BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MdR op 28 March 2012, 19:54:29

Titel: Sloop van een DB BR110
Bericht door: MdR op 28 March 2012, 19:54:29
Hallo,

Ik kwam  dit  (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5807954)tegen bij onze oosterburen. Het valt me op dat de locs er nog zo goed uitzien en dat ze zo compleet worden gesloopt! De meeste plan V's waren tijdens hun sloop al van de draaistellen ontstaan en zaten bijna geheel onder de graffiti! In Duitsland zijn ze veel braver wat dat betreft  ;D (en maar goed ook).  Wat me ook opvalt is dat deze locs geen werk meer hebben, maar als ik op de gemiddelde Duitse fotosite kijk, zie ik talloze locs in diverse kleuren!   ??? Het valt me op dat die dan niet zo'n loc meer nodig hebben. Het is trouwens wel een interessante en indrukwekkende reportage om te lezen.  :)

Mvg, Maarten
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: stomer2010 op 28 March 2012, 20:21:35
neee, dit is omdat de soort(apk) verlopen is en de loks een complete revisie nodig hebben en dit niet opweegt tegen nieuwe loks, aangezien deze loks nog betaald zijn met belastinggeld.
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: ex44 op 28 March 2012, 20:37:13
Hach ja.... moet je kijken wat voor crap er voor in de plek komt >:(
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Ruud K op 28 March 2012, 20:50:43
Zooooo, er is heel wat geweld nodig om die loc op zijn/haar knieën te krijgen. Interessante reportage!

Groet,
Ruud
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Bastian op 28 March 2012, 20:59:48
zonde van die mooie loc.
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Lokpaint op 28 March 2012, 21:04:49
neee, dit is omdat de soort(apk) verlopen is en de loks een complete revisie nodig hebben en dit niet opweegt tegen nieuwe loks, aangezien deze loks nog betaald zijn met belastinggeld.

Belastingeld...amahoela.

Ook een staatsbedrijf verdient gewoon centjes door het werk dat ze verrichten.

En de loks gaan simpelweg de schroot op omdat er ten eerste geen onderdelen meer voor te krijgen zijn, en ten tweede omdat het oude, versleten en energieverslindende machines zijn.

Bart
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Dpc Fo op 28 March 2012, 22:02:24
Ben ik de enige die het pijnlijker vindt om te zien hoe de loc letterlijk met grof geweld aan stukken wordt gescheurd dan dat ze met een snijbrander wordt ontleed? De laatste methode lijkt me meer recht te doen aan alle arbeid die de locs hebben verricht. Of ben ik nou sentimenteel  :-[ ?

Carlo
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: basdouma op 28 March 2012, 22:06:15
Doet mij heel erg denken aan de tijd dat de 1200en verschroot werden.. Daar stonden toen in Railmagazine een paar afschuwelijke platen. :-X

Tja, sentimenteel.. Deze Duitse lorren doen mij persoonlijk niet zo veel.
Mooie reportage dat wel (y)
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Frans van Meerwijk op 28 March 2012, 22:13:04
Nee Carlo,

ook ik heb me geërgerd, maar vooral verbaasd, hoe dat kennelijk gaat: Nog meer dan onze milieumaffia terroriseren de Grünen onze oosterburen, de Duvel en z'n ouwe Moer moeten gerecycled worden, maar bij het slopen van een lok worden glas, metaal, non-ferrometaal, koper en electronica (om nog maar te zwijgen van Trafo-olie en gewone dikke smeerolie!) "vanuit de vrije hand" op één hoop gegooid...

Nog afgezien van het "sentiment", dat het netter is de lok te ontleden met een snijbrander, lijkt het mij ook milieutechnisch passender... en daarover hebben al die groene terroristen toch altijd de bek zo vol? :-[ (sorry)

Frans
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Maarten.T op 28 March 2012, 22:14:48
Is niet veel anders dan hoe het hier in Nederland gebeurd. Alleen daar scheuren ze niet de boek kapot maar knippen die boel in stukjes met een leuk schaartje.
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Peter Korsten op 28 March 2012, 22:18:08
Of ben ik nou sentimenteel  :-[ ?

Ja, je bent te sentimenteel. :) 't Is maar een loc, waar er veel van gemaakt zijn en er nog een paar overblijven. 't Is niet alsof ze de Venus van Milo met een sloophamer bewerken.

- Peter
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Dpc Fo op 28 March 2012, 22:21:26
Inderdaad Frans, daar verbaasde ik me ook over. Kennelijk loont het niet de moeite om de verschillende materialen te scheiden. Maar wat doe je dan met zo'n hoop gemengd materiaal? Storten, smelten/verbranden?

@2278, klopt, maar dat voelt ook minder barbaars aan; ontleden i.p.v. verwoesten.

Peter, ook de Venus van Milo is maar van steen, zoals van Gogh alleen maar verf op linnen smeerde. Natuurlijk is het 'maar' een loc, maar ik zie hier toch tientallen mensen om me heen die naast de materie nog wat anders in zo'n ding zien.
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Lokpaint op 28 March 2012, 22:30:24

..maar ik zie hier toch tientallen mensen om me heen die naast de materie nog wat anders in zo'n ding zien.


Tja.

En daarom wrden er een paar in een museum gestopt.
Vers opgeknapt naar de aflevertoestand. Zodat we ons vooral niet herinneren hoe ze er in het dagelijks bedrijf uitzagen.

bart
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Maarten.T op 28 March 2012, 22:34:09
@Dpc Fo, al kun dat schaartje ook materieel aardig verwoesten. Wat ik toen heb gezien was gewoon grote happen in het materieel maken en open vouwen. Denk je dat zo iets stevig is nou vergeet het maar. Dan is het net een slap blikje wat niks voorstelt voor die machines
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Floris Dilz op 28 March 2012, 22:35:35
Inderdaad Frans, daar verbaasde ik me ook over. Kennelijk loont het niet de moeite om de verschillende materialen te scheiden. Maar wat doe je dan met zo'n hoop gemengd materiaal? Storten, smelten/verbranden?
hele spul wordt vaak behoorlijk fijn vermalen en dan met magneten, perslucht en wervelstroomdingen (voor niet-magnetisch metaal) gesorteerd.
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Dpc Fo op 28 March 2012, 22:43:01
@Bart; ik zeg ook niet dat elke loc een kunstobject is dat op een sokkel in het museum moet, zie ze zelf ook liever in dagelijks bedrijf. Ik geef alleen maar aan dat voor een liefhebber dat brok staal een extra lading kan hebben (jij beschildert er niets voor niets zoveel, in model dan). Plaatsing in een museum maakt er juist weer een hoop staal van. ;)

@Floris; thnx, is inderdaad een logische oplossing.


gr. Carlo
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Peter Korsten op 28 March 2012, 23:15:02
Peter, ook de Venus van Milo is maar van steen, zoals van Gogh alleen maar verf op linnen smeerde. Natuurlijk is het 'maar' een loc, maar ik zie hier toch tientallen mensen om me heen die naast de materie nog wat anders in zo'n ding zien.

Maar er bestaat maar één Venus van Milo en de zonnebloemen, daar bestaan er inderdaad een paar meer van, maar dat zijn ook allemaal verschillende schilderijen.

Van de E10/BR 110 zijn er meer dan 400 gebouwd. Die kun je moeilijk allemaal gaan bewaren. Als het nou de allerlaatste BR 110 was geweest die gesloopt werd, dan was het voor mij een ander verhaal geweest.

- Peter
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Lokpaint op 28 March 2012, 23:30:24
Hoi

Ja, niet te druk om maken. In koblenz, wupertal en weet ik niet waar zullen toch wel de nodige bewaard worden.

FF nog wat reclame maken voor 'mijn' vereniging.

http://www.e10ev.de

Bart
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Frans van Meerwijk op 28 March 2012, 23:42:28
hele spul wordt vaak behoorlijk fijn vermalen en dan met magneten, perslucht en wervelstroomdingen (voor niet-magnetisch metaal) gesorteerd.

[Sorry als we nu erg ver afdwalen]

Floris: is die "techniek" dan goedkoper dan het éérder netjes scheiden van de diverse materialen?
(of beroof ik dan teveel milieumaffiosi van hun gelegitimeerde boterham...)
Frans
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Lokpaint op 29 March 2012, 08:16:34
Hoi

Shredden is de normale methode voor schroot. Ik zou zelf ook niet weten hoe je dit vantevoren zou moeten doen.

Een hoogoven wil ook zoveel mogelijk 'zuiver' schroot. Dus scheiden is een must.

bart
Titel: Re:Sloop van een DB BR110
Bericht door: Thom op 30 March 2012, 09:12:54
Zo'n lok compleet uit mekaar schroeven, daar ben je wel ff mee bezig hoor :P
Dat zal je een kapitaal aan anuren gaan kosten...