BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gert Arkema op 03 May 2012, 16:39:43

Titel: Bouw van de NS 6815
Bericht door: Gert Arkema op 03 May 2012, 16:39:43
Naar aanleiding van vragen over de bouw van de loc, dan maar het hele verhaal;

Een 6800 leek me nou eens een project in het kader; kijken of het lukt. Het is een beetje een rare machine, bovendien erg klein en je kunt er dwars doorheen kijken. Moeilijkheidsgraden genoeg dus. En daarbij; zoals jullie weten ben ik een beetje low-tech ingesteld en denk bij aandrijvingen niet gelijk in BB's en BullAnts, maar in gemuteerde Fl* Anna's en andere zooi. Toen ik het lijstje van mogelijke ombouwwerkjes obv de Anna bekeek, kriebelde het bij het nummer 6800. Dusch maar eens de Waldorp ter hand genomen, daar begint en eindigt de ontwikkeling van elke nieuwe NS modelstoomloc. En dan hakken en zagen in een Anna-onderstel. Met een volledig verzaagd, maar werkend onderstelletje in de hand weet je bijvoorbaat al of en missie kans van slagen heeft of niet. Aangezien ik even verkeerd las leek het erop of het onderstel (radstand) ineens geschikt was, dus met alternatieve assen en een stel cilinders midden tussen de wielen zou ik al een heel eind zijn. Zo gezegd en gedaan, loopwielen van m'n 6300 getransformeerd tot drijfwielen, avondje gekwarteerd en koppelstangen gefabriekt en een schuifbeweging en 't leek en rolde al heel aardig. Later bleek van niet en heb ik de randstand nog moeten aanpassen.
Aangezien de adhesie bij dit soort locs een voortdurend punt van zorg is, ben ik ervan uitgegaan dat elk element wat ik aan het onderstelletje toevoeg stevig moet bijdragen aan de adhesie. Uiteraard komen daar wel weer uitzonderingen op, maar het liefst zo weinig mogelijk. Toevallig heb ik twee rollen daklood liggen én een voorraadje lowmelt van Piet Peetoom, dus er was al een goed begin. En omdat het ( in eerste instantie) een probeerproject betreft ( dat wil tijdens de bouw nog wel wijzigen) hóéft het ook niet per sé te lukken.
Met dat het onderstel gereed leek kwam het motoriseringsprobleem om de hoek kijken, zelfs de kleine Anna-motor is te lang voor die zijbakken. Het kleinste canmotortje van Piet Peetoom (GM&S) zou kunnen en was al in bezit. Ondertussen bleek ik de tandwieloverbrenging van de Anna al eens gemold te hebben, vandaar mijn oproep ttv OnTraXs. Besselspoor schoot me te hulp met een hele donorloc, waarvoor nog steeds dank! Ook de wielen waren niet helemaal je dat, Floris schoot te hulp met behoorlijk kloppende Piko-tenderwielstellen. Ook enorme dank!
Lood is vrij gemakkelijk te bewerken; je snijdt het met een stanleymes. Eigenlijk net zo gemakkelijk als styreen, maar het breken over de snijlijn wil niet echt lukken :P . De bovenbouw is (dus) van lood en koperbuis gemaakt, dat is zeer goed met de genoemde ca 70 gr lowmelt te solderen. Ik heb inmiddels het onderstel verlengd tot de juiste lengte en heb ook de wielflenzen van de Piko wielen op maat gevijld. De schuifbeweging is enorm simpel; twee afgeknipte spelden vormen de leibanen en een stukkie op maat gevijld styreen het cilinderblok. Expres niet van lood, dat is net te slap om de leibanen op hun plek te houden bij heen- en weergaande bewegingen van de kruiskop.
De kruiskop is een stuk styreen met twee gaten dwars ( ruim; voor de leibanen) en ééntje haaks daarop ( voor de bevestiging van de drijfstang). Geen stang naar de cilinder, zie je toch niet
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/mrt241.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/mrt256.jpg)

Dattizum. Onderstel; Fl* Anna , maar dan verlengd dmv doorzagen over de vierkante openingen en daarna vlakvijlen. Dan plakjes lood tussenvoegen tot de juiste lengte en aanelkaar solderen.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/mrt255.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/mrt257.jpg)

Ik was bang dattie te groot zou uitvallen. Het vehikel rechts is even groot als de roemruchte Anna, dus 't valt mee
De dom is een 8700-dom. Pietsje te groot, maar de keus in dommen is niet heel groot. De schoorsteen is een pijpje met een ringetje erop gesoldeerd. Door wat teveel soldeer te gebruiken en de zaak rechtop te houden loopt aan de naad aan onderzijde van het ringetje ruimschoots vol en laat zelfs een mooi kelkvormpje zien. Op deze foto niet te zien, later heb ik ‘m bijgewerkt. De veiligheid is een U-vormige draad 0,5 mm, met daarom heen twee plaatjes om wat detail te suggereren.
En dan al die losse rommel vervaardigen / kopen; de veren boven de voorste as, de watervuldoppen,  lantarenhouders achter, de handstangen voor het overstappen voor en achter, stroomafname, koppelingen, remwerk, rookkast ( van dun aluminium met vanbinnenuit ingedrukte klinknagels, de rookkastdeur is heel laf een klein- en vlakgevijld Anna-exemplaar), frontlantarens, sluitseinhouders, krik, dakje plus alles en bel.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0001.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0003.jpg)
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0004.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0005.jpg)

En dan nog lakken, beletteren en steenkool in de bakken. Er zit een LoPi 4.0 micro in, er was nog wat ruimte op de motor in de vuurkist. Paste precies. Ook dank aan een forumgenoot voor de decals, want dat ligt niet voor het oprapen. Ging ineens goed, ik heb de reserve niet hoeven gebruiken. Ik heb in een later stadium de koppelstangen nog zilvergrijs geschilderd. Oogt stukken beter.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0177.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0179.jpg)

Rechts met twee soortgenoten; de 6900 en de 7000.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0240.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/CIMG0241.jpg)

Er zitten inmiddels verende buffers op :P .
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Tjalling op 03 May 2012, 16:46:12
Wow :o

Heel mooi gebouwd, Gert.

Ook een goed verslag  (y) waarin je duidelijk de gebruikte materialen beschrijft. Er blijft amper iets te vragen over, geweldig!

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: e_p op 03 May 2012, 18:35:58
Mooi locje Gert! Kan het nog kleiner of zit een 6500 er niet in?
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: RienV op 03 May 2012, 19:15:11
Een 6500 kan je van dit lokje maken. (zie link)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35614.375.html
Iets naar beneden scrollen.

Groeten Rien
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Beached op 04 May 2012, 09:38:53
Slim gedaan Gert, vooral met die loden cabine voor extra gewicht (y)

mvg,
Rick
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Gert Arkema op 04 May 2012, 10:10:04
Dank voor de complimenten jongens. Mbt de trekkracht icm de massa kreeg ik van een forumgenoot een tabel met massa's van de verschillende locs die in omloop zijn en daar heb ik heel brutaal de NS 6815 maar even bij gezet;

(Gert)        6800: 110 gr                         =  55 gram per as
(philotrain) 7700: 135gr                           =  45 gram per as  ( mogelijk doet de middelste as niet mee: -> 67,5 gr/as)
(philotrain) 1700: 150gr (240gr incl tender) =  75 gram per as
(philotrain) 2100: 210gr (360gr incl tender) = 105 gram per as
(DJH/ML)    3400: 205gr (355gr incl tender) =  68 gram per as
(DJH/ML)    5500: 305gr                           = 152 gram per as
Railkraan (by Gert) 70gr (loden onderstel)    =  35 gram per as

Waarbij met 'een as' uiteraard een aangedreven as wordt bedoeld.

Uiteraard weten we dat je van zo'n klein gebakkie geen krachtpatserij moet verwachten, maar dan zie je dat-ie toch het één en ander zou moeten kunnen trekken  (y) . Ik zal Vervlogen Stoom er eens op naslaan, daar staat een tabel in waarin locs in klassen worden verdeeld met bijbehorende verwachte trekkracht.
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Floris Dilz op 14 May 2012, 09:07:44
wat minstens zoveel uitmaakt is de structuur van de wielbanden, denk dat die piko's wel grip hebben. Sowieso willen van die kleine tweeassertjes vaak onverwachts goed trekken omdat ze niet scheefgetrokken worden door loopwielen oid.
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Ivo tB op 14 May 2012, 09:26:35
Leuke en nuttige vergelijking. Nu eens kijken op het spoor of dat merkbaar is. Overigens ken ik geen DJH 3400. Tikfoutje?

mvg,
Ivo
Titel: Re:Bouw van de NS 6815
Bericht door: Gert Arkema op 14 May 2012, 09:30:35
De 3400 kan ook een Philo zijn Ivo, ik ben niet zo kritisch als het mijn eigendom niet is  ;) . En aangezien de loc mét decoder nu bijna niet rijdt ( tóch nog een moeilijk moment in de aandrijving) ga ik 'm binnenkort weer eens uitelkaar peuteren. Het moet ook niet te makkelijk worden  :P .
Titel: Re: Bouw van de NS 6815
Bericht door: sdz1976 op 10 March 2015, 15:32:59
Is echt een pracht van een loc (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Bouw van de NS 6815
Bericht door: thonis op 10 March 2015, 19:34:22
Wat een snoepje! Weer een nieuwe telg van de Anna familie!
Titel: Re: Bouw van de NS 6815
Bericht door: Gert Arkema op 10 March 2015, 21:54:06
Is! Wel eentje met dermatologische problemen. Ondanks de straffe laag grondverf heeft zich onderhuidse corrosie ontwikkeld.