BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Jeroen1975 op 21 April 2007, 15:34:42
-
Hoi allen
Ik heb een ampère meter aangeschaft om een beeld te krijgen van het stroomverbruik van mijn modelbaan, dit is om te kijken of ik een booster in de toekomst nodig heb ja of nee. Nu wil ik alleen weten waar ik hem het beste kan plaatsen.
1 Tussen trafo en IB
2 Tussen IB en Rails
Al vast bedankt voor de moeite
Groeten Jeroen
-
Ik denk dat plaatsing tussen IB en rails de zuiverste indicatie geeft.
Maarre, wat voor type meter is het? Bedenk dat je op beide plaatsen te maken hebt met wisselstroom. Kan die meter van jou dat aan?
-
Hoi Klaas
109412 Analoge Inbouwmeter 96x96mm 5A (conrad)
In de gebruiks aanwijzing staat meerdere malen AC vermeld.
........... dat spanning groter dan 25V~ of 35VDC veiligheid .................... blabla.
Dus ik neem aan ook geschikt voor wisselstroom
Groeten Jeroen
-
Ik weet niet of je al ervaring met stroom meten en alles hebt maar:
Denk er wel aan dat je, als je stroom (amperes dus) wilt meten de meter in serie met je draad zet en niet parrallel over de contacten heen. Anders krijg je beetje vonk vorming ;D
-
Ik snap het
Staat ook in de gebruiks aanwijzing, maar bedankt voor de tip.
Groeten Jeroen
-
109412 Analoge Inbouwmeter 96x96mm 5A (conrad)
Dit is inderdaad een meter voor 5A wisselstroom. Zou dus geschikt moeten zijn.
Maar.... het is een z.g. weekijzermeter. Die worden over het algemeen gemaakt voor een 50Hz sinusvormige stroom. Tussen de IB en de rails heb je te maken met een blokvormige wisselstroom van ongeveer 10kHz. Het zou kunnen zijn dat het instrument dat niet kan volgen omdat de zelfinductie te hoog is. Dus misschien toch beter om tussen trafo en IB te meten.
Je zou het gewoon eens kunnen proberen. Zorg voor een ongeveer gelijkblijvende belasting op de baan, b.v. door alleen maar een paar treinen met verlichting aan te zetten. Meet dan eens op beide plaatsen en kijk wat voor aanwijzingen je krijgt.
Het mooiste zou zijn als je 2 van die meters hebt, dan kun je gelijktijdig vergelijken.
-
Hoi Klaas
Kan ik als ik hem tussen trafo en IB plaatst, het verbruik van de IB aftrekken van wat ik aflees?
Groeten Jeroen
-
Ja dat kan, als je tenminste weet wat het eigen verbruik van de IB is.
Zal waarschijnlijk niet zo goed af te lezen zijn, want ik denk dat de schaal in het onderste bereik nogal in elkaar gedrongen is. (is een eigenschap van dit type meter)
-
mijn vindingen tot nu toe.
Eerst tussen IB en Rails geplaatst. Meter reageerd bijna niet met 4 loks rijden geeft hij tussen de 0.5 en 1 A.
Poging 2 tussen trafo en IB : nu staat bij stilstand de meter ergens bij 0.8A en met 4 loks loopt het op tot 2.5 A.
Ik neem aan dat poging 2 een beter beeld geeft van het vebruik.
Groeten Jeroen
-
Jeroen, beetje late reactie. Je meetresultaten bevestigen mijn vermoeden dat het meetinstrument moeite heeft met het hoogfrequente digitale signaal.
Dus is er maar één mogelijkheid, meten tussen trafo en IB.
-
Hoi Klaas
Beter laat dan nooit. Toch?!?! Ik denk dat ik dat ook doe
Hoi Klaas
Kan ik als ik hem tussen trafo en IB plaatst, het verbruik van de IB aftrekken van wat ik aflees?
Als ik alle treinen stil zet met verlichting uit, mag ik dan de wijzer op 0 zetten om het verbruik van het rijdende matteriaal te kunnen meten?
Groeten Jeroen
-
Als ik alle treinen stil zet met verlichting uit, mag ik dan de wijzer op 0 zetten om het verbruik van het rijdende materiaal te kunnen meten?
De vraag is of je meter een lineaire schaal heeft; dat wil zeggen: is de afstand tussen de 0 en de 1 even groot als de afstand tussen de 4 en de 5? Zo ja, dan kan dat. Zo nee, dan kan het niet.
-
De vraag is of je meter een lineaire schaal heeft; dat wil zeggen: is de afstand tussen de 0 en de 1 even groot als de afstand tussen de 4 en de 5? Zo ja, dan kan dat. Zo nee, dan kan het niet.
Maar ik kan wel de afgeleze waarde aftrekken van het totaal?
Groeten Jeroen
-
Ja, dat kan.