BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nulspul op 19 April 2007, 14:21:19
-
NS investeert EUR42 miljoen in renovatie Sprinters
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat EUR42 miljoen investeren om zestig Sprinter-rijtuigen te renoveren, nadat in de afgelopen jaren al 180 van deze rijtuigen een zeer succesvolle 'extreme make-over' kregen. Dat meldt het spoorwegbedrijf donderdag.
De zestig rijtuigen zullen onder andere worden ingezet om Sprinter-treinen op verschillende trajecten te verlengen, in verband met de forse groei van het aantal treinreizigers, zegt de NS.
De renovatie wordt uitgevoerd door Bombardier Transportation in Denemarken. De treinen krijgen onder andere een geheel nieuw interieur met gestoffeerde stoelen met 'zachtere zit', ruimere balkons en glazen tussenwanden.
Het energieverbruik van de treinen vermindert na de ombouw met 25% en levert daarmee een bijdrage aan de door de NS uitgesproken ambitie om de C02-emissie van het bedrijf met 20% te verminderen.
De eerste vernieuwde treinstellen zullen in maart 2008 gereed zijn.
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en vervoert 1,1 miljoen reizigers per dag middels een spoorwegnet van ruim 2000 kilometer lengte. Het bedrijf beheert bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen.
Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; archie.vanriemsdijk@dowjones.com
Bertus
-
mooi zo...de renovatie staat ze goed 8)
hopelijk komt er snel een schaal model
-
De BV Nederland inverteert tot 2020 132 MILJARD in nieuw asfalt.
Daarmee wordt het energieverbruik met 25% verhoogd en neemt de CO2 uitstoot met 25% toe.
Weggegooid geld dus om die Sprinters te renoveren.
(PS de genoemde percentages kunnen afwijken van in de toekomst te bepalen resultaten)
(PS2 De BV Nederland zijn u en ik)
Maar dit heeft niets met poltiek te maken.
Maarten van der Burgt.
-
stoelen met 'zachtere zit'
Zachtere zit? Bedoelen ze een zachtere zit dan die huidige VlaFlip sprinters of van de Citypendels? In dat eerste geval zou het een behoorlijke verbetering zijn.
-
Dit zullen neem ik aan ook de stellen 2001 t/m 2015 zijn. Dus zonder wagen overloop. Die gele krengen die nu rond rijden vallen om de haverklap uit en ik heb er geen bezwaar tegen dat ze een nieuw jasje krijgen. Nu Fleischmann nog even aansporen. Of is dat nu al gedaan ? Ik zeg niks.... ;D
Groetjes,
Robbert
-
De BV Nederland inverteert tot 2020 132 MILJARD in nieuw asfalt.
Daarmee wordt het energieverbruik met 25% verhoogd en neemt de CO2 uitstoot met 25% toe.
Weggegooid geld dus om die Sprinters te renoveren.
Lijkt me geen weg gegooit geld, als je die SGM2( want zo heet dat spul) niet nu renoveert dan hoeft het niet meer en kunnen ze richting sloop. Dan zou er nieuw materieel nodig zijn om SGM2 te vervangen. En als er iets is waar je nu naar mijn idee niet op zit te wachten dan is het dat SGM2 vervangen moet worden. Er rijd ouder spul rond wat eerst vervangen moet worden.
Ps; volgensmij krijgen de 2001 t/m 2015 nu wel een doorloop tussen de rijtuigen en een WC.
Groetjes Michiel
-
Let op: 60 rijtuigen, de 2001-2015 zijn maar 30 bakken ;) Alle Sprintertweetjes worden dus gereviseerd, ook de 2021-2035.
-
Nu Fleischmann nog even aansporen. Of is dat nu al gedaan ? Ik zeg niks.... ;D
Groetjes,
Robbert
Fleischmann heeft via de wel bekende modelspoorkrant van wakker modelsporend Nederland de komst van het treinstel al aangekondigd.
Het klopt overigens dat er een doorloopmogelijkheid komt, alsmede toiletten.
Fleischmann zal zoals van hun verwacht mag worden deze aanpassingen zeker doorvoeren in het model. Als het een beetje meezit kunnen wij het model in 2008 verwachten.
Greetz,
Willem
-
Willem,
Daar had ik het dus ook gelezen. Maar daar staat niet dat het zeker is...
Groetjes,
Robbert
-
Leuk die feitjes die Bertus aan het einde van zijn bericht nog meezond.
De laatste berichten die ik er van heb kunnen bemachtigen zijn:
2.800 km Netlengte
6.500 km Spoor
4.000 km bovenleiding
8.400 Wissels
387 Stations
2.900 overwegen
4.500 Bruggen, tunnels en viaducten
Per dag!
5.000 Reizigerstreinen als inzet.
1.000 000 Reizigers
230 Goederentreinen
met 80.000 ton goederen.
Bron: Dictaat Pro-rail les materiaal.
En natuurlijk is het ook fijn dat de sprinter word opgeknapt, wie weet. Fl* gaat ze weer maken, wellicht dat ze ook bedenken dat voor de modellen ook een heel aardige markt is in de N schaal. (zowel oud als nieuw model) ;)
m.v.g.
Mark
-
Als we zo gaan beginnen ;D:
Boventbouwvernieuwing 2006 - 2010
Kernactiviteit Eenheid 2006 2007 2008 2009 2010
Spoor Km 93 121 132 81 100
Dwarsligger Km 148 47 77 24 34
Ballast Km 42 65 108 337 35
Wissels Aantal 136 185 368 174 315
Overwegen Km 2,5 1,5 2 0,6 0,9
Bron: Productieplan IM, juni 2005 (uit een ProRail folder)
Er zijn momenteel 29 vervoerders op het spoor
Kerngetallen Infra
Netlengte exploitatie 2.813 Km
waarvan enkelsporig 926 Km
waarvan geƫlektrificeerd 2.066 Km
Totale spoorlengte 6.589 Km
Bovenleiding 5.746 Km
Wissels 8.333 Stuks
Overwegen 276 Stuks
waarvan Beveiligd 75%
Seinen 10.017 Stuks
Stations 389 Stuks
stationsoppervlakte (duizenden m2) 1.427
Kunstwerken 4.833 Stuks
waarvan beweegbare bruggen 86 Stuks
waarvan tunnels 6 Stuks
Bron: Jaarbericht ProRail 2005 (uit een ProRail folder)
-
En ik maar denken dat het hier over te renoveren sprinters ging....
Rob
-
weet iemand of ze twee delig blijven?
Arkadas
-
als je goed leest blijven ze 2 delig ;) 60 rijtuigen dat zijn 30 tweetjes. :)
Ben benieuwd welke kleurstelling ze zullen krijgen.
als fleischmann nog heel eventjes wacht totdat de eerste gerenoveerde tweetjes zijn uitgeleverd dan kunnen ze kijken of ze die kunnen uitbrengen.
Maar das offtopic.
Hoelang rijden die tweetjes al rond ? sinds 1974 ofzo?
heeft lang geduurt voordat ze opgeknapt werden.
-
De kleurstelling is al lang bekend, die wordt gewoon hetzelfde als de gerenoveerde SGM-III
Gr Dennis
-
Ok dat is wel een mooie kleu vind ik.
-
Hoelang rijden die tweetjes al rond ? sinds 1974 ofzo?
heeft lang geduurt voordat ze opgeknapt werden.
Volgens mij zijn die dingen in de jaren 90 al opgeknapt, toen werden ze verbouwd tot Citypendel/Spitspendel.
groetjes Michiel
-
De BV Nederland inverteert tot 2020 132 MILJARD in nieuw asfalt.
Daarmee wordt het energieverbruik met 25% verhoogd en neemt de CO2 uitstoot met 25% toe.
Weggegooid geld dus om die Sprinters te renoveren.
Precies kijk maar naar de A2 wat ze daar allemaal gaan doen. Zal ook wel weer een hoop geld kosten. :-|
Maar is wel weer mooi werk voor de aannemers wegenbouwers en landmeters ;D
mvg,
Matthijs
-
A2 kost 3 miljard euro >:(
Maar ja, is het wel weer makkelijker om straks naar Houten te komen ;D
Menno
-
kuch Sprinters kuch ;)
- Peter
-
Volgens mij zijn die dingen in de jaren 90 al opgeknapt, toen werden ze verbouwd tot Citypendel/Spitspendel.
Ja het is eigenlijk wel uitzonderlijk dat materieel voor de tweede keer een 'renovatie' krijgt. Is dat ooit eerder voorgekomen? En dat voor treinstellen die zodadelijk richting de 40 dienstjaren gaan.... De reizigersgroei van hedenten dage vraagt om nieuwe maatregelen, blijkt wel. Het getuigt overigens ook wel van de visie van de ontwerpers die toendertijd de spinters hebben ontwikkeld. In tegenstelling tot plan V, komen ze eigenlijk nog steeds niet bedaagd over.
-
Volgens mij is het alleen bij Plan T materieel voorgekomen dat die 2 grote revisies hebben gekregen. Ofwel begin jaren '80 en de laatste revisie 6-8 jaar geleden.
-
Die grote revisie 6 tot 8 jaar terug was viel volgens mij onder de noemer levensduur verlenging. Ik heb namelijk ook al ergens iets gehoord over een mogelijke 2e levensduur verlenging. Ik denk dat dat in een HOV-RN was een paar maanden terug( dat kan ik dus weer nie terug vinden).
Groetjes Michiel
-
alle plan V,s krijgen straks nog een levensduur verlenging van 5 jaar ( spuitwerk en motoren ).
maar weer ontopic ben reuze benieuwd naar de tweetjes vlavlips :)
als fleischmann ze straks (misschien ze heeft) zal het kleurverschil wel groot zijn met een zelfgebouwde vlavlip 3 naast een vlavlip 2 van fleischmann
-
Sorry Bas, maar waar slaat die laatste opmerking nou weer op? Elders geef je al te kennen niet veel op te hebben met zelfbouw en kleinserieproducten, maar ga geen stellige uitspraken doen over zaken die je helemaal niet kunt weten.
- Peter
-
alle plan V,s krijgen straks nog een levensduur verlenging van 5 jaar ( spuitwerk en motoren ).
allemaal? lijkt me sterk, vanaf eind 2008 kunnen de stellen die over de revisiedatum gaan er gewoon uit toch? voordat alle 200+ stellen zo'n behandeling hebben gehad, zijn er vast al voldoende Sprinters 2400/2600 beschikbaar om te vervangen en om aan te vullen.
-
als fleischmann ze straks (misschien ze heeft) zal het kleurverschil wel groot zijn met een zelfgebouwde vlavlip 3 naast een vlavlip 2 van fleischmann
Dat gaat natuurlijk in het echt ook zijn, als je de eerste SGMm3 naast de laatste SGMm2 zet zal je ook wel veel kleur verschil zien. Dus enig kleur verschil tussen model lijkt mij niet echt schokkend en boeient( ja wel in positieve zin maar niet in negatieve zin).
Groetjes Michiel