BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Fred Peters op 09 April 2012, 22:02:26
-
Zo, mijn eerste (ver)bouw draadje.
Na me de afgelopen maanden te hebben gestoord aan de lichtopbrengst in het seinbeeld van een roco steuerwagen, heb ik de knoop doorgehakt.
Dwz, eureka ---> ledverlichting.
De bedoeling is een keer licht uit de front/sluitlampen te laten komen ipv. door de ramen of onder de bak van het rijtuig.
Weet nog heel weinig van electrotechniek, maar ben me er momenteel druk over aan het inlezen en navragen bij kenners.
Maar de eerste stap kan al worden gemaakt, het leegmaken van het rijtuig van alle verouderde lampjes en prints die toch niet meer nodig zijn.
Hier een overzicht wat er allemaal uit is gekomen...natuurlijk de print met de lampen en twee stukken lichtgeleider.
Ik ga de smd leds gelijk achter de lenzen plaatsen ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_194.jpg)
Heb vervolgens de lichtgeleider van de sluitverlichting ingekort..
Daar komt de rode 0805 smd met kristal klear klem achter..
De onder grond heb ik afgeplakt tegen doorschijnen de cabine in met action "Ducktape""
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_195.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_190.jpg)
Aan de onderzijde in de bestuurderscabine heb ik hetzelfde gedaan, maar met extra zorg dat de licht geleiders van de sluitverlichting geheel bedekt zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_191.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_196.jpg)
Onder het dak zat een lange lichtgeleider die het bagagecompartiment inging die het licht opving van een oude kerstboomlamp.
Die heb ik ook ingekort omdat de led hier ook aan wordt bevestigd.
De binnenkant van het dak heb ik eerst met plakbaar zilverfolie bekleed tegen doorschijnen(want dat deed ie!)
Vervolgens weer met ducktape afgeschermd tegen doorschijnen het rijtuig in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_192.jpg)
Op een later tijdstip worden de smd leds ook nog tegen het uitwaaieren van licht met zwarte verf bewerkt...
Dit was het eerste deel van mijn ombouw naar een bevredigend seinbeeld van m,n Roco steuerwagen.
Ik ga van de week de leds bestellen die ik ga verwerken in deze wagen, maar na dat ik me eerst goed heb laten informeren hoe ik het een en ander moet gaan aansluiten.
Ik probeer zoveel mogelijk iedere stap met een foto te begeleiden.
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen boeien!
Fred
-
één rode smd ledje 0805 of 1206 tegen de kop van je lichtgeleider plakken is al genoeg.
zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43115.msg685866.html#msg685866 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43115.msg685866.html#msg685866) en https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0750.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0750.jpg)
-
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen boeien!
Mij in iedergeval wel :D. Vooral dank voor de foto's, dan zie je wat je moet doen. (y)
Marius.
-
Ja, zoiets had ik in de planning staan, dan wordt het een 1206...
bedankt.
Fred
-
Even een kleine update vanaf de mobiele telefoon...
Heb ondertussen een artist impression gemaakt voor de te trekken stroomdraden.
Ik hoop tegen de tijd dat het zover is, ik er nog uit kan komen...
Heb de schets ouderwets op papier uitgetekend.( m,n 3d autocad ontwerp vaardigheden zijn niet zo best).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120411_122235.jpg)
Ik heb vanaf de bodem 2 connectoren gepland om bij werkzaamheden de kap zonder problemen te verwijderen.
Ook heb ik tussen dak en kap een flexibele stroomkoppeling in gedachte die het mogelijk maakt het dak in z,n geheel te verwijderen.
En niet dat het geheel met draad blijft verbonden.
Het gaat hierbij trouwens om de stroom doorvoer van de in serie geplaatste frontverlichting.
Ben gisteravond al een klein beetje verder gegaan met deze werkzaamheden.
En indien ik vanavond thuis ben meer foto,s.
Zo, dat was een kleine impressie voor jullie wat er gaat gebeuren en hoe...
Fred
Onderweg vanuit een zonnig Lieshout....proost!
-
Na die wazige tekening van vanmiddag hier nog een paar foto,s van de werkzaamheden die ik gisteravond nog heb gedaan.
Ik heb als eerste een plat plaatje kunstof op de kap gemonteerd met daarop twee koperen contactpunten voor het top frontsein.
Na deze te hebben gemonteerd ook gelijk maar even een bijpassend kleurtje gegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_204.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_211.jpg)
Ik heb voor deze constructie gekozen omdat ik geen vaste verbinding wil hebben tussen kap en dak.
Daardoor kan ik later makkelijk bij de draden in de bagage afdeling.
Vervolgens ben ik de bij passende contacten onder het dak gaan maken en monteren.
Heb daarbij mijn KLIEDER lijm pistool ter hand genomen en vervolgens de lelijkste lijmverbinding ooit gelegd.
Onder het motto "dat zie je toch niet " heb ik het lijm gezwel lekker laten zitten.
Tenslotte het plaatje met de lipjes zit vast! :P
En er komt als afwerking toch nog een strook zwart ducktape overheen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_209.jpg)
Vervolgens heb ik deze wanprestatie ook weer een beetje weten te camoufleren met een veeg matzwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_213.jpg)
Als laatste voorbereiding voor het plaatsen van de led,s heb ik alvast de de stroomtoevoer aangelegd.
Sommige van jullie zullen denken, waarom zo,n groot gat?
Omdat daar later een tweetal connectoren door moeten bij een eventuele demontage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_198.jpg)
Zoals sommige misschien opvallen heb ik het zwarte ducktape rond de lichtgeleider van het toplicht weer verwijdert, dit omdat ik dan op een later tijdstip de gemonteerde led niet meer rondom zwart kan verven.
(http://)
Dit is het laatste wat ik als voorbereiding nog kon doen... de led,s heb ik nog niet maar zijn besteld en komen van de week nog binnen.
Dan vervolg ik dit bouwverslag van mijn eerste ombouwproject..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_200.jpg)
-
Hoi
Ik bewonder je ombouwkunsten, maar vraag me toch af waarom je geen 'steelleds' hebt genomem.
Dit werkt volgens mij een stuk makkelijker, omdat je deze gelijk in de kap kan steken op de plek van de lichtgeleider.
Witte zijn o.a. te krijgen bij respotec of ledbaron. Als ze te dik zijn (sluitverlichting) zet je ze even in een boormachine en haalt er met een vijltje zo een paar tiende af.
Bart
-
Mwooaa "bouwkunsten".... eerder een eerste stap in het uitvoeren van de tekeningen die ik altijd maak....
In de praktijk gaat het altijd net iets anders...
Waarom smd,s?
Ik denk voor de compacte eigenschappen, kan verders niets verzinnen...
Ben helemaal nieuw met het electronica gebeuren....maarja steelled,s had ik ook kunnen nemen ja.
Onbewuste, onwetende keuze eerder...
En ervaring opdoen, dat is het belangrijkste. (y)
-
Hoi
Ok.
Een tip nog, zet de led in serie, dat spaart stroom (y)
Bart
-
Ja, dat had ik al begrepen van mede forumleden, met dank aan; ruud, timo, klaas!
En scheelt weerstanden.
Eerst een modelletje analoog met een optie tot digitaal.
Dit alleen maar om even ervaring op te doen.
Er liggen nog 12 lima/piko/roco stuurstanden te wachten, dus ik kan m,n lol nog op...
Het ombouwen is me niet helemaal vreemd, heb reeds een hele vloot v60,s en v100,s van digitale nemschacht 652 voorzien..
Ik ga nu meer voor de optiek (verlichting en natuurgetrouw kortgekoppelt)
-
Een kleine update....
Vandaag de postbode met de led,s aan de deur gehad....net toen m,n vrouw de auto met boodschappen aan het uitladen was.... >:( Grrrrrr...
Dus nog geen inbouw van de verlichting.
Dus wat ga je dan doen, kleine klusjes en testen.
Dus als eerst een connector aan de (SAL en SAR) of zoiets..(stroom vanaf de wielen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_001.jpg)
Ik had nog een paar strips connectoren van het maken van nem652 interfaces voor v60,s en v100,s.
Dit maakt het rijtuig mooi demontabel. (y)
Vervolgens heb ik uit pure noodzaak het interieur wat bijgeschildert, dit ivm een witte waas op de bankjes vanwege een ongelukje met wasbenzine ... L#L...!
Dit maakt het interieur wat sprekender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_005.jpg)
Ik heb de flexibele stroom doorvoer op de bak nog voorzien van twee staafjes koper, hier komen later dezelfde soort connectoren aan als eerder getoond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_009.jpg)
Alle weerstanden, en diodes worden in het aparte compartiment geplaatst waar eerst de originele printplaat en verlichting zat, dus lekker uit het zicht.
Ik heb alleen geen ervaring met de hitte ontwikkeling van de weerstanden en of dat kan in dat kleine hokje uberhaupt kan.
Als laatste heb ik de bedrijfs zekerheid van de stroomafname getest.
Heb de wielen en de stroomcontacten eerst grondig schoongemaakt en een Fleischmann (ex v100) kerstboomlampje als test configuratie gebruikt.
Een *** vrij lichtbeeld was het resultaat, Check!
Dat alles op een eenvoudige basisopstelling met 2 wissels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mitteleinstieg_013.jpg)
Dit was het weer voor vandaag...
Ik hoop dat ik morgen de postbode nog eens tref, dan kan ik eindelijk van start met de verlichting!
Tot laters....!
-
De led,s zijn gisteren voor de tweede keer bezorgd en ik was uiteraard thuis!! (y)
...een doosje met daarin warmwitte en rode led,s van Led-Tuning
Ik kan dus aan de slag!
Het voorbereidende werk is grotendeels gedaan, nu komt het op solderen en en precisie en geduld aan (dat ontbreekt nog wel eens bij mij...)
De smd led,s zijn van het formaat 0805 en 1206, zowel warmwit als rood.
Eerst maar eens met een multimeter in de ohm "weerstand" mode checken wat de anode en kathode kanten zijn van de smd,s.
Vervolgens ( en daar komt het eerste leermoment) het decoderdraad eraan...
Niet doen dus, met het plakken met kristal klear zakken de led,s telkens weer van hun positie af door het gewicht van het draad.
Wist ik veel dat dat spul een veredelde soort houtlijm was!!! Ik dacht een magisch chemisch goedje, niet dus..
Dus het decoderdraad er maar weer af, vervolgens bleven de ledjes mooi zitten.
Na een half uur te hebben gewacht was de kristal klear mooi opgedroogd.
Decoderdraad kwam er nu wel aan te pas.
Als centraal kruispunt qua stroomverbindingen heb ik een 3 gaats euro printplaatje gebruikt wat ik op maat heb geslepen speciaal voor het kleine compartiment.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_219.jpg)
Weerstanden en diodes beiden waren teveel van het goede in de kleine ruimte, dus heb ik de diodes zwevend gemonteerd op de kap.
Het werd al een te grote spagetti van draden, waar niet mee te werken viel.
Ik heb in eerste instantie 2x 2k2 weerstanden gebruikt, deze zijn allebei wat aan de zwakke kant.
Nu in analoog bedrijf valt het tot driekwart snelheid wel mee, maar digitaal moeten er toch echt zwaardere waarden in.
dat wordt dus nog even uitvogelen.
Heb gekozen voor 1206 rood voor het sluitsein, paste immers feilloos op de brede licht geleider.
Als frontlichten heb ik 2x een 0805 en 1x een 1206 gebruikt .
De 1206 is als toplicht achter de lichtgeleider gemonteerd (leermoment 2!)
De 1206 heeft een blekere uitstraling qua licht als de 0805 modellen, ik had het kunnen weten.
Er zat immers al een gele gloed op de 0805,s en bij de grote niet.
Dus uiteindelijk is er een verschil in kleur van het frontsein....
Ook het verschil tussen montage zorgt voor verschil in de lichtstraal.
Bij de onderste 2 lampen zitten de 0805 led,s direcht achter de lens, boven een 1206 achter een lichtgeleider van 3,5 cm.
Dit zijn dus 2 variabelen die ik de volgende keer probeer uit te sluiten.
Blijf dus zoveel mogelijk bij dezelfde typen led,s binnen een setje.
Onder het dak heb ik twee lood gewichten gelijmd die ervoor zorgen dat de wielen goed stroomcontact kunnen maken.
Dit zijn gewoon 2 platgeslagen vislijn loden A 50 gram de stuk. ( Van de buurman uit z,n visdoos gekregen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_218.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_215.jpg)
Het rijtuig rolt nog steeds licht over de rails en heeft een super stroomafname met knipper vrij seinbeeld.
Op de achtergrond staat het volgend slachtoffer om te worden voorzien van een led setje. De Br. 290 in het altrot.
Hier het uiteindelijke eind resultaat van omgerekend 1 weekje in de avond een uurtje of twee prutsen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_220.jpg)
Zie het verschil in felheid van licht en het kleurverschil.
Laat ik nu nog zitten, herinnerd me ervoor de volgende keer aan om het anders te doen.
Ik vind het niet storend genoeg.
De onderste twee lichten stralen iets warmer witte straal, en geen groene zoals op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_221.jpg)
Op de foto, komt het sluitlicht er niet helemaal jofel uit, maar is toch echt mooi rood!
Er schijnt werkelijk geen licht van zowel front als sluitverlichting de wagen in , gelukt dus..
Het is uiteindelijk een leuke eerste ervaring geworden in het monteren van led,s en werken met electronica.
Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat het niet ging lukken, maar na het werk de volgende avond weer fris te hebben opgepakt is het model naar zin afgekomen.
Het is dus een reis geworden langs momenten van pure wanhoop, vreugde en trots...
De volgende keer heb ik hiermee al een kleine basis op zak om uit voort te bouwen.
Ik hoop met dit korte verslag mensen te hebben geboeid en misschien te hebben aangespoord om ook deze stap te zetten een frustratie of ambitie te beginnen...
Fred Peters
-
Compliment! (y)
-
Ik zal vanavond nog even immitatie koppelingen en kortkoppeling even fine tunen.
Bij dit oudere type wagens staan de wagens onderling nog iets te ver uit elkaar.
Tevens ga ik in een test opstelling met weerstanden de verlichting verder dimmen.
De laatste loodjes.....
-
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen boeien!
Dat heb je zeker
Groeten Ronald.
-
Een kleine update...
Ik kon het niet laten om toch het top licht ook nog even aan te pakken.
Dwz, ik heb de 1206 led vervangen voor hetzelfde type als de andere twee.
Dus een 0805 is ervoor in de plaats gekomen.
Tevens heb ik deze led nu direct achter de lens geplaatst.
Heb het overbodige stuk lichtgeleider van 3cm. verwijdert.
Nu schijnt het licht zowel boven als onder even fel en dezelfde kleur.
Vanavond even een begeleidende foto...
-
Mooi verslag Fred. Heb ook al eens een poging gedaan om er SMDs in te bouwen. Werkte geheel naar wens, tot ik de zut dicht klikte en er nog maar 2 van de 5 ledjes werkte. Heb toen de wagen heel voorzichtig in de doos gedaan, en met een zekere kalmte onderaan de stapel dozen met rijtuigen opgeborgen. Anders had ik waarschijnlijk 2 wagens gehad........
Met deze oplossing zie ik weer mogelijkheden om het anders te doen, waarvoor dank.
Greetz,
Noppie.
-
Zoals beloofd hier nog het "uberarbeitete" eindresultaat met de immitatie koppeleingen.
Het licht komt nu veel beter uit dan de eerste opstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_222.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_224.jpg)
En uiteraard het sluitsein....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_225.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_226.jpg)
Dat kiertje tussen kap en dak is trouwens verholpen...
Fin
-
Ter aanvulling aan dit verslag.....
Voor de mensen die hetzelfde rijtuig ook willen gaan ombouwen de volgende tips...
Scherm led,s en lichtgeleiders goed af.
Anders is en blijft je wagen een kerstboom en ben je nog geen stap verder dan de begin situatie.
Plaats eerst de sms led,s zonder draad, anders blijven ze niet zitten bij verlijming met kristal klear.
Bouw de stroom doorvoer voor de topverlichting halverwege het rijtuig in, anders kom je in de knoop met de draden vanaf de weerstanden en wielen.
Gebruik led,s van hetzelfde soort en bouw ze evenver in achter de lenzen.
Dit voor gelijkmatige lichtopbrengst en kleur.
Gebruik een printplaatje met het liefst smd weerstanden en eventueel diodes.
Om het kleine compartimentje te kunnen gebruiken.
Dit is de meest compacte bouwijze.
Boor het gat voor de stroomdraden vanaf de wielen direct achter de achterwand van de bestuurderscabine.
Anders zitten de draden voor de ramen.
Gebruik tussen de draden connectoren.
Dan blijft het model demontabel.
Verwijder de bovenste immitatie remschoenen die lopen veelal tegen de wielen aan.
Zonder dit loopt het rijtuig (vooral oudere modellen) een kant op zwaar.
Gebruik voor de te verlijmen delen een lijmpistool.
Is het niet goed, punnik je het zo weer los met een scherp mesje. (denk aan kortkoppelingen en verkeerd gemonteerde constructies).
Tot slot wil ik zeggen dat ik buitenom de led,s alleen maar afval en leftovers heb gebruikt voor de ombouw.
Plastic brug bovenop kap is een oude blanco cd.
Stroom constructie is van een oud koper plaatje.
Koperdraad uit een andrr oud model.
De rest komt uit de rommeldoos....
Dus dit zijn de dingen waar je een beetje op moet letten.
Fred
-
Hoi
En nu nog eventjes alles flink dimmen. Dit is wel erg 'schijnwerper'.:D
In het echt zie je bij het oudere duitse materieel overdag nauwelijks iets van licht uit de lampen komen, als het überhaupt al aan was.
Bart
-
Ja, inderdaad...
Nu zit er voor analoog gebruik een setje 2k2 weerstanden in.
Maar daar moet ik nog ff mee gaan stoeien.
Heb hier op het forum al waardes van 4k7 gehoord..
Ga ik daar eerst mee beginnen en werk daar van uit naar een accaptabel seinbeeld.
Ben nu bezig met een br 290 en dat wordt ook al een uitdaging.
Dus zit midden in het led/electronica verhaal.....
-
Bij trek/duw-treinen, met de stuurstandwagen voorop, moest vlgs de reglementen het "Zugspitzsignal" ingeschakeld zijn. Een sluitsein, al dan niet verlicht, was ook, bij elke trein, verplichte kost.
-
Hoi
Da's de theorie...de praktijk echter :)
Hier een DSO bijdrage met 280, BDylf en 3 assige ombouwwagens. (y)
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5860413,5860413#msg-5860413
Oh ja, na pakweg 1980 werden de mitteleinstiegwagen niet meer in het trek-duw verkeer ingezet.
De stuurstanden werden in de loop der tijd weer uitgebouwd.
En nog een leuk plaatje tot slot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bylf436stuttgartv3yt3jpg_124997552.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bylf436stuttgartv3yt3jpg_124997552.jpeg)
bart
-
Leuk draadje, kende ik nog niet (y)
Maar, nix für Ungut, wat het frontsein betreft: op de enige foto met de stuurstand voorop brandt het frontsein, bij de loks zijn ze niet ontstoken, maar overdag hoefde dat volgens de regels ook niet. Dat moest alleen als de weersomstandigheden daartoe aanleiding gaven en in tunnels. En bij donker uiteraard 8)
Als je wilt zoek ik het nog eens een keertje op ;)
Groet,
Jan