BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Christiaan op 21 April 2007, 17:00:30
-
Beste modelspoorders,
Wie kan mij helpen!
Ik ben bezig met mijn baan op te bouwen en heb een probleem met een keerlus, welke in 1 richting bereden gaat worden. Nu dacht ik dit op te lossen door middel van een universele schakelmodule (conrad 217374-91) wat ik aanstuur m.b.v. koploper bij het bezetmelden van een sectie.
Mijn vraag is kan dat met deze module en hoe moet ik het vervolgens aansluiten. Of zijn er andere mogelijkheden.
Ik heb een tekening gemaakt zoals ik denk dat het ongeveer zou moeten zijn.
http://home.hetnet.nl/~chris-post/Keerlus-modulle.gif
Graag jullie advies
Christiaan
Ik rij met 2 rail digitaal - koploper – decoder 63
-
Christiaan, je hebt toch twee Funky keerlus printjes, is dat geen betere oplossing?
Mvg
Wim.
-
@wim
Ja ik heb er twee inzitten, maar ik heb in mijn baanplan drie keerlussen inzitten.
De keerlus waar het omgaat had ik op mijn booster 3 aangesloten, maar dat vondt ik niet heel erg fijn toch een klein moment kortsluiting. Dus vandaar de vraag en volgens mij kan het dan voor 1 richting goedkoper en simpeler alleen weet ik niet hoe...
christiaan
-
Dat kan met 1 relais minder op de funky keerlusprint. Dus als je de bezetmelding zo opbouwd als met de funky keerlusprint, kan het met losse bezetmelder en twee losse bistabiele relais opgebouwd worden, alleen of het dan goedkoper is, ik betwijfel het.
-
Als je de keerlus enkel gebruikt samen met koploper (of een ander besturingsprogramma) kun je de uitgang van een schakeldecoder gebruiken om daarmee een ompool relais aan te sturen. Bij het inrijden van de keerlus is de stand anders dan bij het verlaten van de keerlus.
Als het een keerlus in een enkelsporige lijn is, kun je dat ompoolrelais ook combineren met het wissel van de keerlus. In het laatste geval kan het ook zonder koploper bestuurd worden. Je moet dan toch zelf het wissel omzetten.
-
Hoi Broer
heb je geen viesmann 5213 meer liggen kun je toch ook gaan gebruiken.
Ik meende dat dat redelijk eenvoudig was, ik heb alleen geen eenvoudig schematje er van , mischien iemand andres??
Jaap Post
-
@René
ja ik gebruik het zeker alleen met Koploper
@Jaap
Ik heb een viesman 5212 en een viessmann 5209
alvast bedankt
-
Drie opties, gebruik een gedeelte van de funky keerlus als uitgangspunt.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/FunkSchWR1.jpg)
Of gebruik 1 van deze opties.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/KeerLusOpt.jpg)
www.xs4all.nl/~pahasoft//bestanden/Keerlus.zip
-
Wim,
Heb je grotere plaatjes? Ik kan er zo niet echt veel van maken :(
Thnx,
Hans
-
Hans, je kunt die plaatjes zelf op de oorspronkelijke grootte brengen.
Klik rechts op het plaatje, kies opslaan als.. , zet het ergens weg op je pc en open het dan met Paint of een ander tekenprogramma.
-
Wim,
Bedankt, maar ik kan niet goed electonica schema's lezen......laat staan te begrijpen wat je bedoelt. ???
Vandaar ook dat ik naar het Conrad boek heb gegrepen.
Dus als iemand mij met een makkelijke uitleg kan helpen graag....
-
Dan houd het op Christiaan, want een makkelijke uitleg is er niet. Als je het aansluitschema niet snapt, dan kan ik in ieder geval niet zoveel meer voor je betekenen.
Heb je dan overigens dan wel die printen werkende gekregen, of liggen die ongebruikt in een hoekje?
Mvg
Wim.
-
@Wim
Nee die werken prima, daar had je ook een goede handleiding bij geschreven....
Overigens was dat ook voor mji de eerste keer dat ik zelf een printplaat heb gesoldeerd, dus ik zeg al doende leert men......
maar wie weet misschien bestel ik nog wel eentje bij je.... maar ik dacht dat het makkelijker en goedkoper zou kunnen......je mot ergens je geld vandaan halen toch?
christiaan
-
Kijk, dat is leuk om te lezen, dat het je gelukt is. Proficiat.
Mvg
Wim.
-
Is er dan niemand die zo'n apparaat heeft besteld bij Conrad :(
-
Nope, ik gebruik de prints van http://www.treinelektronika.com/
en die bevallen me goed, incl de prijs is mooi.
-
Heeee, die keerlus module, die komt me bekend voor zeg, ook ergens anders gezien namelijk als een project. ::) ::)
Die modules werken op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting, is niet een aan te raden methode, om het keerlus probleem op te lossen.
Mvg
Wim.
-
Hmm vreemd, dat de gevestigde vakhandel daar (net als ik) anders over denkt en deze methode zelfs door veiligheids keuring krijgt voor kinderveilig speelgoed! :o
Bovendien wordt het ontstaan van sluiting gedetecteerd bij een spanningsval van minder dan 0,5 volt. Het omschakelen gebeurt dan binnen 1 uS.
Geen enkel ander onderdeel op de modelspoorbaan merkt daar wat van.
Een trafo schakelt bij volledig sluiting vaak pas na 1 of 2 sec. af! (Ook nog binnen de norm!)
Het project vindt je overigens op: www.moba-digital.net
-
Tja, het wil nog niet zeggen als een auto vijf sterren voor de veiligheid heeft, dat je daar niet in kunt verongelukken. Dus ook daarbij geldt, voorkomen is beter dan genezen.
En ook hier de beste oplossing voor een kortsluiting, is geen kortsluiting.
Mvg
Wim.
-
....en deze methode zelfs door veiligheids keuring krijgt voor kinderveilig speelgoed! :o
Dat komt gewoon omdat het niet gevaarlijk is voor die kinderen.
-
Ik heb het opgelost middels een keerlusmodule die Wim heeft geleverd.
Bedankt,
Christiaan
Bij deze kan het draadje dicht.