BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Pauldg op 23 April 2007, 14:31:57
-
Hallo allemaal,
Is er een manier om vast te stellen dat een motortje een conventioneel binnenwerk (ijzerkern) heeft of dat het om een faulhaber/klokankermotor gaat zonder ze open te breken?
Ik heb een paar leuke motortjes op de kop getikt bij een electronica dump winkel en ik vermoed dat het om precisiemotortjes gaat zonder ijzerkern, (langwerpig, weinig weerstand, mooie loop etc), maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga ze sowieso gebruiken, maar voor de aansturing is het handig om te weten wat er in het huisje zit.
Ik hoor het graag,
Paul
-
Oh ja: even teruggaan naar die winkel en het vragen aan het personeel had ik zelf ook al bedacht! ;D
-
Misschien staat er wel een naam of ee type nummer of aanduiding op, even bij Google intypen misschien. :-X
-
Als je ze op elkaar aansluit, dan moet de een gaan draaien als je zelf aan de andere draait.
Dan heb je een Faulhabermotor of een gelijksoortig type. ;)
-Peter
-
Een belangrijk kenmerk van Faulhaber motoren is dat het van buiten mooie ronde cylinders zijn. Als er platte kanten aan zitten is het zeker geen Faulhaber.
Verder kun je een motor herkennen door de as met de hand te draaien. Een Faulhaber heeft absoluut geen "harde" punten, een motor met ijzerkern heeft voelbare voorkeursstanden.
Verder is de suggestie van Wim Ros ook goed. Laat hier eens zien wat voor tekst er op die motortjes staat, wellicht is er iets wat een aanknopingspunt kan zijn.
-
Nou jongens ik denk dat ik er uit ben. Er staat absoluut geen tekst op de motor (sorry Wim), maar daarvoor koop je in een dump natuurlijk! :)
De cilinder is wel rond, maar er zijn helaas wel voorkeursstanden voelbaar, hoe zacht ook. Conclusie is denk ik dat ik met een goede gelijkstroommotor te doen heb, maar niet met een klokanker.
Iedereen bedankt!
Paul
-
(http://www.site.com/plaatje.jpg) (http://www.site.com/plaatje.jpg)
Mocht iemand mogelijkheden zien om met deze Faulhabermotor 'n lok aandrijving te maken heb er nog behoorlijk wat van in voorraad.
Gr JAN
-
Jan, het plaatje werkt niet!
-
Ja Paul dat probleem heb ik weer zoek me rot hoe je de foto op het forum krijg,dacht de manier gevonden te hebben maar helaas.
Gr Jan
-
We hebben voor jou een handleiding gemaakt...
Klik op:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/upload/files/Teksten/HandleidingBijlagen.doc
groet
-
(http://img162.imageshack.us/img162/5677/faulhabermotornz3.th.jpg) (http://img162.imageshack.us/my.php?image=faulhabermotornz3.jpg)
Hopelijk krijgen jullie het goede plaatje te zien.
Gr Jan
-
Marco bedankt voor de hulp.
Gr Jan
-
TYPE NUMMER! ;)
-
Jan, het lijkt op een Faulhaber, maar dat weten we inderdaad pas zeker als we het typenummer hebben.
Bij een Faulhaber staat dat in het zwarte plastic geperst aan de kant waar de aansluitdraden zitten.
-
Mijne Heren,
Hier de gegevens van de motoren,
Faulhaber Schonaich Germany
Type 1: 330/2055 -32 045
Type 2: 2233L030S 292 23
Vr Gr Jan
-
(http://img145.imageshack.us/img145/976/p1020725ai4.th.jpg) (http://img145.imageshack.us/my.php?image=p1020725ai4.jpg)
Zoiets heb ik er op dit moment van gemaakt.
Gr Jan
-
Jan, op de site van Faulhaber vind ik helaas niets in combinatie met de typenummers, waarschijnlijk zijn het oude type's.
Over de prestaties neem ik aan dat het 12v motortjes zijn. Kan je iets zeggen over de hoofdmaten van de motortjes? Lengte en breedte? En staat er nog een (onbelast) toerental op?
groet, Paul
-
Hallo PAUL,
De afmetingen van deze motoren zijn 22 mm diameter en de lengte is 42 mm.Deze motoren zijn inderdaad 12 v en zaten in 3 pens processchrijvers van het merk Eckhardt.Ze hebben enige tijd in 'n magazijn gelegen en verdwenen toen in de schrootbak door het computertijdperk.
Gr Jan
-
Zonde, goed ding dat je ze uit de schroothoop hebt gered. Als jij er niets mee doet kan ik er inderdaad vast wel een aandrijving mee bouwen. Laat maar even pm weten wat je voor zo'n motortje wilt hebben.
Mijn motortje waar deze tread mee begon heeft ongeveer dezelfde afmetingen en volgens de electronicadump komen ze uit een tachograaf. Ik ben benieuwd hoe het zich in een locomotiefje gaat gedragen.
Paul
-
Type 1: 330/2055 -32 045
Type 2: 2233L030S 292 23
Het eerste nummer kan ik op de site van Faulhaber niet terugvinden.
Type 2 wel, zie: http://www.faulhaber-group.com/uploadpk/d_2233S_DFF.pdf (http://www.faulhaber-group.com/uploadpk/d_2233S_DFF.pdf)
Betekenis van het nummer:
22: diameter
33: lengte van het huis
L: zegt iets over de uitvoering van het aseinde
030: spanning 30 volt
S: zilveren borstels