BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Johaver op 14 March 2012, 22:28:27
-
Zou ook willen beginnen met Ho.
Graag met gelijkstroom, wat zou ik zoal kunnen bouwen in een ruimte van 4,00x3,60m?
Dacht aan een E vorm van baan en twee, mogelijk 3 stations op verschillend niveau.
Wat raden jullie mij aan.
Joh.
-
een e moet kunnen als je de 3 poten in de 3.60 meter lengte. Je moet er wel omheen,
de middelste wordt dan zo'n 2.80. Aan de punten de E 2 keer een spiraal om naar beneden
te kunnen, de middelste punt een kopstation:
4m
_________
| | |
| | | 3m
0 0
fred
-
Wellicht wat groot voor een beginnersbaan? Heb je al ervaring met modelbouw of wordt dit echt je eerste baan?
-
Misschien een idee om in modules te werken?
Eerst een station en daaraan later een spiraal.
Van daar uit verder bouwen aan de hele baan?
-
Hoi Marc.
Heb al wel enige ervaring in modelbouw, heb al zowat van alles gebouwd van vliegtuigjes tot modelboten met afstands bediening.
In mijn jeugd had ik een treintje van Lima op mijn 11é, dat is wel ergens blijven hangen.
J.
Modulles ben ik niet zo scheutig over, zou liever voor een vaste baan gaan.
Maar zou in tegenstelling wat Frederik aangeeft mijn baan in E willen plaatsen op 3,60m willen plaatsen en niet op de 4m.
Heb anders een probleem met de ingang van de kamer, de deur bevind zich links op de 3,60m zijde.
Joh.
-
Joh,
dat wordt krap, 3*80 laat 60 cm loopruimte, en om een spiraal te maken heb je
toch wel 120 nodig.
fred
-
Nog even over een spiraal. Houd er rekening mee dat je niet meer "mag" stijgen dan 3 cm per meter (3%), dus om 9 cm te stijgen heb je al 3 meter rails nodig en in bochten zou ik een stijgingspercentage aanhouden van liefst minder dan 3%, i.v.m. de wrijving van de wielen in de bochten en natuurlijk niet de krapste bochtstraal gebruiken in een spiraal.
Rob
-
Een baan in E-vorm heeft niet mijn voorkeur. De middenpoot staat veel te veel in de weg in een kamer van deze grootte. Ik zou een baan rondom aan de muren bouwen met een verwijderbaar deel bij de deur. Als de tafelbreedte ongeveer zestig centimeter is, is ook alles goed bereikbaar. Alleen bij een eventuele spiraal zal de breedte noodgedwongen groter zijn. Ik raad je aan om de boogstralen zo ruim mogelijk te houden. Dat ziet er niet alleen beter uit, maar geeft later minder of geen problemen bij het rijden met langere rijtuigen.
Groet,
Bas
-
Bedankt voor de goede reacties.
Ga toch maar eerst eens een tekening maken van de verschillende mogelijkheden in deze ruimte, dan nog een plannetje ontwerpen met mogelijkheid wat ik benodig.
Mogelijk op verkoopsites opsporen voor H0 rails tweedehands met mogelijk wissels.
Ga dus nog een tijdje werkzaamheden hebben.
Kan wel eventjes duren maar ga het hier wel vermelden op gepaste tijden.
Joh.
-
Voor rails en rijdend materieel kun je goed terecht op e-bay (kunt zelfs op merk zoeken) en als je ook nog betaald met Paypal is je aankoop ook nog verzekerd.
Rob
-
welke verkopers zijn te vertrouwen en hebben een leuke prijs?
-
Dat is een kwestie van zoeken. De personen met een 100% waardering zijn goed te vertrouwen en betalen met Paypal is altijd de beste manier.
Rob
-
Kom anders 31 maart naar de beurs in Houten, 3 hallen vol met keus!
-
Willem,
naast ebay zijn er ook genoeg duitse internetaanbieders met scherpe prijzen.
Voor rails is dan handig omdat wat je vraagt er vaak (net) niet aangeboden wordt op ebay.
Ieder zal daar z'n favoriet hebben, ik zie tevreden reakties over Lippe, zelf heb ik mijn
rails (piko-a en tillig) bij Behr gehaald. Snel (~ 1 week) en verzendkosten houden zich in de
perken.
fred
-
Normale rails, bochten, rechte stukken en flexibel koop ik vaak tweedehands bij Marnan of via E.bay en Marktplaats. Wissels en andere "beweegbare" zaken koop ik liever nieuw - ik gebruik hoofdzakelijk Fleischmann Profi en koop dat bij Conrad.
-
Hallo Joh
Er is al veel gezegd maar toch nog even een opmerking.
Geweldig het idee van een baan in E vorm, laat je niet ontmoedigen door opmerkingen als het moet zo groot zijn anders kan de klim spiraal niet of andere goed bedoelde opmerkingen.
Een klimspiraal kan altijd en ik zou hem zeker niet in de middelste poot plaatsen.
Trouwens om te klimmen hoef je niet altijd een spiraal te maken je kan ook aan het einde van de linker of rechter poot een lus maken die je langzaam al ver van te voren al laat stijgen en uiteindelijk ± 25 cq 30 cm hoger weer terug gaat.
Heb ik ook eens gemaakt met een baan waar ik een hoogoven kwijt moest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0059_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_8.jpg)
Ik begreep dat je niet zo weg was van moduuls maar denk daarbij niet aan moduuls die steeds uit elkaar gehaald moeten worden om vervoerd te worden maar meer je baan verdelen in hapklare stukken die je er tussenuit kan schuiven rijden of wat dan ook om op die manier een stuk scannery of railplan rustig en netjes te verwerken om vervolgens weer aan het volgende stuk te beginnen of te repareren.
Ook als je ooit gaat verhuizen is een dergelijke opzet beter mee te nemen.
Ik zelf heb dit nu ook gedaan na mijn verhuizing werkt erg makkelijk het betekend wel dat je in je rijplan en electrisch plan daar wel rekening mee moet houden en per moduul krijg je natuurlijk een overgang qwa railplan en electrisch plan.
Goed idee om in ieder geval eerst een plan te maken.
succes
Herwim Frank
-
ik zou wel in modules gaan werken.. vooral ook niet te grote.. het levert je een baan op die je deel voor deel kunt afmaken en ook makkelijk kunt verhuizen.
ik heb zelf ook een baan in modules gemaakt, zo kon ik veel makkelijker de boel bouwen in de grote kamer en neerzetten in de kleine kamer waar ik de baan wou hebben. achteraf had ik kleinere modules gewilt.. want dan had ik in mijn eentje de boel kunnen opbouwen. nu heb ik daar hulp bij nodig.
succes met je baanplan :)
-
Ik heb ivm. een evt. toekomstige verhuizing (gezondheid) mijn vaste baan zelfs in stukken gezaagd en ben deze nu in een verbeterde vorm weer aan het opbouwen. Moeten wij ooit naar een aangepaste woning dan kan ik de baan eenvoudig verplaatsen. Omdat het geen verplaatsbare baan is, is het ook niet nodig om met kostbare meerpolige stekkers en andere zaken te werken. Op mijn site staat kan je de ombouw van vast naar modules volgen.
-
Bedankt voor de nuttige tips.
Voor verhuizen moet ik niet vrezen, het is mijn eigen woning.
Maar met deze tips ga ik er toch voor zorgen dat de baan uit delen gaat gebouwd worden die demontabel zijn.
Heb tenslotte ook niet het eeuwige leven en mogelijk wil een der kinderen ze graag later bij hun.
Denk dat ik volgende maand eens een kijkje ga nemen in Dortmund op de beurs om definitief te beslissen met welk materiaal ik ga werken.
Nogmaals dank.
Joh.
-
Verhuizen is niet een kwestie van eigen huis, maar van eigen gezondheid - als traplopen niet meer gaat bijvoorbeeld. Nu kan ik de baan uit elkaar halen en elders weer opbouwen, of als het helemaal niet meer gaat schenken aan een club of vereniging.