BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: sneek op 14 March 2012, 19:55:47
-
Een nieuwe oude Frico-wagen in H0.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_Oppeln_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_Oppeln_1.jpg)
foto handmonster Roco
Bij het Nederlandse Neurenbergnieuws van Roco is onder catalogusnummer 66885 een tweeassige gesloten wagen van de Frico aangekondigd. Het betreft hier een wagen van het zogenaamde type Oppeln, welke de NS na WO2 van de DRG heeft overgenomen.
Opvallend detail op de wagen is het metalen bord ‘Drink Rivella’. Uiteraard mag zo’n wagen niet op een Nederlandse modelbaan in tijdperk 3 ontbreken. De uitlevering van het model volgt nog. Reden om nu alvast eens nader kennis te maken met het voorbeeld.
Algemeen.
De Frico kende al spoorvervoer sinds de oprichting in 1898. Vanaf de bekende fabriek in Leeuwarden werd met een achttal koelwagens van de Staatsspoor al de nodige exportboter vervoerd. Kaas ging in normale gesloten wagens; de SS had hiervoor in acht wagens stellingen gebouwd. In 1917 kreeg Frico een aantal eigen koelwagens, dat wil zeggen wagens die vast door de SS werden verhuurd en die van de bekende Frico-opschriften werden voorzien. Het aan Frico verhuurde wagenpark werd eigenlijk doorlopend vernieuwd; oude wagens worden afgevoerd en vervangen door exemplaren van een recenter constructiedatum. Die beweging gaat steeds door, maar de Tweede Wereldoorlog slaat ook in dit materieelpark genadeloos toe. Wie alle mutaties wil volgen wordt verwezen naar een uitgebreid artikel in Railmagazine 278.
De Oppeln bij de DRB.
We gaan verder met het voorbeeld van het nieuwe Roco-model type Oppeln. Deze wagens type Gmhs30 werden in jaren dertig en veertig in grote getale door de Deutsche Reichsbahn aangeschaft. Tijdens de oorlogsjaren zijn de wagens overal in Europa te vinden. Bij het einde van de oorlog zijn er vele exemplaren ook in Nederland achtergebleven.
Pijlwagens.
Deze wagens worden door Nederland gevorderd als oorlogsbuit aangemerkt. Zoals op meer wagens van buitenlandse herkomst wordt op de zijwanden een pijl geschilderd met het opschrift “Mag Nederland niet verlaten”. Hiermee probeerde NS een grensoverschrijding van dit materieel te voorkomen, waarbij het misschien weer door de oorspronkelijke eigenaar kon worden toegeëigend. In 1951 worden de zaakjes allemaal netjes administratief en financieel met de Westduitse DB geregeld en worden deze wagens overgenomen door de NS. Ze mogen vanaf dat moment weer over de grenzen.
De Oppelns krijgen bij de NS de registratiecode CHOP en in een later stadium S-CHO.
Ze krijgen de nummerseries 14601-14625 (zonder remhuisje) en 14690-14699 (met remhuisje). Totaal heeft NS dus 35 wagens van dit type aan haar materieelpark toegevoegd.
De Duitse luchtroosters in de zijwanden werden vervangen door kleinere NS-roosters en de zijwanden kregen extra verstevingsprofielen.
Frico.
In 1954 worden een aantal van deze wagens verhuurd aan de Frico. Ze worden daarbij door de NS in de Centrale werkplaats Amersfoort wit geschilderd, waarna schilders van Frico op de eigen sporen in Leeuwarden de Frico-opschriften aanbrengen met daarbij het wapen van de kruiwagen. Bij de aan Frico verhuurde wagens type Oppeln zijn twee varianten te onderscheiden, een type zonder remhuisje (lengte over de buffers 9,1 meter) en een type met remhuisje (lengte 9,8 meter).
Van eerstgenoemde variant (voorbeeld van het aangekondigde Roco-model) gaan er 25 voor de Frico rijden (genummerd als NS 552383[p] – NS 552408[p], waarbij het nummer 552386 ontbreekt). Met remhuisje worden vier exemplaren aan de Frico-dienst toegewezen, genummerd NS 552417[p] – NS 552420 [p]. De aanduiding [p] achter het wagennummer staat voor Particulier en geeft aan dat de wagens vanuit het commerciële NS-wagenpark aan een particuliere firma worden verhuurd.
Daarnaast had Frico overigens nog een aantal ex-Duitse wagens rondrijden. Deze waren van een ander type Gmhs35, beter bekend onder de naam ‘Bremen’. Deze 10 meter lange wagens, waarvan NS er totaal 7 bezat, waren met 6 exemplaren in Frico-dienst vertegenwoordigd.
Zoals gezegd gingen de witte wagens rijden vanuit Leeuwarden. In 1957 haalde de CCF het weidrankje Rivella uit Zwitserland naar Nederland en ging dit produceren vanuit de fabriek in Wolvega. Frico was hier bij betrokken en als resultaat werden in 1957 ter extra promotie de witte Oppelns voorzien van een rood emaillebord rechts op de zijwanden met de wervende tekst “Drink Rivella. Op de foto van de wagen 552405[p] bij het RM-artikel is het duidelijk zichtbaar. Het gaf een leuk kleuraccent aan de witte wagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_16.jpg)
het emaille "Rivella-bord' op een Oppeln aan de Leeuwarder spoorhaven. Daarnaast een welbekende Artitec-kolenbak 1:1.
Hoewel in de volksmond vaak als ‘koelwagens’ aangeduid, waren de wagens eigenlijk normale gesloten wagens, wit geschilderd en van binnen voorzien van stellingen voor de kazen. Ook werden er dozen melkpoeder en caseïne in vervoerd. De wagens reden naar de Rotterdamse haven, maar waren op het spoor ook tot ver in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk aan te treffen.
Doordat de wagens waren uitgerust met Hildebrand-Knorr remsystemen was de max. snelheid 100 km/u. Ideaal dus voor internationaal goederenverkeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frico_Oppeln_Wolvega.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frico_Oppeln_Wolvega.jpg)
een rijtje Oppeln's bij de Frico-fabriek in Wolvega. Een Dg (Neurenberg 2013??) en een Roco 2400 doen de rest...
In 1966 gaan de Oppelns uit de Frico-dienst. Ze hebben het er amper 11 jaar volgehouden en ze worden vanaf 1962 ervangen door weer een nieuwer wagentype, de beroemde serie van 3390 NS vierdeurswagens, populair als ‘groentewagens’. Aan Frico worden daarvan 25 verhuurd, waarvan 8 exemplaren met rembordes. Deze wagen kennen we van het in 2009 uitgebrachte Artitec-model met rood en blauwe band en de grote opschriften FRICO LEEUWARDEN.
In model.
Liliput heeft zo’n 30 jaar geleden een Duitse Oppeln voorzien van Frico-jasje en dit model werd een verkoophit. Daarna kwam Philotrain met een 100% kloppend model in spoor 0, waarbij de juiste roosters en profielen op de zijwanden zaten en natuurlijk het rode Rivella-bord. De Oostenrijkse firma Klein Modellbahn heeft in de jaren negentig zich ook een een Oppeln gewaagd. Een prima model, maar in NS- of Frico-kleuren is hij nooit gekomen.
Na het einde van Klein Modellbahn gingen de mallen van al het goederenmaterieel naar Roco die daarmee tal van Duitse wagentypes aan haar assortiment kon toevoegen. Uiteraard met hedendaagse goede rij-eigenschappen en correcte en scherpe opschriften.
Na enige pressie vanuit de Friese modelspoorwereld rond de Neurenberger Messe van vorig jaar, is dan nu de Frico-variant aangekondigd. De wagen zal in de loop van dit jaar verschijnen onder catalogusnummer 66 885 met adviesprijs € 26,90. Als voorbeeld is de wagen 552405 van de foto genomen.
Aanpassingen.
Helaas zal het model niet geheel conform de werkelijkheid zijn. Zo zijn de grote Duitse luchtroosters aanwezig op de zijwanden waardoor de letter ‘O’ van FRICO over het rooster wordt gedrukt. Ook zijn de extra hoekprofielen niet aangebracht. Met wat geknutsel is er ongetwijfeld een 100% kloppend model van te maken, waarbij de verstevigingsprofielen het gemakkelijkste klusje zullen zijn. Echter optisch is het helemaal een Oppeln en daarmee een zeer welkome aanvulling op de tijdperk 3-modelbaan. Binnenkort ongetwijfeld te zien op onze banen, in combinatie met de Artitec-wagens, waarmee ze historisch verantwoord nog een kleine vier jaar samen hebben gereden. Het handmonster werd trouwens getoond met blauwe opschriften, een klassieke fout die ook Liliput op haar Frico-wagens vaak maakte.
Alsof ze er geen (Frico-)kaas van hebben gegeten, die modelspoorjongens…
Maar deze omissie zal hersteld, er is zowel via de mail als in Neurenberg (nogmaals dank Chris) melding van gemaakt aan Roco, waar men positief meedenken altijd zeer op prijs weet te stellen.
Als volgend model zou Roco kunnen denken aan een Frico-wagen op basis van het type Bremen, wie weet…
En alsof dat nog niet genoeg was, is een andere fabrikant inmiddels aan het onderzoeken of een correcte Gbs150-wagen (de grootvolumewagens die tot 1983 voor Frico hebben gereden) kan worden gerealiseerd.
En spoor 0? Wie weet welke variant Brawa nog gaat uitbrengen van haar in maart jl. op Neurenberg aangekondigde Oppeln?
Kortom, er is nog genoeg Fries modelspoorvervoer van de Frico mogelijk.
grtz,
Wim
-
Weer (y)
-
Dat lees en zie ik nou graag. ;D
Goede informatie verstrekking en samenwerking, om vervolgens een mooi product te kunnen leveren. (y)
En Wim, het verhaal hierboven is ook top (y)
Ik ga hem bestellen.
-
Een nieuwe oude Frico-wagen in H0.
En alsof dat nog niet genoeg was, is een andere fabrikant inmiddels aan het onderzoeken of een correcte Gbs150-wagen (de grootvolumewagens die tot 1983 voor Frico hebben gereden) kan worden gerealiseerd.
Dat zou een aanwinst zijn (uiteraard ook gewoon in bruin) en - denk ik - een echte verkoophit.
-
Prachtige wagen! Dat rode Rivella bord is voor mij nieuw, maar het geeft nog wat extra sjeu aan de wagen. Voor spoor 0 is de Brawa wagen natuurlijk een prachtige Oppeln om het kunstje nog eens te herhalen. Dat zal dan wel in eigen beheer moeten want tot op heden beperkt de moderne Duitse spoor 0 productie zich hoofdzakelijk tot Duitse prototypen. Maar zeg nooit nooit natuurlijk...
-
Met een setje transfers van MK zouden we al een heel eind zijn Paul.
-
Ik heb zelf al eens Frico transfers gemaakt voor een ander Frico project. De kruiwagen en het logo staan op mijn PC. Maikel mag het zo van me hebben als hij beloofd er iets nuttigs mee te doen. :)
-
nou, met een setje PdG studio opschriften ben ik ook al dik tevreden ;D ;D ;D
-
Prachtige wagen! Dat rode Rivella bord is voor mij nieuw, maar het geeft nog wat extra sjeu aan de wagen. Voor spoor 0 is de Brawa wagen natuurlijk een prachtige Oppeln om het kunstje nog eens te herhalen. Dat zal dan wel in eigen beheer moeten want tot op heden beperkt de moderne Duitse spoor 0 productie zich hoofdzakelijk tot Duitse prototypen. Maar zeg nooit nooit natuurlijk...
Je zou Brawa natuurlijk altijd even kunnen tippen Paul... ;)
-
Je zou Brawa natuurlijk altijd even kunnen tippen Paul... ;)
Weet je, ik ga het gewoon doen. Nee heb je, Ja kan je krijgen! (y)
mvg, Paul
-
nou, met een setje PdG studio opschriften ben ik ook al dik tevreden ;D ;D ;D
Ja. ;D
-
nou, met een setje PdG studio opschriften ben ik ook al dik tevreden ;D ;D ;D
Anders ik wel.
Wim
-
Nou zeg, wat een belangstelling. Enfin, een transferbestandje bij elkaar tekenen is niet zoveel moeite. Sneek heeft alle gegevens al verzameld. Bovendien staat hier nog een Pola Maxi G20 die ik nog eens tot Oppeln wil ombouwen. Kan hij gelijk op lengte worden gebracht (is 4,4mm te lang) én worden uitgevoerd met de juiste roosters. En dat laatste heeft de Brawa wagen zeker niet! :).
mvg, Paul
-
Interessante opmerking voor mij als DB-tp III-rijder: 'De wagens reden naar de Rotterdamse haven, maar waren op het spoor ook tot ver in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk aan te treffen.' Dat wordt dus ook voor mij een aanschaffertje.
Verder een zeer informatief en interessant overzicht (y).
Groet,
Ruud
-
een rijtje Oppeln's bij de Frico-fabriek in Wolvega. Een Dg (Neurenberg 2013??) en een Roco 2400 doen de rest...
Is dat wishful thinking, of iets anders?
-
Zo, de 1:45 opschriften voor de Frico Oppeln zijn gereed. Zie onderstaand screenshot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/screenshot_oppeln_decals.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/screenshot_oppeln_decals.jpg)
De downloadlink voor het pdf bestand vind je hier (https://www.box.com/s/34949c99315a33d43ed8).
De vorige keer dat ik een bestandje met opschriften heb gedeeld kreeg ik een hele serie PM berichten van mensen die graag wilden weten hoe je daar nu precies decals van maakt. Om alle teleurstellingen gelijk te voorkomen: dat is een geheim dat alleen Google kent. ;)
Wie een grote golf van dankbaarheid voelt oprispen voor het tekenwerk kan daar gevolg aan geven door voor mij een velletje decals uit te printen. Ik heb mijn printer namelijk weer eens naar de maan geholpen ;D
Veel plezier er mee.
Paul
p.s. de stelbalkopschriften zitten er (nog) niet bij omdat die in wit moeten worden geprint. Dat wordt een apart bestandje.
-
Paul, geweldig. (y)
Ik voel enorme dankbaarheid, maar kan dat niet omzetten in een velletje decals omdat ik daarvoor zelf moet gaan rondschooien. ;D
-
Deze kan iedereen met een velletje decalpapier en een printer toch uitprinten?; ik zie hier geen witte inkt voor nodig.
Stephan.
-
Deze kan iedereen met een velletje decalpapier en een printer toch uitprinten?; ik zie hier geen witte inkt voor nodig.
Stephan.
Klopt! En mede daarom bouw ik nu voornamelijk koelwagens. Ik moet alleen weer even op zoek naar een nieuwe inkjet. De enige die ik nog heb staan heeft alleen een rs232 interface en dat heeft mijn laptop weer niet, maar tot zover het huiselijk computerleed....
mvg, Paul
-
Paul,
Ziet er (y) uit, maar kijk nog eens naar het logo met de kruiwagen. Heeft duidelijk te weinig spaken en de steunen zijn in het echte logo anders
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file996.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/file996.jpg)
-
Sneek, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de kruiwagen drie jaar geleden getekend voor een andere wagen. Dat heb ik gedaan in een CAD programma omdat ik het logo schaalbaar wilde hebben. Dat heeft zijn beperkingen en dat zie je er aan af. Ik ga echter nog een poging wagen om een betere afbeelding te maken. Dat kleurenplaatje is een goede hulp waarvoor dank! (y)
mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Bedankt voor het bestand ! (y)
Nu nog wachten tot dat Brawa de Oppeln in 0 gaat leveren....
Grt.
Ferry
-
Nou zeg, wat een belangstelling. Enfin, een transferbestandje bij elkaar tekenen is niet zoveel moeite. Sneek heeft alle gegevens al verzameld. Bovendien staat hier nog een Pola Maxi G20 die ik nog eens tot Oppeln wil ombouwen. Kan hij gelijk op lengte worden gebracht (is 4,4mm te lang) én worden uitgevoerd met de juiste roosters. En dat laatste heeft de Brawa wagen zeker niet! :).
mvg, Paul
ferry, je kunt dus an de slag!
-
@Sneek, ik begin te snappen waar de schoen wringt. Ik heb de kruiwagen destijds (mede) nagetekend van een Philotrain spoor 0 Oppeln. En die heeft ook duidelijk andere handvaten dan op de meeste foto's en vier spaken. Nu heb ik een nieuw model eventjes uit de losse pols overgetrokken uit dat gekleurde plaatje. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_kruiwagens.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_kruiwagens.jpg)
Uiterst links: de deur van een Philotrain, midden de nieuwe kruiwagen, rechts het oudste tekeningetje. Die nieuwe moet het dan maar worden, maar dan in een wat netter uitvoering uiteraard! :)
mvg, Paul
-
(y) (y)
-
Ik heb een verbeterde versie op het net gezet. Geen flauw idee of de downloadlink hetzelfde is gebleven maar voor de zekerheid: https://www.box.com/s/34949c99315a33d43ed8 (https://www.box.com/s/34949c99315a33d43ed8)
mvg, Paul
-
@Sneek: ik begrijp dat de Gmhs35 'Bremen' wagens, in Frico livrei, niet waren voorzien van het Rivella bord. Kan ik dan gevoegelijk van uit gaan?
mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Ik vind het geweldig gemaakt, maar is het mogelijk om het bestand in het originele Inkscape-formaat te krijgen?
Zelf werk ik in de schaal TT en deze wagens stonden bij mij op de planning. Jou tekening scheelt mij een hoop werk, maar daarvoor moet het wel worden verkleind en met de pdf lukt dat niet goed. Bij het inlezen in Inkscape van de pdf ziet het er erg raar uit.
Alvast bedankt voor de moeite.
Nog een vraag: Hoe denk je het te printen zonder gebruik te maken van witte inkt? Witte transferpapier is niet de gemakkelijkste optie, omdat je dan alles zeer nauwkeurig moet uitsnijden. Door gebruik te maken van witte inkt en doorzichtig transfer papier gaat het aanzienlijk gemakkelijker.
Groetjes,
David
Ik heb een verbeterde versie op het net gezet. Geen flauw idee of de downloadlink hetzelfde is gebleven maar voor de zekerheid: https://www.box.com/s/34949c99315a33d43ed8 (https://www.box.com/s/34949c99315a33d43ed8)
-
Als je met inkscape kunt werken is de schaal niey van belang toch? Gewoon als PDF inladen en verschalen. Een kind kan de was doen.
Smeer-Kees
NB Paul tis gelukt en morgen stuur ik allwa met de post (hopelijk raakt het niet zoek ;D).
-
@Dws, bedankt voor het compliment. Ik sluit me aan bij Smeer Kees. Het verschalen doe je in het printmenu, maar hoe het moet kan per printer verschillen. Het kan echter altijd. Dat het er gek uit ziet kán te maken hebben met gebruikte lettertypen. Echter, ik heb het bestand op verschillende PC's geladen en het kwam er altijd goed uit. Witte inkt heb je, voor dit model, alleen nodig voor stelbalkopschriften. In schaal TT zou je natuurlijk zonder kunnen. Hoe groot is een stelbalk in TT? Ik schat iets meer dan 2mm.
@Smeer-Kees: helemaal top (y) Laten we proberen vertrouwen te houden in TPG-Post. ;)
mvg, Paul
-
@Sneek: ik begrijp dat de Gmhs35 'Bremen' wagens, in Frico livrei, niet waren voorzien van het Rivella bord. Kan ik dan gevoegelijk van uit gaan?
mvg, Paul
Het bord zat volgens mij alleen op de Oppeln. De Bremen in Frico-uitvoering, hoe klein de serie ook was, wordt ook nog node gemist in H0. Misschien een volgend item voor Roco..? ;)
grtz,
Wim
-
Dankje. Volgens mij heeft Roco van de Gmhs35 alleen de versie met bordes uitgebracht, maar dat mag de pret niet drukken.
mvg, Paul
-
@smeer kees,
Daar heb je niet helemaal gelijk in. Het is afhankelijk van de printer die je gebruikt. Ik wil uiteindelijk ook wit kunnen afdrukken. Hiervoor heb ik een bestand in meerdere lagen nodig, zodat ik de verschillende kleuren kan afdrukken en ja, dit ligt aan de gebruikte printer (ALPS). Heb ik wit niet nodig, dan is de pdf inderdaad voldoende.
@Dws, bedankt voor het compliment. Ik sluit me aan bij Smeer Kees. Het verschalen doe je in het printmenu, maar hoe het moet kan per printer verschillen. Het kan echter altijd. Dat het er gek uit ziet kán te maken hebben met gebruikte lettertypen. Echter, ik heb het bestand op verschillende PC's geladen en het kwam er altijd goed uit. Witte inkt heb je, voor dit model, alleen nodig voor stelbalkopschriften. In schaal TT zou je natuurlijk zonder kunnen. Hoe groot is een stelbalk in TT? Ik schat iets meer dan 2mm.
@Paul,
Klopt, de pdf ziet er uitstekend uit, maar als ik de pdf in Inkscape laad niet meer.
De stelbalk is 1,7 mm hoog aan de binnenkant gemeten, dus waar de transfers moeten komen.
Groetjes,
David
-
@DWS
Leg me eens uit wat je nou precies doet en waarom de PDF niet meer werkt? Je mag me ook een PM sturen voor mijn mailadres.
Volgens mij doe je namelijk iets fout. Ik werk er al jaren mee en heb geen problemen mits het bestand op de juiste manier is gemaakt. Paul gebruikte in zijn PDF fonts die ik niet heb en daardoor krijg ik een ander beeld op het moment dat ik het bestand inlees. Inkscape werkt het beste wanneer je je fonts omzet naar paden.
Bestanden in meer lagen zijn niet te mailen maar die moet je versturen als document via we transfer oid.
mvg
-
@smeer kees,
Voor zover ik weet doe ik niets verkeerd. Alleen de printer die wit afdrukt, heeft zijn eigenaardigheden. Met andere woorden voor iedere kleur die je op die printer wilt afdrukken, dien je een laag te maken met de tekening voor die kleur. Dus, stel je wilt drie kleuren gebruiken wit, zwart en rood, dan dien je drie lagen te maken met de tekening voor die specifieke kleur en dat doe je in het zwart. Heb je dat gedaan, dan druk je laag voor laag af op hetzelfde papier met de printer. De printer kan papier meerdere malen er door halen zonder het papier uit te werpen en kan ook een specifieke kleur afdrukken, mits je de instellingen correct zet.
De pdf ziet er uitstekend uit in een pdf-lezer, maar zodra ik het in Inkscape inlees, krijg ik hetzelfde als jij. Dus, het kan kloppen wat je zegt.
Bestanden met lagen zijn uitstekend te versturen, mits ze niet te groot worden waardoor mailproviders ze gaan blokkeren.
Hopelijk heeft deze uitleg het verduidelijkt.
Groetjes,
David
@DWS
Leg me eens uit wat je nou precies doet en waarom de PDF niet meer werkt? Je mag me ook een PM sturen voor mijn mailadres.
Volgens mij doe je namelijk iets fout. Ik werk er al jaren mee en heb geen problemen mits het bestand op de juiste manier is gemaakt. Paul gebruikte in zijn PDF fonts die ik niet heb en daardoor krijg ik een ander beeld op het moment dat ik het bestand inlees. Inkscape werkt het beste wanneer je je fonts omzet naar paden.
Bestanden in meer lagen zijn niet te mailen maar die moet je versturen als document via we transfer oid.
mvg
-
Het model is verschenen zo valt te lezen op de site van MCH: http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=512280
Het Rivella-bord is simpelweg op het 'hout' van de zijwand gedrukt. We wachten maar op een knutselaar die een messing bordje met opschrift kan leveren... ;)
grtz,
Wim
-
Het bord zat volgens mij alleen op de Oppeln. De Bremen in Frico-uitvoering, hoe klein de serie ook was, wordt ook nog node gemist in H0. Misschien een volgend item voor Roco..? ;)
grtz,
Wim
Ik kom er op terug, de Frico-wagens 'type Bremen' waren ook voorzien van het Rivella-bord, zie onderstaande foto uit 1961 waar op het emplacement Leeuwarden zo'n witte wagen staat;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lw_1961_overzichtsfoto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lw_1961_overzichtsfoto.jpg)
grtz,
Wim
-
Per toeval zie ik nu dat in november een belangrijk bericht aan dit draadje is toegevoegd. Wim, alsnog bedankt voor die mooie foto. Ik zou bijna aan een Frico type 'Bremen' wagen gaan beginnen. Ik heb 'toevallig' nog een sloop G20 van Pola Maxi liggen en een extra dak. :) Alleen, waar haal ik de tijd vandaan.....
-
Oud draadje.
Tip: Roco heeft de Frico met Rivella bord opnieuw uitgebracht. Dit keer in een NS setje met Sik en twee andere wagentjes. Nieuw nummer op de wagen uiteraard. Roco 61429, Harlaar had hem vorige week in een leuke aanbieding liggen...
Märklin heeft hem ook uitgebracht, ook weer met ander nummer. Märklin 48831 als versie van de Oppeln.
Groet, Sicco Jan