BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: kevinevers op 20 March 2012, 00:17:24
-
Hallo,
Ik heb laatst de Fleischmann 4470 NS Sprinter (gelijkstroom) voor een mooi bedrag gekocht. Helaas rijdt de trein van geen kanten en stopt steeds op dezelfde plaatsen meestal in een wissel. Ook is de trein niet vooruit te krijgen. Ik heb heb van binnen helemaal schoongemaakt. Mijn baan is nog analoog en ik rijd op Roco Geoline rails. Andere treinen rijden zonder problemen op mijn baantje.
-
Laat de trein maar eens trekkend rijden op de draden ipv de koppeling.
Wellicht zal hij nu goed rijden.
De koppeling zorg ervoor dat de trein net iets kanten op wissels en in de bochten.
Dit hebben veel sprinters van fleischmann
-
Hi , weet niet je naam ,maar maak ook de wielen grondig schoon.
Kan ook nog een stroom afname probleem zijn.
Na de schoonmaak beurt je bevindingen maar melden er zijn mogelijk nog andere verbinding
problemen naar de andere bak.
wil.
-
Zie gebruikersnaam ;D..
De wielen zijn goed schoon gemaakt en de rest is ook schoon. Ik ga eens kijken naar de draad koppeling bij de bakovergang!
-
Gewoon koppeling ontkoppelen. En de motoriek voorop laten rijden door de wissel
-
Ik heb een verband gevonden.zodra het draaistel bij de bakovergang van het motorloze rjjtuig in het puntstuk van een wissel komt dan stopt die ermee. Op een spoort zonder wissels rijdt die nj wel aardig. Ik heb de situatid zowel gekoppeld als los getest.
-
Hallo,
Het lijkt toch op een draad probleempje. Kijk even naar de stekker tussen de bakken. Die kun je open maken en dan de draadjes even controleren. Ze zijn allebei zwart, dus let wel even op waar ze gezeten hebben. Check ook even de aansluitingen bij de motor.
Kortom, pak even een loupe en loop ze allemaal even na. Verder kun je met een paar stekkers aan je trap vrij gemakkelijk uitvissen waar de energie voorziening nog goed is en waar niet.
Ik begrijp uit je verhaal dat de trein tweede hands is dus wat op leeftijd en dan kan bedrading een probleem zijn. De mijne had er na een jaar of drie ook last van, de boel even na gelopen en klaar.
Ik heb toen trouwens ook de koolborstels vervangen, de motor uit elkaar gehaald en die ook helemaal schoon gemaakt.
Richard
-
Ik heb vanaf ieder punt in de trein van de wielen tot op de motor met een draad geprobeerd en de motor loopt probleemloos.
Ik denk zelf persoonlijk dat het draaistel bij de bakovergang van de motorloze bak kortsluiting maakt in het puntstuk van een wissel/
-
Hallo,
Ik denk dat de stroomafnemers niet sterk genoeg tegen de wielen drukken.
Dus bij de motor neemt hij dan maar van een wiel stroom af en op het hartstuk van een wissel, stopt de trein dan.
Een fijn waterproof schuurpapiertje over die stroom afnemers halen kan ook geen kwaad. Er koekt toch vuil aan, wat met wasbenzine er niet af gaat.
groetjes
Wil
-
Alle stroomafnemers drukken voldoende tegen de wielen. Ik vind het maar een raar ding eigenlijk ;D
-
Blijf bij mijn standpunt. Of je wielen zitten verkeerd om gemonteerd.
Maar rijd hij wel goed op een recht spoor? Want dan valt die optie af.
-
Ja op recht spoor blijft die netjes rijden dat is juist het vreemde eraan...
-
Heb je al op de draden gereden? Even koppeling los koppelen en moterbak. Voorop laten rijden door de wissel. Denk dat hij nu wel gewoon doorrijd.
-
Dat heb ik ook gedaan. Dan rijdt die niet goed. Ik heb ook een draad rechtstreeks van de rail naar het contact in de motorbak gedaan. Dan rijdt de trein wel goed. De wielen heb ik ook al gedraaid gehad en dit heeft ook geen effect.
-
Hmmmm dan word het gissen. Toevallig geen koolstof op de wielen. Word wel eens gebruikt bij detectie.
Plaates eens foto's als dit mogelijk is.
-
Je zou bijna denken dat er iets met de stroomtoevoer op het puntstuk van de wissel is... probeer je elke keer dezelfde wissel ?
-
Je zou bijna denken dat er iets met de stroomtoevoer op het puntstuk van de wissel is... probeer je elke keer dezelfde wissel ?
Andere treinen rijden daar wel goed over de baan volgens kevinevers, dus dat lijkt het niet te kunnen zijn.
-
Als je nu eens met de kap openrijd van boven tot hij stopt, meet je dan nog wel spanning op de bovenste printplaat ?
Hoe zit het met de koperen strips die tegen de lampen zitten, bewegen die als het treinstel door een bocht rijd, of door een wissel probeert te rijden ?
-
ik heb het niet helemaal gevolgd, maar is de afstand van je wielen overal gelijk (14,3 mm)
-
Dit zijn de foto's van hoe de trein nu is.
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130536.jpg)
Loopdraaistel motorwagen
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130659.jpg)
Loopdraaistel bijwagen
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130648.jpg)
Print bijwagen
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130725.jpg)
Print Bijwagen
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130603.jpg)
Motor
(http://www.kevinevers.nl/diverse/20120322_130557.jpg)
Motor
-
Beste Kevin,
De contacten van de wielen in de loopdraaistellen maken geen contact, ik bedoel niet die van de assen ;D
Wielen reinigen kan ook geen kwaad, bij voorbeeld met een reiningingsgum.
Succes Richard.
-
Ze maken wel allemaal goed contact maar dat is niet goed zichtbaar op de foto. Wielen kan ik nogeens extra schoonmaken..
-
Dag Kevin,
Stroomafname aan beide kanten van de wielen maken
met een stripje fosforbronsdraad.Heb je dubbele srtoomafname
Heb ik ook gedaan.Succes.
mvg Henk
-
Na een halve middag te hebben liggen boenen en solderen moet ik zeggen dat de sprinter al 10x beter rijdt. Hij rijdt op normale snelheid zonder probloemen over de wissels zelfs op kruipsnelheid op 1 wissel na. Ook heb ik de stripjes tussen de asjes weggedaan.
Enigste min putje de motorbak branden constant de sluitseinen tijdens het rijden.
-
Diode kaduuk of per ongeluk overbrugd.
-
Het lijkt wel of de assen in beide loopdraaistellen er verkeerd inzitten. De isolatiebusjes moeten aan de kant zitten waar de stroomafnemers op de binnenzijden van de wielen drukken. En begrijp ik goed dat je beide stripjes welke in het midden op de assen drukken verwijderd hebt? Dan snap ik dat ie nu beter lijkt te rijden, voorheen had je continu kortsluiting. Zet alle 4 de assen er eens andersom in en zet de stripjes terug, dan zal hij nog stukken beter rijden.
Succes,
Jelle.
-
Het lijkt wel of de assen in beide loopdraaistellen er verkeerd inzitten. De isolatiebusjes moeten aan de kant zitten waar de stroomafnemers op de binnenzijden van de wielen drukken. Zet alle 4 de assen er eens andersom in en zet de stripjes terug, dan zal hij nog stukken beter rijden.
Succes,
Jelle.
Als ik de foto`s uitvergroot kom ik op de zelfde oplossing, als Jelle schrijft.
Dat verklaard ook de aanslag (door vonk inbrandingen) op wielen.
succes ermee.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120322_130536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120322_130536.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120322_130659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120322_130659.jpg)
Dit word er bedoeld. Meet hem eerst door voor je hem aansluit aan de motor unit.
Is het draaistel van de motorwagen ook zo aangesloten kwa wielen en isolatiebusjes? Daar heb je namelijk geen foto van geplaatst.
-
De bovenste foto is het loopdraaistel van de motorbak. Bij het motordraaistel zelf zijn de wielen niet zo gemakkelijk te verwisselen en het vierde draaistel neemt in het geheel geen stroom af.
De wielstellen lijken inderdaad verkeerd om in de binnenste draaistellen te zitten. Alleen het rare is dat ze dan permanent kortsluiting veroorzaken. Dan rijdt het treinstel niet slecht, maar helemaal niet. Nou ja, als je de wielstellen omdraait en die lippen ook terugzet, dan heb je een veel betere stroomafname. Nu mis je de helft van de stroomafname.
-
Oke dat ga ik dan dadelijk eens even proberen. Het kan best zijn dat ik de assen per ongeluk omgedraad heb na het schoonmaken. ;D
-
Dat had geen effect..is de trein alleen maar slechter door gaan rijden...Maaar eerst heeft mijn roco 1600 van railion prioriteit want deze loopt over zn tanden heen...
1600 rijdt weer 2 tandwielen uitgenomen die gebroken waren..iemand nog onderdelen ;D?
-
Kevin kom je ook naar de gastendag in den bosch? Zo ja dan neem je je trein maar mee, dan kunnen we er eens live naar kijken.
Voldoende kennis hier aanwezig om tot een oplossing te komen.
Woon je in de buurt van den bosch en kom je niet naar de gasten/zaterdag komen dan kunnen we eventueel een andere dag afspreken? Ik heb een zelfde model en wil je graag helpen, als we ze naast elkaar leggen kunnen we ze vergelijken. Stuur maar pb.