BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: knar46 op 21 April 2012, 12:11:07
-
Voor het digitaliseren van de oude blokkendoos van Roco trein nr NS BD 9151 (in doos met catalogusnummer 4190S) ben ik op zoek naar foto's. Zijn die er?
Knar46
-
Ken ze niet, maar veel gemakkelijker dan bij dit model wordt het niet.
Als er geen foto's worden gevonden, zet hier dan een foto van de print neer. Is zo ingetekend wat je moet doen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2934_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2934_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2933_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2933_2.jpg)
Henk,
bijgaand twee foto's. Ik gebruik de Lenz decoder 10331-01 die 3 functiedraden heeft (groen, violet en bruin). In de motorwagen zitten 3 witte lampjes die ik apart wil schakelen. Eén lampje wordt door een rood lampje vervangen (sluitlicht, de wagen rijdt één kant op).
Ik denk de volgende werkwijze toe te passen (scheelt jou tikwerk).
bruine draden van de wielen losmaken en rood en zwart aansluiten;
grijs en oranje aan de motor;
3 diodes(?) verwijderen;
onderbrekingen aanbrengen in de gemeenschappelijke leiding van de lampjes (zodat ieder lampje "apart komt te staan");
witte draad aan verlichting voor;
groene functiedraad aan (rood) lampje achter;
violet functiedraad aan lampje binnenverlichting;
blauwe draad aan lampje binnen verlichting.
Ik zou de bruine draad (en blauwe draad) ook aan de verlichting voor kunnen hangen (ipv aan de witte draad) zodat ik separaat kan in-en uitschakelen.
Ik hoor wel van je.
Knar46
-
Hallo Knar. Ik heb liever één foto van de hele print. Die vergroten we wel. Nu kan ik niet goed zien waar sommige printsporen blijven en ik weet dat niet meer uit mijn herinnering.
Maar misschien gaat het met alleen tekst ook wel.
Ik zou de bruine draden voor de draden lekker aan de print laten zitten, anders moet je ingewikkeld gaan doen met draden trekken. Dan hou je dus twee grote printsporen voor de stroomafname waar je later de rode en zwarte draad aan moet solderen.
Alle spoeltjes en diodes verwijderen. Alleen die bruine condesator vlak bij de motor kan je laten zitten.
De motoraansluitingen moet geen contact meer maken met de printsporen voor de stroomafname. Zo te zien is dat al bij één aansluiting gelukt door het verwijderen van een spoeltje, voor de andere moet je zo te zien een baantje doorslijpen.
Verder zou ik de blauwe draad niet gebruiken, maar de verlichting telkens aan één kant aan de stroomafname laten zitten. Die lampjes hebben eigenlijk een te lage spanning voor digitaal, maar door de blauwe draad niet te gebruiken komt er sowieso maar de helft van het vermogen op te staan. Is dat probleem gelijk opgelost.
Moet je verder kijken of de lampjes aan de andere kant los staan van de stroomafname. Door het verwijderen van de diodes is die kans vrij groot.
-
Henk,
hartelijk dank voor je uitleg,
Bijgaand een foto van het geheel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2935_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2935_2.jpg)
Ik heb nog wel een aantal vragen (ik ben niet technisch van huis uit maar probeer me er wel in te verdiepen). Je schrijft: "Verder zou ik de blauwe draad niet gebruiken, maar de verlichting telkens aan één kant aan de stroomafname laten zitten." Is het dan klaar met het aansluiten van de functiedraad (groen, violet en/of wit) aan het desbetreffende lampje?
Stel ik gebruik Digirails DR12 (cocpitverlichting) voor frontverlichting en DR15 voor sluitverlichting, zou je dan de rode draad van de verlichting op die gemeenschappelijk leiding kunnen aansluiten (of toch maar beter aan de blauwe decoderdraad). Ik lees ergens dat aansluiten van licht niet aan de electronische plus van de decoder (blauwe draad) maar aan de chassis massa van de locomotief aanleiding kan geven tot flikkeren van het licht.
Is het zinvol het lampje van de binnenverlichting te vervangen door een lampje voor digitaal gebruik (Märklin 610080, de ene keer lees ik 19V, de andere keer 22V).
Met belangstelling zie ik uit naar je antwoord.
Knar46
-
En nu nog echt recht van boven, loodrecht op de print en zo scherp mogelijk als het even kan.
Je kan verlichting tussen functiedraad en blauwe draad aansluiten en je kan verlichting tussen functiedraad en stroomafname aansluiten. Bij DCC veroorzaakt de tweede optie normaal geen geflakker, bij Motorola wel. Je kunt het ook combineren. Die gloeilamjes op stroomafname, de blauwe draad voor zo'n digirails DR12. Gebruik je voor alles de blauwe draad, dan de functieuitgangen al bij voorbaat dimmen of de lampjes vervangen.
-
Let wel op dat als je de blauwe draad gaat gebruiken je goed moet opletten dat je de print isoleert tov het metalen onderstel. Er zitten nl 1 of 2 zelftappers door de print die contact maken met één van de printsporen. Dit kun je oplossen door het printspoortje door te slijpen met een dremel aan beide kanten van de zelftapper en daarna het printspoor weer door te verbinden met een stukje geïsoleerde draad. De schroef maakt dan geen contact meer met je printbaan. Als je de functie uitgangen goed dimt, kun je de lampjes laten zitten.
Ik zelf heb de motorspoeltjes en de bruine condensators verwijderd. Daarmee is de motor al gelijk geïsoleerd van de rest. Verder heb ik de diodes verwijderd en ook de lampjes vervangen door smd-leds. Helaas heb ik geen verslagje met foto's gemaakt van deze ombouw :'(. Ook de sluitseinen heb ik uitgeboord en er een smd led achter geplakt. daarna de seinen vol laten lopen met Kristal Klear. Als ik het nog eens moest doen nam ik een stuk 1mm lichtgeleider met een rode 3mm led en een stukje krimpkous. Zoals beschreven in mijn ombouw van de lima koploper. De binnenverlichting heb ik gemaakt met smd leds die allemaal in serie staan met een weerstandje. Verder heb ik stroomvoerende koppelingen van viesmann gebruikt om ook voeding te halen uit de bijwagen. Dit komt de rijeigenschappen zeker ten goede. De blauwe draad heb ik in de bijwagen opnieuw gemaakt mbv 2 diode vanaf de wielen. Dan heb je de koppeling voor de stroomafname (2x) en één voor front en één voor sluitlicht gebruikt.
-
Henk en Ruud,
nog een foto van boven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2937_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2937_1.jpg)
Na het verwijderen van (2) diodes en een spoeltje dient - zoals Henk opmerkt - het baantje van de motor naar de (bovenste) stroomafnamestrip (printspoor) nog onderbroken te worden en wat de lampjes betreft het baantje van het middelstje lampje naar dezelfde stroomafnamestrip.
Aan de onderzijde van de lampjes is er dan een doorlopend printspoor. Zie ik het goed dat dit printspoor rechts middels een soldeerpunt met de (onderste) stroomafnamestrip (printspoor) is verbonden?
Ruud: er zitten twee zelftappers (rechts- en linksboven) die het metalen onderstel verbindt met het printspoor. Ik zal deze weglaten of anders jouw methode volgen.
Knar46
-
De foto is nogal donker, dus zelf goed controleren of mijn verhaal klopt, maar zo zou het moeten kunnen: drie componenten verwijderen, vier onderbrekingen en de bovenleidingschakelaar verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosoudprint2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosoudprint2.jpg)
Bij de cirkels zal het boutje het betreffende printspoor elektrisch met het chassis verbinden. De gemakkelijkste manier om dat te voorkomen is dat printspoor op twee plaatsen onderbreken - net naast de gaten zoals aangegeven - en dan de buine draden iets naar binnen weer met het grote printspoor te verbinden.
Als je goed kijkt, zie je dat het printspoor voor de gezamenlijke aansluiting voor de lampjes, stroom krijgt via de bovenleidingschakelaar. Als je die schakelaar verwijdert, dan heb je probleemloos een apart spoor voor de blauwe draad. Overbrug de schakelaar en je kunt de blauwe draad voor de lampjes achterwege laten.
De aansluiting van de decoder zal wel duidelijk zijn. Zwart en rood aan de buitenste printsporen, oranje en grijs aan de motorlippen, eventueel blauw aan het printspoor dat de lampjes verbind en boven de lampjes (op de foto) kun je dan telkens een functiedraad aansluiten.
-
Ik ben ook met deze bak bezig, maar wel een extra waarschuwing van mijn kant: Ook al dim je die lampjes tot het uiterste, dan nog blijven ze extreem veel warmte afgeven. Het dak van mijn bijwagen is er in ieder geval aardig door gesmolten... :/.
Ik zit nu nog netjes te wachten op ledjes, heb er 300 besteld via Ebay (moet genoeg zijn.. ;) ).
Verder ben ik vooral nog aan het zoeken naar informatie over die wagen, SMD ledjes als sluitseinen met Kristal Klear geeft hem in ieder geval al een veel knappere snoet... :D.
Groet,
Richey
-
Richey,
Ik gebruik Digirails DR12 (cocpitverlichting) voor frontverlichting en DR15 voor sluitverlichting, vastgezet met Olba lijm.
En Kristal Klear om de boel af te werken.
Knar46
-
Tja ik vond die hele opzet van die cabine een beetje raar qua ligt. Je ziet precies het hele draaistel zitten, en tijdens het rijden is de hele handel verlicht. En tja... geen machinist rijdt de hele rit met de cabineverlichting aan...
Kortom: ik heb het bovenste deel van de lichtgeleider er uit gesloopt, op het onderste (dat ook door de kap naar de frontseinen gaat) heb ik een SMD ledje geplakt, en ik wil hem verder inclusief ledje zwart verven. Zo blijft de cabine mooi donker, maar de verlichting brand wel mooi.
Vervolgens heb ik met de hand de sluitseinen uitgeboord en opgevuld met Kristal Klear. Eerst had ik lichtgeleiders gemaakt, maar dat was niet helemaal naar tevredenheid. Toen achter allebei die gaatjes maar een SMDledje geplakt, en met karton een verlaagd plafond in de cabine gemaakt. Helemaal donker dus... :).
Ook aan de achterkant het ik het tussenstukje van de lichtgeleider er uitgehaald. Ik ga met een stukje printboard en smd ledjes een aantal ledjes als cabineverlichting aanbrengen, en dan ook hetzelfde doen bij de bijwagen.
Ik denk dat ik aan de achterkant van de mB4D geen front en sluitseinen maak, maar enkel nog in de bijwagen.
Ik zal van de week eens foto´s maken...
Groet,
Richey
-
Hierbij 2 foto's van mijn inbouw decoder in een oude type blokken doos .
Oude print vervangen voor een nieuwe en binnen verl. aangebracht.
Bakken zijn elektrisch gekoppeld.
Motor vervangen.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blokkendoos01.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blokkendoos2.jpg)
-
Netjes Wil!
Omdat het maar zo'n klein stukje verlichting is dacht ik van "dat rochel ik zelf wel"... Opzich niets mis mee, maar ik heb weer eens niet opgelet, en er 0402 ledjes voor gekocht...
Blijkt toch iets te hoog gegrepen... :-P
-
Knar46 , hoe ver ben je nu met de inbouw decoder?
wil.
-
Ik ben bang dat hij is blijven steken op het feit dat hij dat 6-assige draaistel niet passend kreeg... :P:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosoudprint2.jpg)
Sorrie... moest even... :P
-
En ik zal hem mogelijk wel inhalen ,want ik heb er nog een voor de digitalisering.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-1.jpg)
Eerst een nieuwe motor met vliegwiel , wat frees werk.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok2.jpg)
De motoren oud en nieuw.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-3.jpg)
Aanpassing oude bevestiging.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-4.jpg)
Nieuwe bevestiging van de onderzijde .
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-5.jpg)
Hup wat vulling slordig zonder reizigers.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-6.jpg)
Voor betere stroom afname door kopp. naar volgend rijtuig
-
Wat betreft het te hoge voltage. Ik bouwde een Roco railbus bijwagen om. Deze heeft ook lampjes voor 12/14 Volt. Ik heb het probleem hier opgelost door een weerstand van 47Ohm 1/4W in een van de leidingen te zetten. Dit is natuurlijk moeilijker als het lampje vastgesoldeerd zit op een printplaat.
-
Foto's van de voortgang.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blokkendoos-7.jpg)
Door slijpen van print.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blokkendoos-8.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blokkendoos-10.jpg)
Inmiddels ben ook ook bezig met een een aanpassing van binnenverlichting met een andere motor.
Indien er foto's gewenst zijn verneem ik dit graag.
wil.
-
(y) altijd leuk om te zien hoe een ander dit aanpakt Wil. Dat wordt dan dus toch een foto ;).
-
Zo de laatste handelingen voor het oude type blokkendoos.
De decoder is een Zimmo geworden omdat deze zeer dun is.
Decoder gedeeltelijk op de motor laten rusten 5 a 7 mm anders kan de kap niet goed sluiten (schaduw schot voor het lampje).
Binnenverlichting F1.
Blauwe draad niet gebruikt lampjes blijven via oude massa aansluiting .
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-7.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-8.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-9.jpg)
KLAAR.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-10.jpg)
wil.
-
Hallo,
Ik heb destijds ook mijn oude Roco Blokkendoos gedigitaliseerd en hierbij een paar foto's.
Als eerste een foto van het hele motorstel. Zoals in het draadje al aangegeven, zie je op de onderste printbaan (die oorspronkelijk met twee schroefjes aan het chassis vastzit) dat deze twee schroefjes geïsoleerd zijn. Bij de plaats van de schroefjes is een deel van de printbaan verwijderd en bij het achterste schroefje heb ik een printdoorverbinding gemaakt.
Ik gebruik een Digitrax DH123 decoder en die heeft z'n plaats gevonden in de ruimte achter de motor. Ik heb voor alle zekerheid wel een stukje karton aangebracht om de ruimte af te scheiden. Zoals je ziet past de decoder er mooi in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_1.jpg)
(totaalplaatje)
Deze decoder heeft maar twee uitgangen, geel en wit. De lampjes in het motorstel heb ik verwijderd, zowel de interieurlampjes als de frontlamp. Voor de frontverlichting heb ik twee ledjes gebruikt en deze sluit ik via een stekkerverbindinkje aan op de witte en de blauwe decoderdraad. Links op de foto zie je het contrastekkertje zitten. De gele draad (achteruitrijverlichting) heb ik geherprogrammerd zodat deze nu de binnenverlichting aanstuurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_2.jpg)
(stekkertje voor fontverlichting)
Wat nog gaat gebeuren is dat vanaf de binnenverlichting (was nog een restje lichtstrip van een ander project) een 2-polige stroomvoerende koppeling wordt aangebracht om hiermee de binnenverlichting van het andere rijtuig van spanning te kunnen voorzien. Hierop wordt dan tevens de sluitverlichting aangesloten. Omdat mijn treinen maar één kant oprijden heb ik geen behoefte aan wisselende verlichting. Zodoende heb ik de gele decoderdraad gebruikt om de binnenverlichting te kunnen aan en uitschakelen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Met vriendelijke groet,
Peter
-
Mag ik hier even tussendoor iets vragen over de toepassing van de blauwe draad? Er wordt geschreven dat je de verlichting ook naar de wielen kan laten lopen ipv de blauwe draad. Maakt het dan nog uit naar welke kant? Zou je dus de 'min' zijde van de verlichting ook op de zwarte of rode draad kunnen aansluiten? Dat klinkt een beetje ongelofelijk.
-
Sven , het maakt niet uit aan welke zijde de lampjes worden verbonden met direct een verbinding naar de rails.
De andere zijde van de lampjes gaan naar wit/geel en groen draden van de decoder.
wil.
-
Zou je dus de 'min' zijde van de verlichting ook op de zwarte of rode draad kunnen aansluiten? Dat klinkt een beetje ongelofelijk.
Wat je de 'min' zijde noemt is eigenlijk de 'plus' zijde.
De blauwe draad van de decoder is de plus, en de witte en de gele worden tegen de min geschakeld.
De rode en de zwarte bevatten de digitale spanning, dat is een blokvormige wisselspanning. Die wordt in de decoder gelijkgericht.
Stel dat je de verlichting aan de rode verbindt, in plaats van de blauwe, dan loopt er stroom door de verlichting als rood positief is t.o.v. zwart. Als de rode negatief is, dan loopt er geen stroom. De stroom loopt dus maar de helft van de tijd.
Maar je kunt in plaats van de rode ook de zwarte gebruiken, want die is ook de helft van de tijd positief.
Vergeleken met de gelijkspanning achter de gelijkrichter zijn rood en zwart dus gelijkwaardig.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is, anders kan ik het met een plaatje wel verduidelijken.
-
Zo nu de laatste met een nieuwe motor en binnenverlichting sluit/voor lichten.
De lok loopt geruisloos en een beter gedrag door vliegwiel.
Decoder lopi 3.
Ben geen prof. fotograaf maar ik hoop dat er genoeg zichtbaar is.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-14.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-15.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-16.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-17.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/blok-18.jpg)
KLAAR.
wil.
-
Willem22,
op 22 mei jl vraag je belangstellend hoe het er mee staat met de inbouw van de decoder in mijn blokkendoos. Door omstandigheden heb ik maanden niet met mijn hobby bezig kunnen zijn maar het is gelukt mede door de uitvoerige instructies van Henk, dank daarvoor. Als gevolg van zijn uitleg heb ik de blauwe decoderdraad ongebruikt gelaten en alle verlichting (binnen/bok/front/sluit) aan één stroomspoor gehangen. De witte en gele decoderdraad heb ik verdraaid en aan de binnenverlichting gehangen (F0). De bokverlichting (groene draad) op F1, de frontverlichting op F2 (violetdraad) en de sluitverlichting op F3 (bruine draad). De lichtgeleiders heb ik eruit gehaald, het voorste gedeelte afgeknipt en teruggeplaatst. De frontverlichting (DR 12) en de sluitverlichting (DR 15) heb ik al brandend aangebracht om een goede spreiding van het licht te krijgen. Op de bok zit een Roco figuur catalogusnummer 116244.
Tot slot nog een vraag: welke motor heb jij geplaatst (merk, catalogusnummer) en is dat gemakkelijk te doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_29971_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_29971_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30201.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30211.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_30221.jpg)
-
@Knar46, ja dit ziet er perfect uit toch.
Ik zie dat je de oude print voor je binnen verlichting heb gebruikt.
Zo te zien zijn de kop en sluitlichten goed helder.
Ja de motor heb ik vervangen en die heb ik bij Peetoom in Houten gekocht ,veel betere rijkwaliteiten en
goedkoper dan een org. van Roco.
Wel vermelden bij aankoop of je gebruik maak van een vliegwiel ,maar volgens mij is hij bij jou zonder.
Bij Peetoom gewoon vragen naar vervanging Roco motor in oud type blokkendoos.
Ik hoor nog wel als je meer info nodig heb.
wil.
-
Hierbij een foto van aangepast frame voor een Mashima motor.
Motor op foto is voor een vliegwiel toepassing (Kopp. moet nog verwijderd worden), motor zonder vliegwiel toepassing ,aan een zijde aslengte 13mm .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoos_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoos_7.jpg)
wil.
-
Wil,
Peetoom blijkt onder http://www.gmens.nl/ te vinden te zijn maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Hij is al op leeftijd volgens jou en ik zal verder niet aandringen.
De Masihma motor heeft volgens jouw gegevens een diktemaat van 18.3 mm en de bestaande motor van 17.4 mm, hetgeen dus betekent dat het ijzeren gietstuk op eerstgenoemde maat gebracht zou moeten worden. Dat wordt me teveel werk.
Wat zijn trouwens de voordelen van een motor met vliegwiel ten opzichte van een motor zonder?
Bedankt voor je jongste foto.
Met vriendelijke groet.
Knar46
-
Wil,
Je hebt me laten weten dat als je digitaal zonder computer programma rijdt
een vliegwiel betere rijkwaliteiten geeft en een mooie uitloop geeft.
Bij computer software sturing is het minder belangrijk.
Op een van je foto's is het niet zo te zien maar heb je één zijde van het ijzeren gietstuk (frame) gefreesd of beide? Als het eerste het geval is, komt de aansluiting dan niet ietwat scheef te zitten?
Tot slot: is een cardankoppeling in plaatse van de huidige veer een grote verbetering?
Mvrgr
Knar46
-
Een motor met vliegwiel is altijd een verbetering , bij wisselovergangen of licht vervuilde rails waarbij kortstondig onderbreking van de spanning zal de lok niet gelijk stilstaan .
Aan een cardankoppeling geef ik de voorkeur geen schokeffect bij opstart motorwagon.
Bij mijn laatste blokkendoos (oude type)heb ik de veerkopp. vervangen door een plastic slang die voldoende
adhesie geeft op de assen , motor positie mag best iets uit de lijn staan.
Het frame van de blokkendoos is aan beide zijde gefreesd en is spare voorraad.
wil.
-
Voor degene die een Mashima motor (16x30) wil inbouwen (met vliegwiel en cardankoppeling) zonder te frezen kan bij Kleinspoor terecht.
Zie foto's.
Knar46
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Set_voor_mB4D_A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Set_voor_mB4D_A.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Set_voor_mB4D_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Set_voor_mB4D_B.jpg)
Handleiding bij inbouw:
De basis is een Mashima 16x30. Over de Mashima 16x30 komt een messing huis die hetzelfde buitenprofiel heeft als de Roco motor.
In dit messing huis moeten nog gaatjes geboord worden van 1,6 mm en vervolgens M 2 draad getapt. Met behulp van deze 2 M2 schroefgaten wordt het messinghuis in het Roco chassis vastgezet.
Voordat de motor in het huis geduwd wordt moet eerst de cardanashouder in het vliegwiel gedrukt worden en met weinig secondelijm vastgelijmd.
Vervolgens het vliegwiel op de motoras schuiven (niet aan de elektra aansluitzijde) en ook weer met weinig secondelijm vastlijmen.
Op 2 foto’s staan alle onderstaande onderdelen en op de overige vier foto’s de ingebouwde motor in het Roco frame van de mB4D.
-
Er is nog een andere makkelijke mogelijkheid:
Wél die Mashima 18x30mm kopen, een andere Roco duitser/1600/iets van de baan plukken...
... motor uit die andere lok vissen (wel het nieuwere type) en die Mashima daar voor in de plaats doen.
De andere roco motor in de oude blokkendoos laten vallen, en zonder dat je heb moeten frezen of andere kunstjes uithalen ben je ook klaar... ;-).
Zo heb ik het gedaan tenminste... ;D
Groet,
Richey