BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: H. op 24 March 2012, 18:40:38
-
Hoi treinliefhebbers,
Ik zal mij eerst voorstellen..
Ik ben Aline Huybregts en ik ben 12 jaar.
Ik wil graag met deze leuke hobby beginnen maar weet niet echt goed welk merk ik moet kiezen.
Ik wil digitaal gaan rijden. Ik heb al wat rails van Fleischmann (N-spoor). Maar ik zie meer digitale locomotieven van Märklin dan van Fleischmann. Ook heb ik meer (digitale) starterssetten van Märklin gezien dan van Fleischmann. Ik wil graag weten welk merk beter is. En welk merk meer te koop is.. (y)
En dan heb ik nog een vraag. Over die wisselschakelaars. Als ik voor Fleischmann kies.. zou daar ook een minitrix schakelaar bij kunnen?
Groetjes,
Aline Huybregts
-
Hoi Aline,
Welkom op het forum! (y)
Hier staat duidelijk uitgelegd wat het verschil is,
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.04_-_Systemen
Märklin en Fleischmann produceren voor twee systemen. Märklin voor het drierail systeem en Fleischmann voor het tweerail.
Het wil dus niet zeggen dat je als je één loc en rails van Fleischmann hebt dat je alleen met locs van Fleischmann kan rijden. Digitale locs heb ik geen verstand van maar deze zijn volgens net zo veel te koop bij drierail als bij tweerail. En bovendien kan je ook zelf een decoder er in stoppen ;) Je zult zelf de keuze moeten maken tussen deze twee systemen maar voor tweerail is meer te koop. Ik vind niet een merk beter dan de ander maar daar verschillen de meningen hier nog al over. Het is een beetje een gevoelig onderwerp bij de meeste modelspoorders. Met welke startersset je moet beginnen hangt natuurlijk helemaal af van welk land je treinen wilt en uit welke tijd ze moeten komen. Als je Nederlands wilt gaan rijden kan je ook eens kijken bij Roco of Piko.
Ik hoop dat je er wat mee kunt!
gr. Viktor
-
@Victor: volgens mij wil Aline N-spoor en geen H0 gaan rijden.
-
Oh.. oeps :o ;D
Daar had ik waarschijnlijk overheen gelezen ::)
Tja, Märklin heeft geen N toch? Dan is de keuze snel gemaakt lijkt me :P
gr. Viktor
-
Dat staat er helemaal niet. Aline heeft al wat N-spoor rails. Maar als je een startset gaat kopen, dan zou ik daar niet teveel waarde aan hechten mits je echt heeeeel veel N-spoor hebt.
Aline:
-1. bepaal eerst de schaal die je wilt. Meest gangbaar is H0 (1;87) en dus N-spoor (1:160). Je hebt al N-spoor. Dat is (voor mij althans) priegelwerk, maar je kunt wel op een beperkte oppervlakte een behoorlijke baan maken.
H0 is wat hanteerbaarder en gedetailleerder, maar voor een beetje baan heb je veel meer ruimte nodig dan N-spoor.
Qua prijs maakt niet niet eens heel veel uit, hoewel N-spoor misschien iets voordeliger is.
-2. als je weet wat je wilt qua schaal, dan kun je naar merk gaan kijken. In N-spoor zijn Fleischmann en Trix het meest gangbaar. Daar heb je ook startsets van.
Als je voor H0 gaat: Je hebt 2-rail (Fleischmann, Roco, Piko) en 3-rail (Marklin). Voordeel van 2-rail is dat je alle merken door elkaar kunt laten rijden, behalve Marklin. 3-rail is niet heel anders dan 2-rail. Het is wel wat duurder.
Ik zou je dan adviseren 2-rail te gaan rijden. Vooral als je nog jong bent (wellicht weinig te besteden) kun je hiermee goed uit de voeten. Je kunt dan kiezen uit Fleischmann, Piko, Roco of Trix als je een treinset met rails wilt kopen.
Succes!
-
Bedankt voor de reacties ! ;D
-
Roco Multimaus startsetjes zijn heel leuk en voordelig.
tussen de 139 en de 200 euro heb je meestal een lok met 2/3 rijtuigen/goederenwagons. Een grote ovaal een digitaal regelsysteem waarmee je 9999 loks mee kan bedienen ;D(toekomst?).
Zelf ben ik begonnen met dit setje in 2006 (139,-) ik stapte over van analoog naar digitaal.
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/51vJeracrEL._SS500_.jpg)
-
Het is wel wat duurder.
onzin, de gemiddelde roco sound lok kost ook 400 eurie's tegenover 380 bij marklin. en op beurzen kom je veel goedkopere loks tegen. digi marklin loks voor 130 euro bv en dan heb je bv al een br44 of br52. als je goed zoekt valt er veel voordeel te halen
gr
-
Matthijs,
Wellicht is het verstandig jezelf eerst eens beter te informeren hierover voordat je niet kloppende adviezen geeft.
Zonder ook maar enig waardeoordeel of vooroordeel over 2 of 3 rail te willen geven is het nog steeds zo dat een 3 rail uitvoering over het algemeen iets duurder is dan een 2 rail uitvoering. Dit is gemakklijk te zien bij bijv. Roco, die een model vaak voor beide railsystemen levert.
Dan is het in ieder geval appels met appels vergelijken en niet een appel met een peer ::)
Gr.
Ferry
-
Naar mijn weten komt de meerprijs voor een Roco 3-rail wisselstroomloc (Marklin systeem) meestal omdat deze steevast reeds een digitale decoder hebben.
@ Aline:
Zelf was ik een verstokte Marklin rijder. Deels vanwege m'n interisse voor Ierland, deels doordat de prijzen van de klassieke merken de voorbije jaren nogal wat de hoogte in zijn gegaan, ben ik overgeschakeld naar 2-rail gelijkstroom.
De 2 merken van over het Kanaal zijn wat goedkoper, maar op schaal 00 (1:76 i.p.v. 1:87/1:100) & rijden evengoed op de Roco/Piko/Fleischmann Rails.
Zoals eerder aangegeven:
Roco heeft prima & degelijke 2-Rail gelijkstroom startsets aan een meer dan faire prijs.
Ikzelf heb enkele jaren terug de overstap gemaakt naar gelijkstroom, met één van deze digitale startsets (Met de toen nog gebruikelijke Roco Maus)
Het aanbod van Piko wel is wat kleiner/beperkter & de modellen zijn wat minder fijn afgewerkt, maar zitten in een goedkopere prijsklasse dan de klassieke 'gelijkstroommerken' Roco; Fleischmann & LS Models (rijtuigen van Pico zijn wel korter dan die van deze merken).
Dikwijls niet onbelangrijk voor jongeren, die meestal over een kleiner budget beschikken.
Ik heb zelf enkele modellen van Piko & het rijgedrag is best ok. (ze hebben ook een beperkt gamma, geschikt voor het Marklin systeem)
Op de 2èhands beurzen kan je al eens oude (Lima/Jouef/...) gelijkstroom loc'jes aanschaffen & deze zijn dan gemakkelijk , als je een tiener bent die wat met de soldeerbout overweg kan, zelf te voorzien van een digitaal decoder.
Doordat er meer klassieke 'gelijkstroomfabrikanten' zijn dan Marklin, kan je aannemen dat er meer gelijkstroommodellen bestaan dan 3-Rail Wisselstroom.
Voor het 'analoog-klassiek' aansturen van je baan, kan je idd de bedieningsbakjes/schakelaars van de verschillende fabrikanten door elkaar gebruiken (zelf met die van Marklin ze zijn te combineren).
De magneetspoelen van seinen, wissels, ontkoppelaars werken op wisselstroom. Dus moet je er wel op letten dat die niet continu onder spanning gaan staan. Hiervoor dien je 'tiptoetsen', drukknoppen, of terugverende schakelaars te gebruiken.
het aansturen van verlichting, rookgarnituren in gebouwen dien je aan te sturen met 'vaste' schakelaars.
Hiervoor gebruik je 1 gemeenschappelijke draad (liefst van dezelfde kleur) die verbonden wordt met ALLE verbruikers (lampjes, spoelen,...); 1 gemeenschappelijke (liefst een andere kleur dan deze die richting verbruikers gaat) draad die naar alle verdeelbakjes, schakelaars, drukknoppen in de stuurkring van de verbruikers. En verder kan je eventueel een kakkafonie aan verschillende kleuren van draden gebruiken tussen de nog vrije contacten van de drukknoppen/schakelaars/verdeelbakjes & de spoelen/lampjes van huisverlichtingen,wissels & seinen
Zelf gebruik ik een "analoge/digitale Mix": Voor 'ver' van de bediening gelegen verbruikers ga ik digitaal, de rest nog lekker voor de analoge 'spaghetti' (= bijkomende oude trafo, waarbij de verlichting, die ook op gelijkstroom werkt, via de regelaar werkt & de rest op de wisselstroomaansluiting)!
De vragen die je jezelf moet stellen:
Welk thema wens ik? Welk budget heb ik? Hoe fijn moet het model afgewerkt zijn?
Misschien ook niet onbelangrijk: Welke merken heeft de dealer bij mij in de buurt?
-
Hallo Ferry, en andere,
Mathijs komt inderdaad wel wat (te) sterk uit de hoek, maar er zit wel iets van waarheid in.
Ook bij roco is de prijs van een 3-rail(3R) lok meestal duurder de 2-rail (2R) versie. Meestal dan in de orde grote van 20-40 Euro.
Ik denk dat de reden daarvoor te vinden is dat de 3-rail loks van Roco standaard zijn uitgerust met een decoder. En die kosten inderdaad ongeveer dat bedrag.
Aangezien Aline aangegeven heeft dat ie graag digitaal gaat rijden, zul je de prijs van de decoder er dan wel bij moeten tellen. En dan zijn 2R loks en 3R loks van Roco even duur, zeker als de winkelier (niet elke) geld vraagt voor de ombouw.
Enkele voorbeelden uit een prijslijst van een willekeurige winkel:
V60:
Roco 2R; 134
Roco 3R Dig; 174
Marklin (Dig); 210
Br 420:
Roco 2R; 209
Roco 3R Dig; 244
Marklin (Dig); 350
Br 24:
Roco 2R; 269 (62214)
Roco 3R Dig; 309 (68214)
Marklin (Dig); 140 (36241)
Let wel: Werkelijke prijs is lager, winkeliers mogen alleen de adviesprijzen vrij publiceren. En ik heb naar eer en geweten loks gekozen die kwa uitvoering (details) in de buurt van elkaar liggen.
Wat je uit het bovenstaande overzicht kan opmaken? De AC looks van Roco zijn inderdaad duurder, maar wel al digitaal.
Marklin zelf is vaak weer iets duurder, maar er zijn zeker ook uitzonderingen.
Voor een 12-jarige zal uit een 'normaal' zakgeld beleid, een sound lok uit welke stal dan ook, buiten het budget liggen. Dus ja die kun je ook in de prijsvergelijking meenemen, maar dat lijkt mij niet zo zinvol.
Wat dan te kiezen? Ik denk dat subjectieve redenen daar de doorslag zullen geven.
Iets ruimere keuze aan modellen voor 2R (wie klaagde daar ook alweer over dubbele ontwikkellingen...)
Iets simpeler electrisch systeem voor 3R (2R is asymetrisch rail =>keerlussen, 3r is symetrisch willekeurige railvormen mogelijk)
Iets robuster 3R modellen van de hoofdaanbieder.
Iets meer details bij 2R van de verschillende aanbieders.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
En om dan me de vergelijking van Ferry af te sluiten: we vergelijken hier inderdaad appels met appels, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor ras: Fuij, of Granny Smit of goudreinette.
Prettig weekend,
Jan-Peter
PS Ik zie net dat Ianrod, ook een uitgewerkt epistel heeft geschreven. Zal ik ook doorlezen.
PSS Ik zie dat ianrod een vergelijkbaar antwoord geeft. Over het verschil in detail inzichten, kan gezellig worden geouweneeld, onder het genot van een ale. Dit is ook een onderdeel van de hobby (y), sorry Aline je moet nog 4 jaar wachten voor dat gedeelte van de hobby... ;)
-
V60:
Roco 2R; 134
Roco 3R Dig; 174
Marklin (Dig); 210
Voor een 12-jarige zal uit een 'normaal' zakgeld beleid, een sound lok uit welke stal dan ook, buiten het budget liggen. Dus ja die kun je ook in de prijsvergelijking meenemen, maar dat lijkt mij niet zo zinvol.
die heeft wel telex. als je dan vergelijkt . die het dan zelf ook alleen met appels ;) en hoezo kost het te veel.... ik ben 14 heb 7 (digi) loks welliswaar 2 roco (aanbiedingen) waarvan een br 44 met MFX en rookgenerator voor 130 euro... een roco is meestal analoog zonder rookgenerator...(kan die er wel in?)
en natuurlijk het handige 3-rail systeem! ik pleit voor marklin.
gr
-
Matthijs:
die heeft wel telex. als je dan vergelijkt .
Oeps, was de enige in de Marklin App... :-[
De prijs zonder zal iets lager zijn ;)
JP
-
Hoi
Ik pleit nergens voor (dat moet ik dan toch bekopen), maar het grote voordeel wat ik zie in 3-rail is de makkelijke aansluiting zonder keerlusproblemen en een redelijk zorgeloos contact.
Ja ja, als jet het allemaal goed aanlegt zal 2-rail net zo betrouwbaar zij, maar we hebben het hier over 12 jaar toch ?
Verder moet je lekker zelf kijken wat je aanstaat. Ga eens naar een winkel en laat je informeren. Een goede winkel zal objectief kunnen vertellen wat de voordelen of nadelen zijn van beide, en je kan gewoon kijken wat de prijzen daar doen
Succes
Martijn
-
Iets robuster 3R modellen van de hoofdaanbieder.
Iets meer details bij 2R van de verschillende aanbieders.
En dat zet zich door bij de rails. Bij het rollend materieel heb je in drierail nog wat keuze, voor de rails zit je vrijwel vast aan de nogal lompe rails van Märklin waar een wissel alleen maar vaag op het grote voorbeeld lijkt. Bij tweerail kun je kiezen tussen meerdere railsystemen die variëren van lomp tot verfijnd.
Het is maar net wat je belangrijk vind hoor. Het zou kunnen dat een twaalfjarige dat geen bal kan schelen, maar een mens blijft geen 12 jaar.
-
Een meid van 12 die treinen waardeert en lekker kan trommelen.
Als ik dan een treinprofiel schets moet maken staat daar N-spoor, dan twee rail DCC fine scale, een tijdje niks, nog een tijdje niks en dan misschien märklin pfff.
maar beter is het om even op die ICE te wachten en kijken of dat formaat een beetje bevalt kwa handeling.
Groet Mark
-
Ok! Railprofielen dan:
Marklin:
Ikzelf ben gestart met een klassiek ovaaltje M-rails => = robuuste metalen rails met opgedrukte ballastmotieven, en met een relatief eenvoudige geometrie
(= gemakkellijke lay-outs te ontwerpen zonder al te veel compensatie railgedeelten).
Dit type van rails is nu, na een lange overgangsperiode & ivm met de moderne veiligheidsnormen, vervangen door
het C-rail systeem. (hier heb je wel al een aantal compensatie rails nodig bij het aanleggen van wisselstraten)
Daar waar je, de bochten van M-rails toch héél lichtjes bij kon plooien, kan je nu met de huidige C-rails geen aanpassingen meer doen (was eigenlijk wel een on-Orthodoxe manier van werken)
De M-rails & C-rails hebben géén flexibele rails in het assortiment
-
Ik ben later overgestapt op K-rails. Deze kunsstof rails zijn natuurgetrouwer, hééft wel een lange flexibele rail in het assortiment. Maar heeft de moeilijkste rail-geometrie van de 3 systemen.
1 enorm gróót voordeel van Marklin is, dat alle type rails van de laatste 50 jaar met elkaar te combineren zijn. Mits gebruik van een rechte overgangsrail (18cm). Één ander voordeel is dat ook de meeste loc's van zowat 30-40-50 jaar terug meestal digitaal kunnen omgezet worden. Zelf heb ik nog, bij een zolderopruiming van vrienden van m'n ouders, een meer dan 30 jaar oude loc SBB Re6/6 vanonder het stof gevonden (model met een 'jump' ompoolrelais). Ik heb gewoon het meeste stof vrijgemaakt op de M-rails geplaatst & weg was ie. Dit is ook nog zo met de eerste Digitale modellen, waarvan het adres nog te weizigen is met behulp van schakelaartjes. De huidige modellen, die te programeren zijn, verteren het landurig niet gebruiken moeilijker.
Fleischmann:
- Profi-Rail: Stevig & relatief eenvoudige rail-geometrie & zéér duurzaam bij het veel in/uit 'klikken' van rails. De kunstoffen ballast rails zijn van een iets lichtere kunsstof & de ballast gaat minder snel stuk dan deze van de Marklin C-Rail.
In tegenstelling tot de Marklin C-Rail, bestaat er in Profi WEL een flexibele rail
- Modelrail: Deze goud/koperen kleurige rails, zijn als ik me niet vergis, nu niet meer in de handel en compatible met Profi, mits gebruik van klassieke raillassen en niet die van Profi op de overgang.
Beide systemen hebben compensatierails (lengte van de rail = verstelbaar)
Bij het gebruik van beide Fleischmann rail-types, is het perfect mogelijk om daar de K-rails van Marklin te "recycleren" (bv in gebruik van tunnels. zolang er maar géén spoortoestellen bij zijn (= wissels; ontkoppelingsrails; aansluitrails;... => regelrechte korsluiting tot gevolg). De éne railstaaf = de ene pool- de ander de andere Pool & de middelpuntcontacten dienen dan tot niets. De overgangen verlopen dankzij de gelijkaardige railprofielen vlekkeloos.
Roco: heeft de voorbije 20 jaar de meeste wijzigingen gehad met z'n railsystemen
Trix: = reeds een aantal jaren de overgang gemaakt met een gelijkaardige Railsysteem als de Marklin C-Rail, maar dan zonder middenpuntcontacten
Piko: = wellicht de meest goedkoopste, bevat een relatief eenvoudige en doordachte railgeometrie en is goed voor wie op een goedkopere manier zelf z'n balast op de modelbaan wilt maken. Niet geschikt voor het veelvuldig in- en uitklikken van de rails.
Zoals in een vroegere post: iedereen moet voor zichzelf stellen:
Welk budget verwacht ik te hebben?
Is het voor een vaste baan of veel in-en uitklikken?
Ben ik een handige Harry/Hariette om zelf m'n ballast te maken?
m'n persoonlijke voorkeur?:
Ikzelf wens m'n modules straks uit te rusten met modelgetrouwe rails (ben er nog niet uit of ik voor Piko/Peco ga).
Als er Kids op bezoek komen, dan kunnen die goed overweg met m'n huidige Fleischmann Profi-Rails & hobby/Piko locjes.
En het Roco Rail-ovaatje uit de startset? Dat ligt ergens stof te verzamelen (= oud systeem met ballast)
-
Ik denk dat heel wat van mijn vragen beantwoord zijn. (y) Dank jullie wel !