BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 19 April 2007, 03:36:01
-
Heb weer een vraagje. Verhaal is als volgt. Heb ondertussen bijna alle uitvoeringen van de 1100. Nu zag ik een delta loc met volledige gele neuzen, rest van de loc blauw. Tot zover ik weet is deze loc nooit voor twee rail systeem (hamo of trix) verschenen. Mocht dit wel het geval zijn dan hoor ik dat graag.
Ben namelijk het volgende van plan. Wil een dergelijke loc aanschaffen en de kap verwisselen met een trix 1144 die ik nog heb liggen. Heeft iemand ervaring met deze 'ombouw'? Ben namelijk op z'n zachts gezegd niet erg handig met dit soort zaken dus hoop ik maar dat de kappen makkelijk om te wisselen zijn.
Voor de zekerheid vanavond alvast geboden op zo'n delta loc. Wil 'm toch graag hebben, die kap met gele neuzen.
-
Het NS nummer dat op de loc is: 1117. Op de site www.nsinmodel.com (http://www.nsinmodel.com) Kun je alle modeltreinen vinden die Nederlands zijn. Vervolgens klik je hier (http://nsinmodel.com/hamo.htm) en kun je zien dat de NS 1117 is uitgebracht in Hamo. Waarschijnlijk onder nummer 8424, maar daar staan een hoop vraagtekens achter. Dan ga je vervolgens zoeken op Google, Zoekwoord: 8424 en kijk je of het echt het nummer is. Zodra je achter het goede Nummer bent ga je op de beurzen goed zoeken en kopen. Nog meer Vragen ? ;D
Groetjes,
Robbert
-
De kans lijkt me vrij groot dat de kap makkelijk te wisselen is, omdat bij mijn weten Marklin nooit iets veranderd heeft aan deze constructie. Het is gewoon een kwestie van een schroef losdraaien onder de loc (deze zit tussen de beide draaistellen) en dan kun je de kap er zo af trekken.
Probeer dat eens met je Trix 1144.
Jeroen
-
Ja, de blauwe uitvoering met gele neuzen is wel in HAMO uitgebracht. Ik heb er 1 nl. Moet geen probleem zijn de kappen te verwisselen. Het verschil met de gewone Maerklin uitvoering is een permanente magneet, geïsoleerde wielen en het sleepcontact dat vervangen is door een een stroomafnemer voor de wielen. Het nummer heb ik hier niet, zou ik thuis even moeten kijken.
-
Heb je bij die 1117 ook de juiste doos ? Dus met catalogus
nummer 8324 en het merk Hamo erop ? Ik ben namelijk nog
nooit die combinatie tegengekomen.
Ook ik heb een 1117 gekocht, zonder doos overigens in 'hamo'
uitvoering, maar naar mijn idee een kapwissel.
-
Ja ik heb hem toendertijd nieuw in doos gekocht. Moet ik vanavond even thuis kijken.
-
Dat zal dan de 1135 zijn, waar alleen de frontvlakken van de neuzen geel zijn.
Toen de 1117 werd uitgebracht bestond het fenomeen Hamo niet meer, dat
werden de Trix modellen. De 1117 is er volgens mij ook niet als Trix geweest.
-
Ja precies Tedo, daar zat ik dus ook aan te denken ... zo
om het jaar komt laait die 1117 discussie weer op en tot
op heden nog nooit bewijs gezien van het bestaan van
de Hamo 1117. Ben benieuwd.
-
@ robert: niet gevonden, staat ook nog een roodnummer achter, niet gevonden.
@L1train: ben erg benieuwd of je een originele doos hebt, zou het juiste nummer op moeten staan.
Voorlopig hou ik het maar op ombouw. Mocht er straks op mp een delta loc met trix 1144 kap incl scheuren te koop staan dan weet je waar ie vandaan komt, heb ik dus een poging gedaan! ;D
-
Als je goed hebt gelezen dan kun je zien dat de kap gewoon kan worden omgewisseld. Scheuren in de kap is dus niet nodig.
Veel plezier met je delta loc en het verwisselen van de kap.
Plaats even een fotootje van de beide locs van voor tijdens en na het ombouwen.
Harm
-
De NS 1117 kap is uitwisselbaar met de kap van een Trix 1144. Om de loc historisch correct te houden moet je echter ook de draaistelframes onderling uitwisselen. De 1117 heeft namelijk ronde buffers en die van de 1144 zijn langwerpig. De buffers vormen één geheel met het draaistelframe.
Overigens, in de Railhobby van september 1996 staat op de achterzijde een advertentie waarin o.a. een Hamo 1117 staat afgebeeld, onder catalogusnummer 3424H.
Op een locale beurs ben ik 1 keer een Hamo 1117 tegengekomen, maar toen had ik mij eigen exemplaar, met omgewisselde kap en draaistelframes, al.
Jean
-
Het heeft even geduurd. Ik heb dus een 1135. Is HAMO 8327, nieuw aangeschaft in 1988. Ik heb hem zelf voorzien van Sommerfeldt stroomafnemers en Fl* kortkoppelmechanisme met Roco kortkoppelingen. Tevens de flenzen afgeslepen zodat het mogelijk is om op code 75 rails te rijden.
-
Vervolg toch maar in dit draadje omdat ik er hiet nu eenmaal mee begonnen ben.
Heb de hand weten te leggen op een delta loc met volledige gele neuzen. Nu heb ik twee opties, kap eraf en op een HAMO 1100 of op een TRIX 1100. Beide loc's heb ik al, maar volgens mij functioneert de TRIX niet beter dan de HAMO terwijl het prijsverschil wel groter is. Aan de andere kant zet ik het delta onderstel met geel/grijze kap weer te koop en dan is een TRIX misschien beter verkoopbaar. Iemand suggesties, ervaringen oid?