BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: dane060 op 22 April 2007, 14:28:07
-
Zit je te denken welk thema jij graag wilt hebben op jou baan? :D
vote en vergelijk ;)
Groet Dane
-
Ik mis de stad. (stedelijk) Dus anders gestemd.
-
Combi van Platteland en Stedelijk is mijn favoriet. Iets wat je hier dus overal tegen komt. Heb Platteland gestemd dus :P
-
Stad, Drukke stad, Metro's, trams, graffiti en natuurlijk industrie.
mvg,
Stijn :)
-
Ik heb platteland ;D
-
ik mis de bargen :P
-
Voor mij geen modelbaan zonder (het liefst vele 8)) bussen :P. Af en toe een landelijk uitstapje vind ik wel leuk, maar heb anders gestemd want stedelijk is toch wat mij echt trekt.
Groetjes Michiel
-
Groene heuvels met rotsen ;D
-Fred
-
Combinatie van heuvelig, bergen en platteland eigenlijk.
Geen grote stad.
-
Simpel
Bergen dus, of liever gezegd: diepe dalen met hoge bergen ;D . Kleine dorpjes en stadjes dus afwisselend bebouwd.
Maar ja, dat past wat mij betreft ook het beste bij een zwitserse baan... ;)
Robert
-
sorry ik ben vergeten de stad erbij te zetten :-| beetje stom van me :'(
groet Dane
-
Ik sluit me bij Robert aan maar dan in H0. 1 kleine aanvulling erbij. Ik vind een wat vlakker stuk met wat koetjes erin ook wel leuk :)
Groeten Jeroen
-
Ik hou het bij het platteland en de stad.
Cor
-
beetje met nivo verschillen, en wat vlaktes voor haven en industrie gebied.
dus bergen en dalen met bruggen.
Eigen lijk gewoon maken zoals ik uitkom. Niet echt een tekentafelbaan
-
Mijn thema wordt: een echt bestaand stukje spoor, in de buurt van een station bij de splitsing van 2 spoorlijnen. Het gaat daarbij om arnhem in de jaren 50. Het past dus eigenlijk het beste in stedelijk, al komen er weinig gebouwen op de baan en veel groen.
Sander
-
Zeer stedelijke doch iets wat Bourgondisch van sfeer opgezette agglomeratie met voorzieningen van het categorie 3 niveau, in een lichtelijk glooiend landschap met kleine rivieren.
Als die optie er bij had gestaan had ik daar op gestemd ;) ;D
Dus heb ik nu maar op ‘anders’ gestemd. ;)
m.v.g.
Mark
-
Laat ik is gek doen, heuvelachtig nattturlijk, zoals je we hebt gezien bij banenbouw en scenery - ''mijn baan (N-spoor)''.
Ik vind natuur het mooist op me baan, het moet rustig zijn, niet schreeuwend, tis tenslotte mijn hobby, en tijdens het drukke dagelijkse leven moet ik kunnen bijkomen... op een jawel, rustige baan ;)
groet Dane
-
Ik maak een stedelijk station dat tussen 2 bossen in ligt. De bossen zijn er om de bochten te verbergen.
Het station gaat een station voorstellen waar vaak een goederen trein langs komt en een verschillend aantal reizigers treinen.
Inderdaad ja ''gaat" want er word nog druk gebouwd :)
Ik heb dan ook "anders" gestemd.
Meer info zie me WWW (http://www.rkeijser.texel.com)
Romar
-
Bergen en nog eens bergen met bijbehorende dalen... ;)
Groet Jaap
-
Ik heb een vrij grillige smaak (niet alleen op modelspoor gebied trouwens). Aan de ene kant heb ik een grote voorliefde voor kneuterig smalspootmaterieel dat waggelend door het platteland (geen directe voorkeur voor een land). Daarnaast ben ik fan van grote Amerikaanse diesels die zich bij voorkeur ophouden rond graansilo's en havens. Ook bouw ik graag stukjes zware industrie na met bijbehorende ranzige achterbuurten... ;D
-
Eigelijk heb ik niks te zeggen aangezien ik niet eens treintjes heb maar ... als ik er mee zou beginnen zou ik denk (bijna zeker) een grote berg / bergen maken. Heb 't al dikwijls gezien op internet, boeken etc. en vind dat wel mooi, van die 'granieten' bergen met wat gras er op, bomen hier en daar.
Wat ik ook wel gaaf vind, heb ik in dat boek gezien wat ik vandaag gekocht heb, is een soort van kasteel / burcht. Dat lijkt me dan wel gaaf staan op zo'n hoge bergtop, net als in de films.
En uiteraard om het beetje realistischer te maken hier en daar, beetje oostenrijk achtige, hutjes / huisje.
-
Hoi,
Ik denk dat ik het op het platteland en dorpen hou met een beetje industrie
Denk hierbij aan Goor-Delden enz langs die lijn. ::)
Misschien wordt het wel een stukje van die lijn, maar dan in het D.E. tijdsperk.
Groet Wim. de toekomst zal het leren!
-
ik hou het landelijk
ben bezig station Dieren in H0 te bouwen met sporenplan rond de jaren 60 en hoofdstationsgebouw van voor 1945.
dat allen geplaatst in het heden :P
-
Ik voel me alleen. :(
-
Rick,
Hoezo dat?
Je hebt het zelf in de hand als je er voor kiest om bijvoorbeeld geen module te bouwen met scenery naar keuze. ;)
m.v.g.
Mark
-
Op mijn baan overheerst de stad; ik ben bezig met de bouw van een (Zwitsers) kopstation in het grensgebied van Zwitserland, Duitsland en Frankrijk.
Langs het station komen wat stadse gevels en op het stationsterrein gebouwen voor stukgoed en postverwerking etc.
De gebouwen (inclusief stationsgebouw) moeten nog gebouwd gaan worden maken aan de hand van voorbeelden uit het maandblad Loki.
Ook de raccordementen moeten nog worden voorzien van de nodige bouwsels.
Laat ik echter eerst maar het overdekte wachtstation gereed zien te krijgen voordat ik "bovengronds" aan de slag kan. :-|
-
Ook ik ga voor Brisel of Basig, een station wat Basel (SBB en DB) en Brig (SBB en BLS) in zich heeft. Stads-groot station, met enige stadse aanduidingen, mogelijk in half-relief, en de rest (Rhonedal en Loetschbergbahn) in berggebied.
Afhankelijk van toekomstige mogelijkheden: het station "eindigt" maar een aantal sporen lopen onzichtbaar door (Simplon). Dus deels kopstation. Daarachter (met een verbindingsboog) het stuk Duits traject met een apart station (hoger gelegen).
Aan de linker kant (Rhone-Lberg) verdwijnt het Rhonedal-SBB stuk en blijft de BLS over, waarbij het de bedoeling is de omgebouwde (nog enkelsporige) Bietschtalbrug op een hoogte van 2,5 a 3 meter te bouwen, zodat je er als het ware schuin van onder tegenaan kijkt.
(Voor de dieptewerking zou dit eigenlijk nog kleiner moeten zijn dan spoor Z, maar ja, je kunt niet alles hebben.)
En als de mogelijkheden nog groter zijn, dan station Goppenstein met de ingang van de tunnel en een pendel-autotrein.
Even voor de grootorde: er komen treinen te rijden met 12 stuks 30cm wagons, dus tegen de 4 meter treinlengte. Dankzij de verdwijnende sporen kunnen deze toch in het station Brisel/Basig.
Maarten.
-
@Mark: Zie de poll, daarom voel ik me zo alleen. ;)
@Maarten: Dat vraagt dan om foto's als het af is. :)
-
@Maarten: Dat vraagt dan om foto's als het af is. :)
Hoe raar het misschien klinkt: dat komt gelukkig NOOIT af, blijf ik lekker aan de gang. Stationsontwerp, wisselstraten dus, zijn af en diverse constructies zelf gemaakt (zaag en plakwerk). Danzij die papierschablonen 1:1.
Nog iets: radius stationssporen 1m95 (grootste Rocoline)
radius Bietschtalbrug 3 meter (anders past hij niet !)
Maarten.
-
Ik zal ook effe saai doen. Mijn baan heeft ook als bij Maarten de zelfde spoorlijn als uitgangs punt. Basel of Brig gaat 1:87 niet echt passen op mijn zolder :(. Ausserberg is mijn uitgangs punt, maar dan omgedoopt tot Tauben (Duiven).
Groetjes
-
Dat is ook wat. De 1 bouwt Blausee - Mittholz de ander Aussenberg en weer een ander bouwt Brig.
Wat blijft er dan over Lalden mischien. We moeten toch origineel blijven.
Voorlopig staat er hier nog niks vast. Maar het word wel iets naar voorbeeld van deze konterijen. Of mischien toch Hohtem.
Gr Arnout.
-
Ha, zo te zien is het Zwitsers spoorgebeuren behoorlijk in trek. ;D
En terecht, diverse spoorwegmaatschappijen op 1 oppervlak gekoppeld aan een afwisselend decor van bruggen en bergen.
Edwin
-
Ik denk zelfs dat Loetschberg sudrampe, Gotthard en RhB (deze in totaal) de meest nagebouwde spoorlijnen te wereld zijn!!
-
idd ik vind Zwitserse en Oostenrijkse banen ook vet mooi! ik heb ook getwijfeld tussen wat ik nu heb en dat! ;)