BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 30 March 2012, 12:37:19
-
Een Fins containerschip heeft de spoorbrug over Limfjorden bij Aalborg geramd.
Het gevolg is dat de brug ongeveer een meter is verschoven.
Slechts één minuut voor de aanvaring reed er nog een trein over de brug.
Er had dus een ramp kunnen gebeuren.
Voor foto's zie:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1733946.ece#g1733959=10
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1733946.ece#g1733959=2
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1733946.ece#g1733959=3
Naar verwachting duurt herstel een half jaar. Dit betekent meteen ook dat het spoorverkeer op Noord-Jutland gedurende die tijd een eiland-bedrijf zal zijn (feitelijk is Noord-Jutland ook een eiland, al wordt dat meestal niet zo gezien, dus wat dat betreft is het wel toepasselijk...).
Voorlopig is er dus geen uitwisseling van spoorwegmaterieel mogelijk tussen de belangrijke haven Frederikshavn en de rest van Denemarken.
mvg,
Gert
-
Wow.....dat is een pittige schade.
-
Snap ik niet, boordje met openingstijden hangt er bij ???
-
kijk dat is nu DE manier om in de rubiek "tips voor een natuurgetrouwe baan" te komen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39418.0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39418.0)
-
Voorlopig is er dus geen uitwisseling van spoorwegmaterieel mogelijk tussen de belangrijke haven Frederikshavn en de rest van Denemarken.
Van uw verslaggever te Aalborg:
Er wordt over gesproken om het overtollige materieel dat nu vastzit in de Vendsyssel (het noorden, boven Aalborg) via Zweden terug te brengen naar Denemarken. Er zijn ongeveer tien treinstellen (zes oude dieselstellen, vier nieuwe) vast komen te zitten en daarvan zijn er mar een paar nodig om de dienst te onderhouden.
Op dit moment worden passagiers van station Aalborg per bus naar Lindholm gebracht. Deze extra bussen en forensen die nu noodgedwongen de auto nemen, zorgen voor een flinke extra drukte op de wegen in en rond Aalborg.
Eelco
-
1 Denemarken is dus niet saai er gebeurt altijd wat:)
2 Snijbrander op de uitstekende delen en alles met een draaistelletje kan gewoon zachtjes doorrijden.
-
Wat punt 1 betreft.....daar moet dan wel een Fin voor langs komen, dus is DK eigenlijk weer net zo opwindend als Almelo ::)
-
1 Denemarken is dus niet saai er gebeurt altijd wat:)
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat Denemarken op puur persoonlijk vlak, zeker niet saai is. De mensen sporen hier voor geen meter. Wat dat betreft voel ik me hier prima thuis... (y)
Qua wereldtoneel speelt Denemarken eigenlijk niet meer mee sinds de jaren 1860. Maar eigenlijk al niet meer sinds de jaren 1810. Daarna zijn er weinig dingen gebeurd hier.
Een beetje zoals Nederland... ;D
-
Boem is ho was het toch? ;D
-
Naar verwachting duurt herstel een half jaar. Dit betekent meteen ook dat het spoorverkeer op Noord-Jutland gedurende die tijd een eiland-bedrijf zal zijn
Een eilandbedrijf is per definitie saai, Noord Jutland ook, Denen doen er ook alles aan om de vooroordelen te bevestigen, ze huren daar zelfs buitenlanders voor in en zorgen ook dat trein en boot niet tegelijk hetzelfde punt passeren. Bijna dodelijk saai.
-
Denen doen er ook alles aan om de vooroordelen te bevestigen
Dat klopt. Maar daar hebben ze zo hun redenen voor... ;D
-
Qua wereldtoneel speelt Denemarken eigenlijk niet meer mee sinds de jaren 1860. Maar eigenlijk al niet meer sinds de jaren 1810. Daarna zijn er weinig dingen gebeurd hier.
Een beetje zoals Nederland... ;D
Maersk is toch de grootste rederij ter wereld dacht ik.
Groeten, Alexander
-
Ramona, wat een naam voor een schip op ramkoers zeg...
-
Wel een mooie boog in dat spoor. ;D Het lijkt niet eens gebroken.
Groeten,
Christoph
-
Nu een geen kus van een Rus, (Hemspoordraaibrug) , maar een kus van een Fin ;D
-
Maersk is toch de grootste rederij ter wereld dacht ik.
Groeten, Alexander
Nog wel, maar voor hoe lang?????
-
Het is maar goed dat er geen trein op reed idd. Dat had zeker slachtoffers opgeleverd lijkt me.
Wat punt 1 betreft.....daar moet dan wel een Fin voor langs komen, dus is DK eigenlijk weer net zo opwindend als Almelo ::)
Waarom nou juist weer Almelo? Toevallig is Almelo wel 10x bruisender dan Coevorden en zeker 15x bruisender dan Scheemda ;D
Bovendien, als je zelf uit Uitgeest komt zou zelfs Raamsdonksveer al heel heftig moeten wezen... ;)
-
Ja! In Almelo kun je tenminste nog naar stoplichten kijken ::)
Bovendien komt Jakob niet uit Uitgeest maar uit Nieuw-Vennep, alleen denkt ie dat ie uit Uitgeest komt :P
en waag het niet om nu over die leuke spannende provincie waar ik woon te beginnen
-
Ach ja, te beleven, bruisend? en dan daar het land van B...je. ;D
Nee, ik zeg niet dat het hier beter is, soms is dit ook wel te heftig. :P
zo nu weer on topic, een trein over die brug had in ieder geval niet meer in het spoor gestaan, de ontsporingsbalk had in ieder geval zijn voordelen kunnen tonen.
Groeten,
Christoph
-
Ik heb de foto's even bekeken en de vertaalfunctie van Google ingeschakeld.
- voorstel aan dit kabinet: bezuinig het vreemde talenonderwijs maar geheel weg want Google is werkelijk onberispelijk. ;D
"Het spoorverkeer naar het noorden zal waarschijnlijk op een half jaar na een Finse containerschip op woensdagavond klopte in de rail brug over Limfjord tussen Aalborg en Nørresundby. Een minuut eerder had de trein naar Lindholm lopen over de brug. Als het was die op de rails toen broklappen werd een meter verschoven, kan het fataal zijn afgelopen.
Een broingeniør van Rail Net Denemarken heeft de schade en om te veronderstellen dat de brug niet kan worden gebruikt tijdens de eerste zes jaar. Het vertelt de security manager, Per Vagn Nielsen van Noord-Jutland politie.
- Het is slecht, zegt hij.
Dit bevestigt de pers counselor Lorenz Erik Larsen uit Denemarken Lane.
- Het is een avorlig letsel. Voor zover ik weet, is het Finse container schip voer in, waar de brug is op zijn zwakst is. De rails worden ook verplaatst, omdat ze zitten op broklappen, en deze een klep een meter betekent dat de schade ernstig is te bewegen, zegt hij en vervolgt:
- We krijgen onze brofolk uit te kijken naar de brug om verdere evaluatie mogelijk te maken. Ze zijn op de weg, zegt hij. "
Enzovoort .... (y) (y)
Groet,
Paul
-
Google Translate roept mij dan ook bijna altijd ergernis op.
Gelukkig kan ik redelijk Deens lezen, dus heb ik dat broddelwerk van Google niet nodig.
mvg,
Gert
-
Ondertussen in Aalborg op het Limfjord: http://www.svendhjorth.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=242%3Alimfjordsbroen-2012&catid=21%3Adanmark&Itemid=69&lang=da
mvg,
Gert
-
En ondertussen nog geen vervangen brugdeel, de verwachte planning is niet gehaald en de ieuwe planning van 19 november lijkt nu ook op losse schroeven te staan.
-
Van uw correspondent
Vanmorgen is na een onderbreking van één jaar en een maand de eerste reizigerstrein over de herstelde spoorbrug over de Limfjord gereden.
Als compensatie voor het ontbreken van een spoorverbinding over de Limfjordbrug, zal in de maand september het reizigersvervoer vanuit Aalborg naar het noorden gratis zijn.
Als het weer een beetje opklaart zal ik kijken of er nog een leuk plaatje te kieken is.
-
Zo, dat heeft best lang geduurd. En ja, een fotootje zou leuk zijn!
Wat gek trouwens dat pas in september het vervoer een maand lang gratis is.
Zou toch logischer zijn om dat juist de komende maand te doen, ter ere van de heropening?
mvg,
Gert
-
Ik heb geen idee waarom pas in september. Maar ik ga er wel gebruik van maken ;D
Het inhijsen van het gewicht van de brug liep op het laatste moment nog een kleine vertraging op omdat de drijvende hijskranen niet ingezet mochten worden bij windsnelheden boven de 8 m/s. En daar zit je hier in Nordjylland al gauw aan... ;D
-
Dus zelfs de weergoden deden er alles aan om de splendid isolation (op spoorweggebied) van Vendsyssel-Thy zo lang mogelijk te rekken! 8)
mvg,
Gert
-
;D
-
Reden daar eigenlijk nog goederentreinen over die brug richting Frederikshavn? Zo ja, zal dat vervoer misschien wel voorgoed naar de vrachtauto zijn verkast?
-
Nordjyske Jernbaner trekt zo te zien wel eens een aardig goederentreintje (http://goo.gl/maps/DygeZ) van een schip in Frederikshavn.
Dus het antwoord lijkt me: ja.
mvg,
Gert
-
Op het antwoord van han zijlstra:
"Snijbrander op de uitstekende delen en alles met een draaistelletje kan gewoon zachtjes doorrijden"
Haha dat natuurlijk wel met getrokken materieel en niet te strak koppelen en ok niet remmen haha (y)
Bij geduwd rijden kans op overbufferen.
Mvg jamie diks
-
Even naar buiten geweest voor een paar foto's van de brug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3183_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3183_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3186.jpg)
Het getroffen brugdeel moest opnieuw gebouwd worden. Europees aanbesteed, gebouwd in Polen en (reden van de vertraging) voldeed niet aan de kwaliteitseisen. Spoorverkeer is weer hersteld, aan de brug wordt de laatste hand gelegd (Zie de stijgers rond het gewicht).
Eelco
-
Leuk om te zien. Wat een camoeflage-kleuren heeft die gummi-neus zeg!
In eerste instantie zag ik niet ineens dat hij op de brug reed.
mvg,
Gert