BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ollie op 23 April 2012, 11:17:09
-
Hallo, mijn naam is Merijn en kom uit het noorden van het land.
Mijn baanplan is fictief diesel noord Nederland ein jaren 60.
Na dat we verhuisd zijn en de zolder eindelijk klaar was, begonnen met de onderbouw en fiddly yard.
Nu dit zover klaar is begonnen met het sporenplan uit te leggen.
Hier loop ik tegen een paar problemen aan, en het oogt niet echt goed.
Heb van alles geprobeerd maar kom er niet echt uit.
Misschien wil ik teveel en is het niet haalbaar, Het sporenplan van het station is misschien ook niet echt logisch.
Nu lees ik al jaren mee op het forum met veel plezier, maar ben geen poster.
Maar toch de stoute schoenen aangetrokken om jullie te betrekken in mijn baanplan.
enkele voorwaarden voor de baan.
Boogstraal niet kleiner dan 76 cm
kadespoor
goederenloods
Minimale perron lengte 130 cm
Draaibrug
Ik heb met en trail versie van Anyrail geprobeerd een baanplan te maken voor het idee, maar dit is niet helemaal gelukt.
Probeer nu de afbeeldingen toe te voegen.
(http://)
Ik zal ook nog enige foto's van de zolder toevoegen.
Groeten, Merijn
-
Het lukt me nog niet om foto's en het baanplan toe te voegen.
-
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/IMG_1953.jpg)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/IMG_1952.jpg)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/IMG_1950.jpg)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/IMG_1949.jpg)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/IMG_1951.jpg)
-
En hier nog het sporenplan, hier zitten wel wat foutjes in maar het gaat om het idee. p
Gebruikte rails is Peco streamline code 75.
Verder heb ik dus 4 meegebogen wissels, de andere wissels heb ik de kleinste genomen.
weet niet of dit problemen geeft.
Het idee is.
Vanaf de fiddly yard gekomen rijdt de trein met 60 km/u door de boog voor het station terug naar 40 km/u
Gehele emplacement is 40 km/u. het idee is dat de treinen doorijden. dus geen eindstation.
Perron tussen spoor 1 en 2, minimaal 130 cm.
Alles uit gevoerd met armseinen.
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/waterhuizen.jpg)
Ik ben nog niet zo handig met dit programma om het goed te krijgen.
Hoop dat er iemand op het forum zo handig is om het sporenplan beter uit te werken.
Gr Merijn
-
Op welke manier kun je het beste het baanplan van anyrail overnemen op de baan.
1 op 1 uitprinten of rasters tekenen op de baan.
Uitprinten lijkt mij het meest nauwkeurige, zou een copyshop dit kunnen printen.
Heeft iemand hier ervaring mee?.
Gr Merijn
-
Hallo Merijn,
Een baanplan maken is niet mijn sterkste kant. Jij zegt dat het station geen kopstation is, waar gaat het spoor aan de rechter zijde naar toe? Krijgt het station één of meerdere perronsporen? Indien één perronspoor, dan kan naar mijn mening één of twee doorgaande sporen verdwijnen. Het idee met een haventje is leuk en zou ik zeker behouden.
Een goede copyshop zou jouw baanplan kunnen uitprinten. Als je het sporenplan niet wilt uitprinten, dan kun je ook een raster op de treintafel tekenen en vervolgens de rails en wissels volgen het baan plan uitleggen.
Succes met baanplan en bouwen!
Groet, Peter
-
Hoi Peter,
Dat de baan doorgaat is fictief.
Misschien dat ik in de toekomst hier de baan nog verder door trek.
Maar dit is eerst wel voldoende.
In mijn baanplan had ik geen ruimte tussen spoor 1 en 2 voor een perron, dit heb ik nu gewijzigd.
Alleen krijg ik de boog er niet strak in, ik wou hem graag minimaal 76 cm hebben maar dit wordt denk ik lastig.
Hieronder de gewijzigde versie van mijn baanplan.
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/waterhuizen-1.jpg)
Groeten, Merijn
-
beste merijn, ik zou het station iets gedraaid in de nadere richting leggen, zo hoef je minder 'bocht ' te maken, ik zou dan de brug en haven naar helemaal rechts verplaatsen, de kade evenwijdig aan de tafel.
succes!
-
Had ik ook nog aan zitten denken, ik heb nu de hoek van het emplacement gewijzigd.
Het idee om de brug + havenspoor naar de rechterkant te verplaatsen ga ik ook nog proberen.
Scheelt ook 2 wissels, heb er nu 2 extra ingelegd zodat het havenspoor ook bereikbaar is als er wagons bij de loods staan.
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/merijnolthof/waterhuizendef.jpg)
Dit is met mindere hoek.
Ga morgen nog aan het schuiven met de brug.
Groeten Merijn