BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Bob R. op 03 May 2012, 13:38:33
-
Uit de reeks "stel dat" :
Iedereen kent wel de NS 1200 in haar vele kleuren, Turquoise, roodbruin, blauw en geel/grijs...
Wat maar weinig mensen weten, is dat deze prachtige locomotief ook in het groen is uitgevoerd geweest!
Toen de NS de serie 1000 eerst ontving in de kleur groen, besloot men dat er een meer opvallende kleur gekozen moest worden.
Men koos voor de kleur turquoise voor de serie 1100 (er werd daarbij ook flink geƫxperimenteerd met diverse kleurnuances).
Daardoor zou ook de serie 1200 in turquoise verschijnen. In de praktijk bleek echter de kleur turquoise erg besmettelijk te zijn.
Om dat op te lossen zocht men naar een andere kleur, zo kwam men bij de kleur rood/bruin, blauw en....groen terecht.
Op 1 locomotief werd daarom dezelfde kleur groen gekozen als bij de serie 1000, groen met een zilver dak.
Op dat moment reed de NS 1000 nog in het groen rond en zou het minder opvallen dat er een nieuwe kleurvariant van de 1200 bestond.
Zelfs treinliefhebbers viel het niet op!
Echter na een korte periode werd gekozen voor de kleur blauw, en verdween de 1200 in het groen snel richting spuiterij (net als de serie 1000...).
En hier dan het model...
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1200groen2.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1200groen2.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/enormebeugel.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/enormebeugel.jpg)
(Met de beroemde lompe Lima koppeling ;D)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1200groen.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1200groen.jpg)
En met haar kleurvoorbeeld:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/broeders.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/broeders.jpg)
Het gaat hier dus om een licht gepimpte Lima 1200:
iets verlaagd
treden op de draaistellen
handgrepen langs de deuren en op de neuzen.
cabine interieur
luchtslangen en imitatie koppelingen
Nieuwe juiste buffers
ruitjes beter passend gemaakt
losse ruitenwissers
Aan 1 kant is de koppeling verwijderd
Technische is verder met rust gelaten.
-
Mooi Bob. Vooral de roosters aan de zijkant van de loc komen zo goed tot hun recht! (y)
mvg,
Gert
-
Toch altijd mooi om te zien die bouwsels van jou Bob ;D
-
Die is inderdaad wel leuk. Kleurtje staat 'm goed!
Nu die 1000 even een turkoois jasje met bies geven.... ;)
-
ik mis op de 1200 toch een bies
vind hem wat kaal zo, verders (y)
-
Heel gaaf model geworden zo... (y)
-
Heel mooi! (He, al weer zo'n vervl**kte 1220 :P)
-
ik mis op de 1200 toch een bies
Die mis ik ook op de NS 1000, vandaar dat ik die weggelaten heb.
-
straks maak je nog een NS1200 met eenbeenspanto's
-
een 1200 met eenbeenspanto's in HUSA outfit :-X
-
ACTS dan he ;)
-
Ik zit al een tijdje te denken aan uitvoering als krokodil, de techniek van een Roco E94 en die aankleden tot een 1200. ;D
-
Dat krijgt dan wel een hoog Thomas de stoomlokomotief gehalte ;)
-
Nu die 1000 even een turkoois jasje met bies geven.... ;)
Nee, gewoon knalgeel met groot logo.
- Peter
-
Ik vind dat het aan deze NS 1200 wel duidelijk wordt waarom men met biezen is begonnen.
Historisch gezien was een stoomloc een apparaat waar visueel al veel aan te beleven viel, dus je hoefde dan niet zo heel gek te doen met kleur. Als de 1000 binnenstroomt en men deze in 'locomotievengroen' kwast, dan zie je het al wringen. De NS 1000 is een imposante loc met al een vrij lange zijkant, met daarop echter nog een hele oppervlakte aan roosters en dergelijke. De dominantie van het Grote Egale Kleurvlak ( lees; de ongedecoreerde zijkant van de nieuwe niet-stoomlocs) tekent zich al af, maar wringt nog net niet. Voor de afdeling vormgeving van de NS hoog tijd om stevig op het hoofd te krabben en te bedenken; Wat Nu?
De rest is historie.......
-
Zo zag ze eruit na geweest te zijn bij de afdeling strepen trekken bij de NS:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ANIM2.jpg)
(photoshop)
-
;D
-
ziet er wel een stuk beter uit dan zonder.
-
Dit iet er wel weer heeeeel mooi uit!!
-
Ik denk dat ie dan eerder met ringen rond de frontseinen was uitgevoerd dan de V-vormige bies op de neus. Dit gezien de turquoize en bruine versie. ::)
Zo ongeveer:
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/dcf1e41f.jpg)
Uiteraard gefotoshopt.
-
Verrekte goed gephotoshopt als je het mij vraagt.
- Peter
-
Thanks. :)
-
Photoshop?, ik ben nu al een uur op zoek naar mijn groene locje.... ;D
Het kriebelt wel om die sierstreep toch aan te brengen (met ringen rond de frontseinen), zal dan wel mijn NS 1000 uit de buurt houden ;D
-
Ik ben benieuwd. Het smoelt wel beter vind ik.
-
Hoi
Streep lekker weglaten. Deze past gewoon niet in het tijdperk (y)
Bart
-
Zonder istie wel mooier. (y)
Tinus.
-
Hallo Bob
Weet jij of deze lok nog in model te koop is en zo ja waar ?
En mocht dit in groene kleur zijn zonder gele bies zou ik dat heel fijn vinden.
Verder zou ik willen vragen of er een topic of andere mogelijkheid is waar je beschrijft hoe je deze lok gepimpt hebt want ik ga ervan uit dat je dit
zelf heb gedaan.
Heel mooi trouwens mijn complimenten.
Alvast bedankt voor de medewerking
Herwim Frank
-
De 1200 heeft nooit in het groen rondgereden.
Ze is groen gespoten om te kunnen zien hoe ze eruit zou hebben gezien als de NS dor was gegaan met de kleur groen voor elektrische locomotieven.
Noem het maar een design studie met een knipoog.
Pimpen was minimaal;
Het gaat hier dus om een licht gepimpte Lima 1200:
iets verlaagd: de motordraaistel geleiding op het plastic frame kun je bijvijlen en van het loopdraaistel kan je ook een klein deel afschuren.
treden op de draaistellen, gaatjes boren en met draad en stukjes styreen opstaptreden maken
handgrepen langs de deuren en op de neuzen. Gegoten handgrepen snij je weg, en je boort gaatje om met draad nieuwe handgrepen te maken.
cabine interieur, aan 1 kant kan een compleet interieur van styreen gemaakt worden, aan de andere kant waar de motor zit kun je het beperkt houden tot een stukje styreen zodat zo min mogelijk ziet wat er onder de kap zit.
luchtslangen en imitatie koppelingen, van Roco, gewoon gaatjes boren en de luchtslangen, imitatiekoppelingen en electrakabels plaatsen.
Nieuwe juiste buffers, die van Lima zijn niet van de juiste form en ook nog eens te klein, van styreen grotere gemaakt
ruitjes beter passend gemaakt, zijruitjes op maat uit plastic gesneden, frontramen zoveel mogelijk naar vooren geplaatst zodat ze beter aansluiten. raamsponningen zijn erge dun bij de frontramen.
losse ruitenwissers van koperdraad, gaatje boren en plaatsen.
Aan 1 kant is de koppeling verwijderd, mooiste is om aan de ander kant een kortkoppeling te plaatsen, maar ik heb de reusachtige Lima Koppeling behouden aangezien dit model geen overuren gaat maken op mijn modelbaan...
Technische is verder met rust gelaten.
Maar nogmaals, dit is een fantasie kleur ;)
-
Herwim,
In 't groen is 'ie niet te koop en ook nooit geweest.
Op dit moment kun je alleen de Matrix 1200 nog kopen en op beurzen misschien een oude Lima.
Volgend jaar komt natuurlijk de Roco 1200 !
Ernest
-
Bob en Ernest
Bedankt voor jullie uiteenzetting en opmerking over de Roco 1200
Ik hou het in de gaten.
Herwim
-
Ha Bob,
Hardstikke gaaf, deze 'what if' - modelbouw, en mooi gedaan. Deze versie moet in de hoofden van de ontwerpers bestaan hebben voor ze naar de modernere kleurenschema's overstapten!
Het pimpen is ook mooi gedaan, maar waarom ben je nou niet net iets verder gegaan? Als ik een opmerking hierover mag maken: met weinig meer moeite had je dan een nog beter uitziend model gehad. Want als je hem toch gaat overspuiten, schuur dan even die horizontale naad uit de neus weg en vijl de lampringen terug zodat ze op de echte gaan lijken, dat scheelt echt enorm. En het plaatsen van een nieuwe bufferbalk en dieper middenstuk in de zijwand (als beschreven in het draadje 'lima 1200 verbeteren') is werkelijk niet veel werk, maar maakt wel dat je kap echt klopt en op schaal is. Je bent toch aan de buffers bezig geweest, en die zijn nog het meeste werk van die ombouw. En in ruil kun je dan het verlagen dus laten zitten, want de Lima z'n hoogte is correct. En ben je meteen van die meegegoten cijfers verlost. Per saldo dus nauwelijks meer werk, maar een beter resultaat!
-
Leuke loc Bob, het staat de loc niet verkeerd.
Als je biezen wilt aanbrengen, zou ik voor zwarte biezen gaan. het groen komt immers van de stoomlocs vandaan, en die hebben zwarte biezen. De biezenschema's kun je wel afkijken van rijtuigen en tenderlocs.
mvg,
Rick
-
Aan die zwarte lijnen heb ik nog getwijfeld, zie het echter niet terug bij diesel of stoomlocomotieven.
@Jan
Die neus met naad zie ik nu pas :-\ en de lampringen ben ik gewoon vergeten, dat heb ik met de bruine wel gedaan.
Verder bedankt voor de tips, neem ik de volgende keer mee, mocht ik weer een Lima 1200 onder handen nemen. :) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bruinkreng.jpg[/url)
-
Bob,
Ik snap wel waarom de NS niet doorgegaan is met de 1200 in het groen, het is ineens zo'n echte Engelse loc geworden en dat kan natuurlijk niet bij de NS ;)
Trouwens super hoor die design studie van je!
Groet, Paul
-
Aan die zwarte lijnen heb ik nog getwijfeld, zie het echter niet terug bij diesel of stoomlocomotieven.
Sik? Ook de 2000 had onder aan de huiven (langs de voetplaat) een zwarte lijn volgens mij,
Dick
-
Ook de 2000 had onder aan de huiven (langs de voetplaat) een zwarte lijn volgens mij,
En aan de bovenzijde een witte streep om aan te geven wat de "voor" en "achterkant" was.