BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hendrik Jan op 23 March 2012, 19:50:40
-
Ik heb een probleempje:
ik moet een kruiswissel plaatsen op mijn baan, maar ik kom ruimte tekort.
De meeste railboeren gaan uit van 1,5 maal de normale spoorafstand, en zoveel ruimte heb ik niet tussen lokloods en achtergrond.
Ik wil het hele verhaal binnen de normalespoorafstand prutsen.
Piko A-Gleis, spoorafstand 62mm
Nu vraag ik me af,of ik zelf iets kan maken.
Iemand hier ervaring mee?
Hendrik Jan
-
Hendrik jan,
Ik heb er zelf 1 gemaakt van 4 roco wissels (oud 2,5 mm.......0 en een kruising 30 graden.
Ik zal van het weekeinde proberen voor je op te zoeken en dan even beschrijven hoe ik hem gemaakt heb.
Hij ligt nog niet vast op de baan,maar is wel als getest in een proefstukje met mijn meest vervelende rijtuigen.
Ronald
-
Hallo Hendrik-Jan,
ik heb er wel een van profirails (fleischmann dus). Deze gaat zelfs over drie sporen, links onder is dus een engels wissel. Kwestie van zagen.
(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/Stuyteweg/PICT0003.jpg)
groet Marc
-
En hoe groot is dan je hart-op-hart afstand? Want dat is mijn probleem: ruimtegebrek.
Ik zat zelf te denken aan het verzagen van Piko-wissels, en dan combineren met een 24°-kruising van peco...
Als ik de piko-wissels ver genoeg terugsnoei, hebben ze een wisselhoek van ca 12°, en zou het net binnen de standaard h-o-h afstand moeten blijven. Allemaal theorie. Ik ben benieuwd naar jullie praktijk!
Hendrik Jan
-
Hoi waarom neem je niet een kruiswissel van peco zelf?
Die hebben ze ook!
Richard
-
Bij de fleischmann profi lukt het net om de gewone railgeomatrie van een enkele wisselverbinding te krijgen, weet even niet uit het hoofd hoeveel mm dat is (67?). Dat is dan wel de uiterste stand. Met Piko rails heb ik helaas geen ervaring. Er is dus maximaal gezaagd aan zowel de wissels als aan de kruising.
groet Marc
-
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van doen.
Dank voor alle tips.
Vandeweek maar eens aan de slag hiermee.
Hendrik Jan
-
Draadjesvolgers,
Zoals beloofd een verhaaltje en wat foto's over de door mij gebouwde kruiswissel met 4 roco standaard wissels en een 30 graden kruising van onbekend fabrikaat (beurskoopje € 1.00 ).
Het oorspronkelijke idee was met de wissels en een zelf te bouwen kruising de kruiswissel te bouwen en ik had de kruising alleen als voorbeeld en passtuk aangeschaft. Tijdens het passen, meten en bedenken hoe onstond steeds meer het idee dat het met de standaard kruising ook moest lukken.
Als eerste overzichts fotot's van de boven en onderzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000040_1.jpg)
Zoals jullie zien zijn de rechtdoorgaande sporen niet helemaal recht, maar omdat deze bedoeld is voor het schaduwstation en de treinen er geen hinder van ondervinden is dat niet erg,
Voor de stevigheid en om de hoek van de wissels niet verder te verkleinen heb ik de lange afbuigende railstaaf van de wissels op maximale lengte ingekort en in de bielzenmat van de kruising tot aan het puntstuk daar geschoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038a_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000040a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000040a_1.jpg)
Voor de andere rails heb ik de stukken van de kruising ingekort en in de bielzenmat van de wissel geschoven. Het voordeel hiervan was weer zolang mogelijke stukken en de hoek waar ze in de kruising bij elkaar komen klopt ook nog steeds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038b_1.jpg)
Hierna heb ik de passtukjes voor de rechtdoorgaande sporen op maat gemaakt en ingeschoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000038c_1.jpg)
Als laatste zijn alle rails met secondelijm op de bielzenmatten gefixeerd en zijn de doorgaande sporen aan elkaar gesoldeerd.
De strekking van het verhaal: je moet het gewoon een keer (durven) doen.
Desnoods een keer op een beurs wat echt goedkoop knutselmateriaal kopen ( ligt meestal in dozen half verstopt onder de tafels) om daarmee te oefenen.
Mijn volgende kruiswissel wordt ongetwijfeld beter, mooier en misschien wel geschikt voor de bovenverdieping.
Met groetjes Ronald
PS, op vragen wordt altijd geantwoord, maar dit kan soms wat langer op zich laten wachten
-
Hoi Ronald,
Interessant projectje! Leuk als dat dan uiteindelijk allemaal goed uitpakt.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar veel simpeler gemaakt op mijn proefbaantje. Aangezien de rail-op-rail afstand veel groter was, heb ik geen wissels hoeven te mishandelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3066_800.jpg)
Zie ook mijn bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495).
Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Hoe had jij dat in gedachte? Ik was van plan ze alle vier tegelijk te schakelen, maar voor elke wissel apartje terugmelding met duo-LEDjes, volgens het JaJo princiepe.
Groet,
Harm
-
Harm,
Mijn wissels wodren nu nog stuk voor stuk met een soort van drukknopsysteem omgezet.
In de toekomst wordt dat in Koploper via een OC32 decoder 63 combi.
Dan wodt er maar 1 rijweg per keer , dus maximaal 2 wissels geschakeld. Volgens mij moet dat dan lukken.
Ook zie ik dat ik een wat ander type wisselaandrijvingen heb die ten opzichte van die van jou wat minder stroom verbruiken.
Ronald
-
Hallo
Ik heb er ook enkele omgebouwd.
Deze zijn ook Piko A rail.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878322580/ (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878322580/)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/ (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/)
Mathias
-
Mathias,
Ook heel mooi. Vooral ondat deze nog wat compacter zijn en met engelse wissels.
Voor de eerste keer was dat voor mij toch nog wat te hoog gegrepen.
Ronald
-
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/ (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/)
(y) (y) MOOI! Mathias, wordt dit Eindhoven in model ofzo (daar ligt immers aan de oostkant ook zoiets...) ;)
Ik krijg weemoedige herinneringen aan de boekjes van Ing. H.F. Enter die verwoede pogingen deed om het Germanisme "dubbel kruiswissel" (Doppelte Kreuzungsweiche) uit te bannen: hij publiceerede een foto van dit complex op Ehv en wilde weten hoe dit dan te betitelen: Vierdubbel-Kruiswissel-met-kruising??
Succes en groet
Frans
-
Bedankt voor de complimenten.
Dit zou Brussel Zuid moeten worden maar enkel de tunnelkant.
Ik heb deze avond de laatste gemaakt en hier zijn de foto's om deze te maken.
1 Leg de wissels op elkaar zoals ze moeten liggen.
2 zaag rail per rail af. Eerst de wissels tegen elkaar ( omgeveer 8 mm)
3 zaag het kruis ( K30) eens 1 zijde gedaan zijn de 3 andere zijden gelijk. De bielzen nog niet inkorten.
4 Doe dit nu met de wissel maar stuk voor stuk. Opgelet: bij de K15 zijn de rail verbonden met een stukje koper.
5 Nu mag je de bielzen inkorten.
6 Soldeer steeds aan de buitenkant en vergeet de blokken niet voor automatisch te kunnen rijden.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream)
Veel succes met het bouwen.
-
Dat lukt dus niet....een link naar de C-schijf
Marc
PS wel mooie wisselstraten
-
Perfecte beschrijving, dit is precies wat ik nodig heb in mijn baanplan.
Dankjewel !
Groetjes,
Jeroen
-
Hier nog zo een.
Daarom was ik dit draadje ook begonnen.
iedereen bedankt
Hendrik Jan
-
De laatste zit ook ingeplant.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6881052352/ (http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6881052352/)
Mathias
-
Nou word ik wel nieuwsgierig naar de rest van de baan.
Hendrik Jan
-
Op dit moment is er nog niet veel.
Ik ben begonnen met het moeilijkste.
-
Mathias,
Die wisselstraat zie er erg mooi uit. :o
Zou je een draadje willen openen over de bouw van de baan?
Ik vind de baanbouw draadjes altijd zeer leuk om te volgen.
Ben dus ook erg benieuwd naar de plannen en vorderingen.
Denk met mij vele anderen.
Tinus
-
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
-
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails?
Waarom niet? Je hebt een stuk minder spoorisolaties nodig dan bij tweerail...
Zéker bij volprofiel K-rail (dus alles met 22xx) is het volgens mij te doen. Let er alleen op, dat je inderdaad ook alle middenrailsnippers met elkaar verbindt...
Ook al roepen velen iets anders: Mä-K-rail is gewoon te solderen: Goed hete bout, goed schoonmaken, drupje fosforzuur of die beruchte Sommerfeldt-bagger en een beetje s(n)oldeer...
Oefen maar even op de diverse afvalstukjes die je nu gaat creëren en Heb Vertrouwen In Jezelf!
Laat je de resultaten zien???
@ Ronald Brandt: een hele late nabrander ;) maar je kunt beter eerst solderen en dan pas met secondenlijm aan de gang gaan... :o (Heb je vást wel al lang gemerkt... (y) )
-
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
Ja hoor, op 57 mm hartsafstand, circa 44 cm lang, zie bij de buren bijvoorbeeld:
http://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=2dsrttag6n9h7q5s6rkhd3fkb1&topic=14728.0 (http://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=2dsrttag6n9h7q5s6rkhd3fkb1&topic=14728.0)
Roco maakte ze vroeger ook in 2-rail (oude geoline van voor 1990).
-
In dit draadje was mijn vraag of het ook met piko's kon.
En dat bleek het geval. Inmiddels ben ik zelf aan de slag gegaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492)) en met goed resultaat.
Als je rustig en secuur werkt, komt het goed.
Toch wel vreemd, dat geen enkele grote fabrikant zoiets in zijn programma heeft. (vonden ze op het 3-railforum ook)
Hendrik Jan
-
Toch wel vreemd, dat geen enkele grote fabrikant zoiets in zijn programma heeft.
Dat komt omdat de fabrikanten wissels en kruisingen maken die haaks eindigen, en niet met versprongen spoorstaven. Je kan met de standaard wissels en kruisingen wel een kruiswissel maken, maar dan krijg je een onrealistische spoorafstand.
Overigens is er wel een kruiswissel met normale spoorafstand in de handel geweest, ik dacht van Lima.
-
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Zou 1 wissel het begeven, dan moest je het hele ding vervangen.
Of het wissel eruit zagen.
Maar wissels verzagen doen we in dit draadje allemaal.
en ik kick er wel op, om iets te maken wat niet in het standaardprogramma zit.
Hendrik Jan
-
Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Even een vraagje uit interesse: waarom moeten ze alle vier tegelijk om? Ik zie een maximum van twee, wat voor rijweg je ook instelt...
Gerard
-
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Nee, die bedoel ik niet. Voor zover ik me kan herinneren waren het 4 delen, het middenstuk met de kruising en 2 stukjes doorgaand spoor, en 4 voorkanten van wissels.
-
Even een vraagje uit interesse: waarom moeten ze alle vier tegelijk om? Ik zie een maximum van twee, wat voor rijweg je ook instelt...
Dat heeft denk ik te maken met het schakelen van de puntstukken. Om deze goed te kunnen schakelen moeten bij kruisen alleen de gebruikte wissels gebogen liggen, de anderen recht.
Als je dus bijvoorbeeld eerst van linksonder naar rechtsboven rijdt en daarna van linksboven naar rechtsonder, dan moet je dus 4 wissels omleggen.
-
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
Blijkbaar niet, want bijvoorbeeld bij de verbouwing van station Arnhem zijn alle kruiswissels verdwenen, net als de hele Engelsmannen trouwens. Bij het laatste verbindingsspoor van het rechterspoor naar de sporen richting Nijmegen, net voor de afsplitsing, ligt nog een halve Engelsman. Zal wel te maken hebben met de berichten dat de sporenplannen eenvoudiger moeten worden (minder wissels ed). Ben wel benieuwd hoe het sporenplan van Utrecht gaat worden, daar heb je ook nog stukken van 3 sporen naast elkaar, met 2 kruiswissels naast elkaar, dus gebruik makend van twee driewegwissels. Mooie uitdaging voor iemand?
ik dacht van Lima.
Ik kan me een advertentie in modelbouwbladen van Lima herinneren met inderdaad kruiswissels bestaande uit meerdere losse delen.
-
Dat heeft denk ik te maken met het schakelen van de puntstukken. Om deze goed te kunnen schakelen moeten bij kruisen alleen de gebruikte wissels gebogen liggen, de anderen recht.
Als je dus bijvoorbeeld eerst van linksonder naar rechtsboven rijdt en daarna van linksboven naar rechtsonder, dan moet je dus 4 wissels omleggen.
Ah okay... thanks, Peter.
-
Nee, die bedoel ik niet. Voor zover ik me kan herinneren waren het 4 delen, het middenstuk met de kruising en 2 stukjes doorgaand spoor, en 4 voorkanten van wissels.
Klopt, waren inderdaad van Lima. Het railsysteem had een bijzondere geometrie qua opdeling in stukken rail. Volgens mij waren de wissels anders gedeeld dan normaal, met een puntstuk apart of zoiets. Volgens mij was de grote HCCM baan opgebouwd met Lima rails en daar zat zeker één kruiswissel in. Coos Jabaaij, ook aktief op dit forum kan hier vast meer over vertellen.
In mijn herinnering heeft/had ook Peco een kruiswissel, maar dan in N code 55 en ik dacht Cassadio ook in H0. Maar volgens mij is het goed mogelijk van elk railmateriaal een kruiswissel te maken door de verbindingen op een andere plek te maken dan het standaard wissel. Wat wel handig is, is als het railmateriaal dan ook een kruising heeft in een 2 keer zo grote hoek, als de hoek van de wissels.
mvg,
Ivo
-
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
Ik moet je voor deze vraag verwijzen naar de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg231676#msg231676) waar Menno een werkelijk fantastische Hosenträger van K-rail heeft gebouwd. Niet zomaar 4 wissels en een kruispunt, maar zodanig in elkaar geschoven dat de geometrie heel dicht bij de werkelijkheid komt.
Ik kon er niets mee in m'n baanplan, maar heb 'm wel onthouden voor later (nu dus) ;)
Groet,
Jakop
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13182.msg204421.html#msg204421
mvg
Sander.
-
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Hendrik Jan
T 'is maar wat je verstaat onder alles aan elkaar vast.
Je kunt aan de linkerkant de lichtbaan zien van de plek waar de raillasjes zitten
Hij was er in voor 1990 twee uitvoeringen, messing en nikkelzilver.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/hosenroco.jpg)
In Wintrack is dit ding nog steeds aan te klikken (onder een ander artikelnummer)
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/hosenroco1.jpg)
Shinohara heeft ze ook gemaakt, trouwens, en er zijn meer merken. Kijk ook eens bij www.g-weller.de (http://www.g-weller.de) over hoe je ze zelf kunt maken ...