BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Luit op 04 April 2012, 09:29:36
-
STAR zit met locomotief in de maag
Geplaatst: 13:01 uur, dinsdag 3 april 2012
Las dit net bij TV Noord
STADSKANAAL - Museumspoorlijn STAR zit met een grote stoomlocomotief in haar maag.
De STAR zou tijdelijk een door de Friesche Stoomtrein Maatschappij gehuurde locomotief in Stadskanaal stallen en de Friese machinisten opleiden.
Maar de Friesche Stoomtrein Maatschappij is failliet en de verhuurder uit Zwitserland komt de loc niet ophalen. De stallingskosten lopen ondertussen aardig op. De STAR hoopt nu op een snelle oplossing
-
De Friesche stoomtrein Maatschappij lijkt wel meer slachtoffers te maken als gedacht.
Jos
-
Schenk de loc aan de faillissementscurator van de FSM. Redelijk paulianeuze actie, maar de eigenaar vraagt er bijna om...
-
Vraagt erom? Die moeten ook maar aan het geld voor de transportkosten zien te komen.
-
Als dat problematisch is dan is deze knoop nog ingewikkelder dan het er nu uit ziet. Feitelijk moet de verhuurder natuurlijk de transportkosten als vordering bij de curator neerleggen, maar dat is natuurlijk ook niet aantrekkelijk.
-
Als er al geld overblijft uit het fallietsement .... :'( Ten tweede is denk ik de vraag of er nog wel een markt is voor deze loc... ???
Jeffrey
-
Ik begrijp het probleem niet zo. Stallingskosten bij de Star zijn nogal kunstmatig. Hooguit nuttig als drukmiddel om de eigenaar in beweging te krijgen (waarbij in dit geval de kans alleen maar groter wordt dat de eigenaar dan helemaal geen kant meer op kan)
Dat die in de weg staat, wil ik wel geloven. Maar daar zijn oplossingen voor: Zeiltje erover en rustig in een hoekje buiten parkeren.
(en dan over tien jaar als schroot verkopen)
-
Inderdaad, begrijp het ook niet zo. Is helaas wel 't risico van de verhuurder, als je huurder failliet gaat krijg je geen geld meer en moet je 'm toch zelf ophalen. Of laten ophalen en de kosten daarvan voldoen. Heb je daar geen geld voor, jammer. Maar niet iemand anders met het probleem laten zitten.
Als niemand er voor wil betalen of 'm op wil halen zit er niets anders op dan verkopen aan een sloper (metaal brengt nog wel wat op), eventuele opbrengst naar de verhuurder. Als die dat niet wil dan maar slopen en eventuele opbrengst naar de curator. De verhuurder, die meldt zich dan daar maar met zijn schade.
-
De reportage van RTV Drenthe (op Youtube) geeft ook de reactie van de advocaat van DLM: Klik (http://youtu.be/ngVgI0Pnoqo)
-
Ach en anders gaan ze hem toch zelf gebruiken dit jaar. wordt hij nog nuttig gebruikt.
Gr Jan
-
Voor schootprijs wil een andere vereniging 'm heus wel overnemen. Maar aardig pressiemiddel om wat schot in de zaak te brengen.
-
Ik vraag mij af, hoeveel de FSM aan huurkosten betaald. Als dat niet te hoog is, zijn er misschien wel Nederlandsche verenigingen die het huurcontract over zouden willen nemen. Je vindt niet overal een bedrijfsvaardige stoomlok die eigenlijk klaar voor gebruik is.
-
Inderdaad even naar die reportage van RTV Drenthe kijken. De STAR lijkt de loc eigenlijk niet te willen laten gaan.
De loc op eigen gezag in gebruik nemen of zelfs als schroot doorverkopen zoals hier door sommigen wordt gesuggereerd, is natuurlijk niet aan de orde. Dat is de snelste manier om justitie op je dak te krijgen.
-
Zag hem net op MP staan, kan even de link niet zo gauw weer vinden....................
-
Ik vraag mij af, hoeveel de FSM aan huurkosten betaald. Als dat niet te hoog is, zijn er misschien wel Nederlandsche verenigingen die het huurcontract over zouden willen nemen. Je vindt niet overal een bedrijfsvaardige stoomlok die eigenlijk klaar voor gebruik is.
De huurprijs is 10.000 euro per maand geweest (bron:forum.nmld.nl (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=83&postdays=0&postorder=asc&highlight=huur&start=2640). Helaas is het oorspronkelijke interview niet meer on line). Mijn inschatting is dat geen enkel Nederlands spoormuseum dat wil gaan betalen.
-
stallingskosten?? zet em buiten. dan is je probleem opgelost (y) tja, ermee rijden. is DLM niet ook failliet egenlijk??
gr
-
Als je leest wat er onder het filmpje staat, dan zie je dat de verhuurder eist dat de loc niet verplaatst wordt.
-
De huurprijs is 10.000 euro per maand geweest (bron:forum.nmld.nl (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=83&postdays=0&postorder=asc&highlight=huur&start=2640). Helaas is het oorspronkelijke interview niet meer on line). Mijn inschatting is dat geen enkel Nederlands spoormuseum dat wil gaan betalen.
150.000 Zwitserse Franken per jaar lees ik in het verslag van de curator.
Volgens het laaste verslag van maart is afgesproken dat DLM de kosten van transport voor zijn rekening neemt. Met de Friese Stoomtreinmaatschappij was geen stallingsvergoeding overeen gekomen.
-
Als je leest wat er onder het filmpje staat, dan zie je dat de verhuurder eist dat de loc niet verplaatst wordt.
ok, weten ze uberhaupt dat ie in de loods staat? zoniet kun je em best 25 meter verplaatsen. zouden ze echt moeilijk doen daarover??
gr
-
ok, weten ze uberhaupt dat ie in de loods staat? zoniet kun je em best 25 meter verplaatsen. zouden ze echt moeilijk doen daarover??
gr
Nou, dat denk ik dus wel. Kan mij goed voorstellen dat de STAR het ding nog geen cm wil verplaatsen zonder toestemming, anders is daar straks ook nog gesodemieter over. T'is gewoon een hopeloze situatie met aan alle kanten verliezers.
-
Er waren al mensen van DLM bij de STAR geweest (zie RTV Drenthe), dus natuurlijk weten ze dat ie binnen staat...
By The Way: bij mij in de vitrine staat ook een 23 058. Gelukkig verlangt mijn vriendin geen stallingskosten ;D ;D
-
En waarschijnlijk is dat ook nog gewoon een kolenlok ;D (y)
-
...............De huurprijs is 10.000 euro per maand geweest.................
Bij zo'n bedrag, wat overigens klopt, vraag je je als weldenkend mens toch al snel af hoe ze dit ooit hadden willen terugverdienen per maand. Daar moet je dagelijks heel wat kaartjes voor verkopen, en dan ook nog winst trachten te maken.............
Valt dit niet onder bestuurlijk wangedrag ?
-
werd constant gezegd, maar niemand luisterde daar helaas...
gr
-
nog een simpeler oplossing
laten staan totdat de waarde van de geclaimde stalling en onderhouds kosten zo hoog zijn, dat je beslag kan leggen op de lok en dan hebben we er een mooie bij. ;D
groet
jan
-
Als je leest wat er onder het filmpje staat, dan zie je dat de verhuurder eist dat de loc niet verplaatst wordt.
Nou, dan had ik helemaal mooi gezegd kom dat ding dan maar lekker halen...
Niets betalen, en ook nog eisen stellen..?
Volgens mij staat dat ding daar nu al langer dan ooit de bedoeling was, dus ik had hem mooi buiten geparkeerd...
-
En dan vervolgens voor alle mogelijke schade aansprakelijk gesteld worden? Ben je meteen alle kans op stallingsgeld ook kwijt...
-
En dan vervolgens voor alle mogelijke schade aansprakelijk gesteld worden? Ben je meteen alle kans op stallingsgeld ook kwijt...
als die kans er uberhaupt is.
gr
-
Je kan de vraag beter anders stellen.
Is er überhaupt wel kans dat ze ooit de stallingsgelden krijgen?
Op de zelfde manier kan ik ook met Mn Deutz naar de stalling gaan, niet betalen en dan maar eisen dat het ding niet verplaatst mag worden.
De stallingseigenaar verteld me wat anders: Niet betalen, Eruit!!
Jos.
-
Er waren al mensen van DLM bij de STAR geweest (zie RTV Drenthe), dus natuurlijk weten ze dat ie binnen staat...
By The Way: bij mij in de vitrine staat ook een 23 058. Gelukkig verlangt mijn vriendin geen stallingskosten ;D ;D
Dan heb jij mazzel, op de een of andere manier gaat er een deel van mijn loon wél naar de stallingskosten van mijn vrouw.
-
Je kan de vraag beter anders stellen.
Is er überhaupt wel kans dat ze ooit de stallingsgelden krijgen?
Op de zelfde manier kan ik ook met Mn Deutz naar de stalling gaan, niet betalen en dan maar eisen dat het ding niet verplaatst mag worden.
De stallingseigenaar verteld me wat anders: Niet betalen, Eruit!!
Jos.
Ja, alleen het verschil is dat de DLM die loc daar niet heeft gestald, dat heeft de FSM gedaan. Voor eventuele stallingsgelden moet de STAR dus bij de curator zijn. Weinig kans natuurlijk, al was het alleen maar omdat er in de overeenkomst met de FSM niet over stallingsgelden wordt gerept. In ieder geval is de DLM de STAR in beginsel niks verschuldigd en heeft de STAR er voor te zorgen dat de loc geen schade oploopt en zonder verder gezeur wordt overgedragen, tenzij de DLM de loc wel wil verkopen.
-
Ze kunnen ook die stal eromheen afbreken en 25 meter verderop weer opbouwen ;D
-
tenzij de DLM de loc wel wil verkopen.
Volgens mij is de loc geen eigendom van DLM maar van Eurovapor.
-
Inderdaad even naar die reportage van RTV Drenthe kijken. De STAR lijkt de loc eigenlijk niet te willen laten gaan.
Ik wil/kan verder niet teveel op allerlei details ingaan maar ik wil dit toch even tegenspreken, dat is echt niet de insteek.
De loc is eigendom van Eurovapor en voor een langere periode gehuurd door DLM.
-
Dat is mooi om te lezen, want die woordvoerder lijkt toch wel erg hebberig. ;D
Maar goed, voor stallingsgelden moet je bij de staller zijn en dat was niet DLM of Eurovapor.
-
Misschien denk ik te eenvoudig hoor. De FSM heeft de loc bij STAR gestald. De FSM wordt nu door de curator vertegenwoordigd. Dan zegt STAR toch gewoon: "Alsjeblieft curator, hier je loc terug. Je betaalt er niet meer voor. Doe ermee wat je wilt, maar weg bij ons." Klaar. De loc is gewoon betrokken in het failissement en de curator moet er alles aan doen om verdere kosten als gevolg van het faillissement te voorkomen. Dus curator, verzin een list. Weg met dat ding. Zo niet, dan gerechtelijke stappen. Volgens mij win je dat met vlag en wimpel. Is iemand hier jurist toevallig?
-
En die curator denkt: die loc is niet van mijn kluppie, dus die moet ik er niet bij hebben. Niks mee te maken, kost alleen nog maar meer geld, bekijk het maar!
-
Daar komt de curator niet mee weg, daarvan ben ik wel overtuigd eigenlijk.
-
Daar zul je hem toch ook eerst van moeten overtuigen.