduwstation is dat R2 en R3. In de tunnelbak twijfel ik nog of ik het kruisspoor laat liggen. Ik twijfel over het nut en daarnaast ontstaat er op deze manier ook een keerlussituatie.
Ik maak gebruik van Piko rails. Ik heb goede ervaringen met deze rails, vind ze gunstig qua prijs, het ziet er goed uit en materiaal met wielen met een iets hogere flens rijden er ook goed overheen. Kortom ik ben er tevreden mee.
Hoe het baanplan van het tweede niveau er uit komt te zien weet ik nog niet. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Misschien een volgende keer.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Ziet er goed uit Remco, lekker opgeruimd werken!
Het kruis zou ik laten zitten, anders rijden je de treinen altijd vanuit een vaste richting over je binnenspoor via het schaduwstation naar je buitenspoor (of andersom) met je kruiswissel kun dit dan omdraaien en dus echt keerlussen.
groetjes
Daniel
-
Let wel op dat dat kruiswissel kortsluiting gaat veroorzaken, als daar geen extra maatregelen worden genomen.
Zie ook: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09.01_-_Keerlusmodule_met_relais (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09.01_-_Keerlusmodule_met_relais)
-
Kruiswissel of kruising ???
In dit plan zie ik geen kruiswissel. Wel een kruising.
Kleine aanvulling uit de encyclopedie:
- Kruising: Kruispunt, plaats waar twee sporen elkaar snijden/kruisen.
- Kruiswissel: Een combinatie van vier wissels en een kruising. Bevindt zich tussen twee sporen, waardoor in beide richtingen van spoor kan worden gewisseld.
-
@treinenhobby
Bedankt voor de tip, maar is mij bekend. De keerlusmodule ligt er al klaar voor.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Gisterenavond 90% van de rails voor niveau één (schaduwstation & verdiepte tracé) van mijn baan los gelegd. Nu snel de resterende rails ophalen om de boel af te maken. Foto update volgt.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Moeten we inderdaad even afspreken.
Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
-
Hallo Remco,
Leuk dat je je baan vanaf het begin van de bouw laat zien,er zitten veel overeenkomsten tussen de afmeting van onze en jou baan qua afmeting(onze baan is 5.40Mx1.20 op de hoekmodules en 1,05 in het midden).Bas mijn oudste zoon (18) en ik bouwen nu z,on 5 jaar aan onze baan Mass am See, ook deze naam zit een deel van onze achternaam in Masselink en ik ben in een oudere wijk van Emmen geboren Emmermeer,meer in het duits is See zo zijn we aan onze naam van de baan gekomen .
Ook mijn vrouw heeft duidelijk inspraak gehad in de baan, nl de baan moet niet over de hele zolder staan .Achteraf ben ik heel erg blij met dit formaat baan , je kan overal goed bij, stja die vrouwen hebben af en toe nog helemaal niet z,on gekke ideeën. Heb een tijdje een hele kleine baan gehad op de eerste verdieping omdat onze jongste zoon graag op zolder wou, geen punt breek mijn baan af en begin iets kleins weer,Maar hij heeft de ziekte van lyme gehad op zijn elfde, en nadat hij uit het ziekenhuis kwam wou hij niet meer op zolder, dus kreeg ik de zolder terug, maar op een voorwaarde dat de kinderen toen 11 en 12 ook met lego op zolder konden spelen, dat laatste is nooit gebeurt.
hierbij de link van onze baan http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22609.0.html, maar wat ik er met wil zeggen is dat je soms met een beperkte ruimte iets heel mooi kan maken, oja mijn vrouw heeft voor de treinbaan aan de onderkant gordijnen gemaakt en dat staat zeker niet verkeert.
Maar blijf je bouwactiviteiten volgen en hoop dat je er iets leuks van maakt, je bent goed begonnen met een hele mooie tafel,heel veel succes.
mvgr Bas en Evert.
-
@Daniel
Neem morgen even contact me je op.
@Bas & Evert
Bedankt voor de leuke en enthousiaste reactie! Heb al regelmatig jullie topic bekeken en stond zelfs al in mijn favorieten. Ik blijf jullie volgen.
Vandaag een dagje vrij met prima weertje om wat zaagwerk in de tuin te doen. Uit 9mm multiplex, wat ik nog had liggen een aantal stroken gezaagd van 8 x 120 cm. Deze stroken worden de oprit naar het tweede niveau. Deze oprit loopt langs de achterzijde van links naar rechts omhoog. Voldoende ruimte om het met een keurig stijgingspercentage van 3% te realiseren.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Welke hoogte kom je dan uiteindelijk op uit Remco?
We spreken morgen even wat af.
-
@Daniel
Ik zit dan uiteindelijk op 12 cm. Hierdoor hou ik onder de plaat en wisselmotoren van Conrad een vrije ruimte over van ca. 9 cm.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Een kleine update. Ondanks het mooie weer toch lekker aan het knutselen geweest. Na binnenkomst van de resterende rails mijn schaduwstation verder gelegd en weer afgebroken. Alles past perfect, maar eerst is de oprit aan de achterzijde van de tafel naar het tweede niveau aan de beurt.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-7efd-5cbf.jpg)
Met het mooie weer van het afgelopen weekend lekker aan het zagen en knutselen gegaan in de tuin. Tweede Pinksterdag het 'gevaarte' met een lengte van 3,66 m naar zolder gebracht en vandaag 'los/vast' gemonteerd op de tafel.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-7f28-fdb4.jpg)
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-7f3e-29dd.jpg)
Om er voor te zorgen dat de overgang netjes vloeiend verloopt een passend gat in de tafel gemaakt en de oprit daar in laten verzinken. De oprit loopt nu keurig netjes met een stijgingspercentage van 3,5% naar een uiteindelijke hoogte van 13 cm. Na montage even wat testritjes gemaakt. Alles loopt keurig naar boven. Ik ben tevreden. Op naar de volgende klus, het aanbrengen van schuimstroken en de rails op de oprit..........
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Een kleine film van de eerste testrit op de nieuwe oprit.
http://www.youtube.com/watch?v=s57rkPuDMEc&feature=youtube_gdata_player (http://www.youtube.com/watch?v=s57rkPuDMEc&feature=youtube_gdata_player)
Gisterenavond nog snel wat extra peilers gezaagd. Liever te veel peilers dan straks doorhangende sporen.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
Hoi Remco,
Voor het doorzakken heb ik mijn gehele oprit met M5 draadstangen voorzien, erg stevig en je kan de oprit vrij nauwkeurig stellen .en het werkt ook zeer gemakkelijk gewoon de oprit op de tafel leggen gaten boren door de oprit en tafel ,draadstang er door en vast zetten en klaar.
veel succes met het bouwen en vgr Evert en Bas.
-
Hoi Remco,
Uiteindelijk wel goed gedaan die extra peilers lijkt me zo. Wel leuk om dit zo te zien, ik wil namelijk straks exact dezelfde manier toepassen maar dan als afrit naar nivo -10cm (stukje diesel&industrie spoor) en dan naar -40cm voor het schaduwstation. Benieuwd naar je verdere ontwikkelingen.
Gr.Martijn
-
@Evert
Ik zal de draadeinden in gedachten houden. Op dit moment staat het als een huis, maar mocht ik tijdens het verder bouwen zien dat het toch handiger is zal ik het niet nalaten het te veranderen.
@Martijn
Bedankt voor je reactie! Net als het topic van Evert had ik ook die van jou al onder mijn favorieten staan. Ben erg onder de indruk van je bouwactiviteiten en zal je vast in de toekomst nog wel is met wat vragen bestoken.
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
De afgelopen weken tussen alle andere verplichtingen en 'gezinsdingetjes' door toch nog wat tijd gevonden om aan de baan te knutselen. Flink wat heen en weer gemaild met Wim Ros hoe ik de Xtreme keerlusmodule moet aansluiten. Uiteindelijk is daar een mooi oplossing uit gekomen.
Wim super bedankt voor de ondersteuning!
Wat is er nog meer gebeurt:
- railbedding tunneltracé gelegd en geverfd
- gaatjes geboord voor wisselaandrijvingen
- besloten wissels analoog te schakelen en hiervoor een 'proefopstellinkje' gemaakt voor een schakelbord
- een start gemaakt met het zagen van de eerste tunnelingang.
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-8af0-b80d.jpg)
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-8b05-23ef.jpg)
(http://img.tapatalk.com/1f97510a-8b0f-ad12.jpg)
Groet,
Remco
Twitter: @BroekPolderBaan
-
ziet er weer keurig uit Remco!
(bekende pot lijm heb je daar:P)
-
Na een half jaar is het wel weer eens tijd voor een update. In de afgelopen maanden door studie weinig aan de baan kunnen doen tot 1,5 week geleden. Ik vond het even genoeg en heb de studieboeken voor een korte periode aan de kant geschoven.
Wat is er gebeurt? Ik heb het schaduwstation gemaakt en al bouwend het baanplan wat aangepast waardoor de keerlus is komen te vervallen en het schaduwstation maar vanuit één kant in te rijden is. Het werd me allemaal wat te ingewikkeld waardoor de lol er af ging. Interesse in een keerlusmodule van Rosoft? http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48813 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48813)
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/a6unamyj.jpg)
Rechts op de foto het schaduwstation wat in de toekomst volledig uit het zicht zal verdwijnen. Links op de foto het ondergrondse station, maar daarover straks meer. Het overtollig hout rondom dit station gaat uitgezaagd worden zodat ik er nog wel bij kan. Verder ga ik het verkeer in het station middels camera's monitoren via een laptop en het gratis programma iSpy.
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/uvaje2up.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/enamaryh.jpg)
Wat mij al bouwend ook steeds meer ging interesseren is een modern ondergronds station. De sporen van en naar mijn schaduwstation zijn daar prima geschikt voor. Het idee is dat het station ,als de bovenzijde dicht is, als een soort kijkdoos aan de voorzijde te bekijken is. Om een idee te krijgen hoe dat er dan uit komt te zien heb ik met multiplex en het bekende blauwe foamboard een ruwe opzet gemaakt.
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/y4y2yten.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/jare2eqy.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/12/12/19/zyzysudy.jpg)
De lengte van de perrons is 1,63m waardoor er een aardig treinlengte neergezet kan worden. In het midden komt de voetgangerstunnel compleet met trappen, liften, automaten en winkels. Hie het er bovengronds uit komt te zien weet ik nog niet helemaal. Voorlopig moet ik het hier weer even bij laten en duik ik weer terug in de boeken.
Groet,
Remco
-
Door het wijzigen van de plannen heb ik ook nog de volgende items te koop staan op het forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48812
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48814
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48811
Mocht je interesse hebben. Stuur me maar een PB en we komen er wel uit.
Groet,
Remco
-
Soms kunnen zaken heel snel gaan. Al het digitale spul is verkocht. Alleen de Piko wissels zijn nog beschikbaar.
Groet,
Remco
-
leuk een baan over Vlaardingen!! ik woon er zelf ook en ben menig maal door de broekpolder gefietst! krijgt de vaart ook nog een plekje op je baan?
In ieder geval veel succes en zal de bouw belangstellend volgen
gr Daan
-
@Daan
Bedankt voor je belangstelling. Er zal zeker een stukje Vaart in de baan komen. Hoe, dat weet ik nog niet helemaal.
Groet,
Remco
Twister: @BroekPolderBaan