BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Robbert op 20 April 2007, 15:49:31
-
Dames en Heren,
Ik heb gisteren Hobbytime gemaild of Fleischmann volgend jaar met de NS Vlaflip kwam en kreeg deze mail terug:
Geachte heer/mevrouw,
Wij gaan er van uit dat Fleischmann volgend jaar met deze nieuwe variant komt.
Met vriendelijke groet,
Harry Becker
Een goed vooruit zicht dus.
Groetjes,
Robbert
-
3-baks?
Groet,
Huibert
-
Stond ook in de Railhobby Maart ;)
Wordt leuk :)
mvg,
Stijn :)
-
Goed nieuws. Ik hoop een 3 wagen stel maar ik denk wel 2 anders moeten ze een hele nieuwe bak ontwerpen.
-
de prijs van de huidige sprinter is anders
wel een die beter bij een 3-tje past.
-
Er komen binnenkort ook 2 delige (1:1), Dus zo onrealistisch is het niet
mvg,
Stijn
-
Zijn die 2 delige ook in de vlaflip kleurstelling
-
De huidige tweetjes worden binnenkort gerenoveerd en krijgen dan ook de vlaflipkleuren. Daarvan wil Fleischmann een model maken. En nu maar hopen dat de tweetjes uiterlijk niet al te veel worden verbouwd, want ik denk niet dat Fleischmann zin heeft de mal fundamenteel aan te pakken.
-
Het worden dus 2 baks stellen.
Geen 3 baks stellen (van Fleischmann)
-
En anders mag je met de spoorcuriosa (oja) bak in de weer,
Mag je toch nog verven ;)
mvg,
Stijn :)
-
Jammer, ik ga hem zeker bestellen, ook al is hij 2 baks.
en Stijn, dat is spoorcuriosa!
Willem
-
VET!! Wil eigenlijk wel een valflip op m'n baan hebben, maar ik ben niet zo handig om een gele sprinter op te bouwen toto een vlaflip. Dat Fleischmann volgend jaar met een vlaflip uitvoering komt is dus fantastisch! Weet iemand misschien ook hoeveel ze gaan kosten? Alvast bedankt.
-
Ik denk ongeveer hetzelfde als de Citypendel... :)
mvg,
Stijn :)
-
Ach ja we zullen wel zien als hij uitkomt hoe duur hij word.
-
:) Gewoon even afwachten.
Wel leuk dat ze komen maar jammer van de schaal ( 1:100 ) maar fleischmann kan heel netjes bouwen dus ik maak me geen zorgen om de prijs kwaliteit verhouding
Prijs ik gok 220 a 250.
Citypendel is nieuw momenteel 239 a 259 ?
of zit ik er naast ?.
-
mooizo...
hoop wel een 3 delige ipv 2 delig maar als tegen die tijd 2 delige vlaflips rijden vind ik het ook goed ;)
-
Zoals eerder vermeld, het worden twee delige.
-
Dan weet ik genoeg.
-
Het worden 2 delige vlavlipjes.
zijn hier al plaatjes van bekend hoe ze worden ? waar het 1e klasse zit enzo..
en als deze geleverd zijn is het NIET mogelijk om een 3 delige ervan te maken zonder de kopbakken over te spuiten...
denk maar eens aan 1e klasse in de koprijtuigen dusja beste om een 3 delige te vinden is zelf bouwen en t zou zonde zijn als je een nieuwe overspuit.
-
zijn hier al plaatjes van bekend hoe ze worden ? waar het 1e klasse zit enzo..
Nee, voor zover ik weet is de eerste gerenoveerde Vlaflip-twee nog niet terug in Nederland.
mvg,
Gert
-
Laat staan dat ze al weg zijn.... ;D
Groetjes,
Robbert
-
Als het goed is zij er toch al 2 die kant uit of nie ???
-
zijn hier al plaatjes van bekend hoe ze worden ? waar het 1e klasse zit enzo..
Nee, voor zover ik weet is de eerste gerenoveerde Vlaflip-twee nog niet terug in Nederland.
mvg,
Gert
eh, ze hebben GEEN 2e klas. Dat had de originele 2-delige ook niet.
-
@Robbert: de eerste twee (de 2005 en 2023 als ik me goed herinner) zijn al lang naar Denemarken vertrokken.
@Sander: Typfout neem ik aan, de '2' moet een '1' zijn?
-
Het was ook als grap bedoelt. Er zijn er 2 weg voor een prijsindicatie.
Groetjes,
Robbert
-
@Sander: Typfout neem ik aan, de '2' moet een '1' zijn?
Ook dan klopt het niet, de originele SGM-II had wel degelijk eerste klasse. Die afdeling verviel pas bij de ombouwacties in de jaren '90 :)
-
Het worden 2 delige vlavlipjes.
zijn hier al plaatjes van bekend hoe ze worden ?
Zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sprinter_2tje.jpg)
Groetjes,
Robbert
-
Nice try ;D
De NS heeft namelijk nog niet besloten of de huisstijl hetzelfde gaat worden als de huidige vlaflips.
Vandaar dat Fleischmann netjes wacht tot de eerste twee delige nieuwe sprinter zich aan de pers toont.
-
De te renoveren SGMII serie krijgt de huisstijl van het zogenaamde sprinterconcept. NSR gaat uit van twee concepten namelijk het Intercity concept en het Sprinterconcept. Een vreemde eend in de bijt vormen de DDM en DD-AR. Deze behoren tot het materieelpark welke ingezet kan worden voor zowel de Intercity als Sprinterformule. Dat is ook de reden dat deze bakken voorlopig de gele huisstijl behouden. Robbert zijn poging om de Sprinter II te visualiseren is wonderwel gelukt.
Het feit dat Fleischmann pas in 2008 met de Vlavlip II komt is met name gelegen in het feit dat in de 2e helft van dit jaar pas de eerste twee stellen terugkomen uit Denemarken. Deze stellen bevatten de juiste kleurstelling en opschriften. Het voorbereiden van een bedrukkingsgang en het eventueel aanpassen van de mallen vergt ook een aantal maanden.
Daarnaast kunnen wij ons afvragen of de stellen in de huidige 2001 reeks blijven. Immers de SGM III serie is van 2800 omgenummerd naar 2900.
Kortom het duurt nog een tijdje voordat het juiste beeld van de gerenoveerde treinstellen kan worden gevormd door het team van Fleischmann. Maar een ding is zeker. Fleischmann zit op het vinketouw en zodra er iets te melden valt over de ontwikkelingen van de gerenoveerde Sprinters dan weten zij dit uit eerste hand.
Greetz,
Willem
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sprinter_2tje.png)
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sprinter_2tje.png (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sprinter_2tje.png)
Groetjes,
Robbert
-
Daarnaast kunnen wij ons afvragen of de stellen in de huidige 2001 reeks blijven. Immers de SGM III serie is van 2800 omgenummerd naar 2900.
De nummerserie 2100 is weer vrij, dus da's een optie ;-)
-
Misschien de serie 2200, omdat ze 2-delig zijn? Maar dan zitten ze wel de museum-2200'en (diesellocs) in de weg ;D Maar voorlopig is het dus nog speculaas.
-
dat is goed nieuws.
Kan ik mijn 3 wagen stel gaan koppellen met een 2-tje.
Hopelijk dat ze ook een tussenbak gaan produceren.....
-
Kijk ik zal het nog 1 keer voorleggen.
Fleischmann maakt nu een 2tje. Een van die stellen krijgt 1e klas. Ga je nu naar een 3tje kijken dan hebben bijde stellen geen 1e klas. Daar is de tussen bak voor. Gaat Fleischmann nu een tussen bak produceren heb je een probleem want dan heb je 2x 1e klas. Kans 0 dat Fleischmann dus met een tussenwagen komt. ;D
Groetjes,
Robbert
-
Of het hier nou veel duidelijker van wordt? ;)
De tweetjes hadden oorspronkelijk wel degelijk een eerste klasse afdeling, alleen waren de betreffende ramen niet breder. Dat heeft Fleischmann netjes nagebootst. Pas toen tweetjes drietjes werden kregen ze een eerste klasse afdeling in de tussenbak inclusief bredere vensters. De tweetjes die Citypendel werden verloren hun eerste klasse afdeling.
Als de tweetjes nu een eerste klasse afdeling krijgen met bredere ramen, dan heeft Fleischmann een probleem. Ik heb gelezen dat de stellen een ieder geval een balg krijgen. Is ook een probleem, want dat is eigenlijk alleen maar na te bootsen wanneer de stellen kortkoppelmechanieken krijgen. Dat zie ik Fleischmann overigens nog wel doen.
-
Henk,
Ga er bij het grootbedrijf maar niet vanuit dat de ramen bij de tweewagenstellen voor de 1e klas groter worden, dat is een lastige ingreep i.v.m. de bakconstructie. Men zal er eerder voor kiezen om de stoelen (gedeeltelijk) in coach op te stellen (zoals ook bij de drietjes). Tja, en dat je dan als reiziger in sommige gevallen tegen een wand aan zit te koekeloeren i.p.v. door een raam, daar houdt men al een aantal jaren geen rekening meer mee. Kijk maar naar ICRm, SGMm, ICE-3M en Mat'64 Plan T. ICMm zal niet anders worden vrees ik....
Dus zal het namaken van een VlaVlip Sprinter Tweetje door Fleischmann waarschijnlijk niet tot problemen leiden v.w.b. de 1e klas.
Of men vouwbalgen aan gaat brengen? Ik vraag het me eerlijk gezegd af. Voor hun CityPendel heeft Fleischmann namelijk gekozen voor treinstel 2025 en die had ook vouwbalgen moeten hebben, die op het model niet zijn aangebracht.
Tenslotte heeft een kortkoppelmechanisme weinig zin, omdat de bakafstand bij Sprinters nu eenmaal erg groot is en Fleischmann dit aardig heeft nagebootst.
Jeroen
-
Dan zal het wel doorgaan. :)
Kortkoppelmechanismen hebben alleen zin als Fleischmann balgen plaatst, maar dan moet het ook. Ik heb al heel wat Sprinters van balgjes voorzien en dat werkt zonder kortkoppelmechaniek niet. Zal ook wel de reden zijn dat Fleischmann dat bij de 2025 heeft laten zitten. Toch is het niet zo'n heel forse ingreep. Bij een groot deel van de oudere modellen is het ten slotte ook gebeurd.
-
Heb je die balgen al eens geprobeerd met magneetjes eraan? Van anderen heb ik begrepen dat die wel werken.
Jeroen
-
Die heb ik al vaak gebruikt, maar ook dan is een kortkoppelmechaniek beter. De onderlinge uitslag van de bakken bij het ingaan van een boog is erg groot. Op overgangswissels komen de achterkanten van de bakken bijna naast elkaar te staan. In het beste geval raken de magneetjes dan los, maar soms wordt een balg finaal kapot getrokken.
In ieder geval zal Fleischmann dergelijke balgjes niet toepassen. ;)
-
Ik hoop dat de Gebr. Fleischmann toch nog een keer het licht zullen zien wat betreft de Sprinter;
Een investering in een middenbak lijkt me zeer wel de moeite waard.
Als ze een beetje lef hebben komen ze met een Vlaflip 2tje en 3tje.
Zoals eerder aangegeven is het plaatsen van een KKKmechaniek geen heel heftige ingreep.
Met een kleine malaanpassing is een oud 3tje ook nog wel mogelijk.
Ik vind het onbegrijpelijk dat men daartoe nooit besloten heeft.
(ik weet dat de F* sprinter een protoversie is 2001 2015, maar gezien het feit dat de Citypendel het nummer 2025 draagt mogen ze van mij ook best een paar kleine details over het hoofd zien bij het uitbrengen van een 3tje.) Ik zou daar wel vrede mee hebben.
Mogelijke varianten: Oorspronkelijk 2tje 20XX / Citypendel met VlaFlip deuren, verlengd 2tje 28laag, oorspronkelijk 3tje 28hoog, Vlaflip 2tje en Vlaflip 3tje 29XX. Laat ik de Reclame varianten nog buiten beschouwing.
mvg
Sander.
-
De tekeningen van de buitenkant van de treinen gaan deze zomer nog naar Fleischmann. Zodra deze binnen zijn zullen er wat mensen uit Nurnberg naar Nederland komen en foto's en maten nemen. De verwachting is dat ze van de winter nog uit komen. Ik wens ze veel succes en ben al bezig met sparen, als het maar net zo'n toppertje wordt als de Lint !
Groetjes,
Robbert
-
28 November komt de eerste naar Nederland. ;D Is achterhaalt en klopt niet.
Groetjes,
Robbert
-
niet het model :'(
-
Maar dat is wel goed nieuws voor het model.
-
Die fleischmann werd toch gemaatk zodra er een echt bestaat.
-
Op Somda staat de terugkeer van de eerste Vlaflip tweetjes nog steeds voor april 2008 en niet november.
-
Dat is jammer dan moeten we nog even wachten op een sprinter.
-
ach ja, ik vond de citypendels ook wel wat hebben met die nieuwe deuren en hun verweerde verf(waarvan een hoop versierd waren met graffiti) :D
Maarja die vlaflip kleuren zien er wel strak uit. ;)
Wesley
-
Heb het draadje niet helemaal gevolgd, maar begrijp ik nou goed dat Fleischmann een Sprintertweetje in Vlaflip kleuren gaat leveren?
Ik zou t wel mooi vinden, mooi kleurenschema :)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ja dat heb je goed begrepen ;)
Wesley
-
En wat gaan ze + - kosten ?
Een citypendel was 219 toen die uitkwam nu zijn ze 249 ofzo...ze blijven 1:100 ;D.
Van mij mag ie gerust 200 kosten zolang er een cardan motor(bron TT) in komt en een DCC stekker ;D.
Een oude drietje is ook leuk als ze die maken gaan ze goud verdienen net als betrefd die plan V van 20 jaar oude mal pas die nu maar eens een x aan het geld is allang terug en maak een mooie T of een plan V V1 ;D.
-
Ik denk dat je daar nog niks zinnigs over kan zeggen. Fleischmann wacht sowieso totdat het ns model af is. Dus tot die tijd gebeurt er niks. En een driedelige versie... keep on dreaming of maak er zelf een.
-
Of de fl* vlaflip 1:87 wordt weet ik niet, het zou wel mooi zijn. :)
Wesley
-
Ik weet bijna zeker van niet. Als ze hem gewoon uitbrengen met de bestaade mal is dat veel goedkoper. Zoveel zal het echt niet schelen in verkoop. De meeste mensen kopen hem toch wel ook al is het een 1:100 model.
-
Idd wat Marcel zegt, het zal gewoon een 1:100 zijn.
Scheelt hun een hoop kosten, door wederom dezelfde mal te gebruiken.
Doen ze ook met de Plan V...
-
Maar ik vind het ook niet zo erg als hij 1:100 wordt, anders ziet ie er zo lomp uit vergeleken met de oude sprinter als ze elkaar tegenkomen op de baan bij mij ;)
Wesley
-
Van mij mag ie gerust 200 kosten zolang er een cardan motor(bron TT) in komt en een DCC stekker ;D.
Bron TT was foutief. TT had per abuis de technische gegevens geplaatst van een LINT Is door importeur aan TT gemeld na een mail van mijzelf....
Sprinter is en blijft 1:100.
Sprinter III komt niet van Fleischmann.
-
Sprinter III komt niet van Fleischmann.
Maar wel van een ander? ;D
-
Spoorgenoten,
Voordat het weer speculaastijd wordt, is het wellicht verstandig dat Chris deze freudiaanse spraakverwarring "even" uit de weg ruimt.
gr
Hans
-
Ik weet (eerlijk waar) niet van plannen van een Sprinter 1 2 of 3 van een andere fabrikant.
-
Op Somda staat de terugkeer van de eerste Vlaflip tweetjes nog steeds voor april 2008 en niet november.
En vandaag is de eerste teruggekeerd, de 2133. :)
Foto (http://robvanderwoude654.fotopic.net/p49264403.html)
-
zelfs eind maart haha,
Is er nog wat verandert aan de ramen bij de 1e klasse?.
Als ik zo kijk ( lastig te zien ) is er niks verandert in de vorm.
-
Oorspronkelijk had de eerste klasse dezelfde raamafstand als de tweede klasse, dus daar zal je geen verschil in zien. De eerste klasse is wel 'verplaatst' naar de bak zonder stroomafnemers.
-
Das geen nood die kapjes van fleischmann hadden losse dakjes.
-
ziet er wel leuk uit
-
Dat treinstel ziet er mooi uit :o Ik vind de kleurstelling en het treinstel zelf ook heel mooi geworden. Is het interieur hetzelfde als bij de SGM 3 treinstellen?
Mvgr Jan Wiebrand
-
ik dacht ooit ergens snel gehoord te hebben dat de bankjes iets zachter zouden worden dan die uit de 3tjes?? klopt dat? ;D
Wesley
-
Wesley, mail fleischmann en ze zullen het je vertellen, het zal wel prettig zijn voor de preisertjes ;D
groet,
Oscar
-
En vandaag is de eerste teruggekeerd, de 2133. :)
Vandaag kwam er ook weer één Nederland binnen ;D Getrokken door een motorpost van Railion met aan beide zijden 2 remwagens. Omstreeks 17.55 gespot bij Almelo de Riet.
-
Dat was de 2141 die getrokken werd door de 3030.
Groetjes,
Robbert
-
Vandaag zat HOV 593 (april 2008) bij de post (ik wel ;D) waarin een stukje uitleg over de nummers voor de verbouwde tweetjes.
SGM 0 (2001-2015) krijgen de nummers 2111-2125
SGM 1 (2021-2035) krijgen de nummers 2131-2145
Het lijkt of de NS de 18 jaar jongere SM '90-stellen (2101-2109) nog niet wil vergeten terwijl deze stellen, op één kop na, al ruim een jaar historie zijn.
-
Klopt, die schijnen nog in enkele systemen voor te komen.
-
Dat treinstel ziet er mooi uit Ik vind de kleurstelling en het treinstel zelf ook heel mooi geworden. Is het interieur hetzelfde als bij de SGM 3 treinstellen?
Mvgr Jan Wiebrand
Ja die is iets anders geworden. de eerste klas is onder ander wat meer naar oranje gegaan. tweede klas is wel blauw maar als ik het goed gezien heb met een iets ander motief.
En ik ben al begonnen voor Fleischmann aan een handmonster. Even voor de duidelijkheid het zal een tweetje gaan worden bij Fleischmann.
Manuel
-
Dus hij komt nu definitief? Da's heel mooi :D Ik neem hem zeker.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Zoiets ?:
(http://farm4.static.flickr.com/3058/2548900866_202e4021e8_o.jpg)
Groetjes,
Robbert
-
Fleischmann heeft destijds aangegeven ermee te komen, zodra het kleurenschema bekend zou worden,
Dat Manuel nu bezig is, bevestigd het verhaal alleen maar ;)
-
Nu weten we wel wie we de schuld kunnen geven als ie straks niet klopt ;D ;D
-
Dat Manuel nu bezig is, bevestigd het verhaal alleen maar ;)
Sinds de overname door roco heb ik er toch een hard hoofd in gekregen dat hij nog komt.
Zeker nu er ook nog eens citypendels gedumpt gaan worden.
Bart
-
* koopt vast een potje wit, geel, blauw en een velletje transfers * ;D
-
@ Bart: Hoe weet je dat de Citypendels gedumpt gaan worden. Naar mijn weten zijn deze treinstellen al lang niet meer in productie (ondanks enkele winkels ze nog in de vitrines hebben staan)
Voor de geinteresseerden: het interieur van een Sgmm 2-tje is identiek aan zijn driedelige broer. Alleen de hoofdsteunen van de eersteklasstoelen zijn iets verbeterd. Meer niet
-
Citypendels worden in een aantal winkels voor 185 euro aangeboden. Fleischmann heeft altijd gewerkt met een gigantisch voorraadsysteem, maar dit moet worden ingekrimpt om kosten te besparen.
-
@NS 1100
{Fleischmann heeft altijd gewerkt met een gigantisch voorraadsysteem, }
Hadden ze die treinstellen niet gewoon veel goedkoper kunnen verkopen dan hadden ze ook niet zo'n grote voorraad magazijnen nodig.
Lage prijs geeft hoge omzetsnelheid [winkelwaarheid], helaas moeten we dan wel van te voren gaan bestellen omdat het anders al op is,
Frederico
-
Hoi,
Het was nu eenmaal de filosofie van fleischmann om eenmalig een dusdanig grote serie te produceren dat ze de komende 10 jaar vooruit konden.
Bart
-
Ik hoop wel dat ze de juiste ramen gebruiken (dus ook de ramen zonder schuifruitje bij de balkons) en nu ook een overloop hebben.
Spoorfan
-
Jammer dat er alleen een 2tje komt, maar als die dr is zal dat me zeker niet tegenhouden :)
-
Is er inmiddels al meer nieuws ? ;D
-
Dat hij niet komt?
Bart
(Bron? mijn eigen duim ;D)
-
Ik heb voor Harry een handmonster gemaakt.
Harry is de eigenaar van HobbyTime die verantwoordelijk is voor Fleischmann Nederland.
Harry wil zijn best gaan doen de Vlaflip op de markt te gaan brengen. Het is nog niet zo dat dit plan van tafel is geveegt. Dus er is nog altijd hoop voor een tweetje Vlaflip. Heb gedult met zijn allen.
Een linkje van het handmonster.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/Sprinter_vlaflip_twee.htm
Manuel
-
Hij schijnt toch te komen, waarschijnlijk nog dit jaar
(volgens winkeler)
Gr.
Peter
-
Goedemorgen Peter. ;)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34013.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34013.0.html)