BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 25 April 2012, 07:21:52
-
Hallo mensen
Ik heb de volgende vraag waar velen onder ons ook mee te maken krijgen in onze hobby, ben al maanden bezig met de bedrading van mijn analoge moduul baan.
Dit betekent dat ik op mijn railplan diverse draden heb bevestigd voor stroom onderbrekingen, stroom aansluitingen etc.
Als ik binnenkort begin met de rails te verven grint of andere bedekking ga aanbrengen je de aansluitingen nooit meer terug kan vinden.
Nu snap ik wel dat je op deze plekken een stokje of iets dergelijks in de grond kan steken maar is dit de mooiste oplossing of zijn er nog andere mogelijkheden.
Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit hebben opgelost en nogmaals ik heb een analoge baan.
Hartelijk dank vast voor jullie moeite om hier op te reageren.
Herwim
-
Tekening maken!
-
Inderdaad een tekening maken. In principe hoef je er nooit meer bij ;) als het goed aangelegd is.
-
Hallo Marc en Ronald
Bedankt voor jullie snelle antwoord.
Inderdaad is een tekening een oplossing die heb ik ook gemaakt zie mijn ontwerp van het schakelbord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000901_2.jpg)
maar de werkelijke plek kan wel eens anders zijn dan op de tekening en daar bedoel ik mee kan wel 10 of 20 cm meer naar links of rechts zijn aangebracht.
Ik begrijp dat je technisch de draad onderbreking niet meer hoeft te zien maar als je met een lok rijd en wilt stoppen dan is het wel handig om te weten waar precies je stoppen moet om vervolgens de stroom uit te schakelen.
Herwim
-
Dan zet je toch gewoon een wit paaltje neer? Oid.
-
Wat je laat zien valt bij mij meer in de categoerie schema dan een echte tekening. Met een tekening bedoel ik een tekening op schaal van je baan, waarop je desnoods nog wat maatcoering kan zetten. Die maatvoering van de exacte plek kun je ook op een wat meer schematische tekening kwijt.
-
hum... gewoon tijdelijk iets er bij zetten. Na een klein tijdje weet je vanzelf wel waar een lok in past of niet. Of je moet iets van een kleine markering op je rails aanbrengen. een stipje of zo in een niet opvallende kleur.
Groet Ronald.
-
En bij een stroomonderbreking is er natuurlijk ook altijd sprake van ern onderbroken railstaaf, herkenbaar genoeg lijkt me.
-
En bij een stroomonderbreking is er natuurlijk ook altijd sprake van ern onderbroken railstaaf, herkenbaar genoeg lijkt me.
aannames...
Je zoekt de onderbreking als er iets mis is. Van die situaties dat de rail weer keurig tegen elkaar aanligt...
Verder vind ik dat je dit niet hoeft te verzinnen, ze zetten in het echt genoeg schakelkasten, telefoons etc etc langs het spoor. Geef de plaatsing van die dingen dus wat extra bestaans recht.
-
Hoi
Verfstip op een biels maken bij de onderbreking.
Dit kan ook in een afwijkende bruintint als je het onopvallend wil laten zijn.
Bart
-
In het echt zie je altijd van dit soort dingen bij een spoorstaafisolatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_0332_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_0332_1.jpg)
Duidelijk genoeg lijkt me. :)
-
Herwim,
Je stelt 2 vragen:
Dit betekent dat ik op mijn railplan diverse draden heb bevestigd voor stroom onderbrekingen, stroom aansluitingen etc.
Als ik binnenkort begin met de rails te verven grint of andere bedekking ga aanbrengen je de aansluitingen nooit meer terug kan vinden.
Ik begrijp dat je technisch de draad onderbreking niet meer hoeft te zien maar als je met een lok rijd en wilt stoppen dan is het wel handig om te weten waar precies je stoppen moet om vervolgens de stroom uit te schakelen.
Gaat het er nou om het eerste; dat je wilt weten waar de draad zit bij storingen o.i.d, of gaat het om het 2e; namelijk dat je weten wilt waar je stoppen kunt met je locs? Als het dat laatste is neem ik aan dat je logische stukken genomen hebt. Daarmee bedoel ik railsecties, of een stuk tussen 2 wissels etc. Dan is het toch niet zo moeilijk? Je bouwt je baan zelf, dus jij weet als geen ander waar je de draden gesoldeerd hebt en de scheidingen aangebracht hebt.
-
anders markeren met een bebakenings paaltje of snelheids beperking bord (y)
-
Hallo Klaas, Ronald en anderen.
In principe hebben jullie allemaal gelijk en zijn de dingen die jullie nu noemen mij ook bekend maar het volgende is het geval.
Allereerst antwoord op de opmerkingen van Ronald (bedankt trouwens) het gaat bij mij in principe om op welke plek zet ik de lok neer om als ik daarna de schakelaar omzet ook zeker weet dat hij toch niet weg rijd.
En natuurlijk ik bouw de baan zelf dus voor 90% weet ik ongeveer waar deze stukken liggen maar mijn linker deel van mijn moduul bestaat uit allemaal korte rangeer mogelijkheden waarbij de rail helemaal ingebed worden tussen klinkers incl. tussen de railstaven, we hebben het hier over een haven complex. waar de auto's etc over de rail heen rijden dus geen grint geen bielzen etc.
Verder en dan ga ik even naar de tip van Klaas met zijn foto er zijn dus wel degelijk officiele herkennings punten die je aan kan brengen en dat bedoel ik dus en ik was benieuwd of anderen daar ook iets voor verzonnen hadden of misschien een andere methode.
Ik heb het dus niet over onderbrekingen op lange rechte trajecten bij singaal lichten of zo.
Ik hoop dat mijn vraag hierdoor wat verduidelijkt is. het is handig vind ik dat als je met een paar lokjes tegelijk rijd je visueel kan zien daar moet ik stoppen en niet voor zekerheid eerst op een tekening moet kijken.
Herwim
-
Herwim,
Bij spoor in klinkers is het dan vrij makkelijk te realiseren.
Niet alle klinkers hebben altijd dezelfde kleur, dus zoek een herkenbare realistische kleur uit en gebruik die om 1 of meerdere klinkers bij de stroomonderbrekingen te schilderen. Als je niet bij iedere onderbreking hetzelfde aantal klinkers met die kleur verft en ook nog links midden en rechts varieert, valt dat iemand die het niet weet niet op, maar jij weet waar ongeveer de stroomonderbreking zit en ziet zo het richtpunt wel.
Ronald
-
aannames...
Je zoekt de onderbreking als er iets mis is. Van die situaties dat de rail weer keurig tegen elkaar aanligt...
En ook dat is een aanname: ;D
maar als je met een lok rijd en wilt stoppen dan is het wel handig om te weten waar precies je stoppen moet om vervolgens de stroom uit te schakelen.
Maar anyway; als je veel wil rangeren dan kijk je ook vaak op je bedieningstableau voor het omzetten van wissels neem ik aan. Je kunt dan toch ook zien waar de onderbrekingen zitten. Verder lijkt het me dat je de onderbrekingen consequent aanbrengt, dus altijd direct 3cm na een wissel bijvoorbeeld. Of doe je dat heel willekeurig?
-
Allereerst antwoord op de opmerkingen van Ronald (bedankt trouwens) het gaat bij mij in principe om op welke plek zet ik de lok neer om als ik daarna de schakelaar omzet ook zeker weet dat hij toch niet weg rijd.
Neem dan een bezetmelding op in je baan, met terugmelding op je tableau. Eenvoudig te bouwen en je hebt 100% zekerheid.
-
Paaltjes, onderhoudsschuurtjes, werkmannen. Verzin het maar
-
Inderdaad, als het om een straatspoor gaat dan zitten de dingen op de foto daar niet in.
Dus zul je het moeten zoeken in straatmeubilair, fietsen, auto's, kruiwagens, kisten.
De mogelijkheden zijn eindeloos.
-
Als het gaat om rangeermogelijkheden, waarom zou je dan niet gebruik maken van een enigszins afwijkende ballastkleur? Daar waar de onderbreking zit is die iets donkerder van kleur ofzoiets.
-
Het gaat om straatspoor, en daar heb je geen ballast. Tenminste niet zichtbaar.
-
Nou, goed zelfs bij straatspoor kun je iets soortgelijks verzinnen. Je kunt bijvoorbeeld door een iets andere kleur, bijv bij asfalt is dit een reparatie, of andere klinkersoort bij een klinkerweg, of bij beton de gleuf tussen twee betonplaten, dit weergeven.
-
Hallo,
Bij het vroegere trambedrijf van de NZH rond Leiden b.v. had men om de stopplaats van de tram aan te geven een paar witte stenen in plaats van de gebruikelijke rood/bruine klinkers in de straat gezet ,tussen de rails.
Sukses ,Peter
-
Hallo allemaal
Ik wil jullie allen hartelijk danken voor de discussie en tips die beschreven zijn.
Natuurlijk had ikzelf ook al een aantal van jullie ideeen in beeld maar was toch benieuwd of er iets in de handel zou zijn die voor deze markering geschikt zou zijn.
Dit wordt nu dus kiezen tussen een paaltje, bepaalde kleur steen of gewoon een stip naast de rail dit alles afhankelijk van de situatie.
In ieder geval leuk om weer jullie ideeen te horen bedankt.
Herwim Frank
-
Hallo allemaal
Ik wil nog even reageren op alle antwoorden die ik heb gekregen en vooral de eerste antwoorden van Marc Tramt.
Hartelijk dank voor jou opmerkingen over tekening maken (ik noem dit opbouwend kritiek, al zal jij dit waarschijnlijk niet als kritiek hebben bedoeld)
Je had gelijk dat de foto van mijn schakelbord niet echt een tekening van een railplan is, dit heeft mij aan het denken gezet.
En hoe dom kan je zijn ik heb in het programma Any rail al bijna een jaar geleden een railplan getekend en zelfs al diverse malen gewijzigd en dit plan is uitermate geschikt om hierop eventuele elektra aantekeningen te maken (jammer dat Any rail nog niet de mogelijkheid heeft om elektra symbolen en bedrading aan te kunnen geven )
Maar goed dat zal wellicht nog komen, in ieder geval heb ik dus een tekening van mijn railplan.
Graag wil ik je bij deze de tekening laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_moduul_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_moduul_02.jpg)
Tussen de blauwe lijnen is de bovenkant van het moduul opklapbaar.
Hieronder zitten alle elektra zaken zoals bedrading, wissel aandr. trafo's etc.
Bij de onderste foto is het bovenste deel boven de blauwe lijn nog een stukje van moduul 01 maar ook bij moduul 02 is de bovenkant opklapbaar.
Graag hoor ik je mening hierover.
Nogmaals bedankt allen voor de tips
Herwim Frank