BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: fissy op 30 March 2012, 15:15:50

Titel: Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: fissy op 30 March 2012, 15:15:50
Hoi,

door veel te werken de laatste maanden heb ik een behoorlijk afstand bewonen van mijn hobby. De zin verloren heb ik helemaal niet, maar de prioriteiten zijn verschoven...

Ik vraag mij zelf enkele keren af, wat ik nu met al mijn verzamelde modellen zou doen. Als ik eerlijk ben heb ik van alles teveel gekocht en verzameld. Dit wordt mij soms bewust, net nog bij MTE op de site een rongenwagen gezien en gedacht oh die heb je toch al 4 keer...

Ik heb tijdperk 3 tot 5 verzameld, maar mijn baanplan is tijdperk 5. Mijn duits, deens en ander materiaal heb ik al verkocht en had nog steeds geen spijt van.

Ik vraag nu om advies, om welke reden ik mijn verzameling kan inkrimpen en wat de voordelen zijn...

Groet

Bernd
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Arjan6511 op 30 March 2012, 15:22:08
Voordelen:

Cash, meer overzicht in je collectie en ruimte in de kast en op de baan.

Nadelen: Fixeren op 1 tijdperk betekent verkoop modellen ander tijdperk waar je aan `gehecht`bent.

Waarom verkopen: In tijdperk 5 wordt nog heel veel uitgebracht wat je vast wel wilt hebben. Daar is geld en ruimte voor nodig!

Ook ik ruim af en toe wat op, ruimte en geld vrijmaken voor wat anders.

Succes!
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: ruudns op 30 March 2012, 15:40:05
Bernd, je komt al in de problemen als je de luxe bezit om niet minstens 5x na te denken of je iets wel echt nodig hebt en 10x na te denken of je het geld er wel voor (over) hebt ;D.
Verder is nieuw kopen om het daarna met verlies weer af te stoten niet echt de manier om geld bij elkaar te slepen om weer nieuwe dingen aan te schaffen. Dat doet alleen de overheid op deze manier ;D.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Santos op 30 March 2012, 15:40:22
Voordeel: Je specifiek op één thema/land/tijdperk richten is natuurlijk beter voor je portomennee.

Nadeel: Wellicht wordt er in een ander tijdperk iets uitgebracht wat je wel graag wilt, hoe streng wil je voor jezelf zijn ;)

Ik heb ook een tijd geleden al mijn "verkeersrood" de deur uitgedaan en eigenlijk alleen de privaten gehouden en nee, geen spijt van! (y)
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: cor_b op 30 March 2012, 15:53:15
Zo heb ik al mijn materieel tp 5 weg gedaan ,zodat ik alleen in de periode 1975/95 rij dus net voor de privatisering.
Alleen dus NS-DB-DR-B enz.

Cor
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: hubertus op 30 March 2012, 16:10:04
Ik ben me tot een heel specifiek gebied gaan beperken, alhoewel ik nog niet zo ver ben gegaan om het oude te verkopen.
Maar dat heeft meer te maken dat ik me niet graag op ebay of marktplaats begeef en verkoop aan handelaren naar mijn smaak (nog) te weinig oplevert.
Reden om te verkopen zou voor mij met name het ruimteprobleem zijn. Dingen die je niet gebruikt, maar toch ruimte innemen, kun je over het algemeen beter weg doen.
Reden om me te beperken tot dat specifieke gebied: weer lol krijgen in de hobby.
De dingen die ik nu koop, hebben een persoonlijke herinnering voor me. Vind ik een stuk leuker dan alles wat los en vast zit kopen "omdat het zo'n mooi of bijzonder model is" of nog erger "omdat het er bijhoort".

Huub
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Albert.H0 op 30 March 2012, 16:11:36
Soms sluipt het erin, dat de verzameling te groot wordt. B.v., ik ben een herstarter van begin jaren 90.
Begonnen met NS materiaal, daarna van diverse private maatschappijen. Zit nu in de situatie dat realistisch gezien niet alles meer bij elkaar past, want b.v. de huidige loks rijden in het echt niet meer samen met goederenwagens met NS logo. Dus die maar alle verkopen? Of zoals hiervoor genoemd, alles van na ongeveer 1996 de deur uit? Met beide ben ik niet gelukkig, want er zitten mooie modellen bij, aan beide zijden van de privatisering. Dus wat te doen?
Voorlopig gewoon houden wat ik mooi vindt, en niet meer dan 1 exemplaar (=uniek wagen/loknummer) van elk.
Maar af en toe een beetje opschonen kan geen kwaad.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Arjan6511 op 30 March 2012, 16:35:48
Verder is nieuw kopen om het daarna met verlies weer af te stoten niet echt de manier om geld bij elkaar te slepen om weer nieuwe dingen aan te schaffen.

?

Zo heb ik het geloof ik niet gebracht.

Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Santos op 30 March 2012, 16:50:17
Om op de reactie van Arjan in te haken; ik vind het persoonlijk vreemd om een item met "winst" te verkopen. Dit gaat alleen op als je dat item 2e hands gekocht hebt, je kan immers niet boven de winkelprijs zitten (in de meeste gevallen). En het is tevens een hobby, die kost nu eenmaal wat duiten...
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: prutser op 30 March 2012, 17:33:38
Ligt eraan of je een verzamelaar bent of een rijder, bij de laatste heeft het geen zin om je materieel jarenlang in een doos te laten dat kun je net zo goed weg doen.

Stephan.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Martijn193 op 30 March 2012, 17:36:02
In mijn geval: een vrouw. Ben ik eerlijk in. Voorheen van alles gekocht wat los en vast zit, ik had het geld en vond het mooi.

Mijn vriendin keek naar de stapel, toen naar mij, naar de stapel en slaakte een diepe zucht.Maar ze had gelijk.... Nu koop ik nog steeds, maar denk harder na. En verkoop dingen die nu niet meer in mijn beeld passen.

Beste reden ? Het is maar een hobby, en zolang ik niet zwem jn het geld, zijn andere dingen altijd belangrijker

Martijn
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Simplex op 30 March 2012, 18:14:41
Ik heb alle dubbele nummers eruit gegooid. Alleen bedrijfsnummers
die ik nog niet heb worden aangeschaft. Maar ook met een kritisch oog.

vrgr Steef
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: henk op 30 March 2012, 18:31:45
Tja, binnenkort gaat de bovenverdieping op de schop (nieuw dak) en dan wordt de hele hobbyruimte gereorganiseerd. Ik weet zeker dat ik dan ook eens kritisch naar de verzameling ga kijken. Het spul is vaak mooi, maar tegelijk weten we dat je met een handvol modellen eigenlijk net zoveel plezier kan hebben.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: JaJo op 30 March 2012, 18:45:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000524.jpg)

Tafel huren in Houten, spul verkopen en ook nog de hele dag lol!

Groet Jaap
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: lutje op 30 March 2012, 20:28:31
Kan dit dan ?

Kan maar zo iedereen een tafel huren?

Gr Henk
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: TonM op 30 March 2012, 20:34:27
@Lutje

Als je maar betaalt.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: ruudns op 30 March 2012, 21:25:12
@Arjan: was niet speciaal voor jouw bedoeld, maar wie de schoen past, krijgt geen pijn aan zijn voeten of zo iets ;).

Natuurlijk is het niet te doen om de "winst", eerder om het verlies wat beperkt te houden. Dat is wat ik ermee bedoel. 30 jaar geleden was je nogal beperkt in het kopen van NS spul, dus wilde je een langere trein rijden dan stonden er al snel een stuk op 7 dezelfde wagons in die trein. Tegenwoordig is dat geen probleem meer, met al die kleur en nummer varianten. Ik heb een keer al mijn duits spul weg gedaan en heb er nog spijt van dat ik de V100 niet gehouden heb. Tegenwoordig koop ik alleen nog NS tp 4-5 liefst in de oude kleuren en géén prive varianten en voel me ook niet meer verplicht om zo maar alles te kopen wat uit komt ;D.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Floris Dilz op 30 March 2012, 21:29:49
ach, als je fabrieksspul verkoopt, het grootste risico is dat als je het in de toekomst ooit terugwilt je misschien een tijd moet zoeken en meer moet betalen... dr is niks definitief verloren ofzo.
Zelfbouwspul wegdoen is een heel ander verhaal, dr gaat hier niks weg, ook al staat t maar op en over elkaar gepleurd en in de weg of stof te happen of weg te kwijnen in doosjes...
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Duizendpoot op 30 March 2012, 21:47:25
Ook ik heb wat zelf gebouwd materieel en dat gaat niet mijn deur uit.
Al het andere fabrieks materieel  is inmiddels naar mijn volgende generatie gegaan.

Hans
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Christoph op 30 March 2012, 21:58:47
Momenteel ben ik mij aan het beperken in mijn aanschaf, West Duits stoom tijdperk 3 tot en met tijdperk 4. Ongeveer tot 1985.
En Nederlands, alleen datgeen wat rond 1985 rondreed en mij ook nog aanspreekt.

Verder wordt er nu zo af en toe iets verkocht, omdat mijn verzameling veel te groot is voor hetgeen op mijn modelspoorbaan kan gaan rijden.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Chris2412 op 30 March 2012, 22:02:42
ook ik heb het probleem van Fissy ondervonden.

Bij mij is het ijs gebroken door de mooie ICR rytuigen van LS Models.
Eerst gezegd die komen er bij mij niet en dan op rail voor de bijl gegaan.

Daar heb ik een Bs in blauwe uitvoering en een set ICRm gekocht.
De dag errna me voorgenomen alle reizigersrytuigen van schaal 1:100 en 1:93,5 er allemaal uit en alleen nog maar exact 1:87 erin.

wat heb je eraan dat je 14 ICR rytuigen hebt waarvan er toch maar 5 van kunnen rijden.
Dus nu nog maar van elk 1 complete stam van max 5 rytuigen.

Moet eerlijk toegeven dat me dit goed bevalt zo.

groetjes Chris (y)
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: prutser op 30 March 2012, 23:45:49
ach, als je fabrieksspul verkoopt, het grootste risico is dat als je het in de toekomst ooit terugwilt je misschien een tijd moet zoeken en meer moet betalen... dr is niks definitief verloren ofzo.
Zelfbouwspul wegdoen is een heel ander verhaal, dr gaat hier niks weg, ook al staat t maar op en over elkaar gepleurd en in de weg of stof te happen of weg te kwijnen in doosjes...

Probeer je nu te zeggen dat je morgen geen tafel in Houten hebt gehuurd?
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Ruud K op 31 March 2012, 00:15:09
Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn om je verzameling in te krimpen:
- beperking tot een bepaald tijdvak, een bepaald land
- verandering van tijdvak en/of land
- te veel materiaal voor de baan die je hebt
- geldnood, financiële krapte in verband met gewijzigde omstandigheden
- ruimtegebrek
- kleiner gaan wonen
- de hobby op een kleinere schaal/lager pitje gaan beoefenen
- uitgekeken zijn op een deel van je spullen
- stoppen met verzamelen en je meer richten op het rijden met materieel en/of het bouwen aan je baan
- trouwen
- gezinsuitbreiding
- gedateerde modellen (qua lengteschaal en/of uitvoering)
- overgang naar een andere schaal
- overstap van gelijkstroom naar wisselstroom of omgekeerd
- verandering van type baan (buurtspoor, intercity's, internationaal)
- verandering thema van de baan (goederenvervoer, industrie, personenvervoer)
- overstap van analoog naar digitaal (opzien tegen/afzien van/terugschrikken voor (laten) ombouwen locs)
- tijdgebrek
- ernaast een andere hobby gaan uitoefenen
- tegenvallende en/of defecte modellen lozen
- afscheid nemen van impulsaankoop

En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: MHS84 op 31 March 2012, 00:40:42
Het leuke van één thema/tijdperk is dat je probeert alles te weten te komen over dat thema/tijdperk. Ik kijk heel kritisch of ik een model wel echt nodig heb. Er zijn modellen die wel in het thema passen, maar als ik die niet mooi vind, komen ze er niet in.
Nou had ik eens een set M2 rijtuigen van Lima, daar zou een 1100 met botsneus vóór moeten komen, maar die kwam niet. Rijtuigen verkocht en een paar jaar later kwam Roco met die 1100. Ondertussen was ik gefocust op tijdperk II en ik heb er geen spijt van dat ik bovengenoemde samenstelling niet in mijn bezit heb.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: eric10nl op 31 March 2012, 06:28:50
Weet iemand wat het huren van een tafel in Houten kost?

Eric
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Ferry As op 31 March 2012, 07:12:02
herkenbaar.....

Ik ben ook aan het inkrimpen, een aantal redenen :

- simpel teveel
- kwam soms thuis met iets dat ik al had  8)
- het merendeel komt amper of nooit de doos uit
- beperken betreffende tijdperk
- liever een paar exclusieve modellen dan heel veel 13 in een dozijn materiaal
- deels overstap naar schaal nul
- ruimte


Al met al begon het meer op verzamelen te lijken.

Heb de afgelopen tijd al het een en ander verkocht. Daarvoor heb ik de BR 64 van Lenz in schaal nul aangeschaft. Daar heb ik nu al meer plezier aan beleefd.

Ik zal binnenkort ook maar eens een tafeltje huren in Houten, de eerste beurs na de zomer.

Dat geleur op MP is ook weer zo wat.

Gr.

Ferry
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: VAM65 op 31 March 2012, 07:13:13
http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Frame%20Nederland.html

En dan links op "Aanmelding Beurs" klikken, en even naar beneden scrollen......
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: fissy op 31 March 2012, 07:45:18
Als ik de reactie zo lees, herken ik dat ik niet alleen het probleem heb. Bedankt voor de ideen...

Ook bij mij heeft het zo'n beetje begonnen met een vrouw. Ze is echt heel tolerant maar als ze enkele dingen van haar in de kast wilt zetten, had ik al een ruimte probleem :-\ Dan begonnen te denke, wat gebeurt bij verhuizen...

Ook een belangrijk punt is, dat ik nu overstap naar Railcom, dus de modellen hebben een andere decoder nodig. Dan begin je qua kosten te denken, wat je echt nodig hebt...

Voor zo'n 10 jaar ook begonnen met de overstap van 1:100 naar 1:87, toen was er nog niet veel behalve enkele zelfgespoten ICK en wat heris Bcm. Ok dit is goed gekomen.

En ja Ferry, dit Nul spul had ik ook vaak in handen, het is super mooi en er komt zeker nog genoeg...

Maar hoe verkoop ik het nu het best? En dan nog in het buitenland? Beurs in Utrecht is zo'n 600 km rijden :-\ En op Ebay of Marktplaats heb je de hoge verzendkosten erbij,...

Groet

Bernd
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Arjan6511 op 31 March 2012, 18:37:33
Natuurlijk is het niet te doen om de "winst", eerder om het verlies wat beperkt te houden. .

Precies, zo bedoelde ik het ook en dat had ik er natuurlijk ook even bij kunnen zetten.

Als ik wat verkoop is dat ook vaak met verlies tov de eerder betaalde prijs. Het bedrag wat ik er voor vang is wat ik (en de koper) redelijkerwijs gangbaar vinden voor het model in de staat waarin het op dat moment verkeerd.
En de ene keer heb je mazzel, bijvoorbeeld iets wat je in de jaren 90 nieuw koopt en nu voor hetzelfde geld weer 2e hands kunt verkopen, het inflatieverhaal buiten beschouwing gelaten.
De andere keer heb je gewoon `pech` en gaat het voor (veel) minder dan de koopprijs weg. En als de koper daar blij mee is vind ik het prima.

In alle gevallen schroeft het het budget om weer nieuwe zaken aan te schaffen weer (een beetje) op, en als je met een potje werkt zoals ik komt dat goed uit.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Ronaldk op 31 March 2012, 19:42:11
Hallo Bernd,

Maar hoe verkoop ik het nu het best? En dan nog in het buitenland? Beurs in Utrecht is zo'n 600 km rijden :-\ En op Ebay of Marktplaats heb je de hoge verzendkosten erbij,...

Omdat je in duitsland woont kan ik maar één site aanraden en dat is: Ebay. Veel particulieren hebben een vaste Ebay-site waar ze hun waren opzetten en zo verkopen. Je kan als verkoper op een aantal manieren verkopen. Met vaste prijzen gaan werken of juist veilen met het risico dat je het voor een klein bedrag moet weg doen. In principe betaalt de koper de verzendkosten. De prijs voor verzenden naar Nederland is tussen de 6,00 en 17,00 euro.

Het voordeel van Ebay boven Marktplaats is dat Ebay niet vrijblijvend is. Een bod is een bod, dus daar is men aangehouden. Betalen is meteen na aankoop geregeld (Paypal, Creditcard, bankoverschrijving, enz). Marktplaats is te vrijblijvend.

Zelf ik als koper redelijk wat ervaring met Ebay Duitsland. Sommige mensen vragen de hoofdprijs voor standaard artikelen en die gaan voor die prijs dan weg. Soms zie ik ook bijzondere modellen voor hele kleine prijzen weggaan. Het is soms echt wat de gek er voor geeft.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Mispoes op 31 March 2012, 19:46:51
E-bay was deze week vergeven van spullen van Bernd... ;D
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Ronaldk op 31 March 2012, 19:50:42
Die heb ik dan gemist :D Ondanks dat ik behoorlijk actief was  (y)
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: nscargo op 31 March 2012, 20:27:41
Bernd verkoopt oa veel 1100 loc's, maar net diegene die ik nog moet hebben weer niet.
Harm
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: arthon op 01 April 2012, 06:08:15
Tja, dan is er ook nog de man die zo'n 45 jaar geleden startte met een HO bFLM setje en vervolgens kocht wat hij leuk vond. Ook Lima, Jouef, Roco, Piko, Hamo, Rivarossi etc. Dat betekende tevens een hoop wagons van 1:100 en 1:87 met verschillende koppelingen (onder het motto - die gaan we ombouwen. Overigens ook een komplete, kleine verzameling overgenomen.
Dan in de jaren 80 brengt Flm zijn nieuwe koppeling, dus dat wordt dus DE STANDAARD. Gelukkig nog niet veel verbouwd. Verder gaan met de koop: ICE, Plan V, Sprinters, Koplopers, DDM, IRM, Hondekop ezv.  Ondertussen verhuisd naar Engeland. Lege doosjes nemen maar ruimte in in de container, dus weg.......... (Stom, Stom, Stom!!!!).

Medio 2000 een digitale startset Flm set gekocht. Vervolgens een paar loks laten ombouwen of zelf gedaan als de NEM 652 er aankwam. Kort daarna PaHaSoft's Koploper ge-download om een wat uitgebreidere testbaan aan te leggen, met daarbij een analoge = track erbij gelegd richting lokloods/draaischijf. Oh ja, natuurlijk ook nog twee soorten rails, messing en Profi........ En dat alles alleen maar op een grote plaat en niet eens een echte modelbaan.

Dus, ik heb nu 83 stuk rijdend materieel, waarvan 35 digitaal, met 3 verschillende koppeling soorten en over 100 stuks wagons/rijtuigen en 5 vitrines. Daar komen nog bij de bestelde nieuwe Piko Benelux en de Rivarossi V-IRM as die dit jaar worden afgeleverd.
Eerlijk gezegd ben ik het nou zat, de lol is er wel een beetje af en zal heel rigoreus moeten gaan afstoten. Houdt Ebay maar in de gaten!!! Uiteindelijk maar besloten Digitaal aan te houden en het NS spul om te (laten) bouwen en de kits van Vollmer, Faller, Kibri e.d. te bouwen. Dus dat gebeurt er als je een hoarder bent, een verzamelaar zonder limitaties.
Niet aan te raden, mannen.
Groetjes, Arie
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Huup op 01 April 2012, 08:33:53

...
Ik vraag nu om advies, om welke reden ik mijn verzameling kan inkrimpen en wat de voordelen zijn...
...

Het opbouwen van een verzameling betekende voor mij dat ik naast de mooie dingen uit een tijdperk ook de dingen kocht die niet mooi waren maar 'noodzakelijk' om de mooie dingen in perspectief te zetten.
Ik ben mijn verzameling ook heftig aan het inkrimpen en wel tot die zaken die ik mooi vind of om een bijzondere reden aan gehecht ben.
Ondanks mijn concentratie op NS-Tp III/IV  heb ik vanwege het mooie wel een stam ICR's, maar ook een Franse BB 12000 van Jouef. Die gaat echt de deur niet uit.
Voordeel: ik bouw nu een collectie af tot ik alleen maar materieel over heb om van te genieten :)

Groet,

Huibert
Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 03 April 2012, 14:10:47
Ik kan me er best wel in vinden in de vraagstelling

Factor verzamelen: Vroeger verzamelde ik alles wat wieltjes had en dat ik mooi vond. Dan staan er op een moment meer dan 100 treinen in de kast van verschillende maatschappijen...maar je doet er in verhouding niet zoveel mee, maar dat maakte me niet zoveel uit. Toen kwam ik als machinist bij het "echte" spoor en op een gegeven moment alles verkocht en dat weer teruggekocht wat ik ook echt rijd hier in Zwitserland bij de SBB en BLS. Welnu....dan ga je al snel weer naar veel modellen toe.

Daarbij dan ook: wat vind je prachtig om te zien??? Voor mij lange goederentreinen...ook omdat dat als machinist nog echt rijden betekend. Neem een rola bijvoorbeeld. Beetje Rola kleine 20 wagens....maar ik heb helaas geen fabriekshal ter beschikking, dus Rola met 2 loks 485 ervoor, begeleidwagen voor de chauffeurs en 7 rola wagens. Bang....nog steeds bijna 3 meter aan ruimte nodig. Dus...alternatief: spoor N. Veel dingen verkocht....veel spoor N gekocht...maar...ik vind detailleren aan loks erg leuk (slangen ophangen, spiegels, remkranen kleurtje geven etc.) en dat gaat daar weer bijna niet. Dus...nog niet tevredenstellend.

Toen een overstap gemaakt op amerikaanse loks. Prachtig om die te verfraaien en mijn god...wat kun je er een extra onderdelen bij Walthers voor bestellen...fantastisch gewoon.

Factor ruimte: Ik kijk eens naar de ruimte die ik ter beschikking heb. 4 meter lang en ruim anderhalve meter breed. Lange treinen gaat niet, dus ik moet richting korte treinen. Op dat moment kreeg ik een amerikaans On30 blad en...dat is erg mooi spul. Zelf loks bouwen, jij bepaald wat er op je baan gebeurd, hoe het eruit ziet etc. Dat idee beviel me goed. Dus...veel spul verkocht en een halve Container aan On30 spul in Amerika besteld. Fantastisch mooi spul...prachtige kwaliteit. Een walhalla voor de modelbouwer dat spul. Prijstechnisch ook nog goedkoop te noemen, dus....erg leuk.

Factor tijdsgebrek: Zelf rijden doe ik nog af en toe, dus zit niet meer in een onregelmatige dienst. Echter slokt het opleidingsgebeuren voor machinisten erg veel tijd en vrije tijd weg, dus je wilt eigenlijk ook snel resultaat zien op je modelbaan. Wil je alles zelfbouwen, kom je niet zo heel erg snel vooraan.

Factor echte treinen: tja....en daar rijd je dan met een mooie goederentrein van 2 lok en wel 8 wagens erachter. Meer ruimte is krap he. Mooi langzaam met 40 over de afbuigende wissels, net zoals in het echt. Denkt aan de regels, net zoals in het echt. Denkt aan hoe alles buiten in de echte wereld is...want dat willen we tenslotte nabouwen. Voor zaken ben ik nou regelmatig in Amersfoort bij de NS. Heb ook inmiddels met aardig wat nederlandse treinen in het echt gereden, dus op een gegeven moment voor een aardig bedrag nederlandse treinen gekocht en lekker ermee begonnen Nederlands te rijden. De 2200, 2400, 1000, 1100, 1200, 1300, 1600, hondekop, Mat 46 noem maar op. bijna alles nieuw gekocht. Prachtige modellen...Her en der wat loks verbouwen, de 2200 heeft me erg veel plezier gegeven bij de ombouw, maar al snel kwamen ook hier de bovengenoemde problemen weer op tafel.

En dan denk je op een gegeven moment: wil IK dat eigenlijk nog wel? Mijn treinenbaan moet toch ontspanning puur zijn, iets waar je kunt wegdromen en ff kunt ontspannen zonder over de echte regels te moeten nadenken? Logisch is dit echt op mezelf gereflecteerd, iemand die wel alles 1:87 wil nabootsen wens ik er veel succes mee en heb bewondering ervoor.

Maar ik wil dat eigenlijk niet meer.

Daarbij kwam ook nog eens dat ik qua beschikbare ruimte nog eens moest kijken ivm oprichten van een bedrijf in realtime 3D machinistensoftware waarvoor ik ook nog kantoorruimte nodig had, en ineens een visioen...midden in de nacht. Jeugdherrineringen over de tijd dat je als kleine prutser met de Fleischmann bergbaan aan het rijden was, (we hadden een hele grote baan van mijn vader thuis) en de middagen rijden en rangeren...dat was mooi...De baan van vroeger. Alles wegdoen van vroeger heb ik nooit gedaan, en ergens....liggen nog mijn oude Fleischmann treinen. Dus de volgende dag zoeken en jawel hoor...De oude jongens van vroeger. Op de rails zetten..."starten en lopen" hoor.

De oude bergbaan van vroeger, bijna 40 jaar oud, de wagens er allemaal bij....mooiiiii. Ja idd....1:85
Combineer je het met 1:87 zie je degelijk het verschil. Maar heb je alleen maar 1:85 dan is het een mooie grootte van het materieel.  Ik kan met relatief kleine treinen rijden, je kunt nog leuk verkeer maken door automatische treinsturing. Daarvan heb ik nog een compleet Lenz Systeem  met LDT bezetmelders en alles erop en eraan. Ook een deel van de hobby is dat geworden.

Dus eigenlijk kun je zeggen dat ik terug ben gekeerd bij hoe het ooit eens begonnen is. Her en der voor een appel en een ei oude Fleischmann E69's gekocht, lekker wat opgeknapt, ik heb de lol aan het verzamelen van oude Fleischmann wagentjes in beige-rood en...het ergeren aan prijzen is voorbij. Ik weet het, onze hobby is erg duur. Kan erg duur zijn moet ik beter zeggen. Betaalde je vroeger rond 300 gulden voor een dure lok, tegenwoordig is 300 EURO normaal. Wel het dubbele van toen. Keek ik vroeger in Amersfoort in de Flint naar wagons, kan ik me herrinneren hoe VAM wagens tussen de 20 en 25 gulden waren. Tegenwoordig willen ze op Marktplaats voor oude VAM wagens met missende delen ook rond de 30 Euro hebben. Beetje VAM trein heeft zo rond de 10 wagens...

Ik heb dus het roer omgegooit en heb weer veel plezier aan mijn HOBBY. Dat is het tenslotte voor mij. Ik kan bij Conrad leuke seinen kopen voor een paar franken. Mijn bergbaan is in fictief Zwitserland, en dat zijn duitse seinen. Kan dus in het echt natuurlijk helemaal niet....maar op mijn baan wel  (y) Ik doe wat ik wil, bepaal mijn eigen regels, dat een rijweg niet door een wissel tegen flankenfahrt beschermt is? Maakt me niet uit. Alles is lekker digitaal, ik rij met 1:85 modellen rond en heb er de grootste lol aan. Meer dan voorheen.

Tja...hier zo eens mijn reden om mijn verzameling in te krimpen en gedachtes erover te maken wat ik nou eigenlijk wil en kan.

Groeten uit Zwitserland

Bas




Titel: Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
Bericht door: MarcNL op 03 April 2012, 14:29:43
Heb nog veel spul van Fleischmann uit de jaren 60. Nu verzamel/rijd ik NS/NL tijdperk 3-4-5.

Dat Duitse spul is niets waard, kijkend in Houten en op eBay. En het heeft een emotionele waarde. Doe het dus nooit weg.
Heb het wel compact opgeborgen, in nette houten bakken, bekleed met velours. Alle OVPs zijn weg. Muffe kartonnen zooi die Fleischmann niet meer waard maakt.