BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Richey op 08 May 2012, 10:20:14

Titel: Roco MB4D
Bericht door: Richey op 08 May 2012, 10:20:14
Hoi,

Ik ben in mijn (uiterst schaarse) vrije tijd af en toe aan het knutselen met een treintje. Deze keer de oude Roco blokkendoos...
Sinds de digitalisatie ben ik niet geheel tevreden met de verlichting. Vooral het feit dat het te heet wordt (en er dus dingen smelten) is frustrerend. Dus... Ledjes inbouwen...
Ik zit nu echter te twijfelen over de achterste cabine. Hier zitten twee deuren aan beide zijden naast elkaar, en daar tussenin op de kop de vouwbalg naar het volgende rijtuig.
Tot hoever loopt nu die cabine, en hoe zit dat dan met die vouwbalg? Was die ruimte gewoon open?

Ik heb me al suf gezocht op internet en hier op het forum... helaas nog geen duidelijkheid gevonden. Op het forum zijn ook de meeste plaatjes (onder andere van Floris) helaas verdwenen... :(.

Groet,

Richey
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Gert Arkema op 08 May 2012, 10:27:19
Ah da's een goeie vraag, want niet echt af te lezen. De andere cabine op de MB4D was een hulpstuurstand, die bestond uit een enkel hoekje achter het ene raam. Het was ook niet de bedoeling daarvandaan de trein hele einden te besturen, alleen staand rangeren met een rij- en remkruk. Er zijn wel rijtuigen geweest met een echte vooroplopende 'doorloop-stuurstand' ( de Ces en de mCv), maar dat zat weer anders in elkaar.
Als je in de bibliotheek eens het boek 'van stoom tot stroom' of de eerste 'Elektrische treinen in Nederland' kunt lenen vind je deze informatie geheid!

Succes verders
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Bob R. op 08 May 2012, 11:12:41
Zou de ruimte gewoon open laten, er niet meer dan wat hendels, geen zitplaats of een afgesloten hoekje.
Zoals Gert het eigenlijk al vermeld.
In "Van stoom tot stroom" staat een foto van zo'n hulpstuurstand.

(http://www.spoorwegfoto.nl/blokkendoos4.jpg)
Bij de Jaap was ook geen enkele belemmering bij het instappen.
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Richey op 08 May 2012, 11:42:44
Ja dat was mijn "probleem" ook... aan de ene kant zie/lees je dat het vooral een "hulpstuurstand" was, aan de andere kant wordt er wel volwaardig vanuit gereden...

Het frustrerende is dat er ergens bouwtekeningen van die dingen in huis moeten zijn... Ik heb alleen geen flauw idee waar... Pa is er toentertijd in ieder geval met die jongens van Reyne mee bezig geweest...
Toch een vragen aan vaders (Totty), die zit weer eens met zijn gat in de zon in Frankrijk... :).

Gr Richey
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Bob R. op 08 May 2012, 22:10:12
Maar je bezit geen van beide boeken?
Daar is het overduidelijk te zien.
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Ivo tB op 08 May 2012, 22:39:16
Zie in dit draadje en in deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24277.msg377428.html#msg377428) de hulpstuurstand van een mBD. Dit was niet bedoeld om de trein mee te rijden, maar om deze een stukje achteruit te zetten. Overigens fascinerend dat deze hulpstuurstand gewoon onder handbereik van alle passagiers staat.

Het volwaardig rijden gebeurde bij mijn weten alleen vanuit de kopstuurstand van de mBD, de mC en de mCv en later in de Ces en niet met deze hulpstuurstand, die zowel in de mBD als in de mC stond. De mBD, mC, mCv en Ces hebben allemaal een afsluitbare stuurstand voor de wagenvoerder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_9385.jpg)
foto van Arjen van der Donk

mvg,
Ivo
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: AB 7216 op 09 May 2012, 07:22:38
Dank je Ivo, voor het opzoeken van de foto (y)

Groeten Arjen
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Richey op 09 May 2012, 12:13:47
Hoi Ivo,

Dank je voor je opheldering! :-).
Ik was aardig in de war gebracht door de frontseinen aan het einde van de MBD, maar ook van de foto's van de Jaap, een MC. Deze is immers wel met enige regelmaat met de hulpstuurstand voorop op de hoofdbaan te zien...

Groet,

Richey
Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Jeff op 09 May 2012, 17:25:45
Misschien heb je hier iets aan.

Heb ooit een ergens gelezen dat men in de jaren 40 de hulpstuurstanden
verwijdert heeft, of dat bij alle motorwagens gebeurd is weet ik niet.
Bij de mCv kon men de deuren omklappen zodat er een hoofdstuurstand of
een doorgang ontstond, de bediening was dan niet bereikbaar voor reizigers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstand_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstand_3.jpg)

Groet
Jeff

Titel: Re:Roco MB4D
Bericht door: Richey op 10 May 2012, 23:00:47
Bedankt! Ik laat de boel voorlopig gewoon maar open... :-).
Omdat er toch eigenlijk altijd wel een wagon achter hangt denk ik dat ik in de achterkant van deze kar geen front en sluitverlichting maak...

Groet,

Richey