BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: zuylen op 09 April 2012, 11:04:36
-
Beste mensen,
Ik probeer een Hornby J94 te openen om er een decoder in te plaatsen. Na het openen van alle schroeven blijft de ketel van voren toch vast zitten. Hoe moet ik deze openen? Kan iemand mij aanwijzingen geven om deze Hornby stoomloc die ook bij de NS dienst heeft gedaan van een decoder te voorzien. De Engelse site waar dit wordt uitgelegd is helaas uit de lucht ???
Graag uw adviezen. Alvast bedankt.
Andre
-
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/387-hornby-j94-dcc-guide/
probeer deze maar!
Succes
HansZ
-
Inmiddels rijdt het lokje wel rond, maar met problemen. Aangezien ik de Dapol versie heb waar geen rekening is gehouden met de decoder, heb ik de n-decoder van Lenz (type Gold-mini art nr:10410-01) in de tenderruimte gedaan. helaas heb ik wel enige problemen. Bij het rijden lijkt er soms overbelasting. Dat verdwijnt soms weer en dan reageert de loc goed. Maar soms gaat de motor een eigen leven leiden, waardoor hij op volle snelheid begint te draaien. (Ik heb de condensator verwijderd overigens.) Een andere keer veranderde hij plots van richting. De stroom kan aan de hoge kant zijn, waardoor er overbelasting optreedt, maar de rare reacties van de decoder kan ik niet plaatsen. Nu ik hem een tijdje laat lopen gaat het wel beter, maar toch... Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik speculeer alvast... Zou het motortje, een goedkope Mabuchi motor zoveel tegen EMK's leveren dat de decoder spontaan gek begint te doen??? Het probleem doet zich alleen voor op de hoogste snelheden.
Help mij meedenken met de oplossingen voor dit probleem. Overigens zijn de rijeigenschappen dramatisch. Maar dit was al in analoge toestand. Maar ja he' het is een NSstomer... dus deze moet blijven.
De decoder is eigenlijk ook een ten mooie voor deze baggerloc. Graag adviezen om het een en ander beter te krijgen.
Vr gr Andre
-
Andre,
Om te beginnen: ik vindt dit locje van Dapol beslist geen baggerding; analoog loopt mijn exemplaar als een zonnetje met niet te hoge snelheid en goed regelbaar. Digitaal nog niet geprobeerd maar het lijkt me sterk dat het dan verslechtert. Mijn J-94 is ook van Dapol, althans hij zat in een Dapol doosje. Het nummer op de loc geprint is 68080 British Railways. Er lijkt in het frame ter hoogte van de rookkast ruimte te zijn voor een kleine decoder. En het kleine motortje kan volgens mij geen grote stroomvreter zijn die een decoder overbelast.
Verder heb ik nog niks met het model gedaan. Er moeten wat dingetjes als handgreepjes afgesloopt worden en ronde ramen in de achterwand van het machinistenhuis gemaakt worden om er een NS ding van te maken. En dan nog: het blijft natuurlijk schaal OO 1:76 veel te groot; maar als je er geen HO schaal stoomlocs naast zet is dat niet storend. Leuk samen met een Bachmann WD 2-8-0 Austerity!
Succes en Grtz
HansZ
-
Ach ja, je hebt gelijk dit was een uiting van een frustratie. Hoewel die van mij vergeleken bij de latere Hornby versies minder goed loopt. Via de multimouse kon ik de maximum snelheid niet omlaag brengen. Hierdoor trad het probleem dat de loc opeeens niet meer regelbaar was steeds weer op. Nu heb ik twee anti-parallel geplaatste dioden voor de loc gezet en voila, nu loopt het ding ineens normaal. Hoe dat kan weet ik niet maar het probleem lijkt opgelost.
Andre
-
Ik dacht heel even dat de dioden die de spanning met 0,07 volt terugschroeften de oplossing was. Helaas doet het probleem zich weer voor. Het gebeurt alleen op de hoogste snelheid dat de loc onbestuurbaar wordt, spontaan van richting verandert of opeens keihard gaat rijden. Gek genoeg doet het probleem zich alleen voor als de loc vooruitrijdt.
Kan iemand mij helpen met dit probleem?
Andre
-
Misschien toch niet helemaal de motor potentiaalvrij van het chassis? Meten is weten ;)
-
De motor zit geisoleerd op het plastieke chassis gemonteerd. Het mabuchi-motortje heeft twee geisoleerde lipjes aan de koolborstels. Er lijkt verder geen verbinding. Het zou kunnen dat het op een maandagmorgen geproduceerd motortje is. Misschien moet ik een Hornby exemplaar bemachtigen en de motortjes uitwisselen?
Ik heb ook van Dapol een Engelse Pug. Dit motortje heeft dezelfde problemen terwijl de latere Hornby's beter lijken te lopen.
Andre
-
dat is wel erg toevallig: Ik heb ook een Dapol Pug. Motortje loopt goed maar het lokje rijdt wel wat te snel. Wel problemen met stroomafname maar ja het is ook maar een tweeasser. verder nog geen ervaring met een decoder erin.
Grtz
HansZ
-
ik heb hem ook in ns uitmonstering , maar nog niet digitaal.
-
Ik heb wel een decoder in een Pug ingebouwd, maar niet in een J94.
Leen.
-
Hier is een beschrijving van het inbouwen van een Lenz decoder in een J94:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/387-hornby-j94-dcc-guide/ (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/387-hornby-j94-dcc-guide/)
Misschien heb je er iets aan.
Leen.
P.S. Sorry, ik had niet gezien dat de link er la stond, nou ja, beter 2 keer dan helemaal niet. :-[
-
Normaal moet je de condensator die de motor overbrugt er afhalen. Maar aangezien de motor erg veel stoorspanningen (tegen EMK's) geeft heb ik deze juist weer aangebracht zodat de decoder gevrijwaard blijft van deze stoorspanningen opgewekt door de motor. Normaal worden Lenzdecoders nooit van de kook gebracht door een condensator over de motor. nu de condensator van ca 100 nF erop zit loopt de loc voorbeeldig, al stopt deze soms toch nog wel zodat ik de boel moet resetten :(. Maar goed dat neem ik voor lief.
Andre (y)