BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Zaandam-Zuid op 27 April 2012, 12:51:42
-
Ongetwijfeld zijn er al mensen die hun DAF DO 2000 van Brekina hebben verbouwd. Is het model een beetje eenvoudig uit elkaar (en daarna uiteraard weer in elkaar :)) te krijgen? Zijn er foto's?
Groeten,
Peter
-
Ik heb gelijk toen de eerste DO's op de markt kwamen mezelf er aan gewaagd om er een kleine ombouw aan te wagen, de cabine is eenvoudig uit elkaar te halen maar er zijn twee verschillen, DO's waar de cabine vast geplakt zit aan het chassis en versies waarbij ze er gewoon op geklikt zijn. Om het interieur er uit te halen moet de witte grille er uit genomen worden maar ook die kan vast geplakt zitten, als dat zo is met een schep mesje tussen cabine en interieur door snijden (achter de grille) aan de grille zit nl een strookje die alles op zijn plaats houd, dan kan je alles uit nemen. Tip: schilder het dashbord en de motortunnel in de kleur van de cabine, en maak de stoelen bruinrood en het stuur wit.
Wat je ook als verbetering kan zien is om het chassis beige te maken, dat was de orginele Daf kleur.
(http://i50.tinypic.com/ncjujp.jpg)
(http://i44.tinypic.com/293fy55.jpg)
Ik had het chassis al beige gemaakt, vind het wel beter staan.
Intussen ben ik ook aan de groene huiftrailer begonnen, die trailer is een echte Duitser, om die te vernederlandsen heb ik er twee ronde spatborden onder gemaakt en er een andere achter bord (bumper) op gemaakt.
-
wat ik erg mooi vind is dat de velgen nu een andere kleur hebben dan de banden.
Mischien nog het lijstje op de cabine en het handvat op de deur nog zilverkleurig maken ?
Harm
-
wat ik erg mooi vind is dat de velgen nu een andere kleur hebben dan de banden.
Mischien nog het lijstje op de cabine en het handvat op de deur nog zilverkleurig maken ?
Harm
Die zijn al zilver, maar slecht te zien... de velgen zijn rood bij de groene DO met grijze huiftrailer ;) ik heb alleen verder bij deze DO het chassis Daf beige gemaakt.
-
Intussen ben ik ook bezig geweest met de trailer flink onder handen te nemen, zo heb ik de wielbassis ingekort met twee mm, en zijn de spatborden vervangen door een exemplaar van Herpa. De trailer heb ik ook iets laten zakken in de spatborden zodat hij wat achterover hangt.. ik wil er een lading zakken op leggen. Verder heb ik onder de bak wat stripjes geplakt wat de trailer wat meer Nederlandser maakt.
(http://i45.tinypic.com/1674bd0.jpg)
(http://i48.tinypic.com/2n6ansx.jpg)
-
@ Jussie:
Complimenten, mooi gedaan.
Inderdaad stonden indertijd de Duitse aanhangers en opleggers hoger op de poten dan de Nederlandse. Ook de laadbakken op vrachtauto's stonden hoger op het chassis.
Dat is precies waar hem de schoen wringt bij de meeste Brekina-vrachtauto's. Misschien dat men na de Nooteboom-oplegger ook eens brood zal zien in b.v. een DAF-Eurotrailer, of een andere Nederlandser-ogende oplegger (of vrachtwagenopbouw + aanhanger).
Zou mooi zijn met de DAF 2000 en aanstaande 2600 (y)
Eric
-
Een hele verbetering hoor, ziet er goed uit.
-
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Harm
-
Wow Jussie ... die ziet er top uit (y) (y) (y) (y)
-
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Misschien als opbergplaats voor dekkleden?
-
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Harm
Deze ruimte werd ook wel gebruikt voor dekzeilen, dat er toevallig bij deze trailer deze ruimte appart is is wel uniek hoor... meestal was het gewoon laadruimte, dat het kopschot ronde hoeken heeft was dat er in die tijd veel vrachtwagens met neus (torpedo) rond reden, de torpedo trekkers hadden een korte wielbasis ivm de lengte, daardoor kwam de trailer dichter op de cabine, met rechte hoeken zou de trailer tegen de cabine komen.
-
Wow Jussie ... die ziet er top uit (y) (y) (y) (y)
Dank je :)
-
he Jussie
dat ziet er mooi uit (y)
mag ik vragen welke kleur groen je hebt gebruikt?
-
he Jussie
dat ziet er mooi uit (y)
mag ik vragen welke kleur groen je hebt gebruikt?
Dank je, de kleur groen is een spuitbus Motip autolack acryl Nr; 44100.
De kleur is een tintje lichter dan de DO maar in het echt was er ook wel eens een klein kleur verschil doordat een trekker nieuw was en de oplegger al wat ouder ;)
-
Mooi werk Jussie!!!
Groetjes Misha.
-
ok
en de houten zijwanden van de oplegger?welke kleur is dat?
-
De houten kleur is een mix van humbrol verven.. in dunne laagjes over elkaar heen en als laatste met verdunde donker grijze verf in wassen :)
-
Revell levert een houtkleur zonder mengen: het nummer is SM 382.
Groet,
Ruud
-
Jussie,
Als je de spatborden bekijkt zou je misschien de open ruimte boven de wielen kunnen opvullen.
Tussen de rondingen.
Dan is dit dicht, volgens mij had Pacton of Zwalve in de jaren 60 zo'n type oplegger.
Peter
-
Jussie,
Als je de spatborden bekijkt zou je misschien de open ruimte boven de wielen kunnen opvullen.
Tussen de rondingen.
Dan is dit dicht, volgens mij had Pacton of Zwalve in de jaren 60 zo'n type oplegger.
Peter
:) Dat is een mogelijkheid,o.a. Pacton en Jumbo hadden rechte spatborden met de rondingen open idd
(http://i48.tinypic.com/rszvhz.jpg)
Pacton oplegger
(http://i47.tinypic.com/9bbrr4.jpg)
Jumbo oplegger
Overigens zou de Bavaria ook een mooie Brekina DO kunnen zijn.... mooi blauw met witte teksten.
-
Jussie,
Dat ziet er goed uit. Ik ben ook van plan mijn DAF DO 2000 te verbeteren en zoek daarvoor de spatborden voor de oplegger. Jij schreef dat je daar voor Herpa exemplaren hebt gebruikt. Ik zie deze niet meer bij de accessoires die door Herpa worden aangeboden. Wel bieden ze een Dolly aan voor LZV? Zou ik hier de spatborden van kunnen gebruiken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herpa_Dolly_voor_LZV.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herpa_Dolly_voor_LZV.jpg)
Groet, en alle waardering voor het mooie resultaat!!
Henk
-
Dank je Henk,
Ik denk niet dat dat je juiste spatborden zullen zijn, doordat ze smal lijken denk ik dat deze dolly voor de zgn supersingles is. De spatborden die ik gebruik zijn van oudere Herpa modellen, tandemas bakwagens en trekkers.
Voor je deze spatborden wilt plaatsen op een Brekina oplegger zul je de tandemas opstelling van de oplegger in moeten korten, de assen van de Brekina oplegger staan wijder uit elkaar, ook de ashoudertjes wat in zagen ong 1 tot 1,5 mm zodat de oplegger wat achterover gaat hangen.
-
Jussie,
Bedankt voor je reactie. Ik ga op zoek naar de oude Herpa modellen.
Henk
-
Henk, dan vandaag tussen 10 en 14 even naar Eefde.