BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Stedahult => Topic gestart door: Simplex op 20 March 2012, 21:45:40
-
Er zweeft hier ergens op het forum een topic over de railstopmachine van
Lilliput. Nu heb ik die al jaren, en door een fotolink in het järnvägs historikt
forum. Kwam ik aan foto´s van Heitkamp ergens aan het werk in Zweden.
Door de aankoop van drie VW busjes van Heitkamp, ben ik nu maar begonnen
met het ombouwen van de Mainliner Duo matic 07-32. Of Heitkamp
deze machine heeft gehad wil ik maar even in het midden laten. Het gaat
mij vooral om de lol van het ombouwen en de latere scene die ik voor ogen
heb op de module. Het model krijgt geen motor, maar wel verlichting.
En vooral detail, handreling, slangen en inrichting.
Het voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlasserDuomatic07275Heitk1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlasserDuomatic07275Heitk1_1.jpg)
De busjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_002.jpg)
Ben begonnen met voorzichtig uit elkaar halen van het model. Het is
tenslotte al een oudje. De ramen zijn achter de grote cabine verwijderd,
en komen niet meer terug. Net als de support balken. Dit word vervangen
door abs. De buffers aan deze zijde schuiven zo´n 11mm naar voren. Dit
voor de kist. Die volgens mij vol zit met meetapparatuur. Ook de meetlat (?)
met wieltjes aan die zijde komt erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_001.jpg)
Morgen maar eens wat snij en plakwerk gaan doen.
vrgr Steef
-
Ik ben benieuwd, Steef!
Maarten
-
Je hebt mijn interesse gewekt... dit draadje maar volgen dacht ik zo... (y)
-
Geinig, zat toevallig gister nog te denken dat ik mijn, nog niet voltooide, Volker 09-3X. Binnekort ook maar eens afmaken denk ik zo!
Succes met het project!
Grt,
Gerard
-
Zojuist even een 45 min wat gerommeld. Wat meet en paswerk.
Het begin is gemaakt. Zoals altijd laat ik de lijm eerst 24 uur
drogen eer ik de naden of randen afwerk. Morgen eerst de andere
kant voorzien van de schuine plaat. Deze is uit de hand naar de foto
gemaakt. Dus dat zal wel vier keer een nieuwe maken worden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_003.jpg)
Voorlopig ben ik minimaal nog wel een week bezig met het aanpassen van de
ombouw van de Plasser. Voor ik überhaupt aan de binnenkant kan beginnen.
vrgr Steef
-
Vanmiddag in het zonnetje achter het glas met de balkondeur open,
wat zitten snijden en plakken. Ofwel, het teveel aan openingen sluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heitkamp_008.jpg)
Voorlopig blijft het even bij een teveel aan openingen sluiten.
Daarna het bedieningshokje aan de zijkant maken. Maar dat duurt
nog wel een paar dagen...
vrgr Steef
-
@Steef: rijdt hij in Nederland ook zo rond? Ik heb ook de liliput nog liggen uit de jaren 70 en die wil ik ook nog eens aanpassen aan een versie uit de jaren 90-2000. Ik ga dit draadje zeker met interesse volgen (y).
-
Heel fraai Steef! Ziet er goed uit. Ga je het model na aanpassing ook geheel overspuiten?
@Ruud. Het oude model van Liliput die Steef nu onder handen neemt heeft ook in Nederland gereden tot begin jaren 80.
Ook het flink uitgebouwde exemplaar van Ruud van de firma Heitkamp heeft een model dienst gedaan bij de NS in de jaren 70.
De Mainliner Plassermatic 07-275. Het Liliput model is de Mainliner Plassermatic 07-32. In de jaren 90 waren ze al lang van het spoor verdwenen en vervangen door de opvolgers.
bron:Zwaar materiaal op de sporen van de Lage Landen. (boekje van Strukton)
Jeroen
-
@ Ruudns
Deze topic foto uit het järnväg is van 1983 en dat is een
kettinghör. Hoe de machine in de jaren dat jij hem zou willen
bouwen eruit ziet weet ik niet. Zal eens gaan zoeken,
dat kan voor meerdere geen kwaad.
@ Thowra
Ja, het model word in het juiste geel gespoten. En dan ook meteen
met het vale. Dat word veel afplakken, daar de ruiten er niet uit kunnen.
Maar zover ben ik voorlopig nog niet.
In Zweden is nog een exemplaar in dienst bij een museum spoorlijn.
Dat is bij de Upsala-Lenna Jernväg, maar dat is wel een smalspoor (891 mm) machine.
Overgens is deze nog niet rijvaardig, maar dat is wel de bedoeling.
vrgr Steef
-
Dan zal het een exemplaar uit begin 80er jaren moeten worden ;).
@Steef: heb je alle "dichtingen" van die ene foto afgekeken of had je meerdere foto's van deze stopmachine? Plaats maar lekker veel foto's van je verbouwing, er zijn vast wel meer mensen die er op zitten te wachten om hem te vernederlandsen ;D.
Ga je de roosters in de deuren ook weg vijlen?
-
@ Ruudns
De roosters worden als alles dicht zit mee geschuurd. Om deuren en luiken
te simuleren gebruik ik straks abs plaat van 0,1 dik. Maar voorlopig eerst
maar lekker blijven plakken ;D
vrgr Steef
-
Enige tijd geleden eens een link gezien naar een site van iemand die alleen maar onderhoudsmaterieel op zijn site had staan. Kan hem helaas niet meer vinden. Deze site was heel erg uitgebreid met heel veel foto's en filmpjes over de werking van dit soort en ook andere machines. Wie heeft de link nog?
-
Jij bedoelt deze?
http://www.bdf008.privat.t-online.de/_plasser/07/st07.htm (http://www.bdf008.privat.t-online.de/_plasser/07/st07.htm)
Komt uit dit draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29166.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29166.0.html)
met dank aan Overlast
Mijn foto is van 1979 volgens deze site.
vrgr Steef
-
Daar stond hij inderdaad in en ook deze: www.eisenbahndienstfahrzeuge.de (http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de) (y).
Nog iets gevonden: http://www.tratovestroje.wbs.cz/ (http://www.tratovestroje.wbs.cz/)