BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans.F op 28 April 2007, 11:41:26

Titel: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 28 April 2007, 11:41:26
In mijn nederlandse verzameling ontbreekt tot op heden bovengenoemd treinstel. De keuze die ik nu heb is:
- een nieuwe citypendel aanschaffen (fl.mann 4471),
- een tweedehandse sprinter aanschaffen (fl.mann 4470).

De verschillen tussen beide treinstellen die ik heb waargenomen zijn:
- gele deuren ipv grijze deuren,
- geen reclamebanen,
- kasten (airco?) op het dak.

Zijn er nog meer waarneembare verschillen of is er een verschil in rij-eigenschap? De 4471 is nieuw prijzig, voor dit bedrag koop je 2x een 4470 2e hands; wat vinden jullie raadzaam.

Graag krijg ik tips, meningen, ervaringen van jullie.
groet,
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: tinus op 28 April 2007, 11:56:01
inderdaad nieuw erg prijzig.
het prijsbeleid van fleischmann is voor
mij een reden om geen nieuwe modellen
van ze te kopen.
voor modellen die al tig jaar uit zijn!
ik koop dan ook liever 2e hands fl.
zou zelf liever 2 gekoppelde stellen willen.
maar de keuzde is natuurlijk geheel aan
jezelf.

tinus
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Chris op 28 April 2007, 12:31:15
Er is wel wat meer.

De citypendel is digitaal voorbereid.
De koppeling is anders, tussen de bakken. (slechter naar mijn mening)

Echter, als je een citypendel koopt, heb je wel een model, wat goed rijd. Dat wil nogal eens flink tegenvallen bij een 2e hands sprinter.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 28 April 2007, 12:47:43
Chris,
Ik rijd inderdaad digitaal, dus moet er een decoder in.
De koppeling is slechter; moet je dit dan zelf veranderen?
Met een slecht rijdende motor schiet ik nog niet veel op, want het wordt geen vitrinemodel.

Tinus,
Ik weet dat de modellen erg prijzig zijn, maar dat zie je ook voor bij andere merken.
Ik heb al diverse keren 2e hands locs gekocht (roco 2200). Slechts in 1 geval was er iets stuk en dat is keurig door koper opgelost. Wat dat betreft ben ik niet bang.

Blijft de vraag over: Welke oogt mooier, of is dat ieders persoonlijke voorkeur?

groet,
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Chris op 28 April 2007, 12:57:18
De draadjes van de nieuwe citypendel breken makkelijk omdat ze veel dunner zijn. Maar dat is snel te verhelpen door ze beter vast te zetten (met solderen dus)

De citypendel rijd digitaal top.

Hoe ze oogt, dat is (denk ik) inderdaad persoonlijk. Eigenlijk moeten de gele deuren nog een rubber omlijsting hebben, net als de vlaflip, en dat is niet gedaan. Daarom smoelt ze anders.

Ik vind de oude sprinter leuker.
Maar goed, wie weet over een jaar weer een nieuwe sprintervariant erbij. Die zal dan zeker digitaal voorbereid zijn.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 28 April 2007, 13:14:42
Chris,
Ik heb gehoord van volgend jaar. Mede om die reden wil ik een voorloper aanschaffen. Heb inmiddels vragen gesteld op m.p. aan 2 aanbieders. Indien de prijs te hoog is voor een tweedehands exemplaar, dan toch een nieuwe.
Of als optie: alle 3 de varianten?

gr.
Hans

ps
Moet jij niet slopen??? ipv achter de computer te zitten?
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Chris op 28 April 2007, 18:12:11
Ik ben al klaar hoor, zoveel was er niet te slopen :)
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 29 April 2007, 09:39:46
Vervolg op een mogelijke aanschaf van een sprinter.
Ik kan een tweedehands sprinter kopen, waar een selectrix decoder in heeft gezeten. Deze is verwijderd, maar nu brandt de verlichting niet meer.
Zelf gebruik ik het TC en Lenz decoders. Het inbouwen van decoders in treinen zonder stekkerinterface doe ik niet dagelijks (ooit in een plan V een decodercompleet vervangen).
Waar zitten de valkuilen, waar moet ik op letten?

ps.
De verkoper is bereid om het model door een winkelier eerst na te laten kijken en de storing te laten verhelpen. Wellicht een optie om gelijk een lenz decoder in te laten bouwen?

Mag ik jullie mening, tips, trucs en hulp?
gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: ZwolsBas op 30 April 2007, 16:54:52
een fleischmann sprinter digitaal maken is opzich niet zo heel moeilijk.

Heb zelf hier tekeningen van iemand gekregen hoe je deze digitaal kan maken ( heel simpel en duidelijk verteld ).

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sprinter_totaal_tekening_digitaal_003.jpg

Zelf heb ik de blauwe draad gebruikt om de verlichting te laten werken ipv de zwarte. ( zoals in tekening vermeld staat klopt niet 100% ).

verlichting = Wit / Geel en Blauw

Dus verlichting front blauw en geel bijv.
Verlichting sluit blauw en wit bijv.


ik heb zelf 2 fleischmann sprinters 1 van 5 jaar oud en 1 van 12 jaar oud.

Er zit wel verschillen tussen de Den Haag CS.

Oudere hebben bijv groen achtig reclame banen ( van voor 1995 )
Dunnere laag verf wat vaak oranje achtig overkomt.
Telerail anhennes vaak afgebroken bij stellen die vaak gebruikt zijn.


Maar voor een goeie 250 - 300 euro vindt je 2 goeie sprinters ( er is ook een zoetermeer versie alleen die kom je niet zovaak tegen wel leuk voor gekoppeld !.

Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 30 April 2007, 17:04:40
Bas,
Bedankt voor je tips. Ik heb moeten constateren dat er blijkbaar 2 soorten blauwe reclame banen zijn. (of is links en rechts verschillend?). Door jouw opmerking over de prijs weet ik wat een tweedehands ongeveer mag kosten. Is de vraagprijs te hoog, dan moet ik dus wachten op een nieuwe aanbieding. (dit omdat de prijs inmiddels is gestegen naar 140 e.)
gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: ZwolsBas op 30 April 2007, 19:01:47
Prijzen vindt ik altijd zelf moeilijk.

de ene geeft 80 de andere geeft 150.


Maar veel mensen zien verschillen vaak niet tussen oude sprinters en nieuwe sprinters.

als je 1 hebt die echt in topnieuwstaat is en reclame banen heel strak gespoten en de doos gloednieuw nog is ( dus echt geen 1 krasje of breuk ).

Dan is het wel 150 waard.

Oude sprinter in goede staat en doos 100-125 ( zonder doos max 100 )
Nieuwere sprinter in goede staat en doos 125-150 ( zonder doos max 125 )

over schade kan ik moeilijk prijzen vertellen want vaak zeggen verkopers ( een bekende smoes ) van goh dat zag ik niet eens of zo he wat bedoel je toch ik zie gewoon dat het blauw is en er zitten helemaal geen krassen op hoor!.

Je hoeft niet bang te zijn dat die sprinter zomaar opeens aan iemand anders verkocht wordt ( er is aanbod zat ).
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: henk op 30 April 2007, 19:34:37
Bas,
Bedankt voor je tips. Ik heb moeten constateren dat er blijkbaar 2 soorten blauwe reclame banen zijn. (of is links en rechts verschillend?). Door jouw opmerking over de prijs weet ik wat een tweedehands ongeveer mag kosten. Is de vraagprijs te hoog, dan moet ik dus wachten op een nieuwe aanbieding. (dit omdat de prijs inmiddels is gestegen naar 140 e.)
gr
Hans

De oudste modellen hebben reclamebanen die een beetje dun zijn gespoten. Daardoor schemert het geel er door en krijg je die groenige waas. Zijn allemaal modellen met het nummer 2011. Er is ook nog een 2012.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 30 April 2007, 20:12:23
Henk,
Kan je het verschil tussen oudere en nieuwe modellen alleen zien als je het model in je handen hebt, of zijn er nog meer kenmerken?
Anders geeft kopen via internet dus het risico dat je een oud model krijgt/koopt.

Bas,
Door jouw verhaal begin ik wat meer zicht te krijgen in prijzen, alhoewel het ook af hangt van het feit hoe graag en snel je iets wilt hebben.
Het lijkt er vervolgens op neer te komen dat je het model beter eerst zelf kunt zien voordat je koopt in plaats van kopen via internet en/of foto.

Zie namelijk ineens heel veel sprinters op m.p. staan en het wordt er niet gemakkelijker op.

gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: WillemNS op 30 April 2007, 21:06:17
Volgens mij hebben de wat nieuwere sprinters 'sprinter' staan langs het NS logo, de andere niet.

Willem
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: ZwolsBas op 01 May 2007, 00:59:44
Nee...

2011 heb je oudere en nieuwere van.

ik heb zelf een 2011 een oudere en een nieuwere de oudere schijnen de reclamebanen een beetje groenig de nieuwere is dat totaal niet zeer strak en wat dikker gespoten.

Als ik tijd heb plaats ik wel een keer een foto ( is wel moeilijk te zien op fotos ).

Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 09 May 2007, 08:43:27
Spoorgenoten,
Mede naar aanleiding van jullie tips (en p.m.) ben ik sonds gisteren de bezitter van een tweedehands sprinter. Geel is Geel en de blauwe banen zijn echt blauw. Het betreft hier wel de 2012 "Zoetermeer".
Laat dit nu ook de plaats zijn waar ik in mijn "wilde" jaren heb gewoond.
Omdat ik daarvoor in Den Haag heb gewoond, bestaat er een kans dat de 2011 "Den Haag CS" er ook nog eens komt.
Vraag: zijn er veel optische verschillen tussen de 2011 en 2012?

gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: NS1124 op 09 May 2007, 09:46:19
Bij mijn weten is er maar 1 versie uitgebracht van de sprinter en de citypendel.
Deze zijn dacht ik zelfs onder het zelfde nummer uitgebracht.

Ik zou het wel na kunnen kijken gezien ik beide heb liggen.
Ik kan er morgen zeker van zijn, of deze 2 het zelfde nummer dragen of dat er verschillende nummers zijn.

Of er naast de zoetermeer variant ook nog andere zijn weet ik zo niet.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: jumboy op 09 May 2007, 09:49:23
Er zijn van de sprinter 2 versies.

2011 Den Haag

2012 Zoetermeer

Daarnaast zijn er van de 2011 diverse uitgebracht, het model van de laatste jaren is natuurlijk beter dan het model van vroeger.

Wat Henk ook al zei, o.a. de reclamebaan.

De citypendel heeft weer een ander nr. daar is mijnwetens 1 versie van uitgebracht, die is vrij recent.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 09 May 2007, 10:50:09
De citypendel draagt het nummer 2025, maar ik (nog) niet welke naam er op het koersbord staat.
Ik zal de komende tijd op zoek gaan naar een 2011 om zodoende zelf de eventuele verschillen t.o.v. de 2012 te constateren. Wellicht op de beurs in Houten?
De verschillen tussen een sprinter en een citypendel zijn iets gemakkelijker te constateren. Om die reden is de aanschaf van een c. het overwegen waard, ook gelet op het feit dat er volgend jaar mogelijk een derde variant uit komt. (gelezen op dit forum).

gr
hans

Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: KNed op 09 May 2007, 11:07:06
(...) ook gelet op het feit dat er volgend jaar mogelijk een derde variant uit komt.

Sterker nog: in de allernieuwste Railhobby staat dat als het meezit de Sprinter in Vlaflip kleuren eind dit jaar al uitgebracht wordt!

Koen
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Tedo op 09 May 2007, 11:08:48
Volgens mij heeft de 2012 ook nog het chopper-symbool onder het nummer staan. Dat is echter niet correct, want dat hadden alleen de 2014 en 2015 die met deze installatie waren uitgerust.
Alle versies hebben het woord sprinter naast het NS logo staan (1x per zijde).

De nieuwe 2025 klopt eigenlijk niet geheel, aangezien dit een SGM-1 is met doorloopmogelijkheid en een toilet (waardoor het aan één kant een raam minder heeft), en het model een SGM-0 betreft die deze zaken niet heeft.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 09 May 2007, 13:26:23
Tedo,
Inderdaad heeft de 2012 een symbool onder het nummer staan.
Als de uiterlijke verschillen tussen de 2011 en 2012 echter minimaal zijn, is het beter om een aanschaf van een 2025 te overwegen.

gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Tedo op 09 May 2007, 13:51:38
Een ander voordeel van de CityPendel versie is dat deze de correcte kleur raamlijsten heeft.
D.w.z. alleen het schuifgedeelte zilver en de rest zwart/grijs, i.p.v. alles zilverkleurig.
Je kan echter deze ramen bij de oude Sprinter zelf zwart maken, of die van de CityPendel nabestellen.
Overigens heb ik zelf een tot 2015 vernummerde 2011 en een CityPendel 2024 in wording o.b.v. ook
een 2011. Heirbij zijn de hierboven genoemde verschillen tussen SGM-0 en SGM-1 aangepast.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: ZwolsBas op 09 May 2007, 17:12:48
Welke Sprinter klopt dan wel eigelijk?

De 2011 Den haag ?
De 2012 Zoetermeer ?
of de Citypendel?


Heb momenteel hier 2x 2011 Den haag staan en wil deze gekoppeld laten rijden ( eerst ff bedrjfs nr veranderen )
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Tedo op 09 May 2007, 18:58:08
De 2011 Den haag ?

Die klopt, maar de raamlijsten dienen zwart/donkergrijs te zijn. Ook zijn de reclamebanen wat dun gespoten.

De 2012 Zoetermeer ?

Heeft een foutief symbool onder het nummer, en op de koersrol stond eigenlijk nooit alleen "zoetermeer" maar iets als "Den Haag CS - Zoetermeer v.v." Ook hier dienen de raamlijsten zwart/donkergrijs te zijn.

of de Citypendel?
Correct qua kleur, maar het Fl* model is een SGM-0, en geen SGM-1 (wat het nummer doet vermoeden). Deze moet je dus of omnummeren of verbouwen.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: NS1124 op 10 May 2007, 10:17:40
De nieuwste versie van de citypendel heeft nummer 2025 :)
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Tedo op 10 May 2007, 10:18:50
De nieuwste versie van de citypendel heeft nummer 2025 :)

En dat klopt dus niet...  :P
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 10 May 2007, 11:24:10
Tedo,
Als je geen technische hulpmiddelen tot je beschikking hebt, wordt het volgens mij een probleem om de 2025 te gaan "verbouwen".

1. omnummeren: het verwijderen van het oude nummer zal m.i. sporen
    achter laten.
2. doorloopmogelijkheid: een kwestie van vouwbalgen plaatsen?
3. het vervangen van een gewoon raam door een kleiner wc-raam leidt
    tot snij, plak en spuitwerk.

Het is goed om te weten dat er het een en ander niet klopt en ook wat er niet klopt. In mijn geval is dit echter niet te herstellen dan wel te veranderen.

ps
Het zwart maken van de raamstijlen voor de sprinter kan je of zelf doen of anders nieuwe ramen van de 2025 bestellen. Is hier een artikelnummer van bekend? In de onderdelenlijst zie iik dit niet staan.

gr.
Hans

Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Floris Dilz op 10 May 2007, 11:32:53
het oude nummer afgummen kan prima hoor... je ziet wel sporen waar het oude nummer stond maar omdat je een nieuw nummer op dezelfde plek zet vallen die weg doordat het contrast tussen zwart en geel toch veel sterker is dan dat van origineel geel en een beetje verknaakt geel of het geel van het plastic van de kap of zo... Wil je een citypendel echt goed bouwen dan moet je m "oud"-geel spuiten en de deuren "nieuw" geel (t nieuwe geel is meer oranjeachtig zoals iedereen die zo'n gedrocht weleens langs ziet komen wel weet... ik vind het altijd wel een lekker pauperig gezicht, die afgeragde bakken met nieuwe deuren  ;D)
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: arjen op 10 May 2007, 16:46:43
Volkgens mij is het niet eens 'nieuw'  geel, dat zou nog donkerder zijn geweest. Het is eerder 'vers' geel. Kun je nagaan hoe afgeragd die oude verf inderdaad is, na tig keer graffiti wegpoetsen.

Arjen.
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: NS1124 op 10 May 2007, 18:49:42
En dat klopt dus niet...  :P

Dat zou dan zeer vreemd zijn, de kappen van dit model zijn van 2006  ???
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: ZwolsBas op 10 May 2007, 19:31:21
Citypendel is van 2002/2004 daar ergens waren ze uitgekomen....

wel vreemd dat fleischmann ze niet had aangepast naar werkelijkheid (nu krijg je zon playtime gevoel met een dure prijs)
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Hans.F op 11 May 2007, 11:27:08
Even doorzeuren over de zwarte raamstijlen ipv zilver.

Wil ik deze bij de sprinter zwart maken dan is de keuze:
- zelf doen,
- een vensterset van de citypendel bestellen.

Is het dan beter om deze via je eigen winkel te bestellen of kan dit ook bij hobbyparts en dan nummer 144471 (vensterset voor model 4471-2 en 4471-3) kosten euro 13,20 voor 1 bak.

gr
Hans
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Peter Korsten op 13 May 2007, 20:16:52
Ik zou toch echt eerst met een viltstift de raamstijlen proberen zwart te kleuren. Mocht dat fout gaan, dan kun je altijd nog een nieuwe set bestellen.

- Peter
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: henk op 13 May 2007, 20:24:00
Tja, proberen kost niks.  :)
Het is overigens een rotwerk. De tussenstijl zit maar nauwelijks boven het 'glas' en ik krijg het meestal niet voor elkaar die tussenstijl te zwarten zonder het glas te raken. Als dat net is gebeurd, is het zwart nog te verwijderen met de punt van een coctailprikker. Persoonlijk doe ik het niet meer, maar misschien ben jij nauwkeuriger Hans.

Oh ja, komt ook omdat het glaswerk nauwelijks heel is te verwijderen. De glasstrip breekt altijd ergens wel en meestal op meerdere plaatsen.
Maar ik wil je niet ontmoedigen.  ;D
Titel: Re: citypendel versus sprinter
Bericht door: Tedo op 13 May 2007, 22:49:22
Ik krijg de rand aardig zwart zonder het glas te raken, maar bij het terugplaatsen in de bak
wil er soms weer wat zwart vanaf schrapen...voor het makkelijke en het mooie bestel je die
van de 4471 na...  ;D
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: Brenner op 16 December 2009, 17:34:14
Ik zit met een vraag over het ombouwen van een Sprinter, en daarom dit oude draadje maar weer to leven gebracht.

De bedoeling is om een oude Sprinter om te spuiten met vlaflip kleuren.
Kappen liggen inmiddels in de blue wonder , wat goed gaat.

Mijn probleem is dat ik de cabineruiten er niet uit krijg.
De zijramen gingen nog wel, al kreeg het toiletraampje het zwaar te verduren..
Niet zo'n probleem want die komt toch te vervallen.

De cabine ramen zitten echter moervast. Met grof geweld en cocktailprikkers wil de middelste ruit nog wel wijken
maar de gebogen zijraampjes geven geen krimp. Hoe krijg ik die eruit zonder dat mijn raamstijlen het begeven?
Ik durf geen zwaarder geschut in te zetten omdat de ruitjes niet als een afzonderlijk te bestellen onderdeel op
de explosietekening staan.

Als het echt niet anders kan zal ik ze moeten afplakken.  >:(
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: Brenner op 16 December 2009, 22:03:00
Update:  de bakken zijn samen met cabine ruiten in de Blue Wonder gegaan en daar kunnen de ruitjes niet tegen.

De ruitjes werden bros , en vielen uit elkaar.
Er is gelukkig nog een gehele ruitenset leverbaar voor de Sprinter / Citypendel by Hobbytime.

Dit forum gaat niet zo vriendelijk om met oude thema's die weer tot leven gewekt worden, ik wou
hier voorlopig op deze plek maar bij laten.
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: henk op 16 December 2009, 22:06:22
Je hebt ook wel een paar uur geduld opgebracht.  ::)
Kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb nooit ongewoon veel moeite hoeven te doen om de cabineruitjes eruit te halen. Misschien had je gewoon pech.
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: Brenner op 16 December 2009, 22:36:23
Ja het is een erg  oude Sprinter die ik voor niet al te veel op een beurs heb gekocht.
De kap was een beetje verschoten, en de decals flets, vandaar dat ik het ook uitgekozen heb als
mijn eerste grote ombouwproject.

Ik had niet verwacht dat de ammonia in de Blue Wonder deze uitwerking zou hebben.
Gelukkig is de onderdelen service van Fleischmann prima, ik heb net vorige week de airco units binnen gekregen.

Ik zal nu de ruiten setjes moeten nabestellen, maar ik wacht nog even tot dat de kappen goed in de verf staan.
In ieder geval hoef ik nu de raamstijlen niet meer zwart te maken.
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: Esperopt op 17 December 2009, 01:24:55
Dit forum gaat niet zo vriendelijk om met oude thema's die weer tot leven gewekt worden, ik wou
hier voorlopig op deze plek maar bij laten.

Dat valt wel een beetje mee, bovendien geef je zelf eigenlijk al de antwoorden.

Zelf heb ik 4 oudere sprinters, en het valt me op dat de kwaliteit van het gebruikte kunststof nogal verschild. Misschien verklaart dat ook jouw probleem.
 
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: henk op 17 December 2009, 08:13:05
En we zijn natuurlijk best nieuwsgierig naar het resultaat Brenner.
Succes.  (y)
Titel: Re:citypendel versus sprinter
Bericht door: Brenner op 17 December 2009, 14:45:13
Vandaag is de tussenbak wit gespoten met Vallejo acryl. Deze acrylverf is klaar voor de airbrush, heeft een fijn pigment, hecht goed en meest belangrijk - verkleurt veel minder snel.
De hechting is dusdanig goed, zodat ik dit meteen als grondlaag gebruik.

Helaas niet gerekend met de messing deurtjes van Pijplines. De verf zit goed vast op de bak, maar oei, een lichte druk van de nagel en de verf komt los van de deurtjes. Daarom de tussenbak gebroedelijk bij de andere bakken in de Blue Wonder. Dit wordt een project van vallen en opstaan.

De messing deurtjes zaten met 2 componenten lijm vast op de bak, maar laten nu los.
De lijm hecht goed op het messing, maar niet op het gladde plastic. Het plastic nu lokaal naar wat opgeruwd.
Alles weer vastgezet, de WC raampjes en de oude gaten voor de elektrische verbindingen tussen de bakken dicht geplamuurd.  Hopelijk kan alles vanavond in de primer.

Inmiddels de zamak cabines ter hand genomen. De gaatjes van de lampjes iets opgeboord zodat er ledjes in kunnen.
De bestaande lampjes geven mooi licht, maar een ledje is natuurlijk veel onderhoudsvriendelijker.

Wordt vervolgd,

Cor