BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dieter Marquardt op 12 April 2012, 14:48:39

Titel: Is ombouw aan de wielen nodig bij inzet van Peco 55 rails?
Bericht door: Dieter Marquardt op 12 April 2012, 14:48:39
Deze vraag is hier misschien al gesteld.. Ik wil Peco code 55 rails inzetten. Moet ik hiervoor aan mijn N spoor modellen iets veranderen/andere wielen inzetten?
Titel: Re:Is ombouw aan de wielen nodig bij inzet van Peco 55 rails?
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2012, 15:03:01
Daar hoef je niks aan te veranderen.
Code 55 heeft een speciale constructie waardoor er genoeg ruimte voor de flenzen overblijft.
Hoe dat er uit ziet kun je o.a. hier (http://www.rokon.info/peco.htm) zien.
Titel: Re:Is ombouw aan de wielen nodig bij inzet van Peco 55 rails?
Bericht door: guest7823 op 12 April 2012, 16:31:23
Zelfs code 40 (gesoldeerd op printplaat biels) gaat goed met de pizza-cutters.

Pas bij ME (Micro Engineering) code 40 (met railklemmen) kom je met de standaard flenzen in de problemen. Echter heb ik mijn twijfels over de schaalhoogte van de railklemmen bij ME code 40. Code 40 is 1,1 [mm]. Laat een railklem nu een 10 % van je railhoogte zijn, dan kom je uit op ong. 0,1 [mm] en de klemmen op ME code 40 rail zijn echt hoger.

We zijn in N-spoor domweg gewend aan disproportioneel grote railklemmingen. Ik zou een moeten opmeten hoe de verhouding tussen railhoogte en klemhoogte bij UIC 54 ligt, maar volgens mij haalt de klemhoogte daarbij de 10% niet. Verder kom je bij code 40 al groter uit als UIC 54
Titel: Re:Is ombouw aan de wielen nodig bij inzet van Peco 55 rails?
Bericht door: Dieter Marquardt op 15 April 2012, 16:39:47
Bedankt voor jullie reacties!