BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Paul Habraken op 04 April 2012, 16:09:21
-
Beste forumgenoten, en vooral diegenen die bezig zijn met het inbouwen van binnenverlichting in de ICR-wagons van LS-models. (hier kun je ook Artitec lezen, want daarvoor geldt hetzelfde!)
Binnenverlichting aanbrengen : Ook ik ben hiermee bezig. Leuk werk, maar toch een heleboel gepriegel. Het kost me bovendien VEEL tijd die ik liever aan een ander aspekt van de hobby had willen besteden.
Ten eerste: verwijder ik nu maar alle kleine deeltjes van het draaistel, anders ben je zo maar wat schokbrekers en kleine deeltjes kwijt. Ben al een paar keer in een bidhouding over de vloer gekropen om die deeltjes te zoeken.
Wil je het goed doen, dan wil je het liefst per draaistel links en rechts stroomafname. Uiteindelijk lukt dat wel, maar terwijl ik bezig ben, schiet me toch regelmatig de gedachte door het hoofd: "had LS-models, (maar ook Artitec) die een kleine 50 euro vraagt voor een wagon en 95 euro voor een stuurstand niet wat meer zijn best kunnen doen om bij dit model draaistellen te leveren die STANDAARD stroomafname verzorgen. !! ???"
Waarom lukt het Roco wel ? : de TEE Vt11.5 -..... schitterend, de ICK-rijtuigen? ... probleemloos.
Zelfs oude rijtuigen van Schicht, Prefo hebben stroomvoerende draaistellen, maar waarom is dat bij de moderne en relatief dure modellen van LS-models en Artitec niet standaard??
Ik vind dit zo langzamerhand een echte misser, want iedereen wil toch wel binnenverlichting in dat mooie spul aanbrengen.
Bij deze wil ik een oproep, ja, een APPEL richten aan deze fabrikanten om standaard hun produkten te voorzien van een fatsoenlijke stroomafname. En dan bedoel ik niet de "lullige" stripjes op de ICR- stuurstand, maar per draaistel afname op het linker en rechter wiel van iedere as.
Wie valt mij hierin bij zodat we als forum een krachtige oproep richting fabrikanten kunnen richten. ? Wie weet worden we daarin eens gehonoreerd.
Groeten,
Paul
-
Ik ben het in ieder geval met je eens.
Aan de andere kant, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Ik heb Roco stroomafnemers gebruikt, die passen zonder meer op de draaistellen van LSM. Dan heb je inderdaad stroomafname van maar vier wielen, maar met een lichtstrip van Hufing en een condensatir van 470 microfarad werkt het prima en je bent voor een euro of 8 per rijtuig klaar.
Overigens heeft LSM tegenwoordig zelf stroomafnemers voor op de assen, maar die zijn eigenlijk vrij beroerd.
-
@ Henk: inderdaad, die oplossing werkt wel en heb ik dan ook vaak toegepast. Wat ik echter wil bepleiten is een standaard stroomafname, zoals bijvoorbeel Roco in zijn ICK rijtuigen heeft toegepast, waarbij L en Rechts PER draaistel op een simpele manier een draadje kan worden aangesoldeerd ... en klaar ben je. Dat kan toch wel voor dat geld?
Kwestie van een ander ontwerp van het draaistel v.w.b. de stroomafname. . Bij LSm kun je slechts een smalle strip aanbrengen, dus dat betekent een Digirails stroomafnemer halveren, want b.v. een standaard Roco sleper is alweer te breed. Op het forum is dat allemaal ruimschoots voorbijgekomen. Nogmaals: de vraag is niet of we dit niet wel of niet zelf kunnen doen, maar dat de fabrikant hierin standaard voorziet. Mag echt wel voor dat geld.
Grtzz
Paul
-
Bij deze wil ik een oproep, ja, een APPEL richten aan deze fabrikanten om standaard hun produkten te voorzien van een fatsoenlijke stroomafname. En dan bedoel ik niet de "lullige" stripjes op de ICR- stuurstand, maar per draaistel afname op het linker en rechter wiel van iedere as.
Wie valt mij hierin bij zodat we als forum een krachtige oproep richting fabrikanten kunnen richten. ? Wie weet worden we daarin eens gehonoreerd.
Deel je mening m.b.t. de stuurstanden. Ik heb beiden en vind de stroomafname dramatisch slecht. Na 2 weken al geknipper.
Ook ik los het wel op met extra slepertjes maar heb voor beiden samen incl. decoder wel €210 neergeteld. Dan mag je ook wel wat verwachten.
Gr, Ben.