BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 11 March 2012, 20:33:29
-
En nog eentje van de lijn Amsterdam Parijs. Nu een korte trein met 5 verschillende wagentypen. Het was de nachttrein vanuit Parijs met een couchette voor de mensen die echt wilden slapen en een bagagewagen.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d289-1985.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d289-1985.jpg)
Deze trein past op veel banen zonder te snijden in het aantal wagens.
dirkjan
-
Op zich ook wel een leuke trein.
En het valt wel op hoe dichter je bij het nu komt worden de treinen steeds saaier ;D
Geloof dat alleen de bagage wagen lastig te vinden is ;)
Dirkjan , ga zo door (y)
Grtn,
Dennis
-
Geweldig Dirkjan! Het is zo veel overzichtelijker om een D trein te kunnen samenstellen aan de hand van jouw gegevens.
Heb dit treintje bijna compleet. (y)
Jeroen
-
Geweldig werk. Ga zo door.
Heb deze trein compleet.
Rob
-
Ik heb een fout nummer bij de bagagewagen gecorrigeerd. Helaas is de bagagewagen er niet in gris-beton met wit logo, dan dan maar de oudere versie. De versie met logo nouille van Roco (de 45107) is helaas niet in NL toegelaten.
dirkjan
-
Hmmm.. ik heb hier Roco 45591 voor mij liggen. Wijkt dit model af of is deze ook goed in te zetten in de D289 trein?
Deze heeft geen wit maar okergeel SNCF logo.
Jeroen
-
De wagens van het type MC76 (zoals deze 45591) zijn vanaf 1976 gebouwd. Ik heb geen wagen van dit type in NL gezien, maar ze waren wel internationaal inzetbaar, dus wel plausibel inzetbaar, maar niet typisch.
-
Dank Dirkjan voor de nodige info! Per toeval heb ik een eigen foto van de 'Lourdestrein' met 2 type MC76 bagagewagens maar wel in corail painting. Met als trekkracht de 1607 bij het binnenrijden van Den Bosch in de zomer van 1996.
Ze waren dus blijkbaar incidenteel te zien op het Nederlandse spoor.
Jeroen
-
Moet die UIC Y couchette trouwens geen A4c4B5c5 zijn om even te gaan klinknageltellen? Ik heb zelf zo'n rijtuig als A4c4B5c5x gefotografeerd. Die Fransen zijn altijd heel leuk met hun aanduidingen :P.
Ernst-Jan
-
Deze trein past op veel banen zonder te snijden in het aantal wagens.
dirkjan
In de zomer bestond deze trein uit wel 15 bakken.
-
En wat voor bakken waren dat dan? Dan kunnen we die ook als samenstelling erbij zetten.
dirkjan
-
Vandaag eindelijk de laatste wagen binnen gekregen, de A4c4B5c5x couchette. De trein is compleet en kan de baan op.
dirkjan
-
Het volk wil foto's! (y)
Mvg,
Gert
-
Het volk krijgt een foto. Helaas kon ik even de VSE eerste klasse niet vinden, dus in plaats daarvan een VTU versie. Denk de 1100 nog er even bij ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d289_1985_in_doos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d289_1985_in_doos.jpg)
dirkjan
-
Fraaie trein! (y)
mvg,
Gert
-
Ik zou als bagagerijtuig toch liever de 45107 in de trein zien rijden. De 45100 heeft de oorspronkelijke C160 kleur in groen/zilver, en deze is vanaf 1978 vervangen door een groen/grijze kleur. De kans dat in 1985 nog een bagagerijtuig in de oorspronkelijke C160 kleur rond reed is dus niet zo heel groot. Het nouille logo is in 1985 ingevoerd, en wat dat betreft dus passend.
Meer info over uitvoeringen van SNCF rijtuigen: http://www.rmb.asso.fr/LIVREE_VOYAGEURS_SNCF.pdf (http://www.rmb.asso.fr/LIVREE_VOYAGEURS_SNCF.pdf)
-
E94
In het boek "de moderne tractie bij de NS in kleur" staat op pagina 87 een foto van het oude bagagerijtuig (roco 45100).
Deze foto is genomen op 2 juni 1985. Dus de combinatie met het bagagerijtuig in de oude kleuren is dus goed mogelijk.
Rob
-
Plus dat Roco een Dd4s met wit logo encadre nooit heeft gemaakt. Ik heb wel meer foto's gezien uit 1985 met geel logo. dus plausibel genoeg. Bovendien doen de bagagewagens op Ebay belachelijke prijzen, dus ik vind eentje voor mij genoeg :)
dirkjan
-
Ik heb een fout nummer bij de bagagewagen gecorrigeerd. Helaas is de bagagewagen er niet in gris-beton met wit logo, dan dan maar de oudere versie. De versie met logo nouille van Roco (de 45107) is helaas niet in NL toegelaten.
dirkjan
Wie wat bewaart heeft wat ::) ;D
De Lima versie..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIMADB2.jpg)
-
Maar dat is geen Dd4s.
-
Hmmm welke dan is zeker de gepimpte versie van de Dd4s ???
Duidelijker nu (y)
http://lereseaudepsx.e-monsite.com/pages/dossiers-test/les-fourgons-mc-76.html
-
Jouw Lima model is een Dd2(s), van het type Corail MC76. Besteld en gebouwd in de jaren 70.
De Dd4s zijn van het type DEV, ontwikkeld en gebouwd in de jaren 60 met een laatste levering begin jaren 70.
Twee verschillende ontwikkelingen dus.
Huub
-
Heel ander bouwjaar en type dus.
Dank uw wel (y)
-
E94
In het boek "de moderne tractie bij de NS in kleur" staat op pagina 87 een foto van het oude bagagerijtuig (roco 45100).
Deze foto is genomen op 2 juni 1985. Dus de combinatie met het bagagerijtuig in de oude kleuren is dus goed mogelijk.
Rob
Even voorop gesteld dat het nabootsen in model van in werkelijkheid voorkomende samenstellingen van treinen een leuke bezigheid is, en dat eenieder zelf moet weten wanneer hij vindt dat het grote voorbeeld voldoende is benaderd. Bij het nalopen van criteria om te zien of aan het grote voorbeeld is voldaan kunnen diverse aspecten bekeken worden: model, kleur, logo, opschriften, revisiedata, rijtuignummer, etc.
Van het model van het bagagerijtuig op de foto heeft Roco drie uitvoeringen uitgebracht: 45100 is groen/zilver met een geel omkaderd logo , 45101 is geheel groen met een geel omkaderd logo en 45107 is groen/lichtgrijs met een wit logo “nouille”.
Aangezien het rijtuig op de foto groen/lichtgrijs is met een wit omkaderd logo is de conclusie dus dat deze uitvoering niet door Roco uitgebracht is. De vraag is dan welk Roco rijtuig de beste benadering is voor deze trein.
Dirkjan heeft aangegeven dat hij uit praktische overwegingen het Roco nummer 45100 gebruikt heeft in deze trein, en dat is natuurlijk prima. Maar als je de kleur van de band rond de zijramen van de bagagewagen en het couchetterijtuig uit het boek vergelijkt met die van de modellen, dan zie je een duidelijk verschil in kleur tussen bagagewagen (zilver kleurig) en het couchetterijtuig (licht grijs) bij de getoonde modellen. En daarom vind ik de Roco 45101 beter passen in deze trein.
-
Sorry, typefoutje gemaakt, ik bedoel natuurlijk Roco 45107 in plaats van 45101.
-
Alleen is het logo nouille pas vanaf begin 1986. Dus die kan nooit in 1985 in de trein hebben gezeten. Dan is het gele logo voor dat jaar dus een passender keus dan het spaghettilogo.
dirkjan