BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Bob R. op 01 May 2012, 13:03:23
-
Altijd een geweldige locomotief gevonden... ;D
In december 1997 werd Shortlines opgericht. Shortlines maakte aan het begin gebruik van de locomotieven van HGK (Häfen- und Güterverkehr Köln).
Er kwam plotseling een einde aan de samenwerking met HGK vanaf toen moest Shortlines locomotieven gaan leasen.
Via een lease constructie hadden ze locomotieven van de G2000, G1206 en class 66 maar omdat HGK geen werk meer had voor de DE 11-13 kwam de DE 12 via een lease maatschappij tijdelijk terug bij Shortlines.
Het rood had plaats gemaakt voor het lease blauw/grijs en trots werd het Shortlines logo aangebracht (net als bij de G2000 en G1206).
Hier deze kleurstelling in model:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12TWEE.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12TWEE.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12EEN.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12EEN.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12DRIE.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/SL12DRIE.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190016.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190016.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190012.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190012.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190014.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190014.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190009.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/KopievanP2190009.jpg)
Echte reden omspuiten:
Ik had al een tijd de HGK DE 12 van Lima in bezit, maar die had nogal wat beschadigingetjes opgelopen.
Daarom kocht ik later een nette Lima DE 12, en met de oude zou ik wel eens wat "leuks" gaan doen.
Dit leuk mij de leukste (niet de mooiste...) kleurstelling voor deze prachtige locomotief.
-
Gewoon de bekende diagonalen toepassen en hij smoelt meteen een stuk beter.
Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SL12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SL12.jpg)
-
Uiteraard, maar ik heb naar de G2000 gekeken en naar de modulaire opbouw.
-
Ja, maar dat moet je natuurlijk ook niet doen.... ;D ;D ;D
Jeroen
-
Jij bedoelt natuurlijk deze (ik begrijp je wel ;D):
(http://www.nationalcorridors.org/df/df03212005d.jpg)
www.nationalcorridors.org
Maar deze locs hebben een kast zonder naadjes, en die vond ik juist zo mooi om tet accentueren ;D
-
Ik vind het er niet slecht uitzien. :)
-
Leuk gedaan Bob, super..... (y)
Dat er nog tijd over is voor dit soort projecen..... ;)
Jeffrey
-
met die 525 heb ik aardig wat ritjes gemaakt toen ze nog van de BLS was :)
Bas
-
Ik vind die kop echt veel op een V160 lijken... Wel een geinig model zo... (y)
-
met die 525 heb ik aardig wat ritjes gemaakt toen ze nog van de BLS was :)
Bas
Zijn dit dezelfde bedrijfnummers als de 185'ers die momenteel voor Crossrail rijden?
gr. Sander
-
Geen idee van wie die is, in elk geval knalde de 525 op 20-4 nog door Spiez!
Ontopic: gave lok Bob, mooi strak gedaan! Goed dat je niet voor de RRF Maya de Bij-kleurstelling hebt gekozen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_386.jpg)
-
RRF kleuren op de De 12....daar een verhaal omheen verzinnen is een stuk lastiger ;D
-
Leuk gedaan Bob (y)
-
Geen idee van wie die is, in elk geval knalde de 525 op 20-4 nog door Spiez!
Waarschijnlijk rijdt ze voor Crossrail, op 30 sept 2011 heb ik de loc in het Rijndal gefotografeerd.
-
De 535 en de 536 rijden iig voor Crossrail.
-
Tjonge jonge, dat plaatsen van die Crossrail lococmtief heeft heel wat losgemaakt ::) ;D
Jammer dat Shortlines nooit toegekomen is aan het gebruiken van de Traxx locomotieven.....weer een nieuw "stel dat" project? ;)
-
Er was een samenwerking tussen HGK en Shortlines maar Shortlines huurde wel degelijk de locs van HGK voor het binnenlands gebruik. Zelf veel ritjes gereden met de DE11-13. Als ze het deden waren het heerlijke locs. Lekker rustige cabine en voor diesels een unieke 'Electro Dynamische' rem. Dus zodat je kan remmen op de motoren ipv alleen ucht uit de treinleiding laten.
Zette je zo'n ding uit dan moest ie meteen aan de stroom en hopelijk werkte de compressor dan. De loc heeft/had, er is er nog maar één van, maar liefst 25 bar startdruk nodig! Veel van de gebruikte techniek uit de MAK vinden we nog terug in bijvoorbeeld de G2000.
-
Gaat hier ook om het fantasie verhaal als Shortlines de DE 12 na de breuk met HGK nog gebruikt zou hebben.
1 van de Mak DE 1024 is omgebouwd als experiment ( Cream project (http://www.cream-project.eu/content/ra5.php)) naar een elektrische locomotief:
(http://img529.imageshack.us/img529/9216/de1024.jpg)
Bron: www.drehscheibe-foren.de (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4991386,4991386)
De andere DE 1024 is dacht ik weer in dienst bij HGK ???
-
En dat is uitgerekend de DE12 ;)
voor diesels een unieke 'Electro Dynamische' rem. Dus zodat je kan remmen op de motoren ipv alleen ucht uit de treinleiding laten.
Er waren in die tijd nog zeker 120 andere diesellocomotieven in Nederland met een ED-rem ;D
-
En dat is uitgerekend de DE12 ;)
Er waren in die tijd nog zeker 120 andere diesellocomotieven in Nederland met een ED-rem ;D
Sorry, zal ht ff duidelijker uitleggen. De ED rem bij de 6400 werkt wat anders dan op de DE1024. Die van de DE1024 had een aparte remhendel voor de ED rem. Dus normaal deed deze niks. Eigenlijk hetzelfde wat je nu ook in de BR186 of BR189 aantreft. En dat was gemakkelijker dan de ED rem van de 6400. Je kon zo wat sneller remmen zonder je treinleiding verder te verlagen...