BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dirk op 25 April 2007, 16:02:22
-
Heren,
Bij het proefrijden op de baan met sleep heb ik ondervonden dar er tussen de verschillende merken die ik heb er een verschil bestaat van de hoogte ven de koppeling. dat heeft wel vervelende gevolgen. De wagens trekken elaar uit het spoor. Is hier een oplossing voor? Zou het helpen als ik overal dezelfde koppelingen zou gebruiken? Of bestaan er koppelingen die in de hoogte aanpasbaar zijn? Want in mag toch veronderstellen dat uiteindelijk de hoogte van de nemschacht toch bij alle wagens even hoog is?
mvg
Dirk
-
in theorie zouden de NEM-schachten van wagens even hoog moeten zitten inderdaad, maar ja, das theorie...
-
Als je het zelf wilt nameten, kijk dan eens hier:
http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf)
-
............ Of bestaan er koppelingen die in de hoogte aanpasbaar zijn? ...
Die bestaan,
zie: http://213.239.212.34/?page=11&ipp=8&pid=17&trackgauge=1&label=6&equipment=&epoch=&query=&onlynew=
m.n. artikel 6572
Ze zijn ook als klikvariant te koop. Roco heeft ze ook.
6570 is dan op de juiste hoogte instelbaar.
Nadeel is dat de afstand tussen loc en wagen (of wagen-wagen) iets groter is dan bij een koppeling die uit één stuk bestaat.
Jean
-
Klaas,
bedankt, ik heb de pagina uit geprint en ga eens meten. Maar als de hoogtes niet compatible zijn dan weet ik het wel maar dan is het ptobleem niet opgelost. Ik zal eens rondzoeken naar die roco koppelingen, want die Fleishmann heeft geen nem variant, tenminste, ik heb het niet gevonden.
Dirk
-
Heren,
Ik heb even wat koppelingen gemeten, en ik heb zo de indruk dat die nem eerder een richtlijn is dan een regel. Ik heb 4 verschillende objecten gemeten en geef hier de resultaten:
Roco ketelwagen, schachthoogte 7.1 mm
Marklin goederenwagen, 7.76 mm
Os-kar rongenwagen, 9.56 mm
Mehano lok, 7.7 mm
deze maten zijn gemeten als het object op de rails staat. Volgens de tekening van de site van Morob heb ik dus de maat "n" genomen tot bovenkant rails.
dus tussen de Roco en de Oskar zit dus ruim 2 mm verschil..,
Ik denk dat ik nog geen sleep kan samenstellen.
mvg
Dirk
-
kijk ff hier
http://www.miba.de/morop/nem362-d.pdf
-
Alles tussen 8,3 en 8,7 mm. bovenkant rail - bovenkant schacht is dus goed.
-
Alles tussen 8,3 en 8,7 mm. bovenkant rail - bovenkant schacht is dus goed.
Ofwel meet ik helemaal verkeerd, ofwel zijn die niet comform, maar er klopt dus geen ene wagen of lok...
Ik gebruik een digitale schuifpasser, ik meet de dikte van de onderkant bielsen tot de bovenkant van de rails. op die maat zet ik de schuifpasser op 0 en meet dan van de onderkant van de bielsen tot de bovenkant schacht. Zie ik iets over het hoofd?
Dirk
-
Geen idee, ik heb nu ook zitten meten bij een roco rijtuig en die is nagenoeg 8,5 mm.
Misschien hangen bij jou de schachten wat naar beneden dat zie ik ook bij een aantal wagons van mij.
-
Toch raar Dirk. Ik heb het nooit nagemeten, maar dat komt omdat ik met tig merken en honderden verschillende wagens nooit dergelijke problemen heb ondervonden. Naar mijn ervaring plaatsen de fabrikanten de schachten toch vrij goed, in ieder geval goed genoeg.
-
Voor "grote" hoogteverschillen of indien de afstand tussen 2 wagens bij gewone kortkoppelingen net te klein is (bv bij Piko of Trix loks zonder kortkoppelmechaniek) gebruik ik de Fleichmann 6570 kop in combinatie met de NEM-schacht van Roco 40287.
Houd je wel de Roco kop over (heb er nog een aantal, iemand die ze wil ruilen tegen de Fleischmann 6570 of de kop van de Fleischmann 6574?)
Albert
-
Problem solved
Dankzij de vriendelijke hulp van de heer van "de spoorzoeker"heb ik mijn probleem kunnen oplossen. De man, (ik ken zijn naam niet) heb ik de koppelingen op de goede hooget kunnen krijgen. Het is wel even knutselen, maar het resultaat is prima. Ik heb de bestaande nemschacht open gezaagd, dat dan gelijk geslepen en een nieuwe schacht met een verdikking eronder gelijmd. Prima resultaat.
mvg
Dirk
-
Dirk en anderen,
Ik heb zelf een huifwagen van OsKar en ook deze heeft de schacht veel hoger zitten dan de Roco en Piko wagens waarmee ik hem koppel. Knap lastig, want ik gebruik Profikoppelingen van Fleischmann en die willen dan wel eens loslaten.
Ik heb het idee dat OsKar het dus niet zo nou neemt met de NEM-normen.
Hebben meer mensen ditzelfde probleem met OsKar?
Alex
-
Alex
Ja hoor, het is een OsKar probleem, maar nu staan mijn koppelingen op de juiste hoogte. En ik gebruik ook Fleishmann profi.
Dirk
-
Ik heb een oud Roco model waarop een niet-NEM koppeling zat. Iemand had hem om laten bouwen naar NEM, maar had daarbij de plastic uitsteeksels aan de onderkant niet laten verwijderen. Daardoor zat de NEM-kop een paar milimeter te ver naar achter. Ik en mijn pa moesten dus het hele mechaniek verplaatsen, omdat anders de Fl* koppeling niet eens in elkaar kon grijpen, daar dan de buffers elkaar al raakten.
-
Sander en anderen,
Ik ben ook in het bezit van een aantal Electrotren wagens. Ook deze hebben een NEM-schacht. Ze zijn echter niet met een kortkoppelmechaniek uitgerust. Ook hier kan ik geen profikoppelingen gebruiken. De wagons zijn op rechtspoor goed met elkaar verbonden, maar zodra je ermee door bogen wilt rijden, ontspoort de hele brot. De buffers drukken de wagens dan uit de rails.
NEM-schachten in samenwerking met kortkoppelingen werken in mijn ogen dan ook het best in samenwerking met kortkoppelmechaniek. Anders moet je toch echt gebruik maken van niet-kortkoppelingen (beugels bijvoorbeeld).
Groeten Alex