BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wimk op 12 April 2012, 08:15:41
-
Beste mensen,
Op dit moment ben ik nog druk aan het bouwen aan mijn http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39186.0.html, maar ik ben al wat bezig met plannen voor een volgende baan. Op die baan komt een stuk enkelspoor (dat in twee richtingen wordt bereden), met daarin een passeerspoor, waar tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. Dat passeerspoor wordt altijd in dezelfde richting bereden, dus komend vanaf het enkelspoor ga je altijd het rechter spoor op, en 90 cm verderop gebeurt hetzelfde, maar dan in de andere richting. Inhalen van treinen (dus twee treinen in de zelfde richting) zal niet plaatsvinden.
Vanwege de financiën (wissel zonder aandrijving is goedkoper), het gemak bij aanleg (minder draadjes aan te sluiten) en het gemak in exploitatie (ik hoef geen wissels te bedienen) denk ik aan de vorm van een veerwissel. Dus zo, dat het wissel altijd (tegen de punt in rijdend) naar rechts ligt, maar in de andere richting vanaf het andere spoor wordt opengereden. Daarna moet het uiteraard weer in de ruststand terugkomen. De veerkracht moet zo sterk zijn, dat het wissel terugkomt in de ruststand, maar zo slap zijn, dat het vanaf het andere spoor kan worden opengereden zonder dat lichte wagentjes gaan ontsporen.
Ik rijd normaal met Piko-A rails, schaal h0.
Mijn vraag:
- Kan dat
- Zijn er mensen met ervaring in het openrijden van wissels?
- Hoe maak je zo'n veerwissel?
Met vriendelijke groet,
Wim
-
Hallo Wim,
Dat moet kunnen. Ik rij zelf geen wissels open.Dan zou ik inderdaad "rechtdoor" open rijden en afslaand de vaste stand maken. Verend maken kan vrij eenvoudig.
Nu ken ik de Piko-A wissels niet. Maar bij de Roco-line wissels zit er een klein gaatje in de stelbalk waarmee je een dun staaldraad kan steken en zo de wissel in een vaste stand zetten. Doordat de staaldraad flexibel is zal deze mee veren. Denk dat je in dat soort oplossingen moet gaan kijken.
Groeten Ronald.
-
Goeie kans dat je helemaal niks hoeft te doen. Bij de meeste wissels met handbediening is de aandrijving zo slap dat je het wissel makkelijk kan openrijden. Dus in de vaste stand zetten, en in de andere richting openrijden.
-
ik weet van de fleischmann profirail wissels en de mehano wissels dat deze gewoon open te rijden zijn.. ik doe eigenlijk niet anders omdat ik het merendeel handmatig moet omzetten.
ik vermoed dat bij alle merken dit mogelijk is, ter voorkoming van schade als een wissel niet is omgezet.
succes!
gr.
Auke
-
En bij de HSB (Harz) doen ze het ook, dus het is nog natuurgetrouw ook.
-
Lijkt me een kwestie van uitproberen met de wissels die je al hebt.
Dus over 5 minuten weet je waar je aan toe bent.
Hendrik Jan
-
Dank voor de snelle antwoorden.
Op mijn kleine baan geprobeerd, heb niet zo beste resultaten. Maar dan rijdt ik duwend een licht wagentje, en dat gaat vaak goed, maar soms ook fout (ontsporing). Het openrijden en weer terugveren lijkt wel goed te gaan. Met getrokken treinen (en wellicht zwaardere) zal het beter gaan.
Ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen.
-
Hallo Wim.
In mijn baan liggen ook meerdere wissels op deze manier.Tot nu toe gaat het prima.
Op 1 plaats (keerlus) heb ik de tong wel zogezegd vast gezet. Met een naald, 2 punaises en een flinke dot houtlijm.
De trein moet bij mij namelijk op dat punt bij het binnen rijden van de lus, de andere rijweg nemen als waar die vandaan komt bij het verlaten van de lus. (Moeilijke zin) ;) Bij het in rijden van de lus rijd deze tegen de punt in.
Het was wel even uit proberen om de juiste spanning in de naald te krijgen, ivm het open rijden en weer dicht kunnen klappen
van de tong.Ik gebruik ook Piko-A rails.
Omdat ik net op die plaats er niet meer van onder bij kan komen om er een schakelaar te zetten heb ik voor deze manier gekozen.
Succes,Marco.
-
Ik rij per ongeluk wel eens een wissel open (Fleischmann modelgleis), omdat ik ben vergeten hem om te zetten. In de helft van de gevallen leidt dat tot ontsporing, ook bij locs. Met name bij stoomlocs zit er zo weinig druk op de voorloopwielen, dat die uit de rails geduwd worden. Voor lichte wagonnetjes geldt hetzelfde. Ik zou het niet doen.
Groet,
Ruud
-
Ik heb dit wel eens toegepast bij een roco wissel.
Ik heb hierbij een Marklin wisselveertje aan de trekstang van de tongen vastgemaakt.
Met een klein spijkertje kun je de veer op een afstand vastzetten, waarbij je de spanning op de
veer kunt bepalen.
Plaats je het spijkertje dichter bij de wissel, gaan de tongen met minder spanning om.
Wel zal dan het orginele veertje uit het wissel moeten.
Tinus.
-
Ik heb vier wissels aan het einde van twee schaduw stations die altijd maar in één richting worden bereden.
Die heb ik niet voorzien van aandrijvingen; de tongen liggen gewoon los.
Nooit problemen.
-
Krijg altijd kortsluiting bij het openrijden, de peco electrofrogs willen dat niet hebben :'(
-
dat is ergens ook wel logisch ;)
Hendrik Jan