BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: lokloods op 05 May 2012, 19:41:58
-
Ik ben bezig met de bouw van een ths motorpost. Ben nu toe aan het spuiten. Dit is niet geheel goed gegaan. Ik heb eerst de bak bruin gespoten en het dak grijs met de verf van PHildie. (geweldig).. De gele bies zou ik erop maken met eigen gmaakte decals. Dit is mislukt. Vervolgens een rand langs het dak in de witte primer gezet en vervolgens zandgeel gespoten. Rest was afgeplakt. Het is niet echt fraai geworden. Nu wil ik graag alle lak er af hebben en opnieuw beginnen. Hoe krijg ik het spul schoon. Overigens heb ik als grondlak de witte Motip gebruikt.
groet,
Wiebe
-
Wiebe, ik weet niet of deze vraag nog actueel is, maar je kan de kap in schoonmaakmiddel Blue Wonder laten weken (ongeveer 1 of 2 dagen) en dan met een tandenborstel schoonschrobben.
Maarten
-
Heb hier ook wel is gelezen dat men er ovenreiniger voor heeft gebruikt.
als ik me niet vergis
-
Das toch een resin kap? Gewoon met thinner schoon maken.
Als je nou die kap eerst bruin spuit en daarna dat afplakt vervolgens het dak beige spuit en dan daarna het plakband ietsie hoger plakt kun je als laatste het dak grijs spuiten.
-
Ik dacht eigenlijk toch een kunststof kap Kees-Jan. De gegoten onderdelen waren in witmetaal.
-
Hoi mensen,
Ik heb vorig jaar - nadat er geen reactie was gekomen - de kap voorzichtig schoongemaakt met alcohol. Toen opnieuw in de grondlak en eerst een baan geel gespoten ter hoogte van de rand van het dak. Toen afgeplakt en bruin gespoten (de onderzijde) en nu moet ik het dak nog doen. Het gaat hier een beetje met horten en stoten.
Overigens is de kap van kunststof en niet van resin. Pas dus op met thinner.
vr. groet,
Wiebe
-
Heb je al een foto van de motorpost in wording? Ben wel benieuwd!
Maarten
-
Hoi mensen,
In aansluiting op mijn post van augustus 2013 kan ik melden dat mijn THS motorpost eindelijk in de lak staat en voorzien is van de nodige opschriften.
Onderstel is geheel klaar, dus nu volgen de frontramen, ramen en het elektrische deel nog.
Een sb aandrijving ligt al een paar jaar klaar en het andere draaistel vergt nog even wat studie.
Hier even een foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4891_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4891_2.jpg)
vr. groet,
Wiebe
-
Dat ziet er knap uit! Wellicht kan je het niet aangedreven draaistel lenen van de Piko hondekop. Dat moet je als spare part kunnen krijgen.
Mvg, Paul
-
Dag Paul.
Ik heb ook nog een paar draaistellen liggen van de lima hondekop. Voldoen die ook?
groet,
Wiebe
-
Ik dacht eigenlijk dat er witmetalen draaistelonderdelen bij zaten. Voor een loopdraaistel en voor de bekleding van een Lima motordraaistel waar dus ook een Verbeck-draaistel in past.
-
Wiebe,
Lijkt me wel hoor, de asafstand is gelijk. De Piko lijkt me alleen wat moderner. Ik zou wat inspiratie op doen bij het bekende plan U draadje van Karst Drenth. De 'U' heeft volgens mij (praktisch) dezelfde motordraaistellen.
Mvg, Paul
-
ga ik doen.
Ik heb trouwens het complete bouwpakket van de plan u nog niet zo lang gelden van een forumgenoot over kunnen nemen.
vr. groet,
Wiebe
-
Ik heb nog eens even gezocht en heb inderdaad scheenplaten van witmetaal. Ik begrijp nu ook waarom ik deze terzijde heb gelegd.
Het witmetaal is tamelijk zacht en erg gevoelig voor buigen. Ze zijn echter wel mooi gedetailleerd. hoe kan ik ze zo monteren dat ze
niet gaan vervormen. suggesties zijn erg welkom.
Wiebe
-
Hoi,
Ik ben ook maar eens begonnen met mijn Motorpost. Nu er zoveel echt 1:87 materieel uitkomt moet mijn Hamo Motorpost maar aan de kant. Ik had deze ook nog niet gedigitaliseerd.
Ik had de THS kit overgenomen van iemand hier die hem niet af ging maken. Ik wou alleen dat ik hem helemaal zelf kon maken want sommige dingen zitten niet zo strak in elkaar. De kap zat namelijk al in elkaar en was zelfs al een keer gespoten geweest (bruin) en later weer grijze grondverf. Ik wil echter de versie maken met het nieuwe mega logo. De kunststof delen zijn polystyreen geloof ik. Hoe kan ik de kap het best van de verf ontdoen? De verflaag is best dik en de details zijn volgelopen.
Overigens valt het mij op dat de ramen van de cabine wat teveel rechthoekig lijken. De vorige eigenaar had de originele pgegoten plastic ramen a la Märklin er nog bij maar ook geetst messing ramen die evenwel hetzelfde euvel hebben. Wel zullen de messing raamlijsten beter staan en daar de kop van witmetaal is kan ik deze mooi solderen. maar wellicht kan ik ramen van een Roco of Fleischman Plan V gebruiken? Mits de Plan V dezelfde ramen heeft als een Motorpost natuurlijk.
Wat mij ook opviel bij de constructie van THS is dat de bodemplaat een soort van randje heeft wat onder de bak zichtbaar is. Dat hoort niet en ik heb het er lekker af gesneden. Het randje heb ik aan de binnenkant van de kap er weer ingeplakt zodat de bodemplaat er tegen aan komt en verzonken is. Dat oogt veel beter :)
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost6.jpg)
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost7.jpg)
Ik heb helaas geen foto van voor de operatie. Het randje zat dus nog onder de bak tussen de draaistellen en de bak in waardoor het hele ding te hoog op de poten stond. Wellicht is dat gedaan zodat de Lima motor niet tegen het dak aan kwam?
Nu is de bak veel langer dan mijn hamo, maar 4 a 5 mm korter dan een LSM ICR. Ik dacht dat 'in het echie' de ICR even lang als een motorpost waren? Als ik weet waar ik de missende 5 mm kan toevoegen dan deed ik dat wellicht. Aan de andere kant maak ik mij er niet heel erg druk om. Maar ik ben nu toch bezig dus wie het ziet mag het zeggen dan pas ik het aan :)
Ik had voor de grap het ding rijvaardig gemaakt met een oude Lima motor, daar is de kit voor ontworpen immers. Even decoder er aan hangen en hop. Reed nog best aardig maar de tandwielen maakten een behoorlijke herrie in de bogen. Ze kwamen namelijk tegen het frame of de kap aan. Nu het uiteindelijke plan maar uitgevoerd; een BB unit van GM&S transplanteren uit mijn inmiddels gestaakte Holland Rail DE1 project. Dat reed veel beter en blijven de raampjes vrij. Het motordraaistel heeft geen anti slip bandjes en heeft wat moeite om 2 Roco postwagens door een boog te sleuren. Ik ga later nog aan de slag om het stel te verzwaren. Maar daar deze motorstellen geen vliegwiel hebben is stroomafname belangrijk, anders rijdt het niet soepel.
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost3.jpg)
Voor het loopdraaistel heb ik de beide witmetalen draaistelzijkanten aan een rechthoekig messing plaatje gesoldeerd. Daarna een stukje printplaat op het messing geplakt en het messing in de lengte doorgeslepen zodat de 2 zijkanten elektrisch geïsoleerd zijn ivm risico op sluiting. dot geheel op een oud Lima Mat 46 loopdraaistel geplakt en doordat het printplaatje nog printbanen had kon ik deze gebruiken om de fosforbronzen stroomafnemers vas te solderen.
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost2.jpg)
Ik heb ook een setje kleine Symoba kortkoppel mechanieken gebruikt. Ik kan ze niet helemaal strak buffer aan buffer zetten anders haken de buffers in elkaar. Ook is er nog een hoogte verschil met de buffers van de Roco postwagens. Dat los ik later wel op.
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost5.jpg)
De meegeleverde pantografen zijn van een heel oud Sommerfeldt type en ik had nog een stel panto's liggen van een Roco 1008 van iemand anders waar ouderwetsche stra's op zijn gekomen. Dus boem, deze er op geknald.
(http://www.biesje.nl/motorpost/motorpost4.jpg)
Ik kan niet alle eer opstrijken, de kit was immers al half afgebouwd door iemand anders, maar daar de kit van 1985 is en de eisen van nu heel anders zijn valt er nog genoeg te pimpen :) Een BB unit rijdt zoveel mooier en soepeler (mits de stroomafname goed is) dan de oude Lima koffiemolen en de mogelijkheden voor detailleren zijn nu veel groter. De mega LEDs van 3 mm uit 1985 zijn ook wat ouderwets maar wellicht toch te gebruiken. Moet even het meegeleverde printplaatje bestuderen om alles te digitaliseren. Ik mis een apparatenkast onder de bak, maar ik heb taco models geschreven of ze deze nog hebben liggen. Het witmetaal uit de kit komt bij Taco Models vandaan. Mocht dit niet lukken dan probeer ik zelf wel een afgietsel te maken. Ik heb er immers één.
Nu maar even slapen anders blijf ik typen.
Met vriendelijke groeten,
Robert
-
kzienix
-
De cabinedeuren hadden vroeger een hoekiger raam, zie
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Elektrische%20tractie5.jpg (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Elektrische%20tractie5.jpg)
Begin 80'er jaren kwamen de nieuwe aluminium deuren als vervanging van de oude welke kromtrokken. Voor het door jou gekozen kleurenschema zou je eigenlijk de kleine nieuwe ramen moeten nemen, maar dat vereist wat werk (raampjes Fleischmann Plan V opduiken, raamgaten in de kap opvullen met styreen en plamuur naar nieuwe vorm)
Voor de missende apparatenkast zou je eventueel ook nog een Plan V bodemplaat kunnen verzagen
Wat de LED's betreft : kijk eens naar de volgende LED's, dat was destijds voor een Marklin mP ook perfect en zijn er ook in geel
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/180277/
Veel succes!
-
kzienix
De plaatjes werken bij mij gewoon. Ze staan op mijn eigen server. Hebben meer mensen dit probleem?
Jab:
Ik ga de ramen in de deuren dichtsolderen met 70 graden soldeer denk ik. Alleen de randen van de deuren zitten bij mijn model dicht zodat de contouren van de deur niet zichtbaar zijn. Ik wil graag proberen of ik de verf er af kan 'wassen' zonder het styreen aan te tasten.
Ik wil graag het originele systeem met lichtgeleiders maken zodat ik geen dradenwirwar in de kap heb. Dus LEDs op het printplaatje op de bodemplaat en slechts lichtgeleiders in de kap zodat de kap er makkelijk af te halen is. Maar zo ver ben ok nog niet.
Ik las her en der dat de THS neus wat te kort zou zijn, dit kan de verdwenen mm verklaren. Maar dat maakt het wel lastiger om te corrigeren :( Op fotos van het zijaanzicht lijkt het toch redelijk overeen te komen. Ik zocht op technische tekeningen op de site van het Utrechts Archief maar kan ze niet vinden. Vind alleen foto's. De cabineramen lijken niet hoog genoeg vergeleken met foto's.
Mvg,
Robert
-
Dag allen,
Niet veel uitgespookt aan het model zelf. alleen maar nagedacht en brillen gepast. Jawel..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost8.jpg)
Dit is met de meegeleverde 'bril' van THS: een stukje gegoten plastic. past redelijk maar de ramen lijken niet hoog genoeg. Het THS stukje heeft nog een loos randje plastic boven en onder het raam zitten. Het Fleischman Plan V stukje heeft dit niet waardoor het raam de hele opening vult:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost9.jpg)
Dit is met de ramen van een Fleischman plan V. De stijlen ontbreken natuurlijk maar die zijn er eventueel nog tussen te boetseren. Dit ziet er heel wat beter uit vind ik (al is het zonde van de plan V, lol. Maar ik wacht op een Roco plan V exemplaar in een jaren 80/90 uitvoering dus de Fleischman 1:100 staat al een poos niet gedigitaliseerd aan de kant)
De plan V bril past na wat aanpassingen in de kap, maar nu is heel duidelijk dat de witmetalen kap niet lekker symmetrisch is. Dus dat word buigen/vijlen/solderen/vloeken.
Ik ben er denk ik ook achter waar het lengteverschil in zit. Vergeleken met een LSM ICR is de motorpost van buffer naar buffer ongeveer precies 5 mm te kort. Niet super storend maar daar ik de versie met het nieuwe logo wil maken moet de rode band linksonder bij de cabine deur beginnen en rakelings over het raampje van de eerste vracht deur gaan. Als ik dat zo even teken lijkt dit niet schuin genoeg. Mijn conclusie is dan ook dat de afstand tussen de cabine deur en de vrachtdeur (dus gezien van de zijkant waar het toilet aan de rechter kant zit) te kort is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost10.jpg)
Ik heb even in de foto gekliederd hoe de rode baan zou lopen, dit moet volgens mij een stukje schuiner waardoor de afstand van het gele pijltje ongeveer 3 mm langer zou moeten worden. 5 mm langer is te veel denk ik maar ik weet de originele maat niet. Met 3 mm langer is het uiteindelijke verschil met de ICR 2 mm, dat overleef ik ook wel maar belangrijker is dat het kleurenschema gaat passen.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Moeten de neuzen ook wat langer worden?
Mvg,
Robert
-
Goeie vraag?
Kijk even niet naar de kwaliteit van de foto's maar puur even naar de schuinte van de streep.
Hier jou THS versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost10_1.jpg)
Hier het 1 op 1 voorbeeld. (let niet op de dichte ramen van de 3027 sanditeversie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan063_small_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan063_small_1_1.jpg)
Hier de marklin versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5e4481f2_ba53_11e3_8ef6_1d89e576bce8_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5e4481f2_ba53_11e3_8ef6_1d89e576bce8_1.jpg)
En hier de philotrain versie van chris van Diessen (groterdamproject) in iets ouder jasje sorry :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phmpp1020390_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/phmpp1020390_1.jpg)
Volgens mij heb je gelijk en moet de schuine lijn iets schuiner,maar dan klopt het weer niet met het raam.
Mmmm vreemd?
P.s zie ook dat de ramen te groot zijn van zowel de cabine als bagagedeuren.
Vergeet ook de telerailantenne niet op het dak.
Handrails langs de deuren eindigd te hoog op de THS lijkt wel of zie ik dat verkeerd?
De knik van de neus onder bij de bak is helaas ook te scherp.
Mvg jamie diks
-
Dag Jamie,
De THS versie had de originele deuren, deze zijn later vervangen voor nieuwere deuren die niet krom trokken. De knik onder de neus wil ik ook strakker maken, de hele onderkant van de bak is niet strak. Ook denk ik dat de bufferbalk niet hoog genoeg is. Als je kijkt hoe het bij de 1:1 foto is en bij de Philotrain en zelfs de marklin (het stukje wat onder de seinbalk zit), dan heb ik het idee dat die van mij een beetje ielig is. Dan klopt dat weer met het feit dat de buffers bij mij te hoog lijken te zitten ten opzichte van de roco postwagens. Als ik dit corrigeer dan kan ik de knik ook strakker krijgen.
Het model blijft natuurlijk een oude kit uit de jaren tachtig. Maar ik zal proberen om hem zoveel mogelijk kloppend te maken. De bagagedeur ramen kan ik niet simpel kleiner maken. Het zijn gegoten ramen maar deze hebben nog wel een randje 'venster' dus zodra deze er in zitten dan oogt het vast beter.. De cabineramen worden de ramen van een Fleischman Plan V. Deze moet ik nog goed pas maken zodat de kap de contouren van de plan V ramen volgt. Bij de Philotrain vind ik de cabine ramen juist weer wat te klein.
Ik denk dus dat ik gevonden heb waardoor de kap korter is dan zou moeten, er moet een drietal mm tussen gefrot worden. Ik heb ook even een 'schets' gemaakt die aangeeft dat het stukje niet klopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorpost11.jpg)
Dit is een grove impressie van hoe de rode band aantoont dat er een paar millimeter mist. Volgens de beschrijving moet het rode vlak een hoek hebben van 60 graden, dus heb ik dat zo gedaan. Als ik er nu wat stukjes styreen tussen plak (rekening houdend met de stroomafnemer die dan ook verplaatst moet worden) dan klopt het meer met de werkelijkheid.
Zodra ik er genoeg van heb om met het ding rondjes te rijden op mijn laminaat proef baantje dan ga ik proberen om de verf er af te halen en te verlengen. Ik twijfel nog of ik mijn plan V maar ga verzagen om de kopvorm van de cabineramen goed te krijgen. Ook kan ik dan de cabinedeuren van de plan v gebruiken, maar deze zitten op een andere hoogte bij een motorpost ten opzichte van de cabineramen. Wordt een leuke puzzel :P Maar even verder denken. Hoop alleen dat ik niet blijf nadenken net zoals bij mijn koploper verlenging...
Mvg,
Robert
-
@Biesje ja je omschrijft het hardstikke mooi.
Ik vind eerlijk gezegd de kop van de marklin motorpost het beste in de buurt komen van de werkelijkheid,als ik zo de foto's vergelijk.
Ik vind de philotrain te kleine voorramen hebben/de gehele neus vind ik ook daardoor ook niet geheel juist overkomen,en jammer dat de deurklinken niet zijn aangezet met zilververf,verders ok (y)
Een plan V verzagen voor alleen de deuren zou ik nooit doen.
P.s Is het een idee om een oude marklin motorpost aan te schaffen zonder gebroken zijramen,daar de koppen af te zagen en te gebruiken voor je THS motorpost?
Ik denk dat dat een hoop werk/onkosten scheelt ::)
zo duur zijn die tweede hands marklins niet meer op MP ;)
En dan hoef je ook niet die 3mm styreen er tussen te gaan liggen frotten,want dan zaag je de koppen van je marklin gelijk op de juiste lengte af (y) dan heb je ook maar 1 naad ipv 2 naden en dus een steverige kap en met plamuren minder werk waardoor je weer een strakkere wand krijgt.
Nogmaals het is maar een idee ;D
Ik zou voor je begint het wel eerst even de hoogte en de breedte opmeten van de koppen of het wel gaat passen allemaal aan gezien de schaal van de marklin en de THS van elkaar afwijkt.
Mvg jamie diks
-
Ik heb hier ook een Hamo/Märklin Motorpost liggen. Märklin heeft helaas de lengteschaal ook in de breedte toegepast. De Märklin kap is te smal. De Plan V is precies dezelfde breedte. De plan V verzagen staat mij ook tegen maar ik denk er serieus over na. Het gaat niet alleen over de deuren maar ook over het gedeelte van de ramen en het dak. dat klopt totaal niet en is niet symmetrisch. De witmetalen THS kop bewerken zodat deze de goede vorm krijgt is ook een boel werk. Dat moet symmetrisch gebeuren aan 2 kanten :(
Kortom, ik ga verder nadenken en intussen maar wat anders doen.
Mvg,
Robert.
-
Ik vind juist de THS-neus per saldo de beste, afgaande op bovenstaande foto's van het zijaanzicht. De Maerklin neus is duidelijk een heel eind te kort. Kijk maar eens naar het 'bovenvlak' van de neus (de lijn die vanaf de onderkant van de frontramen schuin links omlaag loopt). Dat is geen klein verschil! Ook qua algehele optische indruk komt hij op mij veel te gedrongen over.
Dat van die te kleine ramen bij de Philotrain lijkt wel te kloppen.
Kortom, ik zou zuinig zijn op de THS neus en alleen een paar specifieke, goed haalbare verbeterpunten uitvoeren en dan eens kijken hoe de totaalindruk is. Ik vermoed dat je dan een bepaald optimum te pakken hebt en dat verder gaan teveel risico inhoudt voor wat het (misschien) oplevert. Dat met de frontramen uit een Fleischmann plan V ziet er echt goed uit; ik ga eens kijken of die nog los bestelbaar zijn, want ik heb ook zo'n geval liggen dat opgefrist moet worden.
Dat wil inderdaad zeggen, zoals Biesje al signaleert, dat-ie wat strakker moet worden, iets lager op de pootjes en dat soort dingen. De mijne is geel/rood met de kleine belettering. Ik zit nog te dubben of ik 'm bruin zal maken, dat vind ik eigenlijk mooier. Maar zoals-ie nu is, is deze wel uit de tijd dat z'n voorbeeld nog rondreed, en in die zin dus heel 'echt'. Keuzes....
Hoe dan ook, als ik hier de foto's van de THS neus zie, m.n. die recht van voren, dan krijg ik wel vertrouwen dat er een goed model in zit.
-
Jan: heb je ook foto's van hoe jouw THS mP er uit ziet nu? Lijkt me leuk om eens te vergelijken hoe THS dat origineel bedacht heeft. Ik heb dit vergeten te documenteren en ben gelijk in het onderstel gaan snijden.
Ik vind ook de THS neus niet zo slecht, alleen om de plan V cabineramen te laten passen was ik van plan om het raamgedeelte en het dak misschien ook mee te transplanteren. Dan passen de cabineraampjes strak en is het dak ook symmetrisch. Het is trouwens verbazend hoe Fleischmann dit jaren terug al deed met de cabineramen, ze zijn perfect passend ingezet in de toch wel complexe kop. Wellicht zijn de Roco raampjes beter los te bestellen? Maar ik heb geen Roco plan V of T dus dit kon ik niet passen :(
Mvg,
Robert
-
Heb net voor de grap de Hamo/Märklin kop naast de THS kop gehouden en het scheelt nog geen millimeter. De Märklin kop is inderdaad iets te kort maar het scheelt haast niks. Ik denk dat de foto's vertekenen. Er zijn hier en daar wel verschillen in maatvoering waardoor zomaar even een Märklin er op plakken niet zo makkelijk is. Ik denk toch dat ik het witmetalen 'voorhoofd, ga aanpassen aan de mooie plan V ramen zodat de hoeken kloppen en het symmetrisch wordt. *Barney stem* 'Challenge accepted...' Ik ga wat witmetaal restjes zoeken om het voorhoofd aan de achterkant (klinkt grappig :P ) wat meer vlees te geven anders vijl ik er doorheen.
Voor wie het nog niet ervaren heeft: witmetaal solderen is super makkelijk, je hebt alleen het speciale witmetaalsoldeer nodig dat smelt op 70 graden celsius en en het fosforzuur vloeimiddel, beide verkrijgbaar bij GM&S. Een soldeerbout aanpassen met een eenvoudige dimmer zodat hij niet het witmetaal smelt is aan te raden maar als je snel bent (op eigen risico, ik vergoed geen gesmolten werkstukken) lukt het ook met een laag wattage bout, ik gebruik een 15 watt boutje. Witmetaal geleid warmte niet zo best. Lijmen van witmetaal doe ik niet meer, behalve op kunststof. Witmetaal op messing solderen gaat best als je het messing eerst vertint met normaal soldeer.
Mvg,
Robert
-
Als ik zo de foto's vergelijk zie ik bij de 1-op-1 3027 dat het randje op het dak onder de stroomafnemer zowel links als rechts boven het linker raampje van de laaddeur uitsteekt. Dat is bij geen van de modellen het geval. Of dat randje zit teveel naar rechts, of de deur teveel naar links.
-
Dat 'randje' zit op dezelfde plek als de stroomafnemer, ook een teken dat cabine + stroomafnemer een stuk naar links moeten om de extra mm toe te voegen. Ook is het hier heel duidelijk dat de echte stroomafnemer een flink stuk kleiner is dan wat wij op onze modellen krijgen. De fabrikanten gebruiken gewoon de grotere Franse stroomafnemers die op onze kleinere stroomafnemers lijken. Op de Fleischmann Plan V en Sprinter hebben ze wel de correcte grootte, maar weer een verkeerd type.
Ik kan geen tekeningen en maten vinden in het Utrechts archief online dus met de foto's moeten we het doen denk ik :( Ik denk dat op de foto het een beetje in perspectief loopt en het randje voorbij het raam lijkt te steken overigens.
Mvg,
Robert
-
Ook op deze foto (https://www.flickr.com/photos/41659357@N07/4644031789/) zie ik dat het 'randje' boven het linker laaddeurraam zit en niet tussen beide laaddeurramen zoals het THS model.
-
@dh3201 ja precies.
Op die site/foto zie je ook hoe klein de stroomafnemers zijn in verhouding met de gehele bak.
Dus precies wat Biesje zegt zijn de phantografen op deze modellen gewoonweg te lomp/groot uitgevoerd.
Maar ja geld dat niet voor de meeste modellen?
Bekijk ook eens de Roco 1600 of de piko Br186 en piko Br189 deze ogen ook te fors voor het model zelf.
Maar dat kan ook zijn omdat ze te hoog geplaatst zijn op de lok.(lees isolatoren te hoog/lomp)
Mvg jamie diks
-
@Robert,
Was even zoeken, ik wist dat ik foto's had, maar ik heb ze gevonden. Ik maak nog wel een keer betere foto's, maar zo heb je een idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg9564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg9564.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg9570.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg9570.jpg)
Ik heb 'm via Marktplaats gekocht; ik moest wel een draaistelframe repareren maar dat is gelukt. Ik heb nog niet kunnen testrijden want hij is voor 3-rail. Gaan we ook binnenkort veranderen.
-
Zoals jullie kunnen zien heb ik er lang over gedaan maar de MP3000 van THS is klaar.
Ik heb niet veel foto's gemaakt maar ik laat toch nog wat zien. Ik heb Ledverlichting ingebouwd, een loopstel gemaakt dat ook spanning afneemt en een gemodificeerde aandrijving van Verbeck. Als laatste een "klaar" foto met een roco postwagen aangekoppeld.
Ik ben nu bezig met de bouw van een Leidse stadstram van de NZH, de A300 serie.
Ben voornemens daar meer foto's van te maken en zal hier een verslag plaatsen voor de liefhebbers.
vr. groet,
Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0576_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0576_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0577_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0577_2.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0580.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0580.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbeck_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbeck_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5472_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5472_1.jpg)
-
Zeer fraai!
-
Dank
wiebe
-
Erg strak, ik ben nog steeds niet zover. Zoveel projecten inclusief een schaal 1:1 auto en sinds kort een huis in dezelfde schaal als de auto.
Jammer dat de kit niet meer verkrijgbaar is. Ik vond het altijd aparte treinen in het 'echie' en ze horen gewoon op een modelbaan in periode 4.
Ik zie dat je de originele THS constructie hebt aangehouden. Bij mij viel het op dat de bak te hoog was en de buffers ook ten opzichte van de Roco PTT wagens. Ik heb dus de constructie aangepast. Origineel moest de Lima motor er in passen dus werd de bak hoger gemaakt denk ik.
Af en toe kijk ik stiekum wel eens naar Philotrain exemplaren, maar aangezien ik het niet kan laten om aan mijn treinen te prutsen/verbeteren is dit zonde denk ik. Ook heeft Philotrain de versie met moderne logo's niet uitgebracht voor zover ik weet.
Mvg,
Robert
-
En waarom zou je aan een Philotrain niet prutsen?
Tis ook maar gewoon een gedateerd model hoor , ik zou hem rustig pimpen.
Waardeverlies? Tis maar wat je wil.
Ik zet in al mijn philo`s een decoder en extra stroom afnemers, ook frees ik de punten waar kortsluiting ontstaat gewoon weg
ik ken er ook zat die ledjes in de lokomotief lantaarns boren.
Kijk naar de topics van Tom , Ivo ,Gerke,Ingenium, Karst en mij.
-
Een beetje prutsen is niet erg natuurlijk (ik wil ook een NS 2100 :P ), maar ik wil het nieuwe logo er op en dan moet het hele ding toch overnieuw gespoten worden. Ik heb de THS dus ga ik daar lekker verder mee zodra de andere projecten vervelend worden :)
Mvg,
Robert
-
Juist een philo is ideaal om te spuiten, als het mislukt knikker je het ding in de thinner.
-
Haha, iedereen probeert je te overtuigen van een philo ;D
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hoi,
Projecten bij mij duren nou eenmaal eeuwig, maar soms is er vooruitgang
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/THS-mP3000-frame-6665e8c0aed93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/THS-mP3000-frame-6665e8c0aed93.jpg)
Ben deze nu aan het printen en met een beetje mazzel gaat het nog passen ook. Dit is voor de originele THS mP 3000, dus met de net niet 1:87 afmetingen (de THS is 5 mm te kort gemeten over de buffers, maar natuurlijk veel beter op schaal dan de Märklin/Hamo, zie eerdere berichten in dit draadje)
Let er op dat het originele frame van THS een grijs randje onder aan de bak heeft wat de totale wandhoogte hoger maakt (dit ws vanwege de originele Lima motor die anders niet past). Dat doet dit frame niet maar om correct te wezen moet er dan een grijs randje op de bak geschilderd,gespoten of gekliedert worden. Daarmee komen de buffers meer op de juiste hoogte als dit allemaal past :) .
Ik ga later wel passen en meten of er ook nog symoba mechaniekjes onder te frutten zijn. Tevens moet er nog gekeken worden hoe de apparatenkasten er onder te hangen, maar ik dacht aan een messing plaat over de hele lengte tussen de draaistellen waar de witmetaal apparatenkasten en zo aan gesoldeerd worden met low melt soldeer. Daartoe moet eerst de messing plaat van een laagje soldeer voorzien worden. Wat ook nog kan is een plak daklood, maar dat gaat doorbuigen denk ik.
Voor de bevestiging aan de kap van het frame moet ik ook nog even puzzelen. De THS oplossing is een beetje vreemd en werkt niet met een motor met cardan assen.
Mvg,
Robert
-
Robert,
Voor de bevestiging kan je aan de binnenkant van de kap nokken maken waar je van onderaf een schroefje in kan draaien. In het frame dan een gaatje printen en een verdieping om de kop van het schroefje te verzinken. Alleen even opletten dat je het nokje niet voor een raam of deur plaatst.
Rob
-
Iedereen zal de kit iets anders hebben gemaakt. Ik dacht zelf inderdaad aan nokken die de binnenkant van de wand en het dak volgen in een soort omgekeerde U. maar dan moet men zelf deze op een voor hun geschikte plek lijmen en de THS binnenframe dingen verwijderen. Tweede deel is net klaar met printen, ik wacht ff af totdat deze afkoelt. Als ik m te snel van de bouwplaat af trek kan deze krom trekken. De eerste past redelijk maar schuift niet genoeg in de neus :( Iets houd het tegen en ik zie niet waar, grrr. >:(
Mvg,
Robert
-
Ik loop wel een beetje tegen de limieten aan van Tinkercad, loopt vaak vast bij complexe baksels :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mp-3000-bak-6666203c7d0e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mp-3000-bak-6666203c7d0e3.jpg)
En dan heb ik nog niet eens een neus geprobeerd :(
Mvg,
Robert