BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wimk op 12 April 2012, 08:07:58
-
Beste mensen,
Op dit moment ben ik nog druk aan het bouwen aan mijn http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39186.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39186.0.html), maar ik ben al wat bezig met plannen voor een volgende baan. Op die baan komen spoorrails voor de trein en (net als op mijn huidige baan) rails voor de tram. Ik denk daaribj aan het maken van een kruising tussen die twee banen, wil dat doen in de vorm van een weg met ingebed tramrails, die haaks de spoorbaan kruist.
Voor die kruising ben ik op zoek naar een haakse kruising van spoorrails. Ik werk normaal met Piko-A (schaal h0), maar een ander merk zou ook geen probleem zijn, ik vind vast wel een mogelijkheid om ze aan elkaar te verbinden. Bij mijn eerste zoektocht vind ik bitter weinig haakse kruisingen. Heeft het misschien te maken met ontsporingsgevaar of is er een andere reden?
Daarom hierover enkele vragen:
- Is er ergens een haakse kruising te vinden?
- Is er ontsporingsgevaar op zo'n haakse kruising?
- Is er iemand met ervaring met een haakse kruising?
Groet, Wim
-
http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3327&P_ID=17406 (http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3327&P_ID=17406)
Dit niet iets?
Mijn gevoel zegt dat een haakse kruising juist minder (ontspoor)problemen moet opleveren dan een met een scherpere hoek.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
-
heb nog een oud lima haaks kruisingkje liggen.
Kun je zo op 5 mei oppikken op de stand bij me
-
Roco heeft voor tramspoor ook een haakse kruising in het programma gehad.
Andre
-
Heeft het misschien te maken met ontsporingsgevaar of is er een andere reden?
Een reden kan zijn dat ze in het echt erg weinig voorkomen. In Nederland heb je bij Blauwkapel een kruising met een hoek van 70°.
Maar een kruising tussen een tram en een trein, met twee heel verschillende spanningen op de bovenleiding? Ik ga niet bewaren dat het niet bestaat, maar het zou zeer uitzonderlijk zijn.
Aan de andere kant, dit is jouw baan, dus je beslist helemaal zelf wat je doet.
- Peter
-
Het heeft wel bestaan (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=driebergenzeist&num=39) bij het station van Driebergen-Zeist, met een mooie constructie voor de bovenleiding 8)
-
Spoor-spoor (bijna) haaks zag ik een tijdje terug vanuit de trein bij Haarlem: hier (http://maps.google.nl/maps?q=52.387811,4.624584&hl=nl&ll=52.387891,4.624413&spn=0.002691,0.008234&sll=52.387811,4.624584&sspn=0.001346,0.004117&t=h&gl=nl&z=18).
Cabview:
(http://static.panoramio.com/photos/medium/40057721.jpg) (http://www.panoramio.com/photo/40057721)
-
Mooi die Cab view!
Ook op onze club baan is deze constructie te zien!
-
Al eens bij het Utrechtse Blauwkapel wezen kijken?
daar wordt dubbelspoor met dubbelspoor gekruist, alleen niet haaks.
Zowel gelijkvloers als ongelijkvloers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blauwkapel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blauwkapel.jpg)
;D
-
Ja, Blauwkapel noemde ik al in mijn bericht. Die bij Haarlem is ook trein-trein.
Nou Wim, nu heb je een mooie foto (die bij Driebergen-Zeist) van wat je nog meer zou moeten bouwen om een realistische trein-tram-kruising te maken. ;)
- Peter
-
In Dortmund heb je ook een tram/trein kruising:
(http://www.bahnbilder.de/1024/dortmund-partymuseums-tw-221-ex-21-483969.jpg)
Bron: http://www.bahnbilder.de (http://www.bahnbilder.de)
Groeten, Mark
-
Er is (was?) er een op het Marconiplein (http://maps.google.nl/?ll=51.913117,4.432313&spn=0.00114,0.00284&t=k&om=1&z=19&layer=c&cbll=51.913118,4.431801&panoid=47R1QWe1-3Ur6G2nK95DZg&cbp=12,75.02,,0,10.06) Rotterdam. Een tram/trein-kruising, maar de trein heeft geen bovenleiding helaas. Info komt hier vandaan: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=53&t=7721
Kijk ook even op deze site http://www.feijenoordsemeesters.nl/RMO3.htm voor een aantal foto's van kruisingen met trein / tram.
Ik zou ook even de tekst lezen die op stationsweb staat over De kruising bij Driebergen. Staat interessante info bij.
-
een 90 graden kruizing is er ook van atlas(en ik denk meerdere US rail systemen)
Kwam ook voor bij de kruizing van de lijn Neede Hellendoorn en de lijn Zwolle Almelo
gr Hans
-
Bij sassenheim lag vroeger een NS/NZH kruising.
Die werd dor bijde partijen stroomloos bereden
-
Diverse antwoorden over haakse kruisingen in het echie. Dank voor die antwoorden, maar dat was niet mijn vraag.
Een haakse kruising blijkt toch te bestaan, dank voor die antwoorden. Mocht er nog iemand meer over ervaringen ermee willen vertellen, dan houd ik me aanbevolen. Ik denk dan aan ervaringen met stroomafname, ontsporingen en dergelijke.
Overigens, voor de duidelijkheid, de bovenleiding zal geen probleem vormen. Ik plan om met diesel-trein te gaan rijden, daar ligt dus geen bovenleiding boven. En de tram is wel electrisch, maar die leg ik dan zo hoog, dat mijn diesel treinen er onderdoor kunnen, of ik onderbreek de bovenleiding (hij is toch alleen maar voor de sier).
-
Roco had inderdaad een haakse kruising in het assortiment: nummer 42271. Deze past zonder meer op Piko-A-rails, want de profielhoogte is gelijk. Ik er eentje, maar nog niet gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco42271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco42271.jpg)
Toevoeging: de kruisende sporen zijn elektrisch gescheiden.
Groet,
Bas
-
wil iemand met mij de foto delen van deze kruising?
-
Dag Peter (welkom op het forum :) )
Wat voor foto bedoel je? In het bericht hierboven staat een foto van de kruising maar dat is niet wat jij bedoelt?
Vr. groet, Martijn.
-
wil iemand met mij de foto delen van deze kruising?
Rechter muisknop, opslaan als. Dan heb je hem al :)
-
Dit is een eigen brouwsel van de kruising tussen de NS en RTM sporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC-248F-60e2faa8f2d99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC-248F-60e2faa8f2d99.jpg)