BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wvdm op 03 April 2012, 09:28:40
-
Hallo,
Ik spaar Nederlandse model treinen, hele mooie en hele fijne. ;D
Nou maakt de motor van sommige modelen veel lawaai. :(
Dus haal ik die lawaaige motor eruit en een andere stillere motor doe ik erin. :D
Vervolgens doe ik er een geluids decoder in met kleine speakertjes.
En dan heb ik weer een model, dat lawaai maakt, maar nu met het echte geluid van de echte trein. (y) ;D
Alhoewel????
Hieronder heb ik wat filmpjes van youtube gehaald. Klik op de makers ervan.
Het zijn dus wat voorbeeldjes van een echte trein en het model daarvan.
Nee, in het model zat geen luidruchtige motor. In de echte trein zat wel een luidruchtige motor, dat weer wel. Of eigenlijk had ie een luidruchtige knalpot, die ze later op het dak gefrot hebben en een betere versie, oftewel een stillere knalpot.
van Wentink Apeldoorn (http://www.youtube.com/watch?v=9wkROhGzH9I /url)
De modeltrein vertrekt.
Van sprinter098 (http://www.youtube.com/watch?v=Fr8N50TdKzw /url)
De echte trein vertrekt.
Van Fermon54 (http://www.youtube.com/watch?v=E522xKL6QlI /url)
Het model op de treinbaan van Fermon.
Van kokerrok01 (http://www.youtube.com/watch?v=dPY5Eo0fixI /url)
Dezelfde trein komt halverwege het filmpje, de echte .
Van daanlog (http://www.youtube.com/watch?v=mQJsp54buuY /url)
Het mmodel op de treinbaan van daanlog
Van fresquiva (http://www.youtube.com/watch?v=P6yu-p82i08 /url)
De echte, een filmpje van fresquiva.
Ik hoor toch duidelijk verschil tussen de echte trein en het geluid van het model met het echte geluid van de echte trein.
Mijn oren worden elk jaar gekeurd, dus daar ligt het niet aan.
Niet dat ik me er druk om maak, maar eigelijk is het toch wel een beetje raar. Of niet.
Ach, wat geeft het, als we maar plezier hebben met onze hobby en dat heb ik.
Met vriendelijke groeten,
Wil
-
Raar of niet, waar het vooral om gaat is dat veel mensen plezier hebben van zo'n "geluidsmodule" in een treintje. En dat gun ik ze van harte. Dat wil ik even gezegd hebben voordat ik m'n eigen mening geef.
Persoonlijk vind ik treintjes met geluid verschrikkelijk, vooral omdat in de meeste gevallen het volume niet op schaal is. Als je een, pakweg, honderd meter van een echte trein af staan, hoor je hem wel, maar niet echt hard meer. Sta je op een meter afstand (ruim 100 meter op schaal) van een DE I (zoals hier aangehaald) kun je amper nog een gesprek voeren.
Natuurlijk kun je door de decoder in te stellen het volume temperen, maar dan valt het effect grotendeels weg, althans, dat vind ik.
Door toeval ben ik eens in het bezit gekomen van een lokje met zo'n geluidsdecoder erin, na wat proberen heb ik het geluid op "uit" gezet en ik zet het soms nog eens "aan" om het effect aan bezoekers te laten horen, wat doorgaans wel een glimlach oplevert, al dan niet gepaard aan een enthousiaste verbale reactie.
Bovendien ben ik van een generatie die stoomlokomotieven nog "in levenden lijve" heeft meegemaakt, (al was dat dan niet in het nederlandse) en de "vibes" die ik in m'n herinnering koester worden maar zwakjes afgespiegeld door... nou ja.
Net als rookgeneratoren, m'n sigaret geeft meer smook. Maar ook hier geldt: ieder z'n meug.
Maar wel leuk dat iemand er hier eens een kritische kanttekening over neerzet :D
Groeten,
Jan
-
Ah, eindelijk iemand die het snapt. :)
De geluidsdecoders lijden aan twee euvels.
1. Het ontbreken van lage tonen, waardoor het gepiep dat resulteert bij mij vooral op de lachspieren werkt.
2. Je hoort het altijd alsof je naast de trein staat en niet alsof je op pakweg 100 meter afstand staat, terwijl dat omgerekend de meer gebruikelijke afstand is die je ten opzichte van de modelbaan inneemt. Dat heeft Jan goed gezien. Bij een moderne trein hoor je op die afstand vrijwel alleen nog de contactgeluiden van de wielen en het breken van de luchtweerstand. Bij een oude diesel of een stoomloc hoor je het geluid van de loc zelf vrij vaag.
Maar het is supersubjectief. Voor mijn beleving werkt het helemaal niet, bij anderen kennelijk wel.
En incidentele toeschouwers vinden het vaak leuk. Ik heb dus die Roco TEE met geluiddecoder en één stoomloc - ook mijn enige stoomloc - met geluid. Handig voor een demonstratie, maar man man, wat een rust als je de decoder uitzet.
-
De lol van het modelgebeuren is wat mij betreft niet dat het "precies 1:87" is, maar dat je in je hoofd een vertaalslag maakt van kleine plastic of messing priegeltjes naar het overweldigend zware spul in het echt. Dat vertalen is een soort tele-tijd-machine: het ene moment ben je hier, het volgende ben je weg - terwijl je nog steeds hier bent. Dat de geluidschips niet 'echt' genoeg zijn vind ik niet erg - de modeltreintjes zijn überhaupt niet echt. Het is allemáál nep, en dat is precies de bedoeling: de eigenlijke 'zwarte magie' vindt plaats ín je hoofd.
-
De oplossing lijkt dus een dikke luidspreker onder de baan (aan de voorkant) en niet in de loc. En wanneer het volume kan worden gekoppeld aan de plek op de baan waar de loc zich bevindt los je beide problemen die Henk benoemd op. Bestaat er niet zoiets?
-
Jawel, dan worden een paar luidsprekers onder de baan gemonteerd en electronica zorgt ervoor dat het geluid de treinen volgt. Ik heb dat weleens op Amerikaanse banen gezien en het werkt heel overtuigend bij zware stoomlocs en brullende diesels. Om de woorden van Clickmaniac te gebruiken, in tegenstelling tot de geluiddecoders veroorzaakt het wel de magische klik in mijn hoofd.
Maar goed, ik rij vooral modern en dus ga ik juist voor geruisloze modellen waarbij je alleen de contactgeluiden van rails op wielen hoort. Dat werkt bij mij.
-
Zoiets? (http://www.modelrec.com/search/product-view.asp?ID=7614)
Iets soortgelijks hebben ze ook voor stations. Maar de geluiden zijn wel Amerikaans. Dus diesel en stoom, niets elektrisch.
Persoonlijk wil ik graag dat een modeltrein "stil" is. Als voorbeeld wil ik grote modeltreinbeurzen aanhalen.
Als ik daar een paar uur rondloop (op Rail of Eurospoor dus) dan heb ik het wel gehad met die banen waar ook sound wordt gebruikt. Of de kraampjes. Lawaai.
-
Zoals in zoveel zaken....het is een hobby en ieder moet die maar beoefenen zoals hij/zij wil.
Persoonlijk vind ik "geluid" gewoon de investering niet waard.
Het kost een hoop geld en het resultaat draagt voor mij niet bij aan een betere beleving van mijn hobby.
Als ik het op beurzen of bij anderen zie/hoor vindt ik het leuk.....meer niet.
Ernest
-
Inderdaad, ieder zijn feestje. En dat moet vooral zo blijven.
Voor mij wegen de eventuele voordelen van 'geluid' niet op tegen de meerprijs. Maar er is ook iets anders wat mij weerhoudt van investeren in zaken als geluid, op en neer gaande stroomafnemers, openende deuren, enz., en dat is, naast de forse meerprijs, de duurzaamheid van e.e.a.
Daar hoor/lees ik eigenlijk nooit iets over, terwijl ik mijn modellen het liefst voor de eeuwigheid koop. M.a.w., ik ben benieuwd hoe al die (in mijn ogen) overbodige fratsen zich houden na een aantal jaren modelbaangebruik.
Eric
-
Ik vind geluid uit een loc wel meerwaarde hebben, bassound of niet... als het maar correct uitgevoerd wordt. Als Amerikaan rijder vind ik natuurlijk de Ammi's leuk. Als je dan zoals ik afgelopen zomer naast zo een brullende diesel hebt gestaan in de States die je letterlijk laat vibreren en je komt thuis en het geluid van je model komt sterk overeen is de missende "feel" niet zo erg voor mij. Het model doet namelijk precies dat wat zijn grote zus doet, en dat is best wel kicken.
Jawel, dan worden een paar luidsprekers onder de baan gemonteerd en electronica zorgt ervoor dat het geluid de treinen volgt. Ik heb dat weleens op Amerikaanse banen gezien en het werkt heel overtuigend bij zware stoomlocs en brullende diesels.
Been there, done that! Op mijn eerste tentoonstellingsbaan Metusa Junction. Daar vlogen de vullingen bijna uit je kiezen..... ;) Alleen is dan het geluid de hoofdrolspeler en de loc bijzaak. En dat is dan weer precies het tegenovergestelde.
Ja, voor mij voegt geluid wel iets toe, ook bij de tentoonstellingsbanen. Maar zonder is ook prima, hoor. Het kost ook een lieve duit, voor 1 geluidsdecoder van Esu heb je ook (bijna) 4 gewone varianten van decoders. En dat is best een hele kluif.
Ik denk wel dat er, als je meerdere soundlocs hebt, een soort "overkill" aan geluid komt als je ze thuis op je baan hebt staan of rijden. Dan zal het volume zeker teruggeschroefd moeten worden om er lol aan te hebben.
Dus voor mij raar? Nee, denk 't niet. Met geluid kun je digitaal echt los gaan vind ik! (y) Maar ook zonder blijft spelen met onze treintjes gewoon leuk :) ;)
-
Vooral het ontbreken van lage tonen doet bij mij onmiddellijk het effect teniet wat zo'n geluiddecoder zou moeten bereiken.
Het overgebleven geluid kan ik ook niet anders typeren dan gepiep, afhankelijk van het volume lachwekkend of irritant.
Eén model met geluiddecoder in huis, leuk als gadget om te laten zien wat tegenwoordig mogelijk is, maar alleen als er bezoek is en maximaal één rondje. En op beurzen ben ik meestal redelijk snel klaar met baantjes waar de locs hun mond niet kunnen houden. :) Hoewel als het onopvallend aanwezig is, achtergrondgeluid in mijn ogen wel geschikt kan zijn om een bepaalde sfeer te creëren. Maar in locs hoeft het voor mij niet.
Huub
-
ik vind sound ook leuk tot nu toe is de artitec 755 mn enige lok met sound, maar dat blijft niet zo.
Ik heb het volume wel fors gedimt , af fabriek idd veel te hard.
Als ik bij de VSM naast die stoomloks sta geweldig mooi, dus dat mag op mn baan ook.
Ook verwacht ik dat de meerprijs van 100 euro niet lang meer zo is.
Er zijn er al die veel goedkoper zijn , dus ik verwacht dat de andere fabrikanten volgen.
gr Jan
-
Ik heb niet zoveel locs met sound en zet het geluid ook lang niet altijd aan, maar rijden met sound heeft voor mij wel een meerwaarde, vooral bij stoomlocs. Startgeluiden, het piepen van de remmen bij het tot stilstand komen, het verschil in stampgeluid bij het optrekken, de diverse fluitsignalen, allelei andere geluiden zoals omroepberichten, kolenscheppen en dergelijke, het gedempte geluid tijdens het rijden in tunnels, het opklinken van de sound als de loc de tunnel uitkomt, het verschil in geluidskarakteristiek tussen de verschillende stomers, ja, dat vind ik het allemaal heel leuk. Met het ontbreken van de lage tonen valt het wat mij betreft nogal mee, maar misschien zijn mijn al wat oudere oren niet meer zo jofel en hoor ik dat hogere gepiep niet meer zo goed ;D.
Groet,
Ruud
-
Wat mij voornamelijk opvalt als je meerdere treinen met geluiddecoders naast elkaar hoort of op een beurs rondloopt is dat alle geluiden zo op elkaar lijken. Het lijkt wel of er ooit maar één hoorn is opgenomen en elke decoder met deze versie is uitgerust. Dat vindt ik erg jammer.
Zelf heb ik één LINT 41 van Syntus met geluiddecoder en eerlijk gezegd heb ik het zeer zelden aanstaan. Zonde van het extra geld denk ik dan maar.
Ook het niet synchroon lopen van een beweging van een stoomlok en het weergegeven decoder geluid vind ik erg afleiden, zeker op YouTube filmpjes.
Verder ligt het niet aan een decoder maar aan de kleine speakers dat er weinig tot geen lage tonen kunnen worden weergegeven.
Groeten Willem,
-
.., maar misschien zijn mijn al wat oudere oren niet meer zo jofel en hoor ik dat hogere gepiep niet meer zo goed ;D.
Groet,
Ruud
Kan ;)
Ook het niet synchroon lopen van een beweging van een stoomlok en het weergegeven decoder geluid vind ik erg afleiden, zeker op YouTube filmpjes.
Klopt, is ergerlijk. Vaak is met een beetje tijd en moeite de beweging redelijk tot goed af te stellen. Ook zonder extra sensor.
Wat mij voornamelijk opvalt als je meerdere treinen met geluiddecoders naast elkaar hoort of op een beurs rondloopt is dat alle geluiden zo op elkaar lijken. Het lijkt wel of er ooit maar één hoorn is opgenomen en elke decoder met deze versie is uitgerust. Dat vindt ik erg jammer.
Op shows e.d. wordt het geluid meestal "opgevreten" door de omgeving en het geluid in de hal. Ik merk dat aan mijn locs die ik dan zelf bijna niet meer hoor terwijl je ze thuis echt wel hoort :) Dat effect is dus bijna niet te voorkomen.
Het teveel op elkaar lijken? Tja, als het gelijke modellen zijn is dat nou eenmaal zo. De meeste decoders en/of geluidsfiles zijn behoorlijk goed afgestemd op hun grote voorbeeld. Dus om daar nou iets aan te veranderen?
Ook verwacht ik dat de meerprijs van 100 euro niet lang meer zo is.
Er zijn er al die veel goedkoper zijn , dus ik verwacht dat de andere fabrikanten volgen.
Klopt, vooral bij de Amerikaanse varianten. Maar het beroerde is dat die goedkopere varianten ook goedkoper (lees slechter) in het geluid zijn.... Maar goed, een Esu kost gemiddels 110 euro en een Soundtraxx gemiddeld 110 dollar. Ja, dat mag zeker wel wat goedkoper, zeker gezien het feit dat er steeds meer verkocht worden en dus ook geproduceerd. Zouden de kosten wel wat van moeten zakken.
-
Bijna al mijn locs zijn voorzien van sound, vindt het geweldig en wil eigenlijk niet meer zonder. Er is alleen een nadeel...mijn nieuwste model is de Br 215 van ESU en als ik daar dan mee aan het rijden ben zou ik ook graag al die extra gadgets graag op mijn andere soundlocs zien. Maar ja... :-\
-
Voor mij is geluid geen noodzaak, maar op momenten heeft het z'n meerwaarde.
Het is de laatste jaren wel veel beter geworden en het verschilt nogal van loc naar loc.
Zo vind ik mijn roco br03 nogal ielig, daarentegen is de br50 van vorig jaar een overtuigend ding.
De Trix br 23 maakt op snelheid een nogal hakkepufferig geluid.
Leukst vind ik eigenlijk het wegrijden, als je het *netjes* doet, dan moet de spelende mens nogal wat,
deuren dicht, fluit etc. Vooral de br 50 komt dan lekker langzaam op gang met het nodig gekrakeel.
fred
-
Hmmm, bijna al mijn locomotieven zijn van sound decoders voorzien.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen lok meer aanschaf zonder.
De ontwikkeling van de laatste jaren is enorm, en moet zeggen zonder de gadgets vindt ik het al gauw saai worden.
Kijk maar eens naar de laatste ontwikkelingen bij de bekende producenten, met name de wat exclusivere modellen doen het volgens mij prima.
Wel vindt ik de Diesels gauw vervelen, dus zijn zover zachter gezet dat ze heel erg op de achtergrond zijn, maar zonder? nee dat nooit.
De extra kosten?, ja het kost wel wat maar liever een extra dure dan 3 goedkope, en dan na een (paar) jaar wat verkopen in verband met ruimte gebrek, met verlies uiteraard indien nieuw aangeschaft.
Nee als ik zie wat er dit jaar weer gaat komen dan ken ik nog wel even vooruit....... wel even de staats winnen vrees ik.
Veel plezier iedereen met je soundloks en andere gadgets.
Groeten Leen.
-
Heb zelf een aantal sound locomotieven(diesel en stoom). De diesels vind ik niets, te eentonig. Daarin tegen zijn de stoomlocomotieven wel leuk om te horen.
Vind echter als er te veel soundlocomotieven aanstaan en rijden op de baan het iets te veel van het goede.
Vind de extra investering in een sound locomotief niet altijd de moeite waard. Prijs vind ik ook nog wat te hoog.
In de toekomst zal dit vast veranderen of we kunnen geen soundloze meer krijgen.
-
Dion,
het prijsverschil wordt in ieder geval bij roco wat overzichtelijker: 70 euro, maar
als je dan de decoder meerekent is dat nog maar 50 euro
Fred
-
Dat ben ik met je eens dat het bij Roco wat overzichtelijker wordt/is. Maar volgens mij is dat toch wel wat meer als 70 euro. Maar dan zou ik de catalogus er bij moeten gaan halen.
-
Zojuist DE2 bestelt zonder geluid, puur omdat het te duur wordt, vind ik. Het is prachtig geluid in modelspoortreinen, ik gun het iedereen en mezelf ook. Maar als het niveau van het geluid, wat al microscopisch klein is ,nog preciezer moet. Hoe duur wordt het dan. Dat er geluid uit modeltreinen komt bewijst hoever onze technieken zijn. Wat is het volgende; een machinist die het raampje openschuift in de cabine en naar je zwaait terwijl je naar je baan kijkt :o.
Toch prachtig om de modelspoortechniek te zien ontwikkelen?
Wie had er nou kunnen denken dat er zoveel nostalgisch NS-spul op de markt zou komen?
Btw, je hebt toch decoders waar je zelf geluid op kan zetten?
Gr Koen
-
Het verschil tussen locs zonder en met sound varieert bij Roco sterk. Soms is dat inderdaad 70 euro, maar bij de Br 52 is het verschil 130 euro (artnrs 62278 en 62279) en bij de Br 001 zelfs 170 euro (artnrs. 63348 en 63349).
Groet,
Ruud
-
Ik heb helemaal geen loc's met geluid.
En sinds ik pas een paar maanden bezig ben met de hele treintjes hobby heb ik tot op heden ook nog geen nieuwe loc gekocht, ik koop ze tweedehands, (wel van een bekende die ze nieuwe gekocht heeft en een overkill aan verzameling heeft).
Ik repareer wel vaker treintjes en dan heb ik welleens een soundloc op mijn baan staan en ik vind het wel erg mooi. Geluid is vaak een beetje schel en staat 9 van de 10 keren inderdaad erg hard. Maar het geeft een mooi perspectief aan de baan en het hele tafereel wat je bouwt.
Kortom ik ben er ernstig over aan het nadenken om mezelf een keer een nieuwe loc cadeau te doen met sound. De prijs is voor mij nog het punt, ik vind het gewoon zoveel geld voor een trein. Het bouwen van scenery is voor mij de hobby, de treintjes een leuke bijzaak, het zou dus nog even kunnen duren.
Daniël
-
Dion/Ruud,
als ik het allemaal van de roco meneer in een filmpje over de neurenberger messe goed gehoord heb zijn de nieuwe modellen 70 euro, ook de BR01 die Ruud noemt. Vroeger was het inderdaad (veel) meer.
Fred
-
Kan zijn dat dit te maken heeft met de nieuwe leverancier van de sounddecoders. Ik heb me laten vertellen dat Roco (en misschien ook wel Fleischmann) is overgestapt van de sounddecoders van Esu naar die van Zimo.
Groet,
Ruud
-
Denk het niet echt Ruud, worden gewoon meer van die dingen geproduceerd. Meer afname betekend een betere prijs..
-
We zullen zien. Mijn bron, een goed ingevoerde winkelier, vertelde me dat Fleischmann uiterst ontevreden is met de prestaties van de Esu-sounddecoder in de Br 43. Er blijken ontzettend veel defecten op te treden. Veel meer dan normaal. Esu gaf echter niet of onvoldoende thuis bij claims. Misschien niet voor niets worden Flm-modellen van de Br 43 overal gedumpt en is het model alleen nog als Auslaufmodel verkrijgbaar.
Toen Esu niet of onvoldoende meewerkte aan oplossingen, zijn er gesprekken gestart met Zimo, ook in verband met het nieuwe besturingssysteem Z21, dat mede door/in samenwerking met Zimo is ontwikkeld. Er schijnen nu ook financiële banden te bestaan tussen Zimo enerzijds en Fleischmann-Roco anderzijds. Kortom, er zijn veranderingen op til, aldus mijn zegsman. We zullen het in ieder geval vanzelf aan de bijgevoegde handeling zien als de nieuwe Fleischmann-Roco-modellen met sound worden uitgeleverd.
Groet,
Ruud
-
De huidige Roco en Fleischmann modellen hebben een Zimo-sounddecoder. Bijvoorbeeld de VT95 railbus van Fl-mann is enorm verbeterd qua geluid ten opzichte van de ESU-decoders in de vorige versie.
Er bestaan inderdaad banden tussen Modelleisenbahn en Zimo. Het door Ruud genoemde Z21-systeem is daar een kindje van. Dit is een ontwikkeling die deels op het konto van Peter Ziegler komt. Het eigen digitale besturingssysteem van Ziegler (Zimo) is niet verder ontwikkeld omdat er toen al toenadering door Modelleisenbahn was gezocht.
grtz,
Wim
-
Ruud,Wat moet ik me voorstellen bij een ingevoerde winkelier? Is dat een buitenlander die op een dag besliste ik ga naar Nederland en begin een treinwinkel?
-
Dat is een winkelier die goed op de hoogte is van de ontwikkelingen bij de fabrikanten.
Groet,
Ruud
-
Dion/Ruud,
als ik het allemaal van de roco meneer in een filmpje over de neurenberger messe goed gehoord heb zijn de nieuwe modellen 70 euro, ook de BR01 die Ruud noemt. Vroeger was het inderdaad (veel) meer.
Fred
Heb de nieuwheden catalogus 2012 er bij gehaald en inderdaad bij 99% is het prijs verschil 70 euro.
Dit prijsverschil begint acceptabeler te worden. Zeker omdat(zoals hier al aangegeven) je anders ook een decoder van circa 25 euro(prijs van decoder die ik gebruik) erbij moet kopen.
Nu zet de zaak mij toch wel aan het denken. Nog even en het is geheel niet meer interessant om een lok zonder sound te kopen. Het prijs verschil met boven genoemde getallen is 45 euro.
Wel de prijs van een redelijk rijtuig of goederenwagen maar toch.
-
Dat verschil van 70 euro vind je ondertussen niet alleen bij Roco. Ook bij Trix begint dat het gangbare prijsverschil te worden, bijvoorbeeld bij de Br 94 die gepland is voor het eind van dit jaar.
Groet,
Ruud
-
Allemaal goed en wel, wat ik dan wel weer wrang vind, is dat sommige modellen alleen nog als soundloc worden aangeboden. Toen de blauwe "Bügelfalte" E10 nog als gewone loc in de collectie van Roco zat, heb ik naast de pot gep.... Sindsdien tot de ontdekking gekomen dat die als tweedehands model hier en daar nog wel op de kop te tikken is, en dat is maar goed ook. Roco heeft 'm nu weer aangekondigd: 72568 met geluid en 72569 met geluid en beweegbare stroomafnemers. Maar ik wil een gewone, zonder toeters en bellen >:(
-
Zoeken dan maar zou ik zeggen. ;)
Maar je kunt de toeters en bellen ook uitzetten. ;)
Wat je hier opnoemd zal in de toekomst vaker gaan gebeuren/voorkomen.
-
Dat hoop ik niet. Vergeleken met een prijsverschil van 100 euro lijkt 70 euro misschien een stuk milder, maar ik vind het nog steeds te veel voor toeters en bellen die ik niet wil. Voor analoogrijders zijn de geluidsdecoders al helemaal een matig genoegen. Niet vergeten om in de winkel het geluid uit te laten zetten, want anders begint het kreng bij iedere wisseling van rijrichting weer helemaal op te starten.
-
Maar je kunt de toeters en bellen ook uitzetten. ;)
Zeventig euro's aftikken voor iets wat ik NIET ga gebruiken? O wacht, ik ga het wél gebruiken, namelijk UIT zetten. Da's wel 70 ballen waard ja.
-
Uit laten zetten in de winkel is volgens mij niet nodig, dit kun je zelf. Tenminste bij mijn soundloc's via f1 aan of uit.
Ik snap dat je hoopt van niet. Maar de ontwikkeling naar digitaale toeters en bellen gaat gewoon door en is dit te stoppen?
-
afhankelijk van de prijzen die ze er voor (gaan) vragen, is dit best wel te stoppen. Te duur is niet kopen, is mindere afzet voor het product. Ik denk dat de lijnen die nu deels uitgezet zijn een vervolg krijgen (een goedkope lijn: eenvoudige uitvoering; duurdere lijn: meer gedetailleerd; dure uitvoering: incl toeters en bellen). Althans daar hoop ik wel op, anders worden het weinig treintjes vrees ik zo (voor mij dan).
Groet,
Michel
-
Zeventig euro's aftikken voor iets wat ik NIET ga gebruiken? O wacht, ik ga het wél gebruiken, namelijk UIT zetten. Da's wel 70 ballen waaard ja.
Snap best dat je er niet graag voor betaald.
Maar doe je dat niet bij zoveel dingen? Bv hoeveel van de mogelijkheden van de tv gebruik jij die er op zitten. De zaken die je niet gebruikt betaal je ook voor.
-
Uit laten zetten in de winkel is volgens mij niet nodig, dit kun je zelf. Tenminste bij mijn soundloc's via f1 aan of uit.
Waar zit f1 op een rijtrafo?
Ik had het daar over het specifieke probleem voor analoog rijders. :)
-
@ Dion,
Je hebt daar een heel goed punt, maar dat is bij mij ook gelijk de reden om te gaan onderhandelen over de prijs. Als ze dingen verkopen die ik niet wil, ben ik minder geïnteresseerd, dan koop ik het niet, of voor minder. En je hebt gelijk, bij TV, auto, telefoon e.d. krijg je een hele lading nonsens mee die je niet gebruikt, maar je hoeft daarmee niet accoord te gaan.
Groet,
Michel
-
Ik denk dat de lijnen die nu deels uitgezet zijn een vervolg krijgen (een goedkope lijn: eenvoudige uitvoering; duurdere lijn: meer gedetailleerd; dure uitvoering: incl toeters en bellen). Althans daar hoop ik wel op, anders worden het weinig treintjes vrees ik zo (voor mij dan).
Groet,
Michel
Doen sommige fabrikanten inderdaad ook. Roco heeft een tijd geleden de splitsing gemaakt, hobby, professionel en platin.
Zie er echter niet meer veel van(Roco).
Of je het stopt is nog maar de vraag alle digitale zaken krijgen een steeds kleiner prijskaartje. Als het verschil echt klein gaat worden of gelijk stapt men over.
-
Aangezien ik de soundlocs erg kostbaar vind, ben ik toch van plan in de toekomst meer geluidlocs aan te schaffen. Het heeft voor mij zeker meerwaarde.
Andre
-
En je hebt gelijk, bij TV, auto, telefoon e.d. krijg je een hele lading nonsens mee die je niet gebruikt, maar je hoeft daarmee niet accoord te gaan.
Juist. Ik gebruik nog steeds de Nokia 3310. Het enige wat ik nog zou willen is een ingebouwde aansteker.
Bv hoeveel van de mogelijkheden van de tv gebruik jij die er op zitten. De zaken die je niet gebruikt betaal je ook voor.
Is dat ook een kwart tot een derde van de totaalprijs? Hoe dan ook, bij mij geldt dan de overweging of ik het gevraagde bedrag over heb voor wat ik wil, namelijk tv kijken. Eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik geef er geen ruk om, maar het houdt mijn vrouw wel rustig, en dat mag ook wat kosten.
De meerprijs van een sound-loc maakt mij niet rustig, integendeel >:(
-
Het komt tot nu toe toch nog maar weinig voor dat er alleen een soundversie van een loc leverbaar is. Ik vermoed dat het nog wel een tijd zo zal zijn dat er een versie zonder en eentje met sound verkrijgbaar zal zijn.
Groet,
Ruud
-
Dat is een waar woord, Ruud. Beetje teveel gefocused op de E 10 ;D
-
Jan, die blauwe E10 Bügelfalte van Roco vind je momenteel hier (http://www.ebay.de/itm/ROCO-HO-E-Lok-BR-E-10-DB-nr-43791-ab-1-/140733783458?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item20c4631da2). Er zijn wel veel bieders, dus het ziet er inderdaad naar uit dat nogal wat mensen de 'gewone' versie willen aanschaffen voordat ze, specifiek bij dit model, gedwongen zijn een toeters-en-bellen-model te kopen. Op de Duitse eBay vind je ook nog wat aanbiedingen van dit model met grijze Schürzen.
Groet,
Ruud
-
Waar zit f1 op een rijtrafo?
Ik had het daar over het specifieke probleem voor analoog rijders. :)
Al mijn nieuw gekochte soundloc's zijn uit de doos gekomen zonder dat het geluid aanstond. Dit moest ik aanzetten.
Maakt op dat moment niet uit of deze op een digitale baan staat of niet, het geluid staat uit. Anoloog kun je deze niet aanzetten omdat je geen f1 toets hebt.
-
@ Dion,
Je hebt daar een heel goed punt, maar dat is bij mij ook gelijk de reden om te gaan onderhandelen over de prijs. Als ze dingen verkopen die ik niet wil, ben ik minder geïnteresseerd, dan koop ik het niet, of voor minder. En je hebt gelijk, bij TV, auto, telefoon e.d. krijg je een hele lading nonsens mee die je niet gebruikt, maar je hoeft daarmee niet accoord te gaan.
Groet,
Michel
Dan loop je het risico om niets te hebben. Er zit gewoon veel te veel zaken op aparaten die men niet gebruikt, soms ook bij standaard modelen. Omdat de fabrikant vind dat dit standaard is. Ik bezit ook een simple telefoon en wat gebruik ik alleen om te bellen. De rest kan mij gestolen worden, hier betaal ik echter wel voor. Kan ik tegen de fabrikant/winkel zeggen laat het er maar af. Nee, dus.
In veel gevallen bepaald de fabrikant wat er gebeurtof wat standaard is en niet de consument. Als consument heb je de mogelijkheid om het te laten liggen. Maar je zal met een grote groep moeten zijn om het te veranderen.
-
soms is het ook niet erg om niets te hebben. ;)
Groet,
Michel
(in bezit van een eenvoudige (pre-paid) mobiele telefoon, ander telefoon zit gewoon aan een draadje (geen last van een lege telefoon of storingen), geen tv (dus geen kabelkosten), geen auto (lage transportkosten), een gewone fiets (kan ik zelf repareren), geen magnetron (kan ook niet stuk gaan), wel digitale treinen (geen gedoe met schakelaars en drukknoppen), geen digitale baan. :D
Eigenlijk heb ik dus nog best wel veel ;D
-
Dat is ook weer waar. ;)
Je moet ook niet alles willen hebben dan is de lol er ook snel van af.
-
Toepasselijk Oud-Hollands spreekwoord: 't Bezit van de zaak, is 't einde van 't vermaak. ;D
Groet,
Ruud
-
Precies Ruud, zolang ik weet dat ze er nog zijn.... ik loop er vanzelf een keertje tegenaan ;D
-
Eerst moet de baan met zachtboard, schuim, folie en meer dempend materiaal zo gemaakt worden dat je de treinen niet meer hoort en vervolgens geven we een hoop geld uit om er onnatuurlijk geluid uit te persen. ??? Het geluid zal best verbeteren in de toekomst, maar ook ik vind het de meerprijs niet waard. Zelf heb ik 1 stoomlok met sound, deze heb ik (omdat ik analoog rijd) wat zachter gemaakt door het luidsprekertje af te plakken. Onder de tafel hangen luidsprekers en die verzorgen treingeluiden en die kan je gratis downloaden op: www.steamsounds.org.uk
(y)
-
Kijk dat zijn tips, Cottage. Volgens mij had ik Ruud nog eens een keer een linkje gegeven met exacte geluiden van zijn treinen.
Gr Koen
Nieuw bij Viesmann, zwaaiende machinist in cabine ;D
-
Eerst moet de baan met zachtboard, schuim, folie en meer dempend materiaal zo gemaakt worden dat je de treinen niet meer hoort en vervolgens geven we een hoop geld uit om er onnatuurlijk geluid uit te persen. ??? Het geluid zal best verbeteren in de toekomst, maar ook ik vind het de meerprijs niet waard.
Sommige mensen vinden een rustige en stille loop gewoon mooi meestal betekend het ook dat de rails netter gelegd zijn. Kijk daar hebben we het weer: JIJ vind het niet waard, andere mensen kunnen de meerwaarde wel zien.
Zelf heb ik 1 stoomlok met sound, deze heb ik (omdat ik analoog rijd) wat zachter gemaakt door het luidsprekertje af te plakken.
Naar een goede treinenzaak gaan en daar kunnen ze met een kleine aanpassing in de instellingen het geluid uitzetten of verlagen. Dan hoef je niet te kloten met plakband of andere goocheltrucs uit te halen.
Groeten Ronald.
-
Tsja, vroeger hadden we hier de moppersmurf. In Cottage een waardige opvolger. :(
Gr.
Eric
-
Zou dat onnatuurlijke geluid waar je het over hebt niet te maken kunnen hebben dat je de speaker afplakt ::) ::) ::)
Zoals Ronald aangeeft, op een fatsoenlijke manier het geluid laten dimmen lijkt me een betere oplossing.
Misschien ga je dan een soundloc nog eens waarderen....
Ik doe dat wel, het geluid van m´n BR64 van Lenz is geweldig !
Ferry
-
Tsja, vroeger hadden we hier de moppersmurf. In Cottage een waardige opvolger. :(
Gr.
Eric
;D
-
Gewoon met oude roco diesels rijden. Geen geluidsdecoder nodig, het ding maakt van zichzelf al en prachtig geluid ;D
Groet,
Michel
-
Er gaat niets boven een bolle neus met dubbele speakers met full blown sound!
Oh ja 4 f3's !
Of een prachtige Artitec Stoomloc
Geluid is een van die verbeteringen in de hobby die ook weer jeugd aantrekt!
Natuurlijk is er veel te verbeteren. Als VSM nu es een aantal Diesel 2200 sounds opneemt dan worden heel veel NS rijders blij!
-
Zou dat onnatuurlijke geluid waar je het over hebt niet te maken kunnen hebben dat je de speaker afplakt ::) ::) ::)
Het helpt natuurlijk niet, maar veel maakt het ook niet uit. Het geluid klinkt inherent onnatuurlijk hoor, piep piep, tuut tuut. ;D
-
Of er zit iets tegen de conus, dan wordt het ook gepiep en gekraak 8)
Maar goed, geluidsbeleving is heel persoonlijk.
Als ik klassieke muziek of jazz hoor, dan krijg ik vlekken in m´n nek, wordt hypernerveus en geirriteerd. Terwijl een ander ervan kan genieten, dus tja...
Gr.
Ferry
-
Henk, op het gevaar af in herhaling te vallen: zo onnatuurlijk als jij het geluid van soundlocs beoordeelt, vind ik het niet. Er ontstaat hier m.i. langzamerhand een verkeerd beeld van de sounds. De fabrikanten gebruiken de originele geluiden van de betreffende locs en die mogen dan door de kleine speakertjes wat 'beperkt' klinken, het is zeker geen 'piep, piep, tuut, tuut'. Daarmee doe je de werkelijkheid echt geweld aan.
Groet,
Ruud
-
Nee, ik vergeet nog het tggggggggggg dat een diesel altijd doet Ruud. Ik kan het precies nadoen, echt waar.
We hebben al eerder geconstateerd dat het een heel persoonlijke beleving is. Het resultaat zit tussen de oren en bij mij wil het gepiep (dat meen ik echt) maar niet veranderen in een echte diesel.
Doe mij Beethoven maar.
-
Het helpt natuurlijk niet, maar veel maakt het ook niet uit. Het geluid klinkt inherent onnatuurlijk hoor, piep piep, tuut tuut. ;D
Zolang het maar geen 'boing boing toet toet' wordt.... ;D
-
Henk, misschien is deze (http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/1992/d/3/p/2512%2C1992%2C1898/pr/neukonstruktion-elektrolokomotive-rh-10475-der-gysevraaberbahn.html) dan wel iets voor jou ;D. Wel in spoor n ;).
Groet,
Ruud
-
Er staat een prima geluidsinstallatie naast de baan Ruud. Heerlijk een middagje knutselen met een CD op de achtergrond. Daar doet een mens het voor, nou ja ik dan. :)
-
Henk, op het gevaar af in herhaling te vallen: zo onnatuurlijk als jij het geluid van soundlocs beoordeelt, vind ik het niet. Er ontstaat hier m.i. langzamerhand een verkeerd beeld van de sounds. De fabrikanten gebruiken de originele geluiden van de betreffende locs en die mogen dan door de kleine speakertjes wat 'beperkt' klinken, het is zeker geen 'piep, piep, tuut, tuut'. Daarmee doe je de werkelijkheid echt geweld aan.
Ik snap wel wat Henk bedoelt... het geluid klinkt meestal te dun en te iel, het mist bijvoorbeeld bij een diesel de gigantisch sterke lage tonen die je vaak haast meer voelt dan hoort.
Daarnaast merk ik dat vrijwel geen enkele sounddecoder tot nu toe het dieselgeluid in een diesel-elektrisch stel / lok goed weet na te bootsen. Een diesel in een 2200, 2400 of Plan U bijvoorbeeld loopt niet continue op een bepaald toerental en al helemaal niet direct gerelateerd aan de snelheid van de trein.
Ik weet dat enkele mensen hier mee bezig zijn, maar bijvoorbeeld het geluid van Artitec's DE-1 vind ik totaal niet kloppen wat dat betreft. Ik heb begrepen dat voor de DE-2 er een beter geluid zou komen wat dit wel goed nabootst maar dat heb ik niet mogen ervaren. Als men er dan ook nog een paar speakers in weet te zetten welke groot genoeg zijn om serieuze bastonen te produceren kon het misschien in de buurt gaan komen... (al moet je bij een DE-2 eigenlijk 2 onafhankelijke dieselgeluiden hebben, geen idee of dat kan... de twee diesels lopen immers nooit 100% gelijk)
-
"Als ik klassieke muziek hoor" krijg ik hoofdpijn in mijn maag en maagpijn in mijn hoofd. ???
-
Moet je toch eens naar de dokter gaan... ;D ;D
-
Wat betreft het "gepiep" van "modelgeluid", nog even afgezien van de vraag of je treintjes met geluid nou wel of niet leuk vindt, dat moet tenslotte iedereen lekker voor zichzelf uitmaken vind ik, een locomotief op schaal is, even uitgaand van H0, in lengte, breedte en hoogte 87 keer kleiner dan een echte. Daar moet dan wel een geluid uit komen dat "echt" klinkt. Logisch.
Even een zijsprongetje:
Iemand die vliegtuigen op schaal bouwt, en daar ook echt mee wil vliegen (RC) loopt tegen het probleem aan dat als je het echte vliegtuig exact op schaal nabouwt, dat dan het ding voor geen meter wil vliegen. Dat komt, omdat je wel het vliegtuig verkleint, maar niet de lucht(moleculen) waarin het ding moet vliegen. Door het verkleinen verander je ook de aerodynamische eigenschappen van de "echte". Eenzelfde probleem zie je bij modelschepen, als je die laat varen is de boeggolf heel anders dan bij een echt schip. Oorzaak: het model is wel 1:X, het water niet.
Ik denk dat je met soortgelijke wetmatigheden te maken hebt als je een model echt wil laten klinken. Op de één of andere manier klopt er iets niet.
Zomaar even een gedachte.
Jan
-
Even voortborduren op je zijsprongetje:
Zelfs al zou je het voor elkaar krijgen om een dieselmoter van een lok daadwerkelijk 87 keer te verkleinen, dan nog krijg je niet het geluid. Hoe kleiner een motor, hoe meer omwentelingen zo'n motor maakt (denk ik). Dat maakt het geluid ook anders.
-
Ja, dat bedoel ik. Je maakt wel een model, maw je verkleint het voorbeeld, maar niet de omgeving. Zelfs al zou je zo'n dieseltje kunnen maken, en met hetzelfde toerental kunnen laten draaien, dan heeft de in trilling gebrachte lucht (want dat is geluid) heel andere eigenschappen dan het model (want die lucht is niet verkleind). Volgens mij zou je dat niet eens kunnen horen ;D
-
Ook even voortborduren op Jans gedachte: het is opvallend dat in het Waterloopkundig Instituut in Wageningen wel tests worden uitgevoerd met schepen, booreilandconstructies, dijken en waterkeringen op schaal in echt water, waarbij de golfbewegingen uit de werkelijkheid worden nagebootst om te zien hoe het model zich houdt en reageert. Dus misschien zit het toch iets anders.
Groet,
Ruud
-
Eerst moet de baan met zachtboard, schuim, folie en meer dempend materiaal zo gemaakt worden dat je de treinen niet meer hoort en vervolgens geven we een hoop geld uit om er onnatuurlijk geluid uit te persen. ???
Joost, hoe verzin je het....... ::) Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.
Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.
Sommige mensen vinden een rustige en stille loop gewoon mooi meestal betekend het ook dat de rails netter gelegd zijn. Kijk daar hebben we het weer: JIJ vind het niet waard, andere mensen kunnen de meerwaarde wel zien.
Precies ;)
-
Dus misschien zit het toch iets anders.
Ja, misschien wel. Ik ben geen natuurkundige, en mis dus de know-how om dat allemaal uit te kunnen vogelen. Misschien dat iemand zich ooit nog eens geroepen voelt 8)
Maar waar het om gaat, is dat er geluidsmodules verkrijgbaar zijn voor in modeltreintjes, en of die nou natuurlijk klinken of niet, iedereen heeft er wel een mening over en dat is goed zo.
Hiervoor werd gesproken over muziek tijdens het hobby'en, persoonlijk vind ik gewoon stilte wel lekker. Maar ieder het zijne, AliB of Zangeres zonder Naam, Edvard Grieg of Mötörhead, gewoon lekker doen wat je leuk vindt.
-
@R.Halma (Joost, hoe verzin je het....... Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.
Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.)
Waarom nu weer zo negatief over een forumgebruiker.
Dat iemand de schurft aan digitaal heeft en dat openbaart hoeft toch niet te betekenen dat hij/zij niet deugt.
Het niet digitaal willen werken is toch geen halszaak.
Er zijn ook veel mensen die geen moderne auto/motor willen vanwege het feit dat ze niets meer zelf kunnen doen. En in feite is men bij digitaal modeltrein rijden ook gewoon afhankelijk wat een ander in een systeem heeft gestopt. Want het bewerken van chips zal voor een enkeling zijn weggelegd.
Laten we wel zijn er zijn mensen die zelfs het analogegedeelte niet snappen maar zich er meee kunnen redden. Begrijpen van digitaal is voor hen helemaal een brug te ver.
-
Luit als iemand zo tegen digitaal is, kan hij het toch ook gewoon een keer laten zich in ieder topic wat over digitale zaken gaat zich te manifesteren?
-
Ook even voortborduren op Jans gedachte: het is opvallend dat in het Waterloopkundig Instituut in Wageningen wel tests worden uitgevoerd met schepen, booreilandconstructies, dijken en waterkeringen op schaal in echt water, waarbij de golfbewegingen uit de werkelijkheid worden nagebootst om te zien hoe het model zich houdt en reageert. Dus misschien zit het toch iets anders.
Groet,
Ruud
Een zijsprong op een zijsprong. Was het niet zo dat men via een model (in een lab) berekende wat de stroomsnelheid van het water zou zijn tussen de pijlers van de Oosterscheldedam, maar later bleek dat deze snelheid groter was toen men de dam werkelijk bouwde?
Op de een of andere manier ziit er dus echt iets tussen werkelijkheid -> model -> werkelijkheid. Zelfs de wiskunde kan dit nog niet goed vatten, maar ze komt dichtbij.)
-
Jeroen ik vermoed dat dat onderzoek niet in Wageningen gedaan is maar door Deltares is uitgevoerd...
In Wageningen zit MARIN wat eigenlijk alleen rekent aan alles wat in het water dobbert (platformen, schepen ed) , zaken als dammen en pijlers is Deltares.
-
Aangepast.
(eventjes iets nagezocht, kwam op volgende wikipediapagina uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deltar. De Deltar is een analoge rekenmachine) :-X
-
@R.Halma (Joost, hoe verzin je het....... Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.
Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.)
Waarom nu weer zo negatief over een forumgebruiker.
Dat iemand de schurft aan digitaal heeft en dat openbaart hoeft toch niet te betekenen dat hij/zij niet deugt.
Het niet digitaal willen werken is toch geen halszaak.
Er zijn ook veel mensen die geen moderne auto/motor willen vanwege het feit dat ze niets meer zelf kunnen doen. En in feite is men bij digitaal modeltrein rijden ook gewoon afhankelijk wat een ander in een systeem heeft gestopt. Want het bewerken van chips zal voor een enkeling zijn weggelegd.
Laten we wel zijn er zijn mensen die zelfs het analogegedeelte niet snappen maar zich er meee kunnen redden. Begrijpen van digitaal is voor hen helemaal een brug te ver.
Kan de statement van Ronald alleen maar beamen, hij laat zich verder niet negatief uit over de forumgebruiker maar wel over het feit dat hij zich in elk draadje over digitaal rijden negatief moet uiten. Onbekend maakt onbemind en het doet me een beetje denken aan de discusies over de CD speler.
Persoonlijk vindt ik digitaal eenvoudiger dan analoog met veel draadjes en andere zaken.
Daarnaast is het wel of niet mooi vinden van geluid in een lok een puur persoonlijke beleving. Zo zijn er mensen die zweren bij de platenspeler ipv een CD, persoonlijk heb ik liever een CD zonder piepjes en kraakjes. En voor het gemak tijdens het bouwen zelfs voor digitale MP3's
-
Ook even voortborduren op Jans gedachte: het is opvallend dat in het Waterloopkundig Instituut in Wageningen wel tests worden uitgevoerd met schepen, booreilandconstructies, dijken en waterkeringen op schaal in echt water, waarbij de golfbewegingen uit de werkelijkheid worden nagebootst om te zien hoe het model zich houdt en reageert. Dus misschien zit het toch iets anders.
Groet,
Ruud
Hier in Wageningen zijn ze er ook achter dat het niet helemaal correct is dus werd er in Ede een enorme vacuumtank gemaakt. (http://www.nauticlink.com/nieuwsdienst/2012/03/13/111123974/marin-in-ede-kan-golven-tot-21-meter-simuleren-in-unieke-vacuumtank-depressurised-wave-basin/)
Hans
-
@R.Halma
Waarom nu weer zo negatief over een forumgebruiker.
Dat iemand de schurft aan digitaal heeft en dat openbaart hoeft toch niet te betekenen dat hij/zij niet deugt.
Het niet digitaal willen werken is toch geen halszaak.
Er zijn ook veel mensen die geen moderne auto/motor willen vanwege het feit dat ze niets meer zelf kunnen doen. En in feite is men bij digitaal modeltrein rijden ook gewoon afhankelijk wat een ander in een systeem heeft gestopt. Want het bewerken van chips zal voor een enkeling zijn weggelegd.
Laten we wel zijn er zijn mensen die zelfs het analogegedeelte niet snappen maar zich er meee kunnen redden. Begrijpen van digitaal is voor hen helemaal een brug te ver.
Luit, ik ben helemaal niet negatief over de gebruiker Cottage Railways ofwel Joost. Ik word alleen heel erg moe van het constante tegen-digitaal-trappen van 'm. Laat ons nou lekker digitaal rijden, als hij dat niet wil; prima. Had ik 'm al een paar keer verteld maar blijkbaar begrijpen we /hij mij niet helemaal goed.
Ik heb helemaal niets tegen analoog, ben alleen fervent digitaal rijder :)
Kan de statement van Ronald alleen maar beamen, hij laat zich verder niet negatief uit over de forumgebruiker maar wel over het feit dat hij zich in elk draadje over digitaal rijden negatief moet uiten. Onbekend maakt onbemind en het doet me een beetje denken aan de discusies over de CD speler.
Precies ;) Niet meer en niet minder.
Zo, ik vind 't mooi zo. En ga lekker met mijn zowel Digitale als Analoge treintjes spelen! :)
-
Voor de laatste keer! Ik ben niet negatief over digitaal, alleen vind ik het jammer dat mensen die voor analoog kiezen vaak met enige minachting worden bekeken. De redenen om analoog te willen blijven kunnen heel verschillend zijn, maar niet omdat de analoge rijder ouderwets of dom is.
Ook op mijn baan zijn digitale zaken als geluids- en lichtmodules te vinden, alleen het rijden is analoog en dat is een bewuste keus, voornamelijk uit nostalgisch oogpunt.
Het tegen digitaal aanschoppen heb ik een enkele keer gedaan als ik op een goed bedoelde vraag of opmerking een raar antwoord kreeg en dat was dus niet bedoeld voor alle blijde digitale rijders. Laten we op deze site open blijven staan voor andere meningen en met opbouwende kritiek de hobby voor elkaar tot een nog groter genoegen maken.
Ik beloof om iets minder te mopperen !!!
-
Niemand wordt hier minachtend aangekeken of behandeld........alleen als je er echt echt om vraagt 8)
-
Joost, heel fijn dat je dit duidelijk maakt maar:
Voor de laatste keer! Ik ben niet negatief over digitaal, alleen vind ik het jammer dat mensen die voor analoog kiezen vaak met enige minachting worden bekeken. De redenen om analoog te willen blijven kunnen heel verschillend zijn, maar niet omdat de analoge rijder ouderwets of dom is.
Ik persoonlijk ben niet, nooit en zal nooit iemand met minachting bekijken alleen omdat hij of zij analoog rijdt. En ik geloof ook nergens gelezen te hebben dat anderen dat zo gezegd hebben. Dus waar je dat vandaan haalt is mij niet duidelijk.
Ik beloof om iets minder te mopperen !!!
(y)
-
Analoge rijders zijn suf...
-
....alleen vind ik het jammer dat mensen die voor analoog kiezen vaak met enige minachting worden bekeken.
Daar heb ik nou nog nooit last van gehad.
En als je er wel last van hebt, dan kun je jezelf opbeuren door jezelf op de schouder te kloppen, omdat je dingen kunt waar die domme digitaalrijders nog nooit van hebben gedroomd. ;D
-
Analoge rijders zijn suf...
en waarom?
-
Luit, ik ben helemaal niet negatief over de gebruiker Cottage Railways ofwel Joost. Ik word alleen heel erg moe van het constante tegen-digitaal-trappen van 'm. Laat ons nou lekker digitaal rijden, als hij dat niet wil; prima. Had ik 'm al een paar keer verteld maar blijkbaar begrijpen we /hij mij niet helemaal goed.
Ik heb helemaal niets tegen analoog, ben alleen fervent digitaal rijder :)
Helemaal mee een Ronald :)
Zo, ik vind 't mooi zo. En ga lekker met mijn zowel Digitale als Analoge treintjes spelen! :)
Goh, ik moet nog een aantal omgaan bouwen :D Eerst moeten ze analoog goed lopen voordat er een decoder inkomt.
Ik beloof om iets minder te mopperen !!!
(y)
-
Omdat het leuk is om te zeggen :P ;D
-
Eigenlijk best wel leuk dit topic. (y)
Groet Jaap
-
Omdat het leuk is om te zeggen :P ;D
Waarom ???
-
Digitaal leek mij eerst niks, nu is inmiddels bijna alles digitaal
qua loc's. Maar geen sound. Ik vind het zelf niet klinken.
Maar mag het wel graag bij een ander zien. Overgens zijn de
wissels en seinen wel analoog. Wat een ander ervan vind dat
intresseert mij vrij weinig. Ieder zijn meug.
vrgr Steef
-
omdat je dingen kunt waar die domme digitaalrijders nog nooit van hebben gedroomd.
Droom liever van mooie vrouwen ;D
-
Overigens zijn de wissels en seinen wel analoog.
Jij snoept van 2 walletjes!
Gr. Jaap
-
ben enkel de overweging een beetje kwijt......
Maar goed ik heb zelf geen loc met geluidsmodule o.i.d. maar vind het erg gaaf om de locs te zien en horen die het wel hebben. grootste nadeel vind ik dat het geluid niet vergaat als de trein weg rijdt maar dat je die over de gehele baan blijft horen....... Moet je er twee hebben rijden 10 minuten wordt je gek van....
Jeffrey
-
Lekker toch ;D
-
Jij snoept van 2 walletjes!
Gr. Jaap
Ik mag dat van de mrs... ;D
vrgr Steef
-
ben enkel de overweging een beetje kwijt......
Maar goed ik heb zelf geen loc met geluidsmodule o.i.d. maar vind het erg gaaf om de locs te zien en horen die het wel hebben. grootste nadeel vind ik dat het geluid niet vergaat als de trein weg rijdt maar dat je die over de gehele baan blijft horen....... Moet je er twee hebben rijden 10 minuten wordt je gek van....
Jeffrey
Daar hebben ze het volume voor uitgevonden, probleem is dat de meesten daar nog nooit van gehoord hebben
-
Wat ik vooral een voordeel vind is dat de loc's op modelsnelheid
ingesteld kunnen worden. Daarom wilde ik digitaal..
vrgr Steef
-
Moet je er twee hebben rijden 10 minuten wordt je gek van....
Lang niet zo gek als aan dit topic meedoen.
Gr. Jaap
-
;D
-
Volume instellen? Dat heeft soms nogal wat voeten in de aarde als je een simpele digitale Mulitmaus-rijder bent, zoals ik. Bij de sounddecoders van Esu kun je dat nog wel regelen (CV 63), maar die lui van Trix hebben de geluidsvolumeregeling onder CV 902 zitten. Laat die MM nou maar tot 256 gaan...
Groet,
Ruud
-
Henk, op het gevaar af in herhaling te vallen: zo onnatuurlijk als jij het geluid van soundlocs beoordeelt, vind ik het niet. Er ontstaat hier m.i. langzamerhand een verkeerd beeld van de sounds. De fabrikanten gebruiken de originele geluiden van de betreffende locs en die mogen dan door de kleine speakertjes wat 'beperkt' klinken, het is zeker geen 'piep, piep, tuut, tuut'. Daarmee doe je de werkelijkheid echt geweld aan.
Vind ik niet. Overigens geen verwijt naar de geluiddecoderfabrikanten. Ik wil best geloven dat wanneer je de decoder aansluit op een normale huiskamerversterker, het geluid heel natuurlijk klinkt.
Maar het is nu eenmaal een fysische onmogelijkheid om vanuit een luidsprekertje in een H0 loc de lage tonen weer te geven. En zonder die mogelijkheid blijft het hoge tonendeel over en veel meer dan piep, piep, tuut, tuut is dat nu eenmaal niet. Is natuurlijk persoonlijk of je je eraan stoort of niet. Maar als je een essentieel deel van het geluid simpelweg niet kunt weergeven, lijkt me dat je dat toch met recht onnatuurlijk kunt noemen. Daar helpt geen verbetering van de decoders aan.
De oplossing is mogelijk eenvoudig: een tweede, exact gelijk aangestuurde geluiddecoder (met hetzelfde geluid natuurlijk) onder je baan aan een subwoofer hangen. Liefst op een zolder van pakweg 10 bij 10 meter (liefst nog groter), anders heb je nog steeds hoorbare begrenzingen van de lage tonen. ;)
Huub
-
Geluid is top (y)
Ik ben het ermee eens dat het nogal schel is, en de meeste diesels teveel motorgeluid weergeven in verhouding, maar toch geeft het een extra dimensie aan de modelbaan.
Ik heb de RN232 (http://youtu.be/1x0QKDvC4s0) met geluid.
En heb een Loksound besteld voor de ICE-3M. ;D
Zelf heb ik één LINT 41 van Syntus met geluiddecoder en eerlijk gezegd heb ik het zeer zelden aanstaan. Zonde van het extra geld denk ik dan maar.
Willem, als je van die geluidsinstallatie af wil...(hint) ;)
mvg,
Martijn.
-
Willem, als je van die geluidsinstallatie af wil...(hint)
Ik heb destijds hetzelfde betaald voor de sound versie als de analoge versie moest kosten. Het is mijn eerste en enige trein met sound. Wil niet zeggen dat ik hem wil verkopen...
Groeten Willem,
-
't was te proberen ;D
(http://i135.photobucket.com/albums/q158/rcwestland-nl/braafsmile.gif)
mvg,
Martijn.
-
Railroad & Co brengt een product op de markt met speakers onder de baan. Heb eens een demo bijgewoond. Tamelijk spectaculair.
Zelf ben ik wel tevreden over het geluid van de soundloks die ik nu heb. Ik zal evenwel nooit al mijn loks van sound voorzien. Dat wordt teveel van het goede.
Iets anders is dat de electromotor & aandrijving van sommige modellen buitengewoon luidruchtig is en dus onnatuurlijk over komt. Bijvoorbeeld mijn Trix Br 52 met kondenstender (incl. draaiende ventilatoren) is zo'n herriemaker. Het geluid van de sounddecoder is dan - naar mijn mening - aanzienlijk realistischer.
Dat het geluid van verschillende loks op elkaar zou lijken is niet mijn ervaring. Ik hoor een aanzienlijk verschil tussen mijn tweecilinder Br 01 en mijn driecilinder Br 44. Zelfs tussen een oliegestookte en kolengestookte versie van de Br 44 zijn verschillen waar te nemen.
Peter