BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Harrie Denessen op 19 April 2012, 19:52:45
-
Dit draadje is het vervolg op het vorige (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43381.msg698860.html#msg698860) draadje.
Vandaag maar eens de doorgang uitgezaagd naar de keerlus en de doorgang naar het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_19_1947091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_19_1947091.jpg)
-
In afwachting op meer bestelde rails, ben ik maar alvast begonnen met een stukje van het kopstation te leggen en te digitaliseren. Hier volgen enkele foto's van de vooruitgang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1113351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1113351.jpg)
Bekabeling aan de onderkant van de rail gesoldeerd. Rood is data, Bruin is massa.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1105381.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1105381.jpg)
Bekabeling hangt nog los en moet nog met klemmetjes vastgezet worden. Alle kabels tevens voorzien van een label.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1104321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1104321.jpg)
Voorkant van de "digi" box. 2 roco versterkers (10764) en 2 ampere meters om de boel in de gaten te houden. Is ook een leuk gezicht :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1107281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1107281.jpg)
Nu van de achterkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1127061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1127061.jpg)
Amperemeter zit tussen de voeding en de Roco versterker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1109231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1109231.jpg)
2 roco versterkers gekoppeld en diodeschakeling gemaakt. Zie ook dat ik de multimuisingangen van de 2e versterker afgeplakt heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1103011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_04_28_1103011.jpg)
Alle printplaten wil ik in de "digi" box verwerken als 1 centraal punt. Er komen 3 uitschuifbare "laden" waar alle printen op bevestigd worden.
Dit alles is nog een testopstelling.
Zo dat was het weer voor ff.
-
In WinTrack 10 ook maar gelijk de sporen in blokken verdeeld. Rood is gedetecteerd spoor en blauw in ongedetecteerd. Wissels heb ik nummers gegeven en de detectiestukken ook van nummers voorzien. De bekabeling is van gelijke labels voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_5.png)
Kopstation
Het oranje gedeelte is de keerlus. Deze bevat ook een detectie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_station_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_station_3.png)
Schaduwstation
gr. Harrie
-
Vandaag de "RoSoft" ServoSwitch in elkaar gesoldeerd. Heb hier een verslagje van op mijn site (http://lembourg.nl/verslagen/servoswitch_1_2.html) gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rssw.png) (http://lembourg.nl/verslagen/servoswitch_1_2.html)
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en hoor graag van jullie.
gr. Harrie
-
Nog steeds in afwachting op rails maar wat geknutseld met een "RoSoft" wisseldecoder en ontkoppelrail van Roco. Heb er maar gelijk een verslagje van gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wddontk.png) (http://lembourg.nl/verslagen/wdd_ontkoppel.html)
Veel plezier ermee en ik hoor graag van jullie.
gr. Harrie
-
Ziet er goed uit. Die metertjes zijn inderdaad een erg leuk gezicht (y)
Gr,
Mathyn
-
Grappig die A meters.
Ziet er goed uit.
Erik
-
Hallo Harrie,
Je schrijft op je site dat de ontkoppelrail 2A trekt. Ik vindt het persoonlijk nog al wat.
Lijkt me raadzaam om dit maar eens te controleren.
Verder bewijst de A meter zich dan zeker.
Groetjes
Arthur
PS. Leuke site trouwens.
-
Hoi,
Ja die A-meters zien er leuk uit. Er komt er nog een 3e bij voor de 3e trafo (Conrad 52VA met 18v en 12v uitgang) die voor de externe spanning moet gaan zorgen. Daarbij vind ik het ook erg veel dat de ontkoppelrail 2A trekt maar de A-meter geeft het aan. Dus zou ik niet weten hoe dit anders te controleren en ga er van uit dat het toch juist is.
Bedankt trouwens voor de leuke complimenten.
gr. Harrie
-
Hoi Harrie,
Mocht ik overkomen als een zeurk**s dan alvast mijn excuses. De ontkoppelrail zal het zeker niet zijn. Deze wordt aangestuurd door een driver IC, kan het typenummer helaas niet zo snel achterhalen, maar die zal zeker geen 2 ampere kunnen leveren.
En dan iets heel anders wat me te binnen schiet, die paneel meter wat is daar de ingangstroom van. Daar bedoel ik mee hoeveel Ampere is er nodig voor een volle schaal uitslag. Let dan niet op de voorzijde van de meter maar de specificaties.
Of heb je soms een bestel- typenummer voor me.
Groetjes
Arthur
-
Hallo Arthur,
Dit is de meter die ik gebruik. Hij komt van Conrad en heeft artikelnummer 108471 - 89 (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/108471/VOLTCRAFT-72x72-5A-Analoog-inbouwinstrument-72-5-A-Inbouwmaten-68-x-68-mm/1105010&ref=list#download-dokumente). In mijn eerder baantje "Tresland" wat niet meer bestaat had ik deze meter reeds eerder gebruikt. Zie hiervoor deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27687.msg461021.html#msg461021) topic. Op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=qQZGXz49pCo) staat het filmpje nog.
Edit: Link naar YouTube toegevoegd.
gr. Harrie
-
Driver IC's zijn de ULN2803 waarvan er 2 outputs worden gecombineerd. Goed voor een max. continu belasting van 1A per uitgang.
Ik heb zelf dezelfde ontkoppelaars in gebruik en vrijwel dezelfde decoders (rara waar die van Wim op gebaseerd zijn ;))., maar de belasting van 2A eigenlijk nooit gemeten. Hier gebruik ik de speciale ontkoppel-firmware in de decoders welke o.a. de outputs nog langer kan bekrachtigen. Tot op heden nog geen enkele ULN2803 gesneuveld, dus ik denk niet dat deze echt 2A continu zullen 'trekken'. Of gewoon niet lang genoeg om je ULNs te frituren. ;D
Gr. Dave
-
Hallo,
Afgelopen week maar eens verder gegaan met het aanleggen van de Centrale Voedings Leiding (CVL). In mijn geval is het eigenlijk een Centrale Massa Leiding (CML). Zie foto. De onderste 3 draden zijn is de CML. De bovenste CML (bruin) is de massa van booster 1, de middelste is de massa van baanverlichting etc., de onderste is de massa van booster 2.
De bovenste kabelboom is de bekabeling van de gedetecteerde, ongedetecteerde baanstukken, servos en ontkoppelrails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_194858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_194858.jpg)
Ik heb dit zo ingericht omdat ik alle printen zoals bezetmelders, servo / wisseldecoders, schakeldecoders etc. in 1 box wil onderbrengen. Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_194917.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_194917.jpg)
Voorkant van mijn Box. 2 versterkers (boosters) en vier 5A meters. Van links naar rechts: Booster 1, Booster 2, Voeding Decoders, Voeding baanverlichting etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_195001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_195001.jpg)
Achterkant van mijn Box. Hier gaan alle draden zoals voeding, data (bewaakt en onbewaakt via diodeschakeling) naar de laden waarop de printen bevestigd worden. Op deze manier heb ik alles netjes bij elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_195232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_05_12_195232.jpg)
Detail van aangesloten servoswitch via de voeding- en databoom. Op deze lade worden 8 decoders (servoswitches) voor 8 zichtbare wissels gemonteerd.
Dit is weer eens een andere manier van monteren en bewaken ;D
Commentaar en op of aanmerkingen hoor ik graag.
mvg.
Harrie
-
Dat ziet er keurig geordend uit (y)
Lijkt mij ideaal als er iets fout zou zijn. Dan is het tenminste makkelijk te vinden.
Daar deed ik een dag over op/onder mijn vorige baan :-\ ;)
Gr,
Mathyn
-
Het gemak van deze methode moet zich nog uitwijzen ::). Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over.
Om nog even terug te komen op de vraag of de ontkoppelrail echt 2A trekt. Als ik deze aansluit op een voeding van 12VA (1A) dan hoor je de ontkoppelrail alleen maar wat klapperen en verder niets. Denk toch echt dat deze ontkoppelrail wat meer nodig heeft en dus wel degelijk 2A wegtrekt zoals de A-meter het ook aangeeft.
Als iemand een andere mening / ervaring heeft dan hoor ik dat graag.
mvg.
Harrie
-
Leuk idee maar volgens mij neem je hiermee juist meer risico qua storingen; je gaat kabels onnodig lang maken, bij iedere keer de plaat in- of uitschuiven belast je al je verbindingen mechanisch, wat ook nooit bevorderlijk is. Bovendien heb je met lange draden antennewerking en door de ohmse weerstand al snel (zeker bij 2 Ampere!) behoorlijke verliezen
Ik doe voor mijn modules juist het omgekeerde: iedere module geheel op zich staand, op de Loconet en hele dikke 15V AC verbinding na welke doorgelust word. 12V DC en andere zaken worden per module gegenereerd. Decoders zitten zo dicht mogelijk op de servo/seinpaal/whatever, dikke DCC draden zullen hopelijk minder snel storingen oppikken dan dunne decoderdraden...
-
Het is ook een project en dat wil niet zeggen dat het ook echt slaagt op deze manier ???. Ik wil gewoon kijken of dit haalbaar is. Problemen zal ik zeker nog veel tegenkomen. Mocht het echt niet lukken (werken) dan zal ik de boel om moeten gooien. Daarbij is het echt niet zo dat ik de lades constant open trek. Verbindingen worden nog goed gefixeerd zodat alleen de draden evt mee kunnen buigen en niet de bevestiging mechanisch belast wordt.
Verder heb ik niet veel verstand van electronica wel van logica ;). We zien wel waar het schip strand.
-
Vandaag maar eens een keerlus module gebouwd. Het is de xTreme keerlus van RoSoft. Heb er tevens een verslag van gemaakt op mijn website.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xtreme.png) (http://lembourg.nl/verslagen/xtreme_keerlus.html)
Veel plezier ermee ;)
mvg
Harrie
-
Zo, daar zijn we weer.
De gebouwde keerlus heeft een plekje gekregen. Ben wat verder gegaan met bouwen met de keerlus en heb de module meteen aangesloten. Werkt echt perfect :)
Zie ook een filmpje (http://lembourg.nl/media/default.html) van een testrit op mijn site (http://lembourg.nl).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2136232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2136232.jpg)
Alvast een stuk spoor naar het kopstation en de keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2136481.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2136481.jpg)
Het keerklus baantje met het spoor naar het lager gelegen schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2208031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2208031.jpg)
De secties A, B, C1 en C2 van de keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2203351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_05_2203351.jpg)
En de secties D en E van de keerlus.
Ik heb alleen ook te maken met een bekend probleem met de bezetmelding van de keerlus module. Deze blijft constant melden. Deze is aangesloten op s88SD16-n van Wim Ros. Ik heb hier ergens gelezen dat je dan de s88SD16-n moet aanpassen. Ik weet echter niet hoe en wat. Iemand een oplossing en uitleg hoe ik dat werkend krijg?
Ik hoor graag van jullie.
mvg
Harrie
-
Harrie,
Let op, je had de ultieme keerlus en je hebt de xTreme keerlus van RoSoft. Die gaan op een verschillende manier om met een bezetmelder. Oude commentaren over het noodzakelijk aanpassen van de bezetmelder hoeven dus niet perse van toepassing te zijn.
Je kent de leverancier dus wat let je hem een mailtje te sturen - en je hebt vast ook een beschrijving gekregen als de bezetmelder moert worden aangepast.
Sander
-
Inmiddels contact gehad met RoSoft. Het ligt aan de optocoupler ILQ620 die ik gebruikt heb met de zelfbouwmodule. Recent is nl. gebleken dat het met deze opto's niet goed werkt, voor wat betreft het bezetmelding deel naar de s88SD16-n. Ik krijg 2 andere LTV844 opto's toegestuurd waar het wél goed mee werkt. Juist om deze rede bied RoSoft de zelfbouwmodule ook niet meer aan en is deze alleen nog maar kant en klaar te koop.
Ik moet zeggen dat ik super tevreden ben over de afhandeling van mijn probleem bij RoSoft. Echt super.
mvg
Harrie
-
Harrie,
Prima dat je informatie hebt gekregen voor de oplossing.
Weet je zeker dat dit probleem van een xTreme keerlus met bezetmelders pas recent bekend is ?
Een bekend van mij had dit probleem al anderhalf jaar geleden. Helaas voor hem had hij ook nog op de 'oude' manier aangepaste melders - gevolg was dat de S88 bus van zijn Twincenter werd opgeblazen. Hij moest 'verplicht' overstappen op een loconet interface (niet slecht overigens, maar wel budgettair helemaal ongepland).
Sander
-
Hallo Sander,
Jeetje wat een vervelend probleem. Ja, volgens RoSoft is dit probleem pas recent bekend met de gebruikte Opto's. Als je op de site (http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html) kijkt zie je nu ook dat de xTreme keerlus ineens alleen maar compleet (gemonteerd) te krijgen is en niet meer als losse printplaat.
mvg
Harrie
-
Harry,
De xTreme keerlus is al hele lange tijd alleen nog maar compleet gebouwd te koop. Hoe lang weet ik niet precies, maar zeker al heel lang en niet recent. Mogelijk heb jij een van de laatste bouwpakketten.
Het verschil is dat nu moet worden aangesloten op een melder met stroomdetectie - voorheen moest je de keerlus aansluiten op massadetectie.
Sander
-
Mooi om te weten. Heb dit probleem zelf ook. Ga het volgen.
Groetjes,
Mark
-
Sander,
:-\ loop ik dan zover achter? Enfin, ben benieuwd of straks wel alles goed werkt.
mvg
Harrie
-
Harrie,
Of je zo ver achter loopt, weet je zelf het beste. Jij kunt vast wel inschatten of nakijken wanneer je de keerlus hebt gekocht.
Toen het speelde bij de bekende van me, viel mij op dat hij nooit een echte uitleg kreeg van Wim - Wim loste het probleem met de Twincenter op door loconet te leveren en installeren en alle bezetmelder-kaarten waren defect (S88-poorten opgeblazen). Verder heb ik nooit op enig forum of zo enige uitleg of melding gezien van Rosoft. Alleen op de website is heel subtiel gemeld dat op stroomdetectie moet worden aangesloten, dat woord stond er voorheen niet bij.
Sander
-
Om even terug te komen op draden die mechanisch belast kunnen worden bij het schuiven van de lades.
Ik heb daar de volgende tip voor.
Als je drirect in de buurt van de soldeerverbindingen een kroonsteenstip gebruikt waar je de draden doorheen steekt en ze dan (met beleid) vastzet, kunnen de solderingen niet losgaan. Wel de kroonstenen vastzetten op de lade natuurlijk.
Zo vangt de kroonsteen de bewegingen van de draden op. Je moet dan wel alle draden even losmaken om ze door de kroonsteen te voeren, maar het voorkomt storingen in de toekomst.
Groet, J. Moors.
-
Yes, bezetmeld probleem met xTreme keerlus opgelost!
Vandaag reeds optocoupler LTV844 van RoSoft ontvangen. Wat een goede service zeg (y) Ben ook meteen aan de slag gegaan. Opto ILQ620 vervangen door opto LTV844. Bezetmelding werkt perfect. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2044241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2044241.jpg)
Opto ILQ620 welke verantwoordelijk is voor de bezetmelding verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2052121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2052121.jpg)
Bijgeleverd voetje gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2106321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_07_2106321.jpg)
Opto LTV844 geplaatst en de hele module weer aangesloten.
mvg
Harrie
-
Harrie,
Mooi dat het probleem is opgelost. Toch maar goed dat je niet aan de bezetmelders bent gaan sleutelen, zoals in oude forumbericht werd genoemd.
Sander
-
Hallo,
Gisteren aan de slag gegaan met weerstanden te plaatsen tussen de wielen van mijn rijtuigen. Dit is noodzakelijk voor de juiste bezetmelding van de baansecties.
Sleepcontacten (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/244073/Mayerhofer-Modellbau-40320-H0-sleepcontacten/SHOP_AREA_20111&promotionareaSearchDetail=005) bij conrad met bestelnummer 244073 - 89 besteld. Deze zijn niet echt goedkoop maar werken perfect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_183949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_183949.jpg)
Sleepcontact losgeknipt van het setje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_184115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_184115.jpg)
Daarna in het midden nog eens losgeknipt zodat je 2 gelijke helften krijgt. Deze 2 helften weer aan elkaar gesoldeerd met een weerstand van 10KOhm. 1 wiel uit het draaistel gehaald, het sleepcontact geheel in het draaistel verwerkt en het losgehaalde wiel er andersom weer ingezet. Dit alles gefixeerd met 2 druppeltjes lijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_194615.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120919_194615.jpg)
Ik heb ff snel een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=6Puowft2hXw&feature=g-upl) gemaakt.
Geen gerammel van de draaistellen en bijna geen wrijving op de assen. Loopt als een treintje.
Mvg
Harrie
-
aardig idee (y) Werkt dit echter niet "rolweerstand"verhogend ?
Allie
-
Ik merk er in de praktijk helemaal niets van. De "bladen" op het sleepcontact welke tegen de as aanliggen zijn superdun en licht. Daarbij kun je dit systeem ook nog eens gebruiken voor als je binnenverlichting wilt aanbrengen. De weerstand kun je dan weglaten.
Mvg
Harrie
-
zie trouwens op de foto ook al stroomafnemers op de wielen zitten. Had je die niet ook kunnen gebruiken?
-
Hallo, die heb ik er dus zelf onder gezet. ;) Daar hebben we het toch over.
Mvg
Harrie
-
Hallo,
Vanaf vandaag ga ik hier weer verder met verslag uitbrengen over de vorderingen van de bouw van mijn baan "lembourg-Noord".
Als 1e dus mijn verslag "Koppelen Roco 10764 (http://lembourg.nl/verslagen/koppelen_roco_10764.html)" op de site maar eens compleet gemaakt. Ik had gezien dat deze pagina veel bezocht wordt en vond het belangrijk het verslag te updaten. Ik denk dat het verslag nu wel helder geworden is.
De bouw wordt hier vervolgt dus.
Mvg
Harrie
-
Hallo,
Vandaag mijn bestelde servo decoders en servo's binnen gekregen. Deze servo's zullen gebruikt worden om mijn "engelse" wissel te bedienen. Natuurlijk kon ik niet wachten en ben gelijk aan de slag gegaan met het maken van de steunen voor deze servo's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servost_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/servost_1.jpg)
Dit is het eindresultaat. Ik heb er weer een verslagje (http://lembourg.nl/verslagen/servo_steun.html) van gemaakt en ik hoor graag jullie bevindingen.
Mvg
Harrie
-
Tijd om eens aan de scenery te beginnen nu de elektronica aangesloten is. Een klein beginnetje gemaakt met ballasten van een stukje rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134531.jpg)
De ondergrond afgetekend met malletje en stift.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134710.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134710.jpg)
Dan met scherp mes schuin afgesneden op de getekende lijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130505_134742.jpg)
Het resultaat zover
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_132256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_132256.jpg)
De randen en stuk van MDF ondergrond geverfd met "klei-bruine" verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_133535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_133535.jpg)
Dit is de ballast die ik ga gebruiken. Deze is van Tillig en ziet er erg mooi uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_135937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_135937.jpg)
lekker over de rails strooien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184125.jpg)
En met een kwast in model brengen. Naderhand met een plantenspuit met water en een paar druppeltje afwasmiddel de bedding nat gespoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184502.jpg)
In een knijpflesje een mengsel van 50% houtlijm, 50% water en 2 druppeltjes afwasmiddel aangemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184920.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130506_184920.jpg)
Bedding met houtlijm en water ingedruppeld. Doordat de bedding reeds natgespoten was, vloeit de lijm heel fijn tussen de steentjes en gaat er geen steentjes drijven. Je ziet nog een witte waas als het nat is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130507_150616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130507_150616.jpg)
Close-up van bedding als de lijm uitgehard is. De witte waas is verdwenen en het ziet er al best mooi uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130509_113811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130509_113811.jpg)
Met een fijne kwast en een potje roestkleur de rails aan de zijkant roestig geverfd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130509_114816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130509_114816.jpg)
En zo ziet het er dan uit.
Ik vind het best geslaagd.
Mvg
Harrie
-
Plannen bedacht voor de tunneldoorgang die ik wil maken naar de keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ln_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ln_19.jpg)
Dit is de doorgang naar de keerlus. Hier wil ik dus een mooie tunneldoorgang maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ln_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ln_18.jpg)
Het blauwe gedeelte wordt een stenen muur. Deze moet een beetje meegebogen zijn met het spoor.
Het rode gedeelte moet de tunnelportaal worden. Ik weet echter nog niet welke vorm ik deze moet geven. Iemand een idee?
Op het groene gedeelte komt parallel aan de muur en de portaal een weg te lopen met daarnaast een voetpad en een fietspad. Het voetpad komt aan de achterzijde van de weg en moet een heuveltje oplopen. Op dit heuveltje komen enkele bomen en het kapelletje wat op de foto te zien is.
Als iemand suggesties of ideeën heeft dan hoor ik dat graag.
Mvg
Harrie