BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 28 March 2012, 14:59:33
-
Onlangs een gesprek gehad waarbij de vraag ontstond wat een nieuwe loc nu eigenlijk zo'n beetje kost. Bijvoorbeeld een Br189. We hadden geen idee en op het net is ook niet veel informatie daarover te vinden.
Dus weet iemand hier wat een nieuwe BR189 ongeveer kost? We snappen natuurlijk best dat een en ander afhankelijk is van de exacte uitvoering en dat er altijd ruimte is voor onderhandelen, zeker bij grotere aantallen, maar wat is de orde van groote: 1 miljoen, 5 miljoen?
En nee, we hebben geen plannen om er eentje in de tuin te zetten. ;D
-
Siemens eurosprinter br. 183 kost zo'n 4 miljoen euro.
De Sloveense spoorwegen hebben 80 miljoen euro voor 20 locs betaald.
Sloveens type nr. 541
http://www.highbeam.com/doc/1G1-123326374.html (http://www.highbeam.com/doc/1G1-123326374.html)
Een Br. 189 is iets goedkoper, max snelheid tot 140 km/h.
Volgens mij heeft de DB er destijds zo'n 3 miljoen euro per stuk voor betaald (afname 100 stuks).
Groeten,
Maarten
-
Komt er in Nederland dan ook nog weer extra BPM over? ;D
-
Als je het een personenauto of motorrijwiel vindt wel ja... :-X
-
Eurosprinter 3 U kost tussen de 4 en 5,5 miljoen. Sloveense spoorwegen betaalde 80 miljoen voor 20 locs, de Polen 55 miljoen voor 10 stuks.
Eurosprinter 2 U kost iets minder, zo'n 3 miljoen, uitgaande van de Oostenrijkers. Duur grapje dus, een nieuwe loc, vandaar dat veel bedrijven ze willen leasen (hetgeen ook niet goedkoop is, ton per maand ben je zo kwijt).
-
Aha, interessant, bedankt.
De achtergrond was een discussie over de bekende droom of het mogelijk zou zijn een motorwagen voor de TEE de IV te bouwen. Een kennis dacht dat dat 1 tot 2 miljoen euro zou kosten. Ik dacht dat je daarvoor niet eens een min of meer van de plank loc had. Dat laatste klopt dus wel. Of mijn logica dat de bouw van een enkeling nog duurder moet zijn ook klopt, weet ik dan weer niet, maar dat is een ander verhaal. Het blijft sowieso alleen maar een droom. Misschien maar goed ook, want of er organisaties zijn die we het onderhoud kunnen toevertrouwen is ook zomaar de vraag.
-
Nou, met een beetje hangen en wurgen kom je met dat budget een heel eind hoor. Deels gebruikte onderdelen toepassen, uitbesteden aan een sociale werkplaats, casco opleveren etc. Probleem is alleen dat 1mln al een heel knap bedrag is om met inzamelingsacties bij elkaar te sprokkelen. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een zeer bemiddelde mecenas met een kloppend spoorweghart. :)
-
Onlangs heeft Meiningen volgens mij 2 stoomloks opgeleverd,een opknapper en de ander hagelnieuw. Kosten deels overheid maar ik kan de prijs niet meer terugvinden. In mijn gedachten was het 1,7milj .
Dus een diesel komt dan ook richting die 1milj. :-[
-
kijk eens in de lijst op deze pagina, niet overal prijzen, maar het geeft een idee
wat er te koop is
http://www.vdmt.de/index_sitemap.php?nm=pak&page=pages/saliste.php
fred
-
Ach weet je, in Engeland doen ze er 20 jaar over om van scratch een hele nieuwe replica van een stoomloc te bouwen. Parijs en Rome zijn ook niet in 1 dag gebouwd, dus het hoeft niet stante pede af te zijn. Het gaat er maar om, hoe lang houden ze het vol en wat hebben ze er voor over om de droom te verwezelijken? Met genoeg inzet, een hele duidelijke visie, en een hele lange adem moet je dan toch een heel eind kunnen komen. De motoren hebben ze in ieder geval al, dus dat zal de bottleneck niet zijn. En nu opgeven is nu natuurlijk ook geen optie, dan had de rest net zo goed gesloopt/ten toon gesteld kunnen worden.
-
Ik kan het nu niet zo 1-2-3 vinden, maar er zwerven op het internet wel min of meer standaard prijzen voor locomotieven. Is domweg € xxx per ton. Volgens mij wordt dat ook bij de bouw van de HSM 814, SGB 6000 en NBDS 3500 gebruikt.
Bij de motorwagen van de TEE kom je misschien op iets andere bedragen omdat je daar, mogelijk, gebruik kan maken van sommige bestaande onderdelen. Ik heb ooit begrepen dat er al ideeen zijn om de draaistellen te gebruiken van bepaalde Engelse diesel-electrische loc's. Gegeven het feit dat draaistellen verhoudingsgewijs lomp zware dingen zijn kan je dus een redelijk bedrag in mindering brengen indien je die grotendeels kan overnemen.
Daar je waarschijnlijk toch nooit meer een replica van de originele motor voor elkaar zal krijgen kan je daar mogelijkerwijs ook kiezen voor een "off the shelf" variant of wederom hergebruik van aandrijfinstallatie van dezelfde loc als waarvan je de draaistellen gaat gebruiken. In dat geval heb je de draaistellen en motor/generator op basis van hergebruik ipv volledige nieuwbouw. Met de drie onderdelen heb je de bulk van het gewicht van een motorwagen waarschijnlijk wel te pakken
-
Nu redeneer je alleen over de bouw van de mechanische hardware. Dat is voor een stoomlocje op een afgeschermde museumlijn voldoende.
Wil je echter het openbare railnet op, dan zul je ook wat moeten doen met beveiligingssystemen (ATB, ETCS, buitenlandse systemen). En niet te vergeten de typekeuring per land.
Als je een TEE motorwagen zou willen bouwen die hetzelfde inzetgebied mag rijden als de oorspronkelijke, dan denk ik dat alleen al die laatste factoren (beveilig en certificering) zeker niet voor minder dan een miljoen kunnen worden gerealiseerd. En dan moet die wagen nog gebouwd worden.
Ter illustratie: bij een e-lok zijn de meerkosten per lok per extra land enkele tonnen. En dan zijn de project- en certificeringskosten verdeeld over een grotere vloot.
-
Als je een TEE motorwagen zou willen bouwen die hetzelfde inzetgebied mag rijden als de oorspronkelijke, dan denk ik dat alleen al die laatste factoren (beveilig en certificering) zeker niet voor minder dan een miljoen kunnen worden gerealiseerd. En dan moet die wagen nog gebouwd worden.
Nu we het daar toch over hebben. In de Engelse wikipedia staat dat er nog een ''werkspoor locomotive for TEE trainset'' in North Bay staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ontario_Northland_Railway (net boven het kopje facilities)
Ik kan me vergissen, maar stel dat er inderdaad nog een motorwagen bestaat dan is het toch veel makkelijker om deze terug te halen uit Canada? Dat ding is voor de stichting TEE dan goud waard.
-
Dat is volstrekt nieuwe informatie. Iedereen ging er altijd van uit dat ze allemaal zijn gesloopt. Zitten hier import Canadezen op dit forum die een kijkje willen nemen in North Bay? De meeste Nedercanadezen wonen toch in Ontario dacht ik...
-
Je zou dan denken dat er ng wel foto's van te vinden zijn, en dat lukt mij niet zo snel via internet. Daarnaast staat er boven dat alle werkspoorloks gesloopt zijn.
Of anders halen ze toch een FP7Am, en laten ze de trein rondrijden als Northlander :-X
Groet,
Michel
-
Op Google Earth is alleen een stuurstandrijtuig en een los rijtuig te zien. Misschien wordt dat bedoeld in Wikipedia. Kijk zelf maar eens op:
46°18'28.80"N
79°27'51.16"W
Heel duidelijk is het niet, maar met wat heen en weer pierewaaien in Street view modus kom je een heel eind.
-
Hij staat waarschijnlijk bij een boer in de schuur met een hele berg hooi er op! ;)
-
Denk dat deze bedoeld wordt
http://www.flickr.com/photos/nikon-norm/2178831339/ (http://www.flickr.com/photos/nikon-norm/2178831339/)
Niet helemaal hetzelfde
Martijn
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_60.jpg)
Streetview Link (http://maps.google.nl/maps?q=46%C2%B018%2728.80%22N+79%C2%B027%2751.16%22W&ie=UTF8&ll=46.308281,-79.464262&spn=0.003131,0.008036&oe=utf-8&client=firefox-a&hnear=0x4d29aa84e9b24007:0x582773a7dedb47cc,%2B46%C2%B0+18%27+30.49%22,+-79%C2%B0+27%27+48.52%22&gl=nl&t=h&z=18&layer=c&cbll=46.308339,-79.4641&panoid=E1wGtVC8oh22263eD2QqVQ&cbp=12,166.79,,0,7.58)
-
Ik denk dat dat de andere kant is van de opstelling waar ik naar linkte.
Zo te zien een achter gebleven stuurstand. (Ik zie ramen ?)
Martijn
-
Even aan een van de bedrijven in de buurt vragen of die wat foto's willen maken?
Groeten,
Peter
-
Nu we het daar toch over hebben. In de Engelse wikipedia staat dat er nog een ''werkspoor locomotive for TEE trainset'' in North Bay staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ontario_Northland_Railway (net boven het kopje facilities)
Ik kan me vergissen, maar stel dat er inderdaad nog een motorwagen bestaat dan is het toch veel makkelijker om deze terug te halen uit Canada? Dat ding is voor de stichting TEE dan goud waard.
Ik heb het TEE boek niet bij de hand, maar volgens mij staat daar redelijk duidelijk in dat de Nederlandse motorwagens gesloopt zijn en al erg lang geleden. Wel zijn er daarna dus Canadese loc's aangepast om de TEE wagens te trekken. Daarbij is wel de stuurstand facilitiet vervallen, dit was niet erg omdat aan beide eindpunten de gehele trein (naar goed Amerikaans gebruik) te keren.
In 1977, the railway purchased four RAm/DE train sets retired from the Trans Europ Express by the Dutch and Swiss railways, for use on its Northlander train. However, the experiment was not entirely successful. The locomotives were scrapped in 1984, although the passenger cars survived until the early nineties.
Werkspoor locomotive for TEE Trainset (No longer on roster, have been shipped back to builder) One set exists still but belongs to the city of North Bay. Parked at the old CP station off Oak Street.
Hoewel Wikipedia vaak nuttig is, zou ik er niet op blindvaren en het al helemaal niet gebruiken als argument om nu direct een retourtje Canada te kopen. Het kan waarschijnlijk geen kwaad om er van uit te gaan dat degene die het TEEstel naar Europa hebben teruggehaald niet helemaal gek waren. Verder spreekt het artikel op Wikipedia zichzelf dus tegen. In de bovenste quote zeggen ze dus dat de loc's gesloopt zijn, terwijl in de onderste quote wordt beweerd dat er dus nog wel een Werkspoor?? loc zou zijn. Wat je hierbij in de gaten moet houden is dat de oorspronkelijke Canadese locs aan de achterkant zijn verbouwd om te kunnen koppelen met de TEE rijtuigen (incl. doorloop uit m'n hoofd). Voeg daar aan toe dat de neusvormeen ook nog wel enigszins op elkaar lijken en de Canadese loc's ook in de bijpassende kleur zijn geschilderd en het lijkt voor een niet kenner al gauw of er nog een Werkspoor motorrijtuig is :-\
-
Volgens mij is dit ook bekend, ik heb er wel eens wat over gelezen dat de oorspronkelijke koper maar 5 (?) wagens heeft gekocht omdat t anders te kostbaar werd (het moest ook nog terug naar Europa).
[edit:]
Van de site (http://www.stichtingtee.nl/nl/trein/rijtuigen):
In 1998 vertrokken 5 van de 8 door TEE Classics aangekochte rijtuigen naar Europa. In het Canadese North Bay bleven de volgende drie rijtuigen achter: Ex-ONR 1985-4 / Ex-SBB 502-4 stuurrijtuig, Ex-ONR 1986-3 / Ex-NS 1001-3 restauratierijtuig, Ex-ONR 1986-4 / Ex-NS 1001-4 stuurrijtuig
Het Ex-SBB stuurrijtuig is in 2002 alsnog gesloopt. Hiermee is het allerlaatste Ex-SBB TEE rijtuig verdwenen. De resterende twee rijtuigen (Ex-NS)raakten in 2005 bij een brand ernstig beschadigd, maar zijn anno 2009 nog steeds aanwezig.
-
Alleen nog losse rijtuigen en stuurstanden, de motorwagens zijn toch echt al gesloopt.
-
Wel een beetje de vraag van de topicstarter in de gaten houden he... ::)
3-4 milj. voor een lok, wat verdien je gemiddeld per rit denk ik dan?
-
Het frapante is dat er gesproken wordt van een Werkspoor locomotief, Dit kan dan alleen de locomotief zijn, omdat de wagens van SIG zijn. Zijn er misschien documenten te vinden van afschrijvingen en afvoer van treinen van ONR?
(misschien een afsplitsing van het topic nodig?)
-
@ Mark,
Verdienen aan een rit?
Kostendekkend is soms al een opgave...
Daar je waarschijnlijk toch nooit meer een replica van de originele motor voor elkaar zal krijgen kan je daar mogelijkerwijs ook kiezen voor een "off the shelf" variant of wederom hergebruik van aandrijfinstallatie van dezelfde loc als waarvan je de draaistellen gaat gebruiken. In dat geval heb je de draaistellen en motor/generator op basis van hergebruik ipv volledige nieuwbouw. Met de drie onderdelen heb je de bulk van het gewicht van een motorwagen waarschijnlijk wel te pakken
Volgens mij is de TEE stichting in bezit van twee SACM MGO motoren compleet met generator die bij plan U de RHUB1616's vervangen hebben, en de TEE had ook RHUB1616 motoren.
Niet origineel, maar te gebruiken als vervanger en reeds beproefd daarin ook.
-
Wel een beetje de vraag van de topicstarter in de gaten houden he... ::)
De topicstarter wist precies wat er zou gaan gebeuren toen hij helemaal zelf de motorwagen van de deIV ter sprake bracht. ;D
Ik heb mijn antwoord al en volg de discussie verder met interesse. Persoonlijk geloof ik eigenlijk niet erg in tweedehands onderdelen en sociale werkplaatsen voor zoiets en dus eigenlijk ook niet in die 1 miljoen.
-
Als je het een personenauto of motorrijwiel vindt wel ja... :-X
Correctie: als de belastingdienst dat vindt.
-
Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat die dat niet vindt.
-
Het frapante is dat er gesproken wordt van een Werkspoor locomotief, Dit kan dan alleen de locomotief zijn, omdat de wagens van SIG zijn. Zijn er misschien documenten te vinden van afschrijvingen en afvoer van treinen van ONR?
(misschien een afsplitsing van het topic nodig?)
Hou in gedachten dat dit wel Wikipedia is he?