BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MarcelD op 29 March 2012, 02:35:43

Titel: TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 29 March 2012, 02:35:43
Over TramTreinen, zoals die  bv in Duitsland rijden, zie ik niet hier (nooit?) veel. Hoe komt dat?
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: stig op 29 March 2012, 06:20:21
Geen idee.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Michael ! op 29 March 2012, 10:45:40
Wat bedoel je precies met 'tramtrein'? een metro misschien  ???
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: tothebeach op 29 March 2012, 10:54:29
Volgens mij is het een vorm van Lightrail, zoals het proefbedrijf tussen Alphen aan de Rijn en Gouda.
Maar ja, het komt in Nederland niet meer voor, dus misschien daarom het gebrek aan interesse? Daarnaast is het ook weinig romantisch (alsof een ICE dat wel is  ::)).
Al kan ik me wel voorstellen dat een modelbaan met een soortgelijke opzet wel interessant kan zijn. De tramtrein zorgt voor het personenvervoer, en een klein lokje voor de lokale goederentrein, die aansluiting geeft aan een redelijk grote industrie. Als opzet voor een klein baantje (halfmodel industrie), best wel interessant, en mogelijk in Tp V.

Groet,
Michel
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Luit op 29 March 2012, 11:06:51
TramTreinen zijn een leuke oplossing voor ontsluiting rond de grote stad. Karlsruhe is zo een voorbeeld. Uit de wijde omgeving rijden trammetjes over DB net naar de stad en gaan dan verder als tram door diezelfde stad.
Zie het alsvolgt: Je stapt in Schagen op het treintje en in A'dam kun je zonder overstap op de Dam uitstappen.
Alleen moeten enkele lieden in dit land uit hun koker komen want er staan stevige muren om zo een concept.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jan-Peter op 29 March 2012, 23:17:51
Heren,

Met de uitleg van de heer Luit in de hand, kun je Randstadrail als een TramTrein zien.
Je stapt in het gehucht Sweetlakecity op, gaat over (voormalig NS) spoor naar de grote stad, en stapt daar prins heerlijk (zonder overstappen) uit op de grote Markt in Den Haag.

Andere voorbeeld zou bv Tram 1 kunnen zijn tussen Delft en Scheveningen.
Het stuk Rijswijk Zuid (of was dat nou Delft Noord  ;) ) en Rijswijk zelf gaat langs de vliet door een aardig stuk landschap golfterrein.

Jan-Peter

PS: Mijn excuses aan de mensen die Zoetermeer een warm hart toedragen, de verbastering van de naam is slechts gedaan om het stukje wat 'lichter' van karakter te maken, niet om het dorp zwart te maken.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: vrijbuiter55 op 29 March 2012, 23:27:25
Ha Jan-Peter.

Ik vind het wel een grappige vertaling, moest het wel tweemaal lezen.
Sweetlakecity, het heeft wel wat.  ;D  ;D

mvg,
vrijbuiter55

Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Machinist Johan op 30 March 2012, 06:33:24
En toch mis ik die oude SGMmetjes wel hoor op de stadslijn hier in Zoetermeer.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Remunj op 30 March 2012, 08:35:44
Sweetlakecity, het heeft wel wat.  ;D  ;D
Die "vertaling"is al zou oud als Zoetermeer oud is  ;D
Moet jij toch weten met jouw leeftijd  8)

Gr.
Eric
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Hans Reints op 30 March 2012, 10:35:43
Blackpool
Tijke
Pendekcity
Blacknazareth
Spikecity
zijn net zo oud  ;D
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: wvdm op 30 March 2012, 10:58:57
Lightrail heet dat.
Die zie je hier naar Enschede vanuit Duitsland rijden. Je vertekt van station Enschede, gaat via vele haltes op straat niveau naar een Duitse stad, alwaar je weer op een trein station uit kan stappen.

Er zou er een komen van Gouda via Leiden naar Noordwijk en Katwijk. In Leiden hebben ze een referendum gehouden en een krappe meerderheid tegen won.
Maar een stad bepaalt niet het OV beleid van een provincie, dus zou het toch door gaan.
Helaas is er crisis en geen geld meer en hoe het verder gaat weet niemand.

Nou is het natuurlijk ook zo, dat de koeien van de leg raken en de kippen geen melk meer geven , als er zo'n nieuwerwets gevaarte voorbij komt. ;D
De duivel rijdt ermee en het is levens gevaarlijk. (y)
Fietsers kunnen in de rails komen en vallen dan.  ;D

Kortom, een gemiste kans om het OV met de tijd mee te gaan en iets nieuws te bouwen in ons kikkerlandje.

Nee, dan maar weer met die meer dan honderd jaar ouwe bus mee, al hobbelend over de vele verkeersdrempels en duizelig wordend van alle rotondes.
Met airconditioning, koud in de winter, warm in de zomer en de ramen beslagen als het regent. ;D
Of je kan met die logge twee honderd jaar ouwe trein reizen, die alleen maar op stations kan komen en nog steeds star volgens een dienst regeling rijdt. Ja, in 1839 was dat handig met twee treinen per dag, als je wist wanneer er een trein vertrok. Maar nu met elke tien minuten een trein is dat echt niet meer nodig. ;D

Groetjes
Wil
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jos B. op 30 March 2012, 11:51:37
Dat is ook zo met de Euregiobahn van Heerlen naar Aachen.
In Heerlen vertrekken 2 gekoppelde Talenten.
Die rijden als stoptrein naar Aachen.
In Aachen worden ze gesplitst.
Een stel rijdt als stoptrein door naar Duren.
En de ander als stoptrein naar Stolberg Muhlener bahnhof, vanwaar het stel verder rijdt als tram dwars door de altstadt van Stolberg, door naar Eschweiler.


Jos
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: mat64 op 30 March 2012, 13:57:28
splitsen gebeurt toch pas op Stolberg hbf ?

Arjan
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Luit op 30 March 2012, 15:13:45
TramTreinen zijn LightRail maar alle Lightrail is geen TramTrein.
Talenten zijn Lightrail maar hebben volgens mij geen knipperlichten en een bel.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jos B. op 30 March 2012, 15:34:41
De Talenten van de Euregiobahn zijn aangepast.
Deze hebben naast het frontsein ook richtingaanwijzers.


Jos
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 30 March 2012, 17:51:01
Inderdaad, zoals hiervoor al uitgelegd (dank!) is het in wezen een Trein die als Tram zo de stad in rijd...persoonlijk vindt ik dit echt geweldig want je stapt op in je dorp en rijd zo naar hartje stad. De TramTrein rijd op het normale treinspoor breedte dus ze kunnen op elke bestaand spoor rijden. Je hebt ze tegenwoordig in hybride uitvoering: buiten de stad op diesel en binnen op electrisch: super zuinig en schoon. De Voghtbahn in Duitsland is daar een mooi voorbeeld van (Wikipedia laat Voghtbahn goed zien). Hier een link naar hoe dit eruitziet; op het einde van het vidtje zie je de TramTrein buiten de stad als trein rijden. Topsnelheid...max. 100 km per uur...GAAF!

http://www.youtube.com/watch?v=fHbn1JYNvSM&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=fHbn1JYNvSM&feature=related)
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 30 March 2012, 18:33:26
Hi Marcel,

Aansluitend op dat wat men al schreef, heb ik foto's ingesloten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4204_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4204_1_1.jpg)

en nog één:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4201_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4201_1.jpg)

Hartelijke groet,
De Burgemeester van Hespedam

Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 30 March 2012, 21:40:32
TramTreinen zijn een leuke oplossing voor ontsluiting rond de grote stad. Karlsruhe is zo een voorbeeld. Uit de wijde omgeving rijden trammetjes over DB net naar de stad en gaan dan verder als tram door diezelfde stad.
Zie het alsvolgt: Je stapt in Schagen op het treintje en in A'dam kun je zonder overstap op de Dam uitstappen.
Alleen moeten enkele lieden in dit land uit hun koker komen want er staan stevige muren om zo een concept.

Helemaal goed Luit ! Dus heel veel lokale lijntjes kunnen dan weer nieuw leven ingeblazen worden...en daar kunnen dan (tussendoor) ook weer stoomtrammen en treinen rijden. Dus als ze nu nog even de oude lijn Schagen - Wognum willen (her)openen...;)
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 30 March 2012, 21:43:01
@De Burgemeester van Hespedam

Ha ja, dat is't er zo een. Mooi dat je deze op je baan hebt! Hartelijke groet terug!
Marcel.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Christoph op 30 March 2012, 22:12:22
Heren,

Andere voorbeeld zou bv Tram 1 kunnen zijn tussen Delft en Scheveningen.
Het stuk Rijswijk Zuid (of was dat nou Delft Noord  ;) ) en Rijswijk zelf gaat langs de vliet door een aardig stuk landschap golfterrein.

Jan-Peter

Hallo Peter, dit stukje heet zelfs buurtspoorweg volgens de regelgeving. Dit is ook de rede dat de GTL trams van toeters zijn voorzien.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jan-Peter op 30 March 2012, 23:20:56
Cristoph,

En kijk zo steek ik ook weer eens wat op: buurtspoorweg. Overmorgen maar eens met de tram'machinist' praten...

Jan-Peter
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 30 March 2012, 23:34:24
Hier nog maar eens een link. Man, dat ze dit hier niet doen...geen visie?

http://www.youtube.com/watch?v=1cS6B1Tgr5Y&feature=related
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: spoorzeven op 31 March 2012, 00:13:45
Cristoph,
En kijk zo steek ik ook weer eens wat op: buurtspoorweg. Overmorgen maar eens met de tram'machinist' praten...
Jan-Peter
Maar er wordt bijzonder weinig getoeterd (al zit dat ding er wel om de reden die Christoph geeft). Ik mag iedere dag heen en weer langs de Vliet met lijn 1 en er wordt hoogstens wat gebeld (en dat doen ze in de stad ook). Overigens weet ik niet of het een interlokale tramweg betreft of een buurtspoorweg. Ik dacht eigenlijk het eerste (ter onderscheid van een stadstram). Inmiddels kun je je ook afvragen wat nog het verschil is tussen pakweg tram 19 en tram 1.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jan-Peter op 31 March 2012, 01:28:46
Spoorzeven:
Citaat
Inmiddels kun je je ook afvragen wat nog het verschil is tussen pakweg tram 19 en tram 1.

Dat is een makkelijke:
Dit (https://images.beneluxspoor.net/bnls/negen.gif) is natuurlijk een inkopper.  ;D ;)

Maar ik denk dat dit (http://www.flickr.com/photos/bou46/6737021641/) ten opzichte van dit (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lijn1.jpg) een groter verschil is.

Daarnaast is lijn 19 de enige HTM lijn die niet door het centrum van Den Haag rijdt. Maar ook dat zal je zelf wel weten..  ;)

Jan-Peter
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 31 March 2012, 08:56:48
Man, dat ze dit hier niet doen...geen visie?
Een andere visie, met name op het gebied van veiligheid.
Deze systemen werpen pas echt hun vruchten af wanneer ze van zowel (bestaande) spoor- en traminfrastructuur gebruik maken. Dus de stoptrein uit Purmerend die vanaf Sloterdijk verder gaat via het tramnet. Maar daarnaast de sneltrein die via het spoor naar centraal gaat.
Dit leidt onvermijdelijk tot het samenrijden van zwaargebouwd spoormaterieel en licht gebouwd trammaterieel op één traject.
Dat wil men eigenlijk niet in Nederland. Of daarbij Nederland te moeilijk denkt of Duitsland te makkelijk, laat ik in het midden.
Maar voor beide visies is wat te zeggen. En je kunt er vergif op innemen dat mocht het ooit een keer echt misgaan in Karlsruhe (en ga er maar vanuit dat van een tram weinig overblijft na een botsing met een trein) iedereen weer vooraan staat om te roepen dat het toch altijd onverantwoord is geweest om het op die manier te doen.  ;)

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Luit op 31 March 2012, 09:22:04
@Marcel D. Op de Murgtalbahn gebeurt dat ook. Er rijden volgens dienstregeling TreinTrams maar er is ook nog een beetje goederenvervoer dat het ATV(mede eigenaar van de trams) uitvoerd met een diesel.
En op sommige weekenden  en excursieritten komen ook de UEF treinen langs.

@Hubertus. Het spoor rond Karlsruhe wordt door divers materieel bereden. Ik heb daar als passagier zowel de TGV,ICE,IC en natuurlijk vele goederentreinen gezien in het tegemoet komende of inhalende treinen.
Natuurlijk zal een doodklap tussen een zware goederentrein en een TT een hoop slachtoffers opleveren. Maar een ICE die zich met een nog hogere top in eenzelfde goederentrein boort levert mijnsinzien zeker net zoveel slachtoffers op.
In Nederland mankeert het aan visie op een totaal plaatje .
De Utrechters hebben het monopoly op A'dam en dus komt er niets van al dit soort ideeen.
Als denkbare route kwam ik het dorp Zandvoort tegen(ging daar hardlopen) en daar moet je een end lopen voor je bij het circuit of de boulevard bent. Dit is nu net een traject voor zo een TT als in Karlsruhe.Vanuit de Bijlmer naar het strand zonder overstap.
Maar dat zal wel alleen op een modelbaan worden. ;D
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 31 March 2012, 09:44:37
@Hubertus. Het spoor rond Karlsruhe wordt door divers materieel bereden.
Ja, ik schrijf toch ook niet iets anders? En dat wil men in Nederland dus liever niet.
Kun je het mee eens zijn of niet mee eens. Maar het is niet zo dat, omdat het een andere visie is dan jij graag zou zien, dat er geen visie is. Alleen die visie verschilt met die van Duitsland met bovendien accenten op andere aspecten.
Ik heb er verder geen overwegend positief of negatief oordeel over. Het idee op zich vind ik leuk, maar ik vind de afstanden die je door dit concept in trammetjes moet afleggen vaak toch wat te veel van het goede.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 31 March 2012, 20:19:08
Lijkt mee te vallen Huub, want je hoeft niet over te stappen van Trein naar Tram om het centrum binnen te gaan van een stad, en deze TramTrein kan maximaal 100 km per uur halen...wat in de praktijk niet zal lukken - maar het is toch wel "ietjes" sneller dan de normale tram :)

Heb je m'n bovenstaande link (video) al eens helemaal bekeken? Dat gaat echt niet langzaam buiten de stad.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Christoph op 31 March 2012, 20:42:23
Spoorzeven:
Dat is een makkelijke:
Dit (https://images.beneluxspoor.net/bnls/negen.gif) is natuurlijk een inkopper.  ;D ;)

Maar ik denk dat dit (http://www.flickr.com/photos/bou46/6737021641/) ten opzichte van dit (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lijn1.jpg) een groter verschil is.

Daarnaast is lijn 19 de enige HTM lijn die niet door het centrum van Den Haag rijdt. Maar ook dat zal je zelf wel weten..  ;)

Jan-Peter

Hallo Jan-Peter,

leuke verschillen zie jij in deze trams, maar ik moet je teleurstellen. De trams zijn allebij van de GTL8-1 serie en dus nagenoeg hetzelfde, de foto's hebben alleen een heel andere datum van maken. Ze hebben allerbij een bel en toeter die inderdaad te pas en te onpas gebruikt worden.
Zo en nu voor de liefhebbers, haags bellen klinkt zo: http://www.youtube.com/watch?v=janTdzNMSv8 (http://www.youtube.com/watch?v=janTdzNMSv8)

Groeten,

Christoph
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Frans van Meerwijk op 31 March 2012, 21:03:42
 ??? dwalen we niet een beetje af? (er dat maak ik nu nog erger...) ;D

Met het uitdienstgaan van het Echte Buitenlijnmaterieel zijn de PCC's, die naar Delft moesten kunnen voorzien van "buitenlijntoeters", ik weet nog maar al te goed de maandelijkse lijsten in de "Brommer" waarin dit akribisch werd bijgehouden...
Ik meen, dat de aanpasssing begon met de 1200'en en in de loop der tijd is al het matierieel voorzien van zo'n claxon.
Logisch dus, dat de GTL's al zo'n ding "af fabriek" hadden...
Puur verkeerjuridisch kan ik hier weinig over zeggen: ik weet wél, dat er een wettelijke reden was/is voor die toeter op de 'Buitenlijn'... En daarnaast is zo'n ding ook in de stad wel handig: op 'ting-ting' reageert de gemiddelde 'verkeersdeelnemende' minkukel NIET; op het schrille "BRWÈHH" van de claxon wél...

Frans
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 01 April 2012, 09:12:15
Lijkt mee te vallen Huub, want je hoeft niet over te stappen van Trein naar Tram om het centrum binnen te gaan van een stad, en deze TramTrein kan maximaal 100 km per uur halen...wat in de praktijk niet zal lukken - maar het is toch wel "ietjes" sneller dan de normale tram :)

Heb je m'n bovenstaande link (video) al eens helemaal bekeken? Dat gaat echt niet langzaam buiten de stad.
Nee, niet bekeken, maar ik ken het materieel. Qua comfort te vergelijken met het Stadtbahn B materieel, dat bijvoorbeeld rond Köln en Düsseldorf rijdt. Voor tram/metro materieel een uitstekend comfort, maar bijvoorbeeld voor een ritje Freudenstadt - Karlsruhe (>1,5 uur) echt te veel van het goede.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Nederduitsemeester op 01 April 2012, 10:47:37
Om effe een vergelijk te maken (qua comfort): de trammetjes die tussen Alphen en Gouda reden waren ook niet van het comfort om  1,5 tot 2 uur in te zitten, van Boskoop ( waar ik toendertijd nog woonde) naar Gouda (een ritje van ca 20 minuten) vond ik eigenlijk al te lang :P. De PCC's en GTL's in Den Haag en waren/zijn toch een heel stuk comfortabeler....
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 01 April 2012, 14:04:12
Nee, niet bekeken, maar ik ken het materieel. Qua comfort te vergelijken met het Stadtbahn B materieel, dat bijvoorbeeld rond Köln en Düsseldorf rijdt. Voor tram/metro materieel een uitstekend comfort, maar bijvoorbeeld voor een ritje Freudenstadt - Karlsruhe (>1,5 uur) echt te veel van het goede.

Huub

De link/video in dit draadje is niet die van Karlsruhe. En gelukkig kunnen er ook comfortabele stoelen in. Dan zie ik alleen maar voordelen. Als 'men' toch miljarden aan Griekenland weggooit moeten een paar goed stoelen ook mogelijk zijn? Wie de moeite wil nemen om hier - op het internet- te onderzoeken hoe het de diverse TramTrein trajecten in Duitsland en Frankrijk vergaat zal zeker opkijken van het grote succes (het lijkt wel of ik aandelen daarin heb maar das echt niet hoor   ;D ).
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 01 April 2012, 14:34:59
Hmm, als ik die link aanklik, zie ik toch echt Stadtbahn-materieel uit Karlsruhe.
Maakt verder niet zoveel uit. Het idee vind ik op zich wel leuk, maar ik zie ook veel nadelen.
En met mij blijkbaar veel anderen, anders waren er wel meer agglomeraties overgestapt op dit concept. Maar het is bij een handjevol in Duitsland gebleven en wellicht elders nog een verdwaalde gebleven. De meeste tramtreinen zijn toch van het soort Randstadrail: vervang de treinen op een bestaande spoorverbinding door trams.

Overigens is comfort niet alleen afhankelijk van de stoelen, een rustige loop is veel belangrijker.
En dat is bij relatief zwaar spoormaterieel nu eenmaal makkelijker te realiseren dan bij relatief licht trammaterieel.
Zeker bij de huidige lage-vloertrams lijkt een fatsoenlijk rijdende tram inmiddels een uitgestorven fenomeen.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 01 April 2012, 14:42:12
Leuke diskussie hier over tram-treinen.

Daar ik hier door het raam van onze studiekamer, over de rand van m'n beeldscherm heen, de S4 (Karlsruhe - Heilbronn) op de Kraichgaubahn (Bretten - Heilbronn), langs het dorpje Bauerbach (1200 inwoners) waar wij wonen kan zien rijden, geef ik graag een beetje kommentaar op wat hierboven geschreven is.


Luit schreef:
>>>
TramTreinen zijn een leuke oplossing voor ontsluiting rond de grote stad. Karlsruhe is zo een voorbeeld. Uit de wijde omgeving rijden trammetjes over DB net naar de stad en gaan dan verder als tram door diezelfde stad.
<<<

Een "leuke oplossing" is een zeer bescheiden formulering: Het Stadtbahn systeem om Karlsruhe heen is geweldig! Hoewel wij dus in een gehucht (Bauerbach, 1200 inwoners), quasi aan het einde van de wereld wonen (zoals bezoek het wel eens formuleerd) zijn we met de S4 (Stadtbahn of tram-trein) in 10 minuten in de kleine stadt Bretten (afstand ca 8 km, 12.000 inwoners) en in 45 minuten midden in Karlsruhe (afstand ca 35 km, 300.000 inwoners), in de grote winkelstraat, zonder omstappen voor Euro 3,90 normaal tarief en Euro 2,90 met Bahncard 25. Natuurlijk is het met bijvoorbeeld een maandkaart goedkoper. Onze kinderen gaan met de S4 naar school in Bretten en hebben daarvoor een zgn. Scoolcard. Daarmee kunnen ze in het gehele KVV lijnennet zo vaak als ze willen overal heen rijden. Lekker shoppen in Karlsruhe bijvoorbeeld, zonder dat pa en ma mee hoefen.

Ikzelf kan met de S4 naar m'n werk in Karlsruhe-Durlach. 's morgens en in de namiddag rijdt de S4 elke 20 minuten (door ons 1200 inwoners gehucht!!!) richting KA. De rest van de dag twee keer per uur geloof ik. 's avond laat dan nog een keer per uur. Een fiets meenenemen is geen probleem (behalve 's morgens vroeg tot 9:00 uur), af en toe neem ik dus m'n fiets mee naar m'n werk en fiets terug (29,5 km), heerlijk als het goed weer is. Met de "sneltreintram" (dit is een van de drie tramtreinen per uur) duurt de rit 35 minuten, het verschil tussen de "sneltram-trein" en de gewone tram-trein is dat de ""sneltram-trein" niet op alle stationnetjes stopt.

Mijn vrouw rijdt niet graag auto en al helemaal niet in een grote stadt, dus die gaat geregeld met de S4 naar KA.

Het is wel belangerijk om te weten dat alle Sx tram-treinen zoals S4 geen kleine "trammetjes" zijn, maar beter met een gewone trein te vergelijken zijn!!

Marcel D schreef:
>>>
Dus heel veel lokale lijntjes kunnen dan weer nieuw leven ingeblazen worden
<<<

Ja precies! Zowel op de spoorlijn van Karlsruhe naar Bretten als die van Bretten verder naar Heilbronn (Kraichgaubahn) reden voordat de KVV die in gebruik genomen heeft nauwelijks nog personen treinen van de DB.

Luit schreef:
>>>
Het spoor rond Karlsruhe wordt door divers materieel bereden. Ik heb daar als passagier zowel de TGV,ICE,IC en natuurlijk vele goederentreinen gezien in het tegemoet komende of inhalende treinen.
<<<

Dat klopt, als ik 's avond in Durlach op de S4 naar huis sta te wachten komt onder andere de TGV Parijs - Stuttgart door het station gereden. Op het zelfde spoor rijden ook de S3, S31, S32 en S33 richting Bruchsal en vanaf Bruchsal dan weer over kleine lokale lijntjes naar allerlei kleine dorpjes. Lange goedertreien rijden op het zelfde traject. ICE's echter niet als ik me niet vergis.


>>>
In Nederland mankeert het aan visie op een totaal plaatje .
<<<

Het openbaar vervoer in NL is, geloof ik, inderdaad gemiddeld over het land gezien, duidelijk minder dan hier in Karlsruhe. De situatie in Karlsruhe is echter helaas niet typisch voor Duitsland!

Marcel D schreef:
>>>
De TramTrein rijd op het normale treinspoor breedte dus ze kunnen op elke bestaand spoor rijden. Je hebt ze tegenwoordig in hybride uitvoering: buiten de stad op diesel en binnen op electrisch: super zuinig en schoon.
<<<

Alle Sx tram-treinen zijn ook een beetje hybride, het zijn zogenaamde twee systeem treinstellen. Ze rijden als tram in de stad op een andere spanning als als trein op het spoor van de DB. Bij de overgangen tussen de twee spanningen merk je echt helemaal niks van de omschakeling.

Marcel D schreef:
>>>
Lijkt mee te vallen Huub, want je hoeft niet over te stappen van Trein naar Tram om het centrum binnen te gaan van een stad, en deze TramTrein kan maximaal 100 km per uur halen...wat in de praktijk niet zal lukken
<<<

Alle Sx tram-treinen van de KVV hier in Karlsruhe rijden 100 km/h op de DB spoorlijn trajekten.


Hubertus schreef:
>>>
Nee, niet bekeken, maar ik ken het materieel. Qua comfort te vergelijken met het Stadtbahn B materieel, dat bijvoorbeeld rond Köln en Düsseldorf rijdt. Voor tram/metro materieel een uitstekend comfort, maar bijvoorbeeld voor een ritje Freudenstadt - Karlsruhe (>1,5 uur) echt te veel van het goede.
<<<

Comfort zal best ook wel een kwestie van persoonlijk smaak zijn, maar deze opmerking hierboven kan ik absoluut niet bevestigen. Zo comfortabel als een ICE zijn de KVV tram-trijnen niet, maar je kunt er prima langer in rijden. Komfortabeler als vele duitse autos zonder fatsoenlijk vering zijn de vast wel!!

Hubertus schreef:
>>>
Hmm, als ik die link aanklik, zie ik toch echt Stadtbahn-materieel uit Karlsruhe.
<<<
Welke link? Ik heb slecht de tram-trijn bij Lyon gezien.

>>>
Maakt verder niet zoveel uit. Het idee vind ik op zich wel leuk, maar ik zie ook veel nadelen.
<<<
Ik zie hier in Karlsruhe werkelijk niet één nadeel. En vele andere mensen ook niet. Het lijnennet wordt elk jaar langer!!

>>>
Overigens is comfort niet alleen afhankelijk van de stoelen, een rustige loop is veel belangrijker.
En dat is bij relatief zwaar spoormaterieel nu eenmaal makkelijker te realiseren dan bij relatief licht trammaterieel.
Zeker bij de huidige lage-vloertrams lijkt een fatsoenlijk rijdende tram inmiddels een uitgestorven fenomeen.
<<<
Zoals reeds  hierboven gezegd, de tram-treinen hier in KA die op de Sx lijnen rijden zijn wat comfort betreft eerder met treinen als met trams te vergelijken.


groeten uit Bauerbach waar ondertussen de S4 een paar keer voorbij gekomen is...

Jint
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 01 April 2012, 14:52:02
Comfort zal best ook wel een kwestie van persoonlijk smaak zijn, maar deze opmerking hierboven kan ik absoluut niet bevestigen. Zo comfortabel als een ICE zijn de KVV tram-trijnen niet, maar je kunt er prima langer in rijden. Komfortabeler als vele duitse autos zonder fatsoenlijk vering zijn de vast wel!!

Nou ja, het is alweer een paar jaar geleden dat ik er in heb gezeten, maar in mijn herinnering was het echt vergelijkbaar met het Stadtbahn B spul. Absoluut goed comfort voor tram/metro, maar langer dan drie kwartier tot een uur zou ik er niet graag in zitten.
Maar smaken verschillen.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 01 April 2012, 16:55:58
...en morgen weer met het goede been  ;D
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 01 April 2012, 17:04:23
Ik snap m nie...  :-[
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: locvanpuffelen op 01 April 2012, 21:46:30
Goede avond.

Ik heb veertien dagen gebruik gemaakt van de TRAMs van en naar Karlsruhe, die over de DB-baan reden. Het is een voortreffelijk OV-systeem in het Zwarte Woud. Als dit er niet had gereden, was er nagenoeg geen railvervoer voor personen meer geweest.

Je ziet het op alle fronten, ook in Nederland, Te weinig passagiers in de eerste of laatste trein. Dan liet de NS die maar vervallen. Gevolg nog minder mensen overdag in de trein. Daarom dan maar de dag dienst uitdunnen, gevolg nog minder mensen, etc tec.

Waarom doen bedrijven als Oost Ned en opvolgers, Arriva, Veolia het zo goed?  Regelmatig, met niet te lange tussenpauze treinen laten rijden, de hele dag door.

Dit bovenstaande is 1 van de belangrijkste redenen om de Stadtbahn over DB-sporen te laten gaan. En het werkt. Ja en soms duren de ritten van begin tot eindpunt erg lang, misschien te lang om in een tram te zitten. Maar weinig mensen doen dit dan ook!

Zie mijn ervaringen in Duitsland en ook in Randstad rail, waar ik op verschillende lijnen van begin tot eindpunt in het voertuig heb gezeten.

Veel belangrijker in de discussie vind ik eigenlijk, waarom het in Nederland niet kan, dat tram en trein op een  baan rijden. Zoetermeerlijn is volledig omgebouwd. En als er tussen Goude en Waddinxveen te weing trams beschikbaar waren, moesten eerst alle trams achter slot en grendel staan, voordat men er over naging denken de vervangende treinstellen op de baan te laten. Wie snapt hier iets van? Ik wel, in Nederland moeten we het altijd "beter" weten!

Geef mij maar een OV-systeem zoals in omgeving van Karlsruhe, waar het transport van hout  overdag gewoon met treinen tussen het tramverkeer wordt afgewikkeld.

Groet
Lodewijk
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Richey op 01 April 2012, 22:05:14
Euhm...
Lees bijgaand artikel nog eens (kijk vooral de foto's), en vertel dan nog eens hoe goed lightrail en goederentreinen te combineren zijn op één lijn:

http://www.bild.de/news/2011/zugunglueck/warum-wurde-zug-nicht-automatisch-gestoppt-15755612.bild.html (http://www.bild.de/news/2011/zugunglueck/warum-wurde-zug-nicht-automatisch-gestoppt-15755612.bild.html)

Ze hebben er echt wel over nagedacht, en besloten dat ze het risico gewoon niet willen nemen...

Groet,

Richey
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 02 April 2012, 00:10:13
Heb je op de weg die grote vrachtwagens  die maximaal 40 ton mogen wegen (in NL zelfs 50 ton) wel eens tussen al die kleine personenwagens die zo tussen de 1 en 2 ton wegen zien rijden? Wel eens fotos van ongelukken gezien waarbij zowel van vrachtwagens als personenwagens betrokken zijn. In NL zijn per jaar in het auto verkeer meer als 600 doden te betreuren, in het openbaar verkeer slechts enkele! Toch durft de staat het aan ons auto te laten rijden...

Het lijkt me niet dat veiligheid de beperkende factor voor flexibeler openbaar vervoer is.

Jint
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Frans op 02 April 2012, 00:46:34
Euhm...
Lees bijgaand artikel nog eens (kijk vooral de foto's), en vertel dan nog eens hoe goed lightrail en goederentreinen te combineren zijn op één lijn:

http://www.bild.de/news/2011/zugunglueck/warum-wurde-zug-nicht-automatisch-gestoppt-15755612.bild.html

Ze hebben er echt wel over nagedacht, en besloten dat ze het risico gewoon niet willen nemen...


Dit had ook met een normale personentrein kunnen gebeuren en zoals ik dit lees werkte de beveiliging niet.
mvg Frans
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 02 April 2012, 07:33:44
Het lijkt me niet dat veiligheid de beperkende factor voor flexibeler openbaar vervoer is.
Uiteraard is dat wel zo. Ook bij jou in Karlsruhe is dat het geval en dat is maar goed ook.

Er is alleen verschil in wat we een acceptabel risico vinden.
En in Nederland vindt men het risico dat samenhangt met tram en trein op hetzelfde spoor eigenlijk niet acceptabel. Daarom ligt er bijvoorbeeld een apart spoor voor treinen die naar de werkplaats Leidschendam moeten.
En daarmee wordt het Karlsruher concept in Nederland nagenoeg onmogelijk. Maar dat heeft niks met visieloos te maken, maar is gewoon een andere visie. Welke visie beter is, laat ik verder in het midden.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Edgar op 02 April 2012, 10:24:44
Overigens: als je het afpeld, dan is er in Karlsruhe ook niet zo heel veel gecombineerd gebruik van spoor door tram en trein. Het overgrote deel van het net is exclusief voor de tram. Daarmee is de oplossing best te vergelijken met Randstadrail of de plannen die er met de Hoekse lijn zijn.

Waarom doen bedrijven als Oost Ned en opvolgers, Arriva, Veolia het zo goed?  Regelmatig, met niet te lange tussenpauze treinen laten rijden, de hele dag door.

Omdat er een regionale overheid is die dat betaald. Vergis je niet in de enorme toename is subsidie naar dit soort lijnen sinds ze worden aanbesteed. Dat is geen exclusief Nederlands verschijnsel; in Duitsland en het VK is het nog harder omhoog gegaan.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 02 April 2012, 16:13:06
Beste Jint, ik betwijfel of iemand de moeite neemt om het bovenstaande te lezen...jou ervaringen uit de eerste hand. Nederlanders zijn in één ding erg goed...ongestoelde kritiek geven die op niets gebaseerd is. De dikke duim viert - zoals gewoonlijk - weer hoogtij.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 02 April 2012, 16:34:48
Een beetje merkwaardige reactie, Marcel.
Waar viert volgens jou de dikke duim hoogtij?
En de kritiek die op niets gebaseerd is, waar zie je die staan?
Ok, die opmerking dat Nederland geen visie heeft, is niet echt gefundeerd.  ;)

Lees jij iets anders dan ik of ben je gewoon gefrustreerd dat niet iedereen je ongeremde enthousiasme deelt?

Huub



Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 02 April 2012, 19:34:46
Hubertus schreef:
>>>
En in Nederland vindt men het risico dat samenhangt met tram en trein op hetzelfde spoor eigenlijk niet acceptabel.
<<<
Zoals ik reeds eerder schreef. De echte Karlsruher tram rijdt nergens op het gewone DB spoor (dat kan ook niet wegens de verschillende spanningen). Alleen de tram-trein (alle Sx lijnen) rijden in de stad als tram en dus ook op het DB spoor. Deze tram-treinen zijn duidelijker groter (en daarmee zwaarder geconstrueerd etc.) als de gewone trams.

Die tram-treinen zijn dus (aan het risiko) aangepast.

groeten

Jint
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 02 April 2012, 19:38:32
Marcel D schreef:
>>>
Beste Jint, ik betwijfel of iemand de moeite neemt om het bovenstaande te lezen ...jou ervaringen uit de eerste hand.
<<<
Dat vindt ik niet erg.

>>>
Nederlanders zijn in één ding erg goed...ongestoelde kritiek geven die op niets gebaseerd is.
<<<
Och vindt je? Ik denk niet dat je dat in het algemeen over onze landgenoten kunt zeggen.

Jint
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 02 April 2012, 20:00:34
Jint, het tweesysteemmaterieel is echt gebaseerd op het Stadtbahn B materieel. Sorry, maar ik kan dat niet anders dan tram/metro-materieel noemen. Ik vergelijk dus niet met de gewone trams die her en der ook rondrijden.

Voor de goede orde, je hoort mij niet zeggen dat men in Nederland gelijk heeft om die combinatie niet te willen.
Ik geef alleen aan hoe het in Nederland door de verantwoordelijken wordt gezien: het is een tram en die laat je niet op hetzelfde spoor rijden als een trein. Hoe ik er over denk, is niet van belang en laat ik hier dus ook in het midden.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 02 April 2012, 22:11:56
Een beetje merkwaardige reactie, Marcel.
Waar viert volgens jou de dikke duim hoogtij?
En de kritiek die op niets gebaseerd is, waar zie je die staan?
Ok, die opmerking dat Nederland geen visie heeft, is niet echt gefundeerd.  ;)

Lees jij iets anders dan ik of ben je gewoon gefrustreerd dat niet iedereen je ongeremde enthousiasme deelt?

Huub

Er worden "argumenten" gebruikt zoals stoelen die niet lekker zitten..??? Dan monteer je toch betere stoelen? En dat het niet veilig zou zijn wat dan nog bekrachtigd wordt met een link. Ik kan 1000 x zoveel links vanaf YouTube hier plaatsen van ongelukken tussen de gewone treinen. Moeten we dan maar stoppen met treinen te reizen? Dat noem ik kritiek die ongefundeerd is. En van Jint hoor je dat de reis wel degelijk comfortabel is. ...en hoe ik er verder over denk laat ik het midden...
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 02 April 2012, 22:12:44
Marcel D schreef:
>>>
Beste Jint, ik betwijfel of iemand de moeite neemt om het bovenstaande te lezen ...jou ervaringen uit de eerste hand.
<<<
Dat vindt ik niet erg.

>>>
Nederlanders zijn in één ding erg goed...ongestoelde kritiek geven die op niets gebaseerd is.
<<<
Och vindt je? Ik denk niet dat je dat in het algemeen over onze landgenoten kunt zeggen.

Jint

Dan denk ik daar anders over.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: hubertus op 02 April 2012, 22:38:27
Er worden "argumenten" gebruikt zoals stoelen die niet lekker zitten..??? Dan monteer je toch betere stoelen?
Niet om het een of ander, maar de enige die het over stoelen heeft gehad, ben je zelf (en mijn reactie daarop). Comfort is meer dan alleen stoelen.

En dat het niet veilig zou zijn wat dan nog bekrachtigd wordt met een link. Ik kan 1000 x zoveel links vanaf YouTube hier plaatsen van ongelukken tussen de gewone treinen. Moeten we dan maar stoppen met treinen te reizen? Dat noem ik kritiek die ongefundeerd is.
Tja, je kunt natuurlijk stug blijven ontkennen dat dit een rol speelt, maar helaas liggen de feiten in Nederland nu eenmaal niet anders. Om dat ongefundeerde kritiek te noemen, dan begrijp je er niet echt veel van.

En van Jint hoor je dat de reis wel degelijk comfortabel is.
Ja en? Is Jint oordeel over comfort maatgevend voor de rest van de wereld? Over ongefundeerde argumenten gesproken.  ::)

Het principe van tram-treinen kent voor- en nadelen. Afhankelijk van lokale omstandigheden en voorkeuren zullen de voordelen of de nadelen de doorslag geven. In Karlsruhe is het absoluut een succes. In Saarbrücken is het enthousiasme al een stuk minder. Hoe dat komt, geen idee. Wanneer de omstandigheden er geschikt voor zijn, absoluut het overwegen waard. Maar het is zeker niet altijd het ei van Columbus.

Huub
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Luit op 03 April 2012, 00:11:27
Het veiligheidsrisico kan dus alleen voor grote storingen/fouten opgeld doen.
Wat ik gezien en gemerkt is dat veel DB mensen als machinist werken en ook gaat er bij omschakelen van Tram naar Trein het Indusie systeem in werking.
En als ik voor mijn gevoel een Lint zie of de TT van Karlsruhe dan geloof ik echt niet dat bij een grote klappper de persoonlijke gevolgen van de Lint lager liggen dan de TT.

Ik blijf erbij dat NS gewoon geen concurentie rond Amsterdam willen. Het gaat ze niet om het OV maar om hun positie op het spoor. Er worden gewoon machtsspelletjes gespeeld en daar worden argumenten bij gezocht.
Let wel mocht men ooit besluiten dat dit rond A'dam te willen invoeren dan zal er nog heel wat water door het Y vloeien. Vanuit Purmerend,Zaanstad zal men tunnels bij moeten bouwen . Het blijft een keuze voor of tegen een compleet systeem. Want de sprinters zullen dan vervangen worden door TT die dan het lokale vervoer doen en de Intercityachtigen het vervoer over grotere afstand.
Maar het blijft nog wel een tijdje hopen.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 03 April 2012, 00:32:15
hubertus schreef:

>>>
Is Jint oordeel over comfort maatgevend voor de rest van de wereld?
<<<
Nee, dat is het niet! Dat was slechts mijn mening. Maar ik heb hier echter nog niemand echt over het komfort van de tram-trein horen klagen. De meeste mensen rijden denk ik ook niet verder mee als maximaal een uur in het woon werk verkeer, (duidelijk) kortere ritten zijn eerder de regel, denk ik. Het is immers lokaal openbaar vervoer. Dat je er mee het zwarte woud in kunt (naar Freudenstadt) is mooi meegenomen...  Niet komfortabel is eerder het feit dat je in het "spitsuur" geregeld ook moet staan als je op de "verkeerde" halte instapt (trein vol), maar ik heb ook in de ICE tussen KA en Frankfurt de nodige malen moeten staan...

Het feit dat deze tram-treinen hier bestaan is al een groot comfort! (Maar dat is niet wat ik mijn eerder bijdrage bedoelde).

Volgens mij zou zo'n systeem in de Randstand met z'n eeuwige files (die ik alleen van de radio en van verhalen van vrienden ken) een oplossing zijn.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: johnny-VIRM op 03 April 2012, 09:14:11
even tussendoor over de lint, deze zijn ook niet meer toegelaten in nederland, die van syntus worden nog gedoogd, ook vanwege de bots veiligheid die bij die dingen niet veel beter zijn als een beetje grotere tram.

Ik denk dat we in nederland met een tram op de hoofdspoor nog een ander probleem hebben en dat is de detectie, dat heeft in de noordelijke provincies met de wadjes al genoeg problemen gegeven.

Maar algemeen denk ik wel dat het karlsruhe systeem zijn voordelen heeft, alleen in dat gebied.
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Luit op 03 April 2012, 10:48:40
Even voor de goede orde. We spreken bij Karlsruhe echt over een groot gebied.
ik heb het linkje even opgezocht.
http://www.kvv.de/unternehmen-kvv/daten.html
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: Jint Nijman op 03 April 2012, 22:19:34
>>
even tussendoor over de lint, deze zijn ook niet meer toegelaten in nederland, die van syntus worden nog gedoogd, ook vanwege de bots veiligheid die bij die dingen niet veel beter zijn als een beetje grotere tram.
<<
Staan er langs de spoorlijnen in NL geen seinen? Treinen zijn toch geen botsautos? Ik begrijp dit niet.

Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 04 April 2012, 01:03:45
Inderdaad is het ene succesverhaal het andere niet, maar vaak komt dat door ondoordachte plannen. Neem het lightrailnet van Den Haag...ik ben op de hoogte van dat drama.

Maar hier in de kop van Noord Holland zou er (als voorbeeld) zeer goed een TramTrein lijn aangelegd kunnen worden tussen Schagen en Hoorn waarbij de TramTrein slechts 3 x stopt tussen deze bijde steden: 1 x tussen (!) het dorp Het Veld en Winkel (net boven Nieuwe Niedorp) in, 1 x bij Hoogwoud (WesterBoekelweg), en 1 x bij Opmeer / Spanbroek (Hogeweg) om daarna door te rijden en aan te sluiten bij Bobeldijk op het laaste kleine stuk bestaand spoor...je gaat dan van centrum (= huidige station) Schagen naar centrum Hoorn (als stadstram verder binnen Hoorn over: Keren, HogeVest, Breed en eindhalte Veemakt = hartje Hoorn) in slechts 30 minuten! Dat is met geen enkele auto na te doen, en zeker ook niet met het huidige openbaar vervoer. Dit betekent dat een reiziger slechts 20 minuten nodig heeft vanuit Het Veld/NieuweNiedorp/Winkel om in hartje Hoorn te komen. Houd dan het prijskaartje redelijk en zeer velen zullen dan de auto laten staan. Ik in ieder geval !
Titel: Re:TramTrein?
Bericht door: MarcelD op 09 April 2012, 20:24:03
...om u een idee te geven hoe hard of een TramTrein zo ongeveer kan gaan:

http://www.youtube.com/watch?v=bCrC85e4JGY&feature=related